میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

بعد از بوتاکس چند ساعت نباید خوابید
بعد از بوتاکس چند ساعت نباید خوابید

لیست موضوعات

بعد از بوتاکس چند ساعت نباید خوابید

اینکه بعد از بوتاکس چند ساعت نباید خوابید یا اصلاً باید خوابید یا نه، مسئله­ایست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. بوتاکس فرآیندی است که طی آن عضلات ناحیه مربوطه فلج موقتی می­شود.

از این روش در پزشکی هم حیطه درمانی و هم حیطه زیبایی استفاده می­شود. در حوزه زیبایی با از بین بردن چین و چروک­های پوست، فرد جوانتر از سن حقیقی خود به نظر می­رسد بنابراین این روزها بسیار پرطرفدار است. برای ادامه بحث ابتدا بیشتر با بوتاکس، تأثیرات و مضرات آن آشنا می­شویم و در نهایت به بهداشت و مراقبت­های آن خواهیم پرداخت.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

بوتاکس چیست؟

بوتاکس در چه قسمت ­هایی از بدن تزریق می ­شود؟

مضرات بوتاکس چیست؟

مراقبت­ های بهداشتی بعد از بوتاکس چیست؟

چرا بعد از بوتاکس نباید خوابید؟

بعد از بوتاکس چند ساعت نباید خوابید
بعد از بوتاکس چند ساعت نباید خوابید

آشنایی با بوتاکس

بوتاکس از بوتولینوم که نوعی سم از جنس پروتئین است ساخته می­شود. بوتاکس یک فرآورده طبیعی درمانی­ست که در پزشکی مورد استفاده زیادی قرار می­گیرد. بیشترین کاربرد آن در بخش زیبایی و گاهی درمانی است.

بوتاکس را به لایه ­های زیرین پوست تزریق می­کنند که باعث فلج و شل شدن موقتیِ عضله ­های آن ناحیه بخصوص می­شود. فلج شدن عضلات، برطرف شدن چین و چروک­های صورت را به همراه دارد. از بین رفتن چین و چروک (برای مدت محدودی)، عاملی برای ایجاد چهره­ای جوان­تر و در نتیجه زیباتر می­شود.

تأثیرات بوتاکس در صورتی که فرد در گذشته تزریق داشته باشد بین سه تا شش ماه دوام می­آورد. میانگین باید طی همین زمان بوتاکس مجدد انجام شود. البته اگر دوره ­ها تکرار نشود، وضعیت پوست به حالت قبل برمی­گردد و بدتر نخواهد شد. تکرار دوره­ها گاهی ممکن است بعضی از چروک­ها را تا حدود زیادی محو کند و اگر بعد از چند دوره، تزریق متوقف شود، وضعیت بهتر از حالت قبل از بوتاکس است.

قسمت­ هایی که بوتاکس می­شوند

بوتاکس در قسمت­های خاصی تزریق می­شود و نمی­توان آن را همه جا تزریق کرد. معمولاً از تزریق بوتاکس برای برطرف کردن چین و چروک در نواحی زیر استفاده می­شود؛ البته این نکته را باید توجه داشت که چروک­های عمیق را نمی­توان با بوتاکس از بین برد.

  • اطراف چشم (که اصطلاحاً به پاکلاغی معروف است)
  • مابین ابروها و خطوط افقی و عمودی پیشانی
  • خطوط روی بینی (که به دلیل خنده و اخم ایجاد می­شود)
  • لب (برای از بین بردن خطوط لبخند و چروک­های عمودی دور لب)
  • گاهی نیز برای برطرف کردن چروک گردن

نکته: باید دقت شود که استفاده از ماده بوتاکس برای بینی و ابرو توسط متخصص ماهر انجام شود چون در غیر این صورت موجب تغییر فرم بینی و شکل ابرو خواهد شد.

از تزریق این ماده برای برجسته کردن لب نیز استفاده می­کنند. در این مورد روش عملکردش به اینگونه است که با شل شدن ماهیچه­های لب، گوشه لب­ها به سمت بیرون آمده و بدون اینکه حجم خاصی به لب اضافه شود، لب­ها حالت برجسته­تری به خود می­گیرند. گاهی این مورد را با فیلر لب یا همان تزریق ژل تلفیق کرده و به برجستگی لب و زیباتر شدن آن کمک بیشتری می­کند.

برخی از متخصصین مجرب بوتاکس را در ناحیه خط آرواره هم تزریق می­کنند که کمک می­کند تا لب­هایی که فرم­شان تغییر کرده و حالتی رو به پایین گرفته ­اند، به فرم قبلی خود بازگردند. همچنین با تزریق بوتاکس به چانه، از منقبض شدن عضله­ های آن جلوگیری می­کنند و فک و صورت را زاویه­دار می­کنند.

بوتاکس غدد زیر بغل

بوتاکس استفاده درمانی زیادی نیز دارد. یکی از این موارد بوتاکس غدد زیر بغل است که با فلج کردن این غدد (در افرادی که غدد دفع عرقشان بیشتر از حد طبیعی فعال است)، مدت­ها بوی بد این ناحیه را رفع می­کند. این کار برای جلوگیری از تعریق کف دست یا پا نیز انجام می­شود. برای برطرف کردن درد­های مزمن شانه، گردن و دردهای میگرنی نیز از تزریق بوتاکس استفاده می­کنند. شل شدن عضلات کمک به کمتر شدن  درد می­کند. مثانه ­های بیش فعال را نیز می­توان با بوتاکس بهبود بخشید. انحراف چشم نیز با تزریق بوتاکس قابل درمان است.

بوتاکس غدد زیر بغل
بوتاکس غدد زیر بغل

آشنایی با مضرات بوتاکس

طبق نظر پزشکان بوتاکس به خودی خود ضرری ندارد. قرمز شدن، تورم، ملتهب شدن پوست، حس سنگینی در ناحیه تزریق سوزن و کبود شدن در افراد با پوست حساس از عوارض کوتاه مدت بعد از تزریق است که نهایتاً ظرف یک هفته برطرف خواهد شد. توصیه­ای که پزشکان کرده ­اند این است که قبل از تزریق بوتاکس از پمادهای بی­حسی استفاده کنید. همچنین بعد از تزریق بوتاکس، در ناحیه پیشانی اگر با موارد ذکر شده روبرو شدید، از کمپرس یخ استفاده کنید.

اگر تزریق با مواد استاندارد نباشد یا مقدار نادرستی از ماده تزریق شود یا فرد تزریق­کننده به حد لازم مهارت نداشته باشد، بوتاکس می­تواند عوارض جبران­ناپذیری از خود به جای بگذارد که از میان به دوبینی دائمی می­توان اشاره کرد.

با اشتباهات اشاره شده عوارض موقت بوتاکس بروز می­کند. این عوارض بعد از اتمام دوره اثرگذاری رفع می­شود. قوس غیرطبیعی ابرو که به چهره حالت تعجب دائمی می­دهد، صورت حالت بی­ تفاوت و ربات مانند به خود می­گیرد و افتادگی پلک که بسیار پیش می­آید؛ از این دست عوارض هستند.

آشنایی با مضرات بوتاکس
آشنایی با مضرات بوتاکس

مراقبت­های بهداشتی بعد از بوتاکس

قبل از اینکه مراقبت­های بعد از بوتاکس را بیان کنیم باید به این نکته اشاره شود که اساساً بوتاکس برای همه اشخاص مناسب نیست. افراد زیر اجازه تزریق ندارند.

  • افراد دچار اختلالات انعقادی
  • دوران بارداری و شیردهی
  • افراد زیر 18 سال
  • سالمندان بالاتر از 75 سال
  • بیماران میاستنی گریویس
  • افراد دارای نارسایی کلیه
  • بیماران ام اس و نفروپاتی
  • بیماری قلب و عروقی حاد
  • فلج عضلاتی بی­علت
مراقبت­های بهداشتی بعد از بوتاکس
مراقبت­های بهداشتی بعد از بوتاکس

در این موارد نیز تزریق بوتاکس مجاز نیست.

  • دو هفته از تزریق واکسن نگذشته باشد
  • مصرف داروهای ضدانعقاد خون

برخی از پرشکان معتقدند مراقبت­های زیادی بعد از تزریق بوتاکس نیاز نیست و بعضی سختگیرانه معتقدند که باید مراقبت­های زیادی انجام شود. به طور کلی مراقبت­هایی که باید صورت گیرد به شرح زیر است.

تا 5 ساعت از انجام این موارد باید اجتناب گردد؛

  • پاشیدن آب به صورت
  • انجام میکاپ
  • پایین آوردن سر
  • استراحت کردن به صورت درازکش و خوابیدن
  • خاراندن و ماساژ دادن محدوده ­های بوتاکس شده مثل پیشانی یا اطراف چشم
  • گذاشتن عینک روی صورت
  • مصرف کردن مشروبات الکلی و نوشیدنی­ های دارای کافئین و سیگار کشیدن

از انجام فعالیت­های ورزشی و سنگین تا 3 شبانه ­روز اجتناب گردد.

اگر فرد سردرد داشته باشد، مسکن مصرف کند.

تا 5 ساعت از انجام این موارد باید اجتناب گردد؛
تا 5 ساعت از انجام این موارد باید اجتناب گردد؛

ارتباط بوتاکس و خوابیدن

استراحت نکردن بعد از تزریق بوتاکس کار سختی­ست چرا که یکی از اثرات موقتی بعد از تزریق بوتاکس در نواحی صورت و اطراف آن، احساس کرختی و خواب ­آلودگی­ست. مقاومت در برابر این حس اگر چه طاقت­ فرساست اما تأثیر بوتاکس بر زیباییتان به این تلاش وابسته است.

همان­طور که در سطور گذشته اشاره کردیم، 5 ساعت بعد از تزریق بوتاکس نباید خوابید. یکی از دلایل این توصیه، جلوگیری از حرکت کردن ماده بوتاکس از جای خود است. اگر چه به عقیده برخی پزشکان این اتفاق رخ نخواهد داد مگر اینکه تزریق­کننده ماهر نباشد. علاوه بر نخوابیدن، باید تا جای ممکن بی­حرکت بمانید و دراز نکشید و به هیچ وجه روی صورت نخوابید.

از آنجا که انجام پروسه بوتاکس ظریف و حساس است، باید ماده تزریقی در همان ناحیه مورد نظر تزریق شده و باقی بماند. به اعتقاد تعدادی از متخصصین، خوابیدن روی صورت، مواد بوتاکس را جابجا می­کند.

این جابجایی باعث تغییر شکل قسمت­هایی که نیاز به بوتاکس نداشته، می­شود و جلوه نامناسبی را از خود به جای می­گذارد. بعضی از پزشکان حتی حساسیت بیشتری به خرج داده و توصیه می­کنند تا چند شب بعد از تزریق بوتاکس، به روی صورت نخوابید. خوابیدن روی صورت همچنین باعث تحریک موضع شده و بر زمان اثرگذاری آن تأثیر منفی خواهد گذاشت.

ارتباط بوتاکس و خوابیدن
ارتباط بوتاکس و خوابیدن

نتیجه ­گیری

بوتاکس یک ماده تزریقی تولید شده از پروتئین سمی­ست که در علم پزشکی کاربرد گسترده­ای دارد. علاوه بر استفاده درمانی از بوتاکس، از آن برای زیبایی نیز استفاده می­شود.

این عمل چون یک عمل کوتاه، بدون درد و بی­هوشی­ست این روزها بسیار پرطرفدار است. اگر چه بوتاکس قابلیت استفاده گسترده دارد، اما هر کس اجازه استفاده از این روش را ندارد.

همچنین اگر تحت نظر متخصص مجرب صورت نگیرد، عوارض جبران­ناپذیری به دنبال خواهد داشت. بوتاکس مراقبت­های خاص خود را دارد که اگر در ناحیه اطراف صورت تزریق شود، حس خواب­آلودگی را در فرد ایجاد کرده و تمایل او را به خواب بالا می­برد. برای اثرگذاری درست و عدم جابجایی ماده بوتاکس، باید با حس بی­حالی و خواب مقابله کرد.

دراز نکشید و حتی تا چند شب بعد از تزریق، نباید روی صورت خوابید. کمترین زمان توصیه شده برای نخوابیدن بعد از انجام بوتاکس، 5 ساعت است.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و فارغ التحصیل 1368

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سابقه کار از سال 86 در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت, کاشت نخ

سابقه کار در زمینه زیبایی های زنان با ایزر مونالیزا از سال 94 :

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد

آدرس : تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس :

09127379893

161 930 22 021

اینستاگرام:dr_zarganj

ایمیل :info@drzarganj.com

 

 

اگر به دنبال مطالبی دقیق و درست در رابطه بابوتاکس هستید می توانید از مطالبی که ما برای شما مهیا کرده ایم استفاده کنید مطالبی مثل درمان قطعی پتوز ناشی ازبوتاکس و ورزش بعد از بوتاکس و از بین بردن اثر بوتاکس و رفع چروک گردن با بوتاکس چگونه انجام می شود و تزریق بوتاکس برای دیستونی گردن و انجام تاتو بعد از بوتاکس ایرادی ندارد؟ و انتخاب بهترین دکتر برای تزریق بوتاکس زیر بغل و انجام بوتاکس گردن

در رابطه با بوتاکس بحث بسیار است ولی ما چکیده ای از نکات مهم را برای شما جمع آوری کرده ایم که با کلیک بر روی هر موضوع می توانید آن را مطالعه کنید درمان واژینیسموس با بوتاکس و نحوه تزریق بوتاکس گردن و تزریق ژل و بوتاکس در میرداماد چگونه انجام می شود و نکات مهم قبل و بعد از بوتاکس و بوتاکس ابرو

گرد آوری موضوعاتی مثل  همه چیز درباره اثرات مثبت و منفی بوتاکس و بهترین دکتر برای تزریق بوتاکس و بوتاکس صورت برای کدام چروکها موثر است و بهترین کلینیک تزریق ژل و بوتاکس در قیطریه و بوتاکس خط گردن و قیمت بوتاکس نورونوکس به خوبی می تواند شما رادر زمینه ی بوتاکس کمک کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید