سندروم تخمدان پلی کیستیک

لیست موضوعات

Poly cystic ovary syndrome (pco)

سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین دلایل نازایی زنان ناشی از عدم تخمک گذاری به شمار می آیدکه علت بروز آن به هم خوردن تعادل هورمون ها و افزایش سطح هورمون های مردانه تستوسترون در خون می باشد.

در این بیماری محیط بدن خانم ها تبدیل محیط مردانه میشود و در این محیط مردانه معمولا تخمک گذاری ها اختلال می یابد در نتیجه شاهد عدم تخمک گذاری یا کم شدن تخمک گذاریها نامنظم شدن پریود ها خواهیم بود.

از دیگر علایم بیماری رشد موهای زاید هیرسوتیسم بویژه در نواحی صورت چانه قفسه سینه نواحی تحتانی شکم ریزش موهای سر با الگوی مردانه آکنه اضافه وزن و چاقی ومشکلات بارداری می باشد.

2

مکانیسم بیماری

در زنان در حالت نرمال هر ماه یک تخمک از تخمدان آزاد می شود تا فرد آماده بارداری شود اما در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک میزان بیش از حد هورمون های مردانه مانع از تخمک گذاری شده و تخمک ها بصورت کیست های کوچک ۲-۹ میلی متری دور تا دور تخمدان ها را فرار می گیرد و حجم تخمدان ها بیشتر از افراد نرمال خواهد بود.این چرخه هر ماه تکرار می شود و این افراد تخمک گذاری نخواهند داشت.

این بیماری معمولا با پریودهای نا منظم شروع می شود به این ترتیب که در ابتدا قاعدگی ها ۱تا۲ هفته عقب می افتند و در نهایت به جایی ختم می شود که بیمار فقط  با آمپولها یا قرص های پروژسترون پریود می شود.علاوه بر این زنان مبتلا به PCO  دچار مقاومت به انسولین نیز هستند و در این شرایط توانایی بدن در استفاده از گلوکز کاهش می یابد و مقادیر زیاد انسولین در بدن اشتها را افزایش داده  و منجر به چاقی و تولید هورمون های مردانه بیشتری شود .همه افراد مبتلا به PCO چاق نیستند اما معمولا چاقی زمینه مهمی برای بروز این بیماری است .

3

 تشخیص

این بیماری براساس علایم بالینی یافته های آزمایشگاهی و سونوگرافی توسط پزشک تشخیص داده می شود.

3

عوارض بیماری PCO

سندروم تخمدان پلی کیستیک در صورت عدم درمان خطرات جبران ناپذیری خواهد داشت.زنان مبتلا به PCO  در معرض خطر نازایی سرطان اندومتر پستان  تخمدان افزایش کلسترول و تری گلیسرید افزایش فشار خون بیماریهای قلبی عروقی و دیابت می باشند.

تشخیص زود هنگام و شروع درمان می تواند به پیشگیری از عوارض فوق کمک کند.

درمان

درمان این بیماری به روش های مختلف دارویی تغییر سبک زندگی و با استفاده از لیزر سرد امکان پذیر است. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید (22930161-021)

4

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید