Select Your Style

Choose your layout

Color scheme

واژینیسموسچیست؟

واژینیسموس همان انقباض غیر ارادی عضلات اطراف واژن بوده و یکی از مشکلات شایع زنان و زوجین در روابط زناشویی است.

واژینیسموس و بارداری

واژینیسموس یکی از علل شایع و مهم عدم موفقیت در برقراری رابطه جنسی، درد ناحیه تناسلی، ترس از نزدیکی، از بین رفتن اعتماد به نفس زن و و گاهی مرد و حتی زودانزالی همسر شده و در نتیجه مشکلات زناشویی متعدد و گاهی طلاق را سبب شود.

واژینیسموس درجات متفاوتی دارد. برخی از زنان مبتلا به واژینیسموس در مقابل ورود هر چیزی همچون تامپون، انگشت و ابزار معاینه زنان به داخل واژن مقاومت می کنند از اینرو معاینه بالینی این زنان بسیار مشکل است.

این اختلال یکی از موانع بارداری و عدم لذت جنسی در زنان می باشد. برخی دیگر تنها قادر به برقراری رابطه جنسی کامل نبوده و برخی از رابطه جنسی دردناک و عدم لذت شاکی هستند.

معاینه بالینی این زنان جهت بررسی هر نوع مشکل ساختاری ناحیه مهبل و رد سایر علل ناتوانی در برقراری رابطه جنسی و مقاربت دردناک توسط متخصص زنان لازم و ضروری بوده و می تواند راه گشای درمان این بیماران باشد.

درمان واژینیسموس

متخصص زنان در ویزیت اول سوالاتی از بیمار پرسیده و علل احتمالی ناتوانی در برقراری رابطه جنسی یا مقاربت دردناک را بررسی می کند. معاینه بالینی ناحیه تناسلی نیز یکی از اقدامات تشخیصی مهم است که می توان آن را تا ایجاد آمادگی بیمار برای معاینه به تعویق انداخت.

از آنجا که واژینیسموس بیشتر جنبه روحی، روانی دارد روان درمانی و آرام سازی بیمار بسیار مهم است.

زوجین میتوانند به متخصص زنان آشنا به سکس درمانی و یا متخصصین روانپزشکی مراجعه نموده و آموزش هایی در زمینه آماده سازی و برانگیختگی قبل از مقاربت، آناتومی ناحیه تناسلی و فیزیوپاتولوژی واژینیسموس دریافت نمایند.

بسیاری از زنان مبتلا به واژینیسموس از تزریق بوتاکس و فلج کردن عضلات شدیدا منقبض ناحیه واژن بهره می برند. گاهی یکبار تزریق بوتاکس کافی بوده و تجربه جنسی موفق پس از تزریق به بیمرا کمک میکند بر ترس از مقاربت غلبه کند ولی برخی از زنان نیازمند چندبار تزریق بوتاکس هستند.

با توجه به نتایج معاینه بالینی ناحیه تناسلی درمان زخم و خشکی ناحیه تناسلی، و در موارد نادری درمان اندومتریوز و جراحی بزرگ کردن واژن نیز از سایر درمان های واژینیسموس می باشد.