لوگو دکتر زرگنج

منو

واژینیسموسچیست؟

واژینیسموس همان انقباض غیر ارادی عضلات اطراف واژن بوده و یکی از مشکلات شایع زنان و زوجین در روابط زناشویی است.رابطه جنسی دردناك اغلب اولین نشانه زن است كه او دارای واژینیسم است. درد تنها با نفوذ اتفاق می افتد. معمولا بعد از خروج، اما نه همیشه.

زنان درد را به عنوان یک احساس پریشانی توصیف کرده اند و یا احساساتی مانند این است که “به دیوار ضربه زده”.بسیاری از زنان که مبتلا به واژینیسموس نیز هستند، هنگام قرار دادن تامپون یا در معاینه لگن داخلی پزشک احساس ناراحتی می کنند.

مقاله مرتبط:واژینیسموس خفیف

مقاله مرتبط:نشانه های واژینیسموس چیست؟

چه چیزی باعث واژینیسم می شود؟

علل واژینیسموس. همیشه یک دلیل برای واژینیسم وجود ندارد. این وضعیت یا تجربه دردناک جنسی یا  زخم قدیمی و ارتباطات جنسی دردناک در گذشته و عوامل عاطفی مرتبط است. در برخی موارد، هیچ علت مستقلی وجود ندارد.

علائم واژینیسموس

سایر مشکلات پزشکی مانند عفونت همچنین می تواند باعث درد دردناک شود. بنابراین مهم است که یک پزشک برای تعیین علت اصلی درد در هنگام رابطه جنسی  وجود داشته باشد.

علائم واژینیسموس

واژینیسموس یکی از علل شایع و مهم عدم موفقیت در برقراری رابطه جنسی، درد ناحیه تناسلی، ترس از نزدیکی، از بین رفتن اعتماد به نفس زن و و گاهی مرد و حتی زودانزالی همسر شده و در نتیجه مشکلات زناشویی متعدد و گاهی طلاق را سبب شود.واژینیسموس و بارداری

واژینیسموس درجات متفاوتی دارد. برخی از زنان مبتلا به واژینیسموس در مقابل ورود هر چیزی همچون تامپون، انگشت و ابزار معاینه زنان به داخل واژن مقاومت می کنند از اینرو معاینه بالینی این زنان بسیار مشکل است.

این اختلال یکی از موانع بارداری و عدم لذت جنسی در زنان می باشد. برخی دیگر تنها قادر به برقراری رابطه جنسی کامل نبوده و برخی از رابطه جنسی دردناک و عدم لذت شاکی هستند.

معاینه بالینی این زنان جهت بررسی هر نوع مشکل ساختاری ناحیه مهبل و رد سایر علل ناتوانی در برقراری رابطه جنسی و مقاربت دردناک توسط متخصص زنان لازم و ضروری بوده و می تواند راه گشای درمان این بیماران باشد.

درمان واژینیسموس

متخصص زنان در ویزیت اول سوالاتی از بیمار پرسیده و علل احتمالی ناتوانی در برقراری رابطه جنسی یا مقاربت دردناک را بررسی می کند. معاینه بالینی ناحیه تناسلی نیز یکی از اقدامات تشخیصی مهم است که می توان آن را تا ایجاد آمادگی بیمار برای معاینه به تعویق انداخت.

درمان واژینیسموس

درمان قطعی واژینیسموس

از آنجا که واژینیسموس بیشتر جنبه روحی، روانی دارد روان درمانی و آرام سازی بیمار بسیار مهم است.

زوجین میتوانند به متخصص زنان آشنا به سکس درمانی و یا متخصصین روانپزشکی مراجعه نموده و آموزش هایی در زمینه آماده سازی و برانگیختگی قبل از مقاربت، آناتومی ناحیه تناسلی و فیزیوپاتولوژی واژینیسموس دریافت نمایند.

بسیاری از زنان مبتلا به واژینیسموس از تزریق بوتاکس و فلج کردن عضلات شدیدا منقبض ناحیه واژن بهره می برند. گاهی یکبار تزریق بوتاکس کافی بوده و تجربه جنسی موفق پس از تزریق به بیمرا کمک میکند بر ترس از مقاربت غلبه کند ولی برخی از زنان نیازمند چندبار تزریق بوتاکس هستند.

با توجه به نتایج معاینه بالینی ناحیه تناسلی درمان زخم و خشکی ناحیه تناسلی، و در موارد نادری درمان اندومتریوز و جراحی بزرگ کردن واژن نیز از سایر درمان های واژینیسموس می باشد.

چگونه تمرین کیگل را انجام  دهیم؟

هنگامی که یک زن دارای واژینیسموس است، عضلات واژن خود را  منقبض می کند یا هنگامی که چیزی مانند تامپون یا آلت تناسلی وارد آن می شود دچار اسپاسم می شود. این   قضیه می تواند کمی ناراحت کننده باشد، یا می تواند دردناک باشد.با انجام بعضی از تمریناتی که یک زن می تواند این کار را انجام دهد که گاهی اوقات در عرض چند هفته کمک می کند این مشکل برطرف شود.

واژینیسموس

کیگل 3 بار در روز  باید تمرین  شود

اطمینان حاصل کنید که مثانه شما خالی است،

حرکات را مانند شکل در تصویر انجام دهید.

تا ده بشمارید و دوباره برگردید به مرحله اول تا 8 بشمارید دوباره به مرحله دوم بروید.

تکرار 10 بار، 3 بار در روز (صبح، بعد از ظهر و شب).

dilator ها چه کار می کنند؟

رقیق کننده واژن برای بازگرداندن ظرفیت واژن، گسترش واژن در عرض و عمق، برای ایجاد کشش به بافت ها و برای فعال کردن فعالیت جنسی راحت  مورد استفاده  قرار میگیرند. رقیق کننده واژن در داروخانه ها وجود دارد.

چه مدت طول می کشد dilators تاثیر گذار باشد؟

به طور کلی، اگر شما از dilators به طور منظم برای حدود 15-20 دقیقه، دو بار در روز استفاده کنید و فشار دهید، حدود 3 تا 6 ماه یا کمتر مشکل واژن شما حل خواهد شد. اگر از dilators به طور مداوم استفاده نکنید، درمان شما طولانی تر خواهد شد

راههای درمان واژینیسم

در بالا برخی روش های درمان واژینسیم بررسی شدند اما جهت اطلاعات بیشتر و درمان کامل و تحت نظر پزشک میتوانید به کلینیک دکتر زرگنج مراجعه نمایید.

جهت این کار بهتر است ابتدا از طریق تماس تلفنی تعیین وقت نمایید تا بتوانید به صورت حضوری راههای درمان واژینیسم را از پزشک متخصص خود مطلع شوید.