میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود
تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود

لیست موضوعات

تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود آشنا شوید.

جهت دریافت مشاوره در مورد پاپ اسمیر با ما در تماس باشید.

02122930161

تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود
تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود

برای کسب اطلاعات لازم در مورد تست پاپ اسمیر می توانید به زر کلینیک مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این کلینیک که در انتهای همین پست درج شذه است تماس بگیرید.

در این مقاله سعی داریم که در مورد تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود توضیحات جامع و کاملی را برای شما ارائه دهیم. همچنین در مورد اقدامات قبل و بعد از آزمایش، شیوه انجام تست پاپ اسمیر، استفاده از دستگاه کولپوسکوپی برای انجام دقیق تر تست پاپ اسمیر، اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

تست پاپ اسمیر چیست؟

چرا بیشتر پزشکان، بهترین زمان تست پاپ اسمیر را چند روز بعد از دوره پریودی می دانند؟

شرایط لازم برای انجام تست پاپ اسمیر را نام ببرید؟

نکاتی که قبل از انجام تست پاپ اسمیر بیماران باید به آن توجه داشته باشند را ذکر کنید؟

مراحل نحوه انجام تست پاپ اسمیر را بیان کنید؟

انواع نتایج تست پاپ اسمیر را نام برده و در مورد هر یک توضیح مختصر دهید؟

سلول های غیر نرمال در نتیجه تست پاپ اسمیر دارای چه سطوحی هستند. نام ببرید؟

صحت و درستی تست پاپ اسمیر چه اثری بر روی سلامتی وضعیت جسمی بیماران دارد؟

با انجام چه آزمایشی می توان از بروز سرطان رحم در بانوان جلوگیری کرد؟

آیا تست پاپ اسمیر در دوران بارداری هم انجام می گیرد یا خیر؟

آیا پزشک متخصص زنان، تست پاپ اسمیر را در دوران پریودی نیز انجام می دهند یا خیر؟

زمان انجام تست پاپ اسمیر چه موقع است. توضیح دهید؟

چه افرادی کاندیدای مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر هستند. نام ببرید؟

تست thin prep چیست؟

شیوه هایی که سبب کاهش میزان خطا در تست پاپ اسمیر می شود را نام ببرید؟

انجام آزمایش پاپ اسمیر در زمان دوره قاعدگی به چه علت است و چه نتیجه ای را بر روی آزمایش اعمال می کند؟

اقداماتی که بیماران باید بعد از انجام تست پاپ اسمیر انجام دهند را توضیح دهید؟

کولپوسکوپی چیست و چه کاربردهایی در انجام تست پاپ اسمیر دارد؟

اقداماتی که بیماران باید قبل از استفاده از دستگاه کولپوسکوپی در حین انجام تست پاپ اسمیر انجام دهند را نیز نام ببرید؟

مراقبت هایی که بیماران باید بعد از استفاده از دستگاه کولپوسکوپی به آن توجه داشته باشند را بیان کنید؟

تفاوت بین تست پاپ اسمیر و معاینات لگنی را توضیح دهید؟

عوامل تاثیرگذار در هزینه تست پاپ اسمیر را نام ببرید؟

 

تست پاپ اسمیر

قبل از پرداختن به موضوع مقاله تحت عنوان تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود، ابتدا در مورد تست پاپ اسمیر اطلاعاتی کسب کنیم.

امروزه بیشتر متخصصین زنان و زایمان، یکی از بهترین شیوه های تشخیص سرطان رحم در بانوان را « تست پاپ اسمیر » معرفی می نمایند. سرطان رحم، چهارمین سرطان رایج در بین بانوان است که سبب مرگ و میر در تمام دنیا شده است.

پزشک متخصص زنان و زایمان به منظور تشخیص انواع عفونت های ویروسی نظیر زگیل تناسلی ( HPV ) از تست پاپ اسمیر استفاده می نمایند.

تست پاپ اسمیر
تست پاپ اسمیر

بررسی و ارزیابی بیشتر سلول های سرطانی

به منظور بررسی و ارزیابی بیشتر سلول های سرطانی و همچنین پیش سرطانی در بانوان، انجام این تست امری ضروری است که بیشتر متخصصین به بیماران این آزمایش را توصیه می نمایند. باید بدانید که بیشتر بانوان از سن بیست و یک سالگی به بعد به منظور مراقبت های بیشتر از دستگاه تناسلی باید این تست را انجام دهند.

به دلیل این که بعضی از بانوان در معرض ابتلا به سایر عفونت ها و یا سرطان های این عضو حساس قرار دارند و از ابتلا به آن مطلع نیستند. بانوانی که دارای (HIV) مثبت هستند و یا این که بر اثر پیوند عضو و همچنین شیمی درمانی، ایمنی بدن آن ها به مراتب کاهش پیدا کرده است، باید تعداد آزمایش های بیشتری را به منظور بهبود وضعیت جسمی و مراقبت از دستگاه تناسلی انجام دهند و تحت نظر پزشک متخصص زنان قرار بگیرند.

بانوان بالای سی سال که در این مدت سه بار آزمایش پاپ اسمیر را به صورت مرتب و مداوم انجام داده اند و هر بار به نتیجه مطلوب و اثربخشی رسیده اند، پزشک متخصص این تست را هر پنج سال یک بار برای این گروه از بیماران تجویز می نمایند. یکی از دلایل بروز سرطان رحم (HPV) در بانوان است، که نوعی ویروس به حساب می آید که سبب ایجاد زگیل در ناحیه دستگاه تناسلی بانوان می گردد که به دو صورت ( HPV 16) و ( HPV18) است.

نکته در مورد تست پاپ اسمیر در بانوان بالای شصت و پنج سال

بهتر است بدانید که بانوان بالای شصت و پنج سال که قبلاً این تست را انجام داده اند و نتیجه ی آزمایش آن ها رضایت بخش بوده است، نیازی به انجام مجدد این آزمایش ندارند.( در صورتی که این گروه از بانوان رابطه زناشویی دارند، انجام این تست یکی از امور مهمی است که باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد).

یکی از دلایلی که سبب شده تا این آزمایش به عنوان یکی از مهمترین و اساسی ترین تست های رایج در بین بانوان به حساب آید، این است که ویروس (HPV) به شکل پنهان و مخفی، سال ها در بدن وی باقی می ماند و سپس به صورت ناگهانی فعال می گردد که در این موارد، درمان آن برای بیماران به سختی صورت می گیرد.

نکته در مورد تست پاپ اسمیر در بانوان بالای شصت و پنج سال
نکته در مورد تست پاپ اسمیر در بانوان بالای شصت و پنج سال

انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود

متخصصین زنان و زایمان به بیماران توصیه می کنند که تست پاپ اسمیر را به هیچ عنوان در دوران پریودی انجام ندهند. بهترین زمانی را که پزشک متخصص زنان برای انجام تست پاپ اسمیر به بانوان توصیه می نمایند، بین ده تا بیست روز بعد از « اولین روز از پریودی » است.

همچنین متذکر می شوند که به مدت دو روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر به هیچ عنوان نزدیکی نداشته باشند. امروزه، متخصصین این آزمایش را به منظور تغییرات غیر طبیعی سلول های بخش دهانه رحم مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند. همان طور که می دانید،  بخش پایینی رحم که به واژن متصل است را دهانه رحم می گویند.

به همین منظور تغییرات سلولی که در دهانه رحم رخ می دهد، در صورتی که یافت نشود و یا تحت درمان قرار گیرد، منجر به سرطان « دهانه رحم » در بانوان می گردد. یکی از پیش نیازهای تست پاپ اسمیر را می توان به نجات زندگی فرد اشاره کرد.

زیرا این آزمایش، علائم اولیه سرطان رحم را شناسایی می کند. پزشک متخصص زنان با درمان اولیه این سلول های غیر طبیعی می تواند به پیشگیری از سرطان دهانه رحم کمک بسزایی به بیماران نمایند. متخصصین به تمامی بانوان، انجام تست پاپ اسمیر را به عنوان یکی از امور پیشگیرانه در بروز سرطان دهانه رحم معرفی می نمایند.

انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود
انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود

نکته در مورد تست پاپ اسمیر

بهتر است بدانید که دو گروه از بانوان هستند که انجام این آزمایش برای آن ها الزامی نیست:

1)    بانوانی که دارای مشکلات دهانه رحم نیستند و یا این که نتیجه پاپ اسمیر آن ها غیر طبیعی نبوده است.

2)    بانوان بالای شصت و پنج سال که به صورت منظم، سه آزمایش اسمیر را به طور مداوم و در سر زمان مقرر خود انجام داده اند و در طی ده سال گذشته، هیچ مشکل خاصی نداشته اند، نیازی به انجام تست پاپ اسمیر ندارند.

شرایط انجام تست پاپ اسمیر

انجام آزمایش تست پاپ اسمیر بسته به سن و همچنین سوابق پزشکی بیماران بستگی دارد. به این ترتیب:

بانوانی که در رده سنی بیست و یک تا بیست و نه سال هستند، پزشک متخصص زنان هر سه سال یک بار را برای انجام این آزمایش به آن ها متذکر می شوند.

همچنین بانوانی که در رده سنی بین سی تا شصت و چهار سالگی نیز هستند، انجام تست پاپ اسمیر را هر سه سال یک بار و علاوه بر این آزمایش، تست پاپیلومای انسانی و یا (HPV) را نیز هر پنج سال یک بار توصیه می نمایند.

شرایط انجام تست پاپ اسمیر
شرایط انجام تست پاپ اسمیر

در برخی از موارد، بانوان نیاز بیشتری به انجام آزمایش اسمیر دارند که این بیماران باید در مورد بیماری و مشکلاتی که دارند، با پزشک متخصص زنان مشورت نمایند. این گروه از بیماران شامل:

بانوانی که پیوند عضو انجام داده اند و همچنین بانوانی که شیمی درمانی کرده و یا این که از استروئید استفاده کرده اند، به مراتب سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف شده است و شخص نیاز به انجام آزمایشات بیشتر تست پاپ اسمیر را دارد.

در زمان بارداری، مادرانی که تحت نظر رژیم غذایی ( DES ) دستی استیل بسترول قرار گرفته اند، انجام مکرر آزمایش اسمیر برای آن ها توسط پزشک متخصص تجویز می گردد.

بانوانی که قبلاً به منظور درمان از نتایج پاپ اسمیر غیر طبیعی و یا سرطان دهانه رحم بهره گرفته اند نیز باید این آزمایش را نسبت به افراد دیگر بیشتر انجام دهند.

بانوانی که به ( HIV ) مبتلا هستند

بانوانی که به ( HIV ) مبتلا هستند، این ویروس سبب بروز بیماری ایدز در آن ها می شود. همچنین بانوانی که به بیماری سرطان دهانه رحم و یا بیماری های گردنی دهانه رحم مبتلا هستند نیز باید آزمایش اسمیر را به مراتب نسبت به بانوان دیگر بیشتر انجام دهند.

کلیه موارد ذکر شده، از علائمی هستند که پزشک متخصص زنان انجام آزمایش پاپ اسمیر را به مراتب بیشتر توصیه می نمایند و همچنین زمان تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود را می دانند که در مورد آن به بیماران توضیحات کامل را ارائه می دهند.

بانوانی که دارای ( HIV ) مثبت هستند، « مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های CDC » به این گروه از بیماران توصیه می کنند که در ابتدا، یک تست پاپ اسمیر را انجام داده و سپس مجدداً شش ماه بعد این آزمایش را تکرار نمایند. در این صورت، زمانی که جواب هر دو تست پاپ اسمیر طبیعی و مثبت بود، بانوان مجدداً باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

بانوانی که به ( HIV ) مبتلا هستند
بانوانی که به ( HIV ) مبتلا هستند

نکات مهم قبل از انجام تست پاپ اسمیر

بهتر است بدانید که متخصصین زنان، بهترین زمان به منظور انجام تست پاپ اسمیر را حدود دو هفته بعد از اولین روز پریودی می دانند. بنابراین بیمارانی که برای انجام این تست به آزمایشگاه مراجعه می کنند، باید شرایط زیر را دارا باشند که عبارتند از:

به مدت هفت روز قبل از انجام آزمایش تست پاپ اسمیر از مصرف هر گونه کرم و یا پمادهای واژینال نیز خودداری نمایند.

انجام این تست نباید در دوران خونریزی پریودی بانوان صورت بگیرد، بلکه متخصصین زنان و زایمان بهترین زمان انجام این آزمایش را بعد از چند روز از اولین روز پریودی به بیماران توصیه می نمایند.

نکات مهم قبل از انجام تست پاپ اسمیر
نکات مهم قبل از انجام تست پاپ اسمیر

بیماران باید دو روز قبل از آزمایش پاپ اسمیر، از گرفتن دوش واژینال نیز خودداری نمایند.

به مدت چهل و هشت ساعت قبل از آزمایش، رابطه جنسی نداشته و همچنین قبل از آزمایش نیز معاینه واژینال نیز نشده باشند.

بهترین زمانی را که پزشک متخصص به بیماران برای انجام این آزمایش توصیه می کنند، در فواصل زمانی بین دوازده تا هجده روز بعد از دوره پریودی است.

انجام این آزمایش در نود روز ( سه ماهه) ابتدایی دوران حاملگی

انجام این آزمایش در نود روز ( سه ماهه) ابتدایی دوران حاملگی بلامانع بوده است. در این دوران، چهارده روز بعد از اولین روز از آخرین پریودی (بین پانزده تا هجده روز) بهترین زمان است که پزشک متخصص زنان انجام این آزمایش را برای بیماران توصیه می نمایند.

یکی دیگر از نکاتی که قبل از انجام آزمایش باید به آن توجه داشته باشیم، انجام تست پاپ اسمیر بعد از پنجاه و شش روز یا (هشت هفته) بعد از زایمان است.

انجام این آزمایش در نود روز ( سه ماهه) ابتدایی دوران حاملگی
انجام این آزمایش در نود روز ( سه ماهه) ابتدایی دوران حاملگی

انجام مجدد این آزمایش باید بیشتر از فاصله زمانی هشت هفته از انجام نمونه گیری قبلی صورت بگیرد.

تمامی این نکات قبل از انجام آزمایش به نتیجه بهتر تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود کمک بسزایی می نماید. علاوه بر این تخلیه کردن مثانه قبل از انجام معاینه و همچنین شل کردن عضلات و نفس عمیق کشیدن در طی انجام تست پاپ اسمیر به بیماران نیز کمک بسزایی می نماید.

نکته در مورد زمان انجام تست پاپ اسمیر

بهتر است بدانید که انجام آزمایش پاپ اسمیر و همچنین جمع آوری نمونه های سلولی از دهانه رحم توسط بهترین و مجرب ترین پزشک متخصص زنان در کمتر از یک دقیقه انجام می گیرد و همچنین این زمان بندی به میزان توانایی و قدرت تحمل بیمار نسبت به میزان درد نیز بستگی دارد.

نکته در مورد زمان انجام تست پاپ اسمیر
نکته در مورد زمان انجام تست پاپ اسمیر

مراحل نحوه تست پاپ اسمیر

پزشک متخصص زنان یک آزمایش پاپ اسمیر را می تواند در یک آزمایش لگن انجام دهد که این آزمایش به مراتب خیلی راحت و آسان بوده و همچنین در یک بازه زمانی کوتاه صورت می گیرد.

به این صورت که بیمار بر روی تخت مخصوص دراز می کشد و سپس پزشک متخصص با ابزاری به نام « اسپکولوم» را به واژن ( مهبل) داخل می نماید. باید بدانید که از این ابزار، متخصصین به منظور دیدن بخش داخلی رحم بیشتر استفاده می نمایند.

به این ترتیب، پزشک به وسیله ی یک برس مخصوص و یا چوب می توانند چندین سلول را از سطح و یا این که بخش داخلی دهانه رحم برای انجام آزمایش نمونه برداری نمایند. بنابراین پزشک متخصص به منظور انجام آزمایش های لازم برای این سلول ها، سلول های کشت شده را بر روی یک اسلاید شیشه ای قرار می دهند و سپس به آزمایشگاه مربوطه ارسال می نمایند.

امروزه متخصصین زنان و زایمان از چند شیوه برای نمونه برداری از دهانه رحم استفاده می کنند. به این صورت که بعضی از پزشکان متخصص از کاردکی مخصوص و بعضی دیگر از کاردک و همچنین قلم موی مخصوص که « سیتوبراش » نام دارد، برای نمونه برداری سلول های دهانه رحم استفاده می نمایند.

انجام این تست با کمی درد و ناراحتی همراه است

انجام این تست با کمی درد و ناراحتی همراه است اما بیماران باید بدانند که درد آن غیر قابل تحمل و دردناک نیست. بنابراین نمونه ارسال شده به آزمایشگاه از لحاظ رشد غیر عادی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

بعد از این که آزمایش نمونه برداری از دهانه رحم توسط پزشک متخصص انجام گرفت، احتمال این که بیمار با کمی آزردگی و همچنین انقباضات شکمی همراه باشد، زیاد است. البته شایان ذکر است که در بعضی از موارد نادر، مشاهده شده است که بعضی از بیماران بعد از نمونه برداری از دهانه رحم با خونریزی واژینال نیز همراه می شوند.

انجام این تست با کمی درد و ناراحتی همراه است
انجام این تست با کمی درد و ناراحتی همراه است

در صورتی که این خونریزی ادامه دار باشد، بیمار باید در مورد مشکل ایجاد شده با پزشک متخصص خود مشورت نماید. به همین دلیل متخصصین زنان و زایمان انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از دوره پریود را به بیماران توصیه می نمایند تا نتیجه مطلوب تری را از آزمایش انجام شده به همراه داشته باشند.

نکته در مورد زمان انجام تست به وسیله اسپکولوم

بهتر است بدانید که انجام این آزمایش برای بانوانی که باکره هستند، امکان پذیر نیست. زیرا با ورود اسپکولوم به داخل رحم، سبب آسیب دیدگی پرده بکارت شده و ممکن است که با درد و خونریزی نیز همراه شود.

در این مواقع اگر بانوان درد زیادی را احساس کردند، بهتر است که به پزشک اطلاع داده تا انجام معاینات را متوقف نماید و یا از اسپکولوم کوچکتر که درد کمتری را برای بیمار به همراه دارد، استفاده نمایند.

نکته در مورد زمان انجام تست به وسیله اسپکولوم
نکته در مورد زمان انجام تست به وسیله اسپکولوم

نتایج پاپ اسمیر

انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود، دارای دو نتیجه عادی و همچنین غیر عادی است. به این ترتیب که:

پاپ اسمیر نرمال یا عادی

در صورتی که جواب آزمایش تست پاپ اسمیر عادی و یا نرمال باشد، به این معنا است که رشد غیر عادی سلولی وجود ندارد. باید گفت که نتیجه عادی آزمایش در بعضی از موارد به منزله منفی بودن جواب آزمایش نیز است. نکته حائز اهمیت در این تست نرمال این است که در صورتی که جواب آزمایش عادی باشد، دیگر نیازی نیست که بیمار برای سال بعد هم تست پاپ اسمیر را مجدداً تکرار نماید.

پاپ اسمیر غیر نرمال ( غیر عادی )

انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود، که توسط پزشک متخصص به منظور بهبود وضعیت جسمی دستگاه تناسلی بانوان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد، در صورتی که غیرعادی و یا غیر نرمال باشد، به این معنا نیست که شخص دچار سرطان شده است،

پاپ اسمیر غیر نرمال ( غیر عادی )
پاپ اسمیر غیر نرمال ( غیر عادی )

بلکه باید گفت که در بخش دهانه رحم، سلول ها به صورت غیر طبیعی رشد کرده اند و یا این رشد، مبنی بر سلول های پیش سرطانی است و یا به عبارتی، بدن این شخص در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار گرفته است. به این ترتیب سلول های غیر نرمال دارای سطوح متعددی هستند که عبارتند از:

1) Atypia آتیپی  2) خفیف 3) متوسط 4) دیسپلازی شدید 5) کارسینوم درجا

سلول های غیر نرمال اندک و خفیف، از گونه های توسعه یافته متداول تر هستند

باید گفت که سلول های غیر نرمال اندک و خفیف، از گونه های توسعه یافته متداول تر هستند. با توجه به این که موقعیت سلول ها به چه صورت باشد، آزمایشات بیشتری انجام گرفته و مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و علاوه بر این، معاینات به شکل دقیق تری بر روی دهانه رحم به شیوه کولپوسکوپی انجام می گیرد.

در زمان انجام کولپوسکوپی، پزشک متخصص زنان از ذره بین و همچنین نور به منظور مشاهده بهتر و دقیق تر بخش داخلی رحم (واژن) و بافت های دهانه رحم استفاده می نمایند.

بهتر است بدانید که در بعضی از موارد، پزشک متخصص زنان و زایمان به منظور تفحص در بافت های دهانه رحم از بافت برداری و یا بیوپسی نیز بهره می گیرند. بنابراین انجام آزمایش پاپ اسمیر کامل نبوده و نتایج به دو شکل مثبت کاذب و یا منفی کاذب مشاهده می شود.

مثبت کاذب

زمانی که نتیجه یک آزمایش پاپ اسمیر مثبت کاذب است، به فرد گفته می شود که « سلول های دهانه رحم دارای رشد غیر طبیعی » است. اما باید بدانید که سلول ها به شکل غیر طبیعی و یا سرطانی نیستند و یا در واقع نتیجه مثبت، نشاندهنده این است که هیچ مشکل خاصی برای بیمار وجود ندارد و این ناحیه حساس در وضعیت نرمال و خوبی قرار دارد.

منفی کاذب

زمانی یک آزمایش منفی کاذب رخ می دهد که سلول های این ناحیه دارای رشد طبیعی بوده یا به عبارتی سلول های این ناحیه از دستگاه تناسلی بانوان، دچار مشکل شده اند.

بانوان با انجام تست پاپ اسمیر، شانس این که پزشک متخصص در زمان انجام آزمایش به راحتی بتوانند سلول های سرطانی را تشخیص دهند، به مراتب افزایش می دهند. بهتر است بدانید که سرطان دهانه رحم ممکن است که سال ها به طول بیانجامد تا رشد کند و خود را نشان دهد.

به طور کلی تست پاپ اسمیر چند روز بعد از دوره پریود، دارای گزینه های متعددی است که عبارتند از:

یکی از نتایج تست پاپ اسمیر بعد از بیست روز از اولین روز پریودی اختصاص به بدون تغییر و یا طبیعی بودن آن است.

سلول های غیر طبیعی (ASCUS) وجود دارند که سرطانی نبوده اند و به عنوان سلول های فلس دار غیر معمولی بی اهمیت شناخته می شوند. بهتر است بدانید که در بعضی از موارد، سلول های غیر طبیعی (ASCUS) به دلیل بروز عفونت های ( HPV ) هستند.

تغییرات غیر طبیعی آسیب دیده بافت پوششی بخش داخلی فلس دار

تغییرات غیر طبیعی آسیب دیده بافت پوششی بخش داخلی فلس دار به عنوان یکی از علائم اولیه ی سرطان است که دارای دو درجه بالا و همچنین پایین است. HSILs یا بافت های سلولی درجه بالا جزء ضایعاتی است که به احتمال زیاد سبب بروز سرطان گردن رحم در بیماران می شود.

سلول های غیر طبیعی فلس دار که (HSIL) را تایید نمی کنند، تغییراتی در بخش سلول های دهانه رحم ایجاد می کنند که احتمال SLI ها را به مراتب افزایش می دهند و یا اصلاً وجود آن ها را تایید نمی کنند.

یکی دیگر از نتایج غیر طبیعی سلول های متورم شده ( غده ای ) هستند ( نه سلول های فلس دار) ، که از علائم سرطان در بخش بالای دهانه رحم به حساب می آیند.

تغییرات غیر طبیعی آسیب دیده بافت پوششی بخش داخلی فلس دار
تغییرات غیر طبیعی آسیب دیده بافت پوششی بخش داخلی فلس دار

یکی از نتایجی که تست پاپ اسمیر در بعضی از بانوان نشان می دهد، علائم سلول های سرطانی است.

کلیه موارد ذکر شده از نشانه های آزمایش پاپ اسمیر است که بانوان این تست را چند روز بعد از پریود می توانند انجام دهند که با بررسی های انجام شده بر روی سلول های کشت شده، یکی از نتایج ذکر شده را به بیماران اعلام می نمایند.

صحت و درستی نتیجه تست پاپ اسمیر

انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از دوره پریود، دارای یک نتیجه بسیار دقیق و صحیحی است که به کارگیری از انجام این شیوه غربالگری سبب شده که تا حدود هشتاد درصد ابتلا به سرطان رحم را در بانوان به مراتب کاهش دهد.

باید گفت که انجام این تست، ممکن است که برای بانوان کمی آزاردهنده و با درد همراه باشد. اما نکته مهم این است که در حفظ بهبود وضعیت جسمی بیماران نیز نقش بسزایی را دارد.

جلوگیری از سرطان رحم با انجام تست پاپ اسمیر

با انجام یکی از شیوه های ذکر شده می توانید احتمال بروز سرطان دهانه رحم را به مراتب کاهش دهید، به این ترتیب که:

یکی از شیوه هایی که می توان از بروز بیماری های بخش دستگاه تناسلی بانوان جلوگیری کرد، اختصاص به آزمایشات منظم پاپ اسمیر دارد. انجام این آزمایشات به صورت منظم به پزشک متخصص زنان کمک می کند که سلول های غیر طبیعی را قبل از بروز سرطان دهانه رحم مورد تشخیص قرار دهد.

بهتر است بدانید که در بیشتر موارد، سرطان دهانه رحم در بانوان بر اثر ویروسی به نام ( HPV ) است که از طریق دستگاه تنفسی در بانوان منتقل می شود.

بیشتر بانوان از بروز ویروس ( HPV) بی اطلاع هستند.

بیشتر بانوان از بروز ویروس ( HPV) بی اطلاع هستند. به این علت که این ویروس مخفی و پنهان است و یا در بعضی از موارد، ممکن است که این ویروس خود به خود از بین برود.

همچنین در بعضی از موارد ممکن است که این ویروس تغییراتی را در سلول های دهانه رحم ایجاد کند. باید گفت که داشتن رابطه جنسی با یک نفر، احتمال خطر بروز این سرطان را به مراتب کاهش می دهد. متخصصین زنان و زایمان به بیشتر بانوان برای جلوگیری از بروز آلودگی های جنسی (STI) مانند (HPV) را استفاده از کاندوم می دانند.

یکی از مواردی که متخصصین زنان و زایمان بروز سرطان دهانه رحم در بانوان را معرفی کرده اند، در داشتن رابطه جنسی واژن، مقعد و یا دهان عنوان کرده اند. بانوانی که بیش از یک شریک جنسی دارند، متخصصین زنان به آن ها توصیه می کنند که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ( HPV) و ( STI) از کاندوم استفاده نمایند.

بیشتر بانوان از بروز ویروس ( HPV) بی اطلاع هستند.
بیشتر بانوان از بروز ویروس ( HPV) بی اطلاع هستند.

تست پاپ اسمیر در دوران بارداری

علاوه بر این که پزشک متخصص زنان و زایمان انجام تست پاپ اسمیر را چند روز بعد از پریود به بیماران توصیه می کنند، باید بدانید که انجام این آزمایش در دوران بارداری نیز مشکلی برای بانوان ایجاد نمی کند.

حتی متخصصین در این دوران برای انجام تست اسمیر از کولپوسکوپی هم استفاده می نمایند. باید بدانید که کولپوسکوپی در دوران بارداری و یا داشتن پاپ غیر طبیعی نیز باید بر روی جنین اثر بگذارد. به همین دلیل توصیه می شود که در این دوران انجام این آزمایش را تحت نظر پزشک متخصص و متبحر انجام دهید.

در مواردی که بیمار به درمان تکمیلی در این دوران نیاز داشته باشد، راهنمایی های لازم را پزشک متخصص به بیمار تا زمان تولد عنوان می نماید.

در صورتی که تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، پزشک به بیماران توصیه می کند که به صورت منظم تا چند سال پشت سر هم این تست را انجام دهند. انجام این آزمایشات بسته به نتیجه غیر طبیعی سلول ها و همچنین میزان خطر کلی به منظور سرطان دهانه رحم( دستگاه تناسلی بانوان) بستگی دارد.

تست پاپ اسمیر در دوران بارداری
تست پاپ اسمیر در دوران بارداری

انجام تست اسمیر در دوران پریودی

همان طور که توضیح دادیم، بیشتر پزشکان متخصص زنان تست پاپ اسمیر را چند روز بعد از دوره پریود به بیماران توصیه می نمایند.

اما در بعضی از موارد پزشک برای بررسی و تشخیص دقیق تر و بیشتر، انجام این آزمایش را در دوران پریودی برای بیماران تجویز می نمایند تا علت بیماری در بانوان را بهتر مورد ارزیابی قرار دهند. سلول های آندومتر و یا سلول های پوشش درونی رحم، ماهی یک بار در اثر پریودی در بانوان می ریزد.

در صورتی که این سلول ها در آزمایش غربالگری پاپ اسمیر در دوران پریودی بانوان مشاهده شد، نشانه ی این است که سلول هایی در این بخش وجود دارند.

بیشتر پزشکان به دلیل این که در دوران قاعدگی، دهانه رحم بیشتر باز می شود، تست پاپ اسمیر را در این زمان به بیماران توصیه می نمایند. اگر در نتیجه تست پاپ اسمیر، سلول های سیتولوژی خوش خیم باشند، نشانه ی این است که سلول های بدخیم سرطانی نبوده است.

بانوانی که دیگر پریود نمی شوند

همان طور که توضیح دادیم، بانوانی که دیگر پریود نمی شوند و یا به عبارتی یائسه هستند، سلول های آندومتر درونی رحم دیگر فرو نمی ریزد و در این حالت است که در این آزمایش به طور غیر معمول ضخامت سلول های پوشش درونی رحم بیشتر می شود.

( البته باید توجه داشته باشید که این تست به منظور تشخیص این سری از مشکلات در بانوان طراحی نگردیده است). یکی از دلایل فرو ریختن دیواره های رحم در بانوانی که یائسه هستند، به علت « هیپرپلازی آندومتر » است که به عنوان یک بیماری پیش سرطانی در دیواره رحم شناخته شده است.

این بیماری را پزشک متخصص زنان از طریق بافت برداری از دهانه رحم در بانوان مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. اما در بعضی از موارد، درمان با بروز هورمون های یائسگی سبب فروریزی این سلول ها می گردد که در این تست قابل مشاهده است.

بانوانی که دیگر پریود نمی شوند
بانوانی که دیگر پریود نمی شوند

نکته در مورد تست پاپ اسمیر

طبق مطالعات انجام شده بین شصت تا هشتاد درصد از زنان آمریکایی که در سال های اخیر به سرطان دهانه رحم مبتلا شده اند، در طی پنج سال گذشته تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود را به صورت منظم انجام نداده اند. این گروه از بانوان بیشتر در گروه های:

1)    بانوانی که دارای سن بیشتری هستند 2) بانوانی که بیمه نیستند 3) اقلیت های قومی ( مخصوص بانوان لاتین و آسیایی-آمریکایی) 4) بانوانی که از نظر مالی در شرایط مطلوبی نبوده اند 5) بانوانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند، قرار دارند. اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان تاکید بسزایی بر روی انجام غربالگری تست پاپ اسمیر برای بانوان در تمام دنیا دارند.

زیرا امروزه یکی از رایج ترین سرطان ها در تمام دنیا به سرطان دهانه رحم اختصاص دارد و علاوه بر این، یکی از شیوه هایی که از بروز بیماری در بانوان جلوگیری می نماید، انجام تست پاپ اسمیر است.

نکته در مورد تست پاپ اسمیر
نکته در مورد تست پاپ اسمیر

زمان انجام تست پاپ اسمیر

همان طور که توضیح دادیم، این آزمایش به عنوان یک تست غربالگری شناخته شده است که ساده بودن، ارزان بودن و همچنین قابلیت اندازه گیری میزان روند بیماری از ویژگی های این تست محسوب می شود که پزشکان بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر را چند روز بعد از پریود اشاره کرده اند.

پزشک متخصص زنان و زایمان انجام این تست غربالگری را سه سال بعد از ازدواج یا به عبارتی شروع رابطه زناشویی در بانوان معرفی کرده اند. در صورتی که رابطه جنسی شروع شده باشد و بیماری های متعدد از طریق روابط جنسی در بانوان ایجاد شده باشد، معاینات لگنی زودتر از موعد به منظور انجام آزمایش پاپ اسمیر به این گروه از بیماران توصیه می شود.

زیرا از نظر پزشکی انجام این معاینات امری ضروری و مهم است. طبق نظر انجمن سرطان و کالج امریکا، بهترین زمان برای انجام این آزمایش را بین سن بیست و یک تا سی سالگی اعلام کرده اند که این گروه از بانوان باید بین یک تا سه سال این معاینات و آزمایشات را برای بررسی بیشتر معاینات داخلی واژن انجام دهند.

انجام تست پاپ اسمیر باید به همراه تست ویروس پاپیلومای انسانی یا ( HPV ) برای بانوان انجام بگیرد

البته از سن سی سالگی به بعد، انجام تست پاپ اسمیر باید به همراه تست ویروس پاپیلومای انسانی یا ( HPV ) برای بانوان انجام بگیرد. در صورتی که هر دو آزمایش منفی بود، پزشک متخصص انجام این تست را هر سه سال برای بیماران توصیه می کنند.

بهتر است بدانید تا در صورتی که تست HPV مثبت و تست پاپ اسمیر منفی باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان به منظور بهبود وضعیت جسمی بیماران، انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود را هر شش ماه تا یک سال برای بانوان تجویز می نمایند.

باید گفت که انجام این تست در بانوان بالای هفتاد سال و یا بانوانی که دارای کهولت سن هستند، در صورتی که نتیجه هر سه آزمایش اسمیر پشت سر هم آن ها منفی باشد، متوقف گردیده و دیگر نیازی به انجام این آزمایش ندارند.

انجام تست پاپ اسمیر باید به همراه تست ویروس پاپیلومای انسانی یا ( HPV ) برای بانوان انجام بگیرد
انجام تست پاپ اسمیر باید به همراه تست ویروس پاپیلومای انسانی یا ( HPV ) برای بانوان انجام بگیرد

افراد کاندیدای مناسب تست پاپ اسمیر

در بین بانوان، افرادی هستند که کاندیدای مناسب برای انجام این آزمایش هستند که عبارتند از:

بانوانی که دارای عفونت و همچنین زگیل های تناسلی هستند، جزء کاندیدای انجام آزمایش پاپ اسمیر هستند.

گروه دیگری که کاندیدای مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر هستند، اختصاص به بانوانی دارد که دخانیات مصرف می کنند.

بانوانی که در سن پایین ازدواج کرده اند نیز انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود برای آن ها الزامی است.

گروه دیگری از بانوان که انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود برای آن ها الزامی است، اختصاص به بانوانی دارد که طی سال های اخیر زایمان نداشته اند و یا نازا هستند.

بانوانی که مبتلا به ایدز هستند نیز کاندیدای مناسب برای انجام این تست بعد از دوران پریودی هستند.

گروه دیگری از افرادی که کاندیدای مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر بعد از دوره پریود هستند

گروه دیگری از افرادی که کاندیدای مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر بعد از دوره پریود هستند، اختصاص به بانوانی دارد که با افراد متعددی وارد رابطه جنسی شده اند و یا شریک جنسی آن ها در گذشته با فرد دیگری که به سرطان دهانه رحم مبتلا بوده است، مقاربت داشته است.

طبق تحقیقاتی که متخصصین زنان و زایمان بر روی این گروه از بیماران انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که ده درصد از بانوان مبتلا به سرطان دهانه رحم در اثر ژنتیکی به این عارضه مبتلا شده اند که کاندیدای مناسب برای انجام این آزمایش هستند.

کلیه موارد ذکر شده، از بانوانی هستند که کاندیدای مناسب برای انجام این تست بعد از دوران پریودی هستند که باید به منظور تشخیص دقیق تر، این آزمایش را نزد بهترین جراح متخصص زنان و زایمان انجام دهند.

گروه دیگری از افرادی که کاندیدای مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر بعد از دوره پریود هستند
گروه دیگری از افرادی که کاندیدای مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر بعد از دوره پریود هستند

تست thin prep

بهتر است بدانید که به جز شیوه ی تست پاپ اسمیر، امروزه متخصصین از یک شیوه تشخیصی دیگری که با آزمایش اسمیر تفاوت های خاصی دارد، استفاده می نمایند که این شیوه thin prep (تین پرپ) نام دارد. البته شایان ذکر است که انجام این شیوه تشخیصی نیز ( بعد از دوره قاعدگی ) توسط مجرب ترین پزشک زنان انجام می گیرد.

پزشک متخصص زنان و زایمان بعد از این که معاینات داخلی بیمار را انجام دادند، به وسیله یک برس مخصوص بهداشتی، نمونه ای از سلول های بخش دهانه رحم بیمار به منظور انجام آزمایشات لازم را بر می دارند و سپس در محلول ( thin prep ) قرار می دهند

و به این ترتیب به آزمایشگاه انتقال می دهند تا در آنجا رنگ آمیزی شده و ارزیابی و اقدامات لازم برای نمونه کشت شده انجام بگیرد. آزمایشگاه بعد از این که بررسی های لازم را بر روی نمونه انجام داد، نتیجه این شیوه تشخیصی را به متخصص زنان ارسال می نماید.

متخصصین باید به این نکته توجه داشته باشند

متخصصین باید به این نکته توجه داشته باشند که شیوه های تشخیصی باید به صورت دقیق و کامل به خوبی انجام بگیرد. تست پاپ اسمیر نسبت به تست thin prep قدیمی تر است. اما در مواردی که به صورت دقیق و صحیح انجام گیرد، این شیوه تشخیصی با کمی خطا همراه است. بیشتر متخصصین زنان میزان درصد خطای تست پاپ اسمیر را بین ده تا بیست و پنج درصد و بعضی دیگر از متخصصین نیز بین پنجاه درصد اعلام کرده اند.

پزشک متخصص زنان و زایمان متذکر می شوند که به دلیل انجام بعضی از امور بر روی این شیوه تشخیصی، سبب بروز خطا بر روی آزمایش اسمیر می گردد.

به عنوان مثال در مواردی که آماده شدن نمونه بیش از حد زمان ببرد، این امر سبب خشک شدن نمونه می شود که نوعی خطا در تست پاپ اسمیر به حساب می آید.

متخصصین باید به این نکته توجه داشته باشند
متخصصین باید به این نکته توجه داشته باشند

شیوه های کاهش خطا در تست پاپ اسمیر

به منظور میزان کاهش خطا در این آزمایش، پزشک متخصص نمونه برداشته شده را باید بر روی ( لام ) کشیده  و سپس فیکساتور را از فاصله بیست سانتی متری بر روی نمونه قرار دهند.

بهتر است بدانید که در صورتی که این فاصله کمتر از فاصله ذکر شده باشد، سلول هایی که برای نمونه کشت شده اند، از روی نمونه می پرند و این امر خطای پاپ اسمیر را به مراتب بیشتر می کند.

شیوه های کاهش خطا در تست پاپ اسمیر
شیوه های کاهش خطا در تست پاپ اسمیر

البته شایان ذکر است که در شیوه تشخیصی thin prep هم اگر مراحل به صورت کامل انجام نگیرد، درصد این که میزان خطا بیشتر باشد، به مراتب افزایش می یابد.

در بعضی از موارد، ممکن است که آزمایش پاپ اسمیر صورت گرفته منفی باشد

در بعضی از موارد، ممکن است که آزمایش پاپ اسمیر صورت گرفته منفی باشد. اما به دلیل خطای انجام شده، تغییرات پیش سرطانی در بخش دهانه رحم مشاهده شود.

اما در مواردی که جواب تست پاپ اسمیر مثبت باشد، خطایی وجود نداشته و آزمایش مجدد تست وجود ندارد. به این ترتیب پزشک متخصص اقدامات لازم را به منظور مراحل تشخیصی و همچنین درمانی برای بیماران انجام می دهند.

این سری از سلول های سرطانی در چنین مواقعی فقط می تواند دهانه رحم را به صورت گسترده تری مانند رحم به خود مبتلا نمایند. بنابراین در صورتی که جواب آزمایش مثبت باشد، این سلول های پیش سرطانی، فقط این بخش را مبتلا می کند. بهتر است بدانید که متخصصین این شیوه را بیشتر برای بانوان جوانی که تمایل به بارداری دارند، انجام می دهند.

اما در مواقعی که بانوان دارای رده سنی بالایی هستند ( چهل و پنج سال به بالا) و همچنین بچه دار شده اند، پزشک متخصص زنان مجرب و با تجربه به منظور بهبود وضعیت جسمی در بیماران اقدام به برداشتن کامل رحم می نمایند.

آزمایش پاپ اسمیر در زمان پریودی

انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از دوره پریودی، در یک جلسه معاینات عادی توسط پزشک متخصص زنان در مطب صورت می گیرد.

پزشک متخصص زنان و زایمان به بیشتر بانوان رده سنی بین بیست و یک تا شصت و پنج سال که رابطه جنسی دارند، انجام این تست را هر سه سال یک بار به منظور حفظ سلامتی دستگاه تناسلی در بانوان توصیه می نمایند.

همان طور که توضیح دادیم، بانوان بالای سی سال در صورتی که تست ( HPV ) را انجام داده باشند، می توانند این آزمایش را در فاصله زمانی پنج ساله انجام دهند.

اکثر بانوان در مراجعات پزشکی خود، جلسه معاینه را از قبل مشخص می کنند و در این مدت، دوره پریودی باید از قبل پیش بینی شده و یا اگر این چرخه کاملاً بی نظم باشد، در این صورت ممکن است که جلسه معاینات داخلی بیمار با چرخه قاعدگی بیماران همزمان باشد.

در زمان انجام معاینات داخلی، پزشک متخصص معاینات لگنی را نیز انجام می دهد

در زمان انجام معاینات داخلی، پزشک متخصص معاینات لگنی را نیز انجام می دهد و به این صورت از سلول های دهانه رحم نمونه برداری های لازم را انجام می دهد.

بعد از این که جواب آزمایش به پزشک متخصص ارسال گردید و در صورتی که نتیجه غیر طبیعی بودن سلول های این بخش را تایید کرد، پزشک معاینات بیشتر و داروهای مورد نیاز را برای بیماران تجویز می نماید.

بیشتر پزشکان به بیماران توصیه می کنند که انجام تست پاپ اسمیر را چند روز بعد از پریودی قرار دهند تا آزمایشات داخلی دهانه رحم به راحتی انجام گیرد.

لازم به ذکر است که در صورتی پزشک متخصص زنان، انجام تست را در دوران پریودی توصیه می کند که جواب تست پاپ اسمیر درست نباشد. در غیر این صورت انجام این آزمایش باید چند روز بعد از قاعدگی صورت بگیرد.

نتیجه تست پاپ اسمیر در زمان قاعدگی

بهتر است بدانید که اعمال تست پاپ اسمیر در زمان پریودی سبب تغییر در نتیجه آزمایش می گردد. زیرا در این دوره ( PH ) واژن به صورت اندک، تغییراتی را اعمال می کند و خون دوران قاعدگی سبب اختلال در نمونه برداری از یک سلول تمیز در بخش دهانه رحم می شود.

پزشک متخصص زنان و زایمان به منظور شناسایی سلول سرطانی، باید یک نمونه خوب و مناسب را برای تشخیص دقیق تر کشت نمایند.

زیرا این نمونه برداری به عنوان مهمترین و ضروری ترین عوامل در نتیجه تست پاپ اسمیر محسوب می شود. پزشک متخصص به منظور جلوگیری از غیر نرمال بودن نتیجه آزمایش و همچنین نیاز به تکرار مجدد تست، از همزمان بودن انجام آزمایش با دوران پریودی خودداری می نمایند.

نتیجه تست پاپ اسمیر در زمان قاعدگی
نتیجه تست پاپ اسمیر در زمان قاعدگی

نکات مهم بعد از تست پاپ اسمیر

انجام این آزمایش چند روز بعد از دوره پریودی برای بیماران مشکل خاصی را ایجاد نمی کند. اما بانوان ممکن است که با مقدار کمی خونریزی همراه باشند که در این مواقع بهتر است که بیمار به پزشک متخصص خود اطلاع دهد. بانوانی که این آزمایش را انجام داده اند، می توانند در یک بازه زمانی کوتاه، کلیه فعالیت های روزانه خود را انجام دهند.

زیرا این تست نیازی به مراقبت های بعد از آزمایش ندارد. نکته حائز اهمیت این است که لکه بینی بعد از انجام این تست، امری طبیعی برای تمامی بانوان است. اما در صورتی که این آزمایش با خونریزی شدید همراه باشد، باید سریعاً مشکل خود را با پزشک متخصص در میان بگذارند.

در بعضی از موارد به دلیل این که نتیجه تست پاپ اسمیر غیر نرمال است، پزشک متخصص از کولپوسکوپی برای بیماران استفاده می نمایند.

زیرا استفاده از کولپوسکوپی با دقت بالای نود و نه درصدی انجام می گیرد و با کمک این ابزار، می توان نوع زخم و همچنین عفونت دهانه رحم را تشخیص داد و از این طریق پزشک متخصص بهترین و مناسب ترین شیوه درمانی را برای بیماران ارائه می دهند.

نکات مهم بعد از تست پاپ اسمیر
نکات مهم بعد از تست پاپ اسمیر

کولپوسکوپی

امروزه متخصصین به منظور مشاهده و همچنین تشخیص دقیق تر نوع بیماری در بخش ژنیتال بانوان که شامل:

واژن، دهانه رحم، فرج است؛ از دستگاهی به نام کولپوسکوپی استفاده می نمایند. کولپوسکوپ دارای یک منبع نوری و همچنین میکروسکوپ است.

متخصصین زنان و زایمان با استفاده از این دستگاه، ناهماهنگی هایی که در بخش دهانه رحم ایجاد شده است را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند.

علاوه براین، در زمان انجام کولپوسکوپی، بخشی از سلو لهای نمونه برداری شده دهانه رحم و یا بیوپسی به منظور بررسی و ارزیابی های بیشتر در زیر میکروسکوپ قرار می گیرند.

هدف اصلی استفاده از کولپوسکوپی، انجام غربالگری تست پاپ اسمیر است که به بررسی بیشتر سلول های دهانه رحم می پردازد. به همین دلیل است که اعمال همزمان بیوپسی در کولپوسکوپی سبب می شود که درصد میزان صحت تشخیص بیماری دهانه رحم بیشتر صورت گیرد.

باید گفت که پزشک متخصص زنان تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود را به منظور ارزیابی و نتایج دقیق تر از دستگاه کولپوسکوپی استفاده می نمایند.

کاربرد کولپوسکوپی

امروزه متخصصین زنان و زایمان به منظور ارزیابی و بررسی بیشتر سلول های سرطانی در ناحیه دستگاه تناسلی، به خصوص بعد از اعلام نتایج غیر نرمال بودن آزمایش چند روز بعد از دوره قاعدگی از این شیوه درمانی استفاده می نمایند.

علاوه براین، پزشک متخصص به منظور انجام نمونه برداری از سلول هایی که دارای بافت غیر طبیعی هستند، از این دستگاه نیز استفاده می نمایند. از کولپوسکوپی به منظور تشخیص:

1)    علت ورم و یا عفونت 2) تشخیص غدد خوش خیم و یا سرطانی 3) آسیب های ایجاد شده در بخش دهانه رحم و واژن نیز استفاده می نمایند.

کاربرد کولپوسکوپی
کاربرد کولپوسکوپی

اقدامات لازم قبل از کولپوسکوپی

بانوان برای استفاده از دستگاه کولپوسکوپی باید همانند سایر آزمایشاتی که برای سایر بخش های مختلف بدن انجام می دهند، از قبل آمادگی های لازم را داشته باشند که عبارتند از:

در مرحله نخست، پزشک متخصص زنان توضیحات کاملی را در مورد تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود با استفاده از دستگاه کولپوسکوپی به بیماران ارائه می دهند.

در بعضی از موارد، پزشک متخصص رضایت نامه ی را به بیماران ارائه می دهند که بیماران باید آن را به منظور استفاده از دستگاه کولپوسکوپی، امضا نمایند.

استفاده از این دستگاه نیازی به آرام بخش و یا نخوردن مواد غذایی برای طولانی مدت بیماران ندارد

استفاده از این دستگاه نیازی به آرام بخش و یا نخوردن مواد غذایی برای طولانی مدت بیماران ندارد. اما در مواردی که نمونه برداری از سلول های دهانه رحم ( بیوپسی ) باشد، پزشک متخصص، بیمار را تحت بیهوشی کامل قرار می دهد که در این مواقع بیماران باید ساعاتی قبل از آزمایش از خوردن مواد غذایی نیز خودداری نمایند.

بانوانی که باردار هستند و یا مشکوک به بارداری هستند، باید قبل از استفاده از این دستگاه به پزشک متخصص خود اطلاع دهند.

بانوانی که تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود با استفاده از دستگاه کولپوسکوپی به منظور تشخیص دقیق تر را انجام می دهند و به چسب، ید، داروهای بیهوشی، لاتکس حساسیت دارند، بهتر است که قبل از انجام آزمایش، پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهند.

در صورتی که از داروهای گیاهی استفاده می کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید

قبل از انجام آزمایش، بیماران باید داروهای مصرفی که به صورت روزانه مصرف می نمایند و یا در صورتی که از داروهای گیاهی استفاده می کنند، پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهند.

استفاده از دستگاه کولپوسکوپی در دوران غیر از پریودی انجام می گیرد.

پزشک به بیماران توصیه می کند که در حدود بیست و چهار ساعت قبل از استفاده از این دستگاه، از مصرف داروهای واژنی و تامپون، داشتن رابطه جنسی و همچنین از دوش گرفتن نیز خودداری نماییم.

یکی از اقداماتی که قبل از استفاده از دستگاه می توانید انجام دهید، این است که به منظور تسکین درد از مسکن استفاده نمایید.( بهتر است که بیماران از آسپرین و ایبوپروفن به دلیل این که سبب رقیق کنندگی خون می شوند و در نهایت خونریزی را در این افراد افزایش می دهد نیز خودداری نمایند).

کلیه موارد ذکر شده، از اقدامات قبل از استفاده از دستگاه کولپوسکوپی است که پزشکان به منظور آزمایش دقیق تر سلول های دهانه رحم به بیماران توصیه می نمایند.

در صورتی که از داروهای گیاهی استفاده می کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید
در صورتی که از داروهای گیاهی استفاده می کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

به منظور بررسی نتیجه تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود با استفاده از دستگاه کولپوسکوپی، پزشک متخصص به بیماران توصیه می کند که از پدهای بهداشتی به دلیل خونریزی خفیفی که بین سه تا پنج روز در بیماران ایجاد می شود نیز استفاده نمایند.

باید بدانید که خونریزی بعد از استفاده از این دستگاه به صورت تیره و یا سبز رنگ است که پزشکان این ترشحات را عادی می دانند و دلیل آن را تخلیه محلول های استفاده شده در زمان آزمایش می دانند. پزشک متخصص زنان و زایمان به بیماران متذکر می شوند که اگر بعد از استفاده از دستگاه کولپوسکوپی با خونریزی همراه هستند، بهتر است که از:

1)    مقاربت جنسی 2) دوش گرفتن 3) استفاده از داروهای واژنی 4) استفاده از تامپون نیز خودداری نماید.

تفاوت تست پاپ اسمیر با معاینات لگنی

بعضی از بیماران بر این باورند که تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود همان معاینات لگنی است که باید بگوییم که این طرز فکر کاملاً اشتباه بوده است و هر دوی این آزمایشات با هم متفاوت بوده است. در بعضی از موارد، پزشک متخصص زنان و زایمان در زمان انجام معاینات لگن از تست پاپ اسمیر نیز استفاده می کنند. معاینات لگنی شامل:

1)    معاینه اندام های تولید مثلی نظیر واژن  3) سرویکس  3) تخمدان ها  4)رحمت ، هستند.

در این معاینات لگنی، پزشک متخصص زنان و زایمان میزان قرمزی، التهابات دهانه رحمی و همچنین میزان ترشحات را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند و به این ترتیب با کمک ابزاری به نام « اسپکولوم » را وارد بخش داخلی واژن می کنند. متخصصین با کمک این ابزار بخش داخلی واژن را از نظر:

1)    انواع عفونت ها 2) کیست 3) ورم 4) ناهنجاری های دیگر مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند. البته شیوه دیگری وجود دارد که پزشک متخصص زنان و زایمان با کمک دو انگشت که در داخل دستکش لاتکسی است را وارد واژن بیماران کرده و به صورت همزمان بر روی بخش شکم بیمار فشار وارد می کنند.

پزشکان بیشتر از این شیوه به منظور بررسی و ارزیابی ناهنجاری ها و بی قاعدگی های بخش تخمدان و همچنین رحم از آن استفاده می نمایند. شایان ذکر است که انجام معایناتی لگنی و تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود در بانوان انجام می گیرد.

عوامل تاثیرگذار در هزینه تست پاپ اسمیر

همان طور که می دانید، این آزمایش نیز مانند سایر آزمایشاتی که مخصوص بانوان است، به عوامل متعددی بستگی دارد که عبارتند از:

انجام آزمایش تست پاپ اسمیر در طی سال های متوالی که انجام می گیرد یا به عبارتی، بیمار باید سه سال پشت سر هم وسالی یک بار این آزمایش را انجام دهد. تعرفه و هزینه هایی که هر سال برای انجام این آزمایش در نظر گرفته می شود، متغیر است که بر روی هزینه تست اسمیر تاثیرگذار است.

تحت نظر قرار گرفتن بیمار زیر نظر پزشک متخصص باتجربه و باسابقه برای انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود از عوامل تاثیرگذار دیگر بر روی هزینه آزمایش است.

از نظر جغرافیایی

از نظر جغرافیایی، محل قرارگیری مطب پزشک متخصص زنان در منطقه شمال شهر و یا جنوب شهر یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در تست پاپ اسمیر است که در این مکان بر روی بیمار انجام می گیرد.

در صورتی که نتیجه آزمایش غیر طبیعی بودن سلول های دهانه رحم را نشان دهد، جراح برای این گروه از بیماران استفاده از دستگاه کولپوسکوپ را توصیه می کنند که به کارگیری از این دستگاه یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه آزمایش پاپ اسمیر است.

لوازم یک بار مصرفی که پزشک متخصص زنان و زایمان برای انجام آزمایش تست پاپ اسمیر در بانوان استفاده می نمایند و همچنین ویزیت پزشک مربوطه یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه آزمایش پاپ اسمیر است.

اسپکولوم های فلزی و یا پلاستیکی یک بار مصرفی که در زمان انجام تست پاپ اسمیر به داخل واژن، پزشک متخصص زنان و زایمان از آن استفاده می نمایند نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه آزمایش پاپ اسمیر به حساب می آید.

نکته در مورد آزمایش پاپ اسمیر

انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود، در بانوان متاهل و همچنین بانوان بالای رده سنی هجده سال صورت می گیرد. علاوه بر این، پزشک متخصص زنان به بانوانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم (سرویکس) مبتلا هستند، توصیه می نمایند. باید بدانید که این سرطان بیشتر در بانوان رده سنی بین سی و پنج سال تا چهل و پنج سال رخ می دهد. به همین منظور پزشک متخصص زنان انجام این آزمایش را برای تمامی بانوان امری ضروری و مهم می دانند.

سوالات رایج در مورد تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود

یکی از سوال های متداولی که بیشتر بانوان از پزشک متخصص زنان و زایمان می پرسند، اختصاص به این موضوع دارد که آیا تست پاپ اسمیر را می توان در دوران قاعدگی انجام داد یا خیر؟

باید گفت، در صورتی که میزان خونریزی دوره پریودی کم و یا خفیف باشد و همچنین در مواردی که به شکل  لکه بینی باشد، پزشک متخصص زنان و زایمان تست پاپ اسمیر را برای بیماران انجام می دهند. اما به طور کلی، پزشک متخصص زنان آزمایش پاپ اسمیر را چند روز بعد از پریودی برای بیماران تجویز می نمایند.

زیرا انجام این آزمایش در دوره پریودی از میزان دقت و همچنین نتیجه پایانی عمل نیز می کاهد. پزشکان معتقدند که وجود لکه های خونی در نمونه برداری انجام شده از سلول های دهانه رحم، سبب بروز مشکل در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر می گردد و در نهایت یک نتیجه غیر نرمال کاذب را برای بیمار به همراه می آورد.

راهکارهای را که بیماران قبل از انجام تست پاپ اسمیر باید انجام دهند را نام ببرید؟

پزشک متخصص زنان قبل از انجام تست، راهکار و شیوه های مناسبی را به بیماران توصیه می نمایند که عبارتند از:

–   یکی از اقداماتی که بیماران قبل از انجام تست باید انجام دهند، مصرف داروهای تسکین دهنده درد است. بنابراین پزشک به منظور کاهش درد در این گروه از بیماران ایبوپروفن را به بیماران توصیه می نمایند.

–       پزشک متخصص زنان به منظور سهولت در کار خود و همچنین اطمینان بیشتر از انجام آزمایش به بیماران توصیه می کنند که برای انجام این آزمایش از یکی از نزدیکان نظیر همسر و همچنین والدین خود به عنوان همراه مساعدت بگیرند.

–   دردی که در زمان انجام تست پاپ اسمیر بر روی بیمار وارد می شود، ناشی از فشارهای لگن است. به این ترتیب پزشک به بیماران متذکر می شوند که قبل از انجام آزمایش، بهتر است که مثانه خود را تخلیه نمایند تا از این طریق فشار کمتری بر روی ناحیه لگن بیماران وارد شود.

موارد ذکر شده از راه های میزان کاهش درد و فشار در حین انجام آزمایش پاپ اسمیر است که پزشک متخصص قبل از انجام آزمایش به بیماران متذکر می شوند. اما در مورد راهکارهای زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر باید گفت که:

اسپکولوم هایی که پزشک برای بررسی ناحیه واژن استفاده می کنند، در اندازه ها و همچنین مدل های متعددی وجود دارد

–   باید بدانید که اسپکولوم هایی که پزشک متخصص زنان و زایمان برای بررسی ناحیه واژن ( دستگاه تناسلی بانوان) استفاده می کنند، در اندازه ها و همچنین مدل های متعددی وجود دارد که بیماران به منظور کاهش میزان درد، می توانند کوچکترین سایز اسپکولوم را از پزشک خود درخواست نمایند.

–   در صورتی که بیماران مایل به استفاده از اسپکولوم های سرد نیستند، می توانند از پزشک متخصص خود بخواهند که از مدل پلاستیکی آن برای انجام آزمایش استفاده نمایند. زیرا مدل پلاستیکی آن از مدل فلزی اسپکولوم ها به مراتب گرم تر هستند.

–    یکی از مهمترین اقداماتی که بیماران قبل از انجام آزمایش باید انجام دهند، این است که از پزشک متخصص خود بخواهند که کلیه مراحل تست را در زمان انجام آزمایش به بیماران توضیح دهند.

نفس های عمیقی را پشت سر هم بکشید

–   پزشک متخصص به بیماران توصیه می کند که در زمان انجام تست پاپ اسمیر، بهتر است که به منظور کاهش میزان درد و اضطراب، نفس های عمیقی را پشت سر هم بکشند.

موارد ذکر شده، از توصیه هایی است که پزشکان در زمان انجام تست پاپ اسمیر به بیماران خود متذکر می شوند.

یکی دیگر از سوال های رایج، اختصاص به این موضوع دارد که آیا پزشک متخصص زنان و زایمان در زمان انجام تست پاپ اسمیر، از داروهای بی حسی استفاده می نمایند یا خیر؟

بهتر است بدانید که پزشک متخصص زنان از هیچ داروی بی حسی در زمان انجام تست پاپ اسمیر استفاده نمی کند. زیرا استفاده از داروهای بی حسی سبب ابهاماتی در نتیجه آزمایش می شود. البته بانوانی که تجربه استفاده از ( IUD) را داشته اند، پزشک متخصص به منظور کاهش میزان درد این گروه از بیماران از بی حسی موضعی استفاده می نماید تا بتواند به راحتی تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود را بر روی بیماران اعمال نماید.

عواملی که میزان تست پاپ اسمیر در بیماران افزایش می دهد را نام ببرید؟

یکی از مواردی که میزان تست پاپ اسمیر را در بیماران بالا می برد، اختصاص به بیماری های زمینه ای نظیر:

1)    خشکی واژن 2) واژینیسموس 3) انقباضات غیر ارادی عضلات واژن 4) ولوودینیا دارد. بنابراین تمامی موارد ذکر شده، سبب افزایش درد و ناراحتی در آزمایش پاپ اسمیر می گردد. به این ترتیب بیماران در صورتی که به یکی از این موارد ذکر شده مبتلا بودند، باید قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر به پزشک متخصص اطلاع دهند تا از این طریق اقدامات بهتری را متخصصین برای بیماران در نظر بگیرند.

بر این اساس، یکی از عوامل دیگر در افزایش تست پاپ اسمیر را می توان اختصاص به داشتن رابطه جنسی در بیماران اشاره کرد. بیمارانی که سابقه دخول به روش مقاربت جنسی نداشته اند، ممکن است که در زمان انجام آزمایش اسمیر به مراتب نسبت به بانوانی که ازدواج کرده اند و رابطه جنسی داشته اند، درد بیشتری را احساس کنند.

همچنین بیمارانی که ترومای جنسی را تجربه کرده اند، تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود برای آن ها نسبت به سایر افراد عادی با درد بیشتری نیز همراه است.

عواملی که میزان تست پاپ اسمیر در بیماران افزایش می دهد را نام ببرید؟
عواملی که میزان تست پاپ اسمیر در بیماران افزایش می دهد را نام ببرید؟

نتیجه گیری

امروزه به دلیل رایج شدن بیماری سرطان دهانه رحم در بین بانوان، پزشک متخصص زنان و زایمان انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود را به بانوان به منظور جلوگیری از بیماری های دستگاه تناسلی توصیه می نماید.

تمامی بانوان باید سه سال متوالی پشت سرهم و سالی یک بار این آزمایش را انجام دهند و در صورتی که هر سال، نتیجه آزمایش سالم بود، پزشک متخصص انجام این آزمایش را هر پنج سال یک بار به بیماران توصیه می نمایند.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با زر کلینیک:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

منبع :
bitly

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید