میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

جواب آزمایش پاپ اسمیر
جواب آزمایش پاپ اسمیر

لیست موضوعات

جواب آزمایش پاپ اسمیر

در این مقاله قصد داریم جواب آزمایش پاپ اسمیر را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

اگر قصد انجام تست پاپ اسمیر دارید پیشنهاد می کنیم به کلینیک تخصصی دکتر زرگنج فرد مراجعه کنید و یا با شماره تلفن کلینیک که در انتهای همین مطلب درج شده است تماس بگیرید

02122930161

آزمایش پاپ اسمیر نوعی تست برای چکاپ سرطان رحم در خانم ها است، انجام این آزمایش هیچگونه خطر و عوارضی ندارد. در این روش سلول هایی از دهانه رحم توسط پزشک نمونه برداری می شود.

جواب آزمایش پاپ اسمیر
جواب آزمایش پاپ اسمیر

آن را برای تجزیه و تحلیل و بررسی به پاتولوژیست می سپارد، پاپ اسمیر می تواند هر نوع تغییری را در سلول های نمونه برداری شده تشخیص دهد که این تغییرات ممکن است نشان دهنده بروز سرطان در آینده باشد.

خانم ها، می بایست از سن 21 الی 65 سال این تست را به صورت هر سه سال یک بار انجام دهند، البته زمان تکرار برای انجام این آزمایش به نظر پزشک بستگی دارد. نتیجه آزمایش پاپ اسمیر به دو صورت نرمال و غیر مال می باشد

اگر نرمال باشد، به این معنا است که نتیجه آزمایش منفی بوده و در حالت غیر نرمال به معنای نتیجه مثبت است. در این مقاله به بررسی چگونگی انجام آزمایش پاپ اسمیر و جواب آن می پردازیم:

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

  • آزمایش پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود؟
  • آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟
  • جواب آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟
  • جواب آزمایش پاپ اسمیر نرمال و غیر نرمال چگونه است؟
  • تفسیر کامل جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟
  • پزشک در جواب آزمایش پاپ اسمیر چه بیماری هایی را می تواند تشخیص دهد؟

 

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود؟

آزمایش پاپ اسمیر یا Pap test نوعی آزمایش است که در خانم ها برای تشخیص سرطان رحم انجام می شود. در قسمت انتهایی رحم و در بالای واژن سلول هایی وجود دارد که برای انجام این آزمایش این سلول های را جمع می کنند.

آزمایش پاپ اسمیر هر نوع تغییری که در سلول های دهانه رحم ایجاد شده باشد را به صورت دقیق نشان می دهد که این تغییرات ممکن است نشانه هایی از سرطان باشد.

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود؟
آزمایش پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود؟

اگر این آزمایش به موقع صورت گیرد و تغییرات ناگهانی در سلول های دهانه رحم تشخیص داده شود، می تواند در متوقف نمودن سرطان رحم بسیار موثر باشد.

آزمایش پاپ اسمیر نوعی چکاپ کامل دهانه رحم بوده که با معاینه لگن همراه است، البته در خانم هایی که بالای 30 سال دارند، در کنار آزمایش پاپ اسمیر تست ویروس پاپیلومای انسانی نیز انجام می شود.

این تست که به آن HPV نیز می گویند نوعی عفونت است که ممکن است بر اثر مقاربت جنسی به وجود آید که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود،  باعث بروز  سرطان دهانه رحم می شود.

تکرار تست های پاپ اسمیر

تکرار تست های پاپ اسمیر مطابق نظر و تصمیم پزشک می باشد، ولی در حالت کلی انجام این تست برای خانم ها هر سه سالی یک مرتبه الزامی می باشد.

البته آزمایش پاپ اسمیر خود بر دو نوع است: 1- نوع مایع Liquid که می بایست سه سال یک بار حتما انجام شود: 2- نوع Conventional که به آن روش سنتی نیز می گویند، این روش به تنهایی نمی تواند برای تشخیص کافی باشد و می بایست آزمایشات دیگری نیز در کنار این روش انجام شود.

تکرار تست های پاپ اسمیر
تکرار تست های پاپ اسمیر

همانطور که گفتیم تست پاپ اسمیر نوعی آزمایش برای تعیین وجود یا عدم وجود سرطان دهانه رحم است و در واقع می توان بیان کرد که پاپ اسمیر یکی از انواع غربال و جدا کردن می باشد که تمامی خانمها، می بایست بعد از گذشت 3 سال از رابطه جنسی خود حتما این تست را انجام دهند. ( منظور از رابطه جنسی شامل هر نوع رابطه تماس پوستی ناحیه تناسلی می باشد)

چرا انجام تست پاپ اسمیر اهمیت دارد؟

ابتدا بهتر است، بدانید که سرطان پاپ اسمیر چگونه ممکن است در فرد پدیدار شود، این سرطان از طریق ویروسی به نام پاپیلوما انسانی یا HPV در زمان رابطه جنسی و یا گاهی ممکن است به ندرت در برخی حالات دیگر به وجود آید، امکان دارد، این ویروس در برخی افراد پنهان باشد و یا در برخی دیگر باعث تولید و ایجاد زگیل تناسلی شود.

چرا انجام تست پاپ اسمیر اهمیت دارد؟
چرا انجام تست پاپ اسمیر اهمیت دارد؟

در بدترین حالت این است که تبدیل به سرطان سرویکس شود، ویروس پاپیلوما سلول های دهانه رحم را از حالت طبیعی خارج کرده و با تغییراتی که ایجاد می کند موجب پیدایش سلول سرطانی خواهد شد.

البته شایان ذکر است، این تغییرات به صورت تدریجی و در طی چندین سال به وجود می آید، لذا این نوعی فرصت برای شخصی که ممکن است در معرض این سرطان باشد و با انجام آزمایشات منظم و مکرر پاپ اسمیر، چنانچه نشانه ای از این سرطان در فرد وجود داشته باشد، به راحتی قبل از این که به مرحله حاد و خطرناک برسد درمان خواهد شد.

عوامل خطر برای سرطان دهانه رحم چیست؟

چندین مورد از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان رحم و تغییرات سلولی پیش سرطانی در دهانه رحم توسط پزشکان شناخته شده است که به قرار ذیل است:

عوامل خطر برای سرطان دهانه رحم چیست؟
عوامل خطر برای سرطان دهانه رحم چیست؟

HPV:

یکی از عوامل اصلی و خطرناک در ابتلا به سرطادن رحم ویروس زگیل در ناحیه تناسلی است، البته بسیاری از خانم ها به ویروس HPV مبتلا می شوند، ولی به سرطان دهان رحم مبتلا نمی شوند، ولی بهتر است بدانید که اکثریت سرطان های دهانه رحم به عفونت HPV ارتباط دارد، در برخی از خانم ها هنگامی که تست پاپ اسمیر انجام می دهند احتمال وجود سلول های غیرطبیعی وجود دارد.

سیگار کشیدن:

یکی از عواملی که در ابتلا شدن به سرطان دهانه رحم بسیار نقش دارد، سیگار کشیدن است، اگرچه به طور قطع در بسیاری از مطالب علمی خوانده اید که سیگار کشیدن موجب پیدایش بسیاری از سرطان ها می شود.

ولی اکثریت این را نمی دانند که سیگار کشیدن زنان، شدت پیدایش سرطان رحم در آنان را تحریک می کند به حدی که بسیاری از پزشکان معتقدند که خانم هایی که سیگار می کشند، خطر ابتلا به سرطان رحم را دو یا چهار برابر افزایش می دهند.

سیستم ایمنی ضعیف:

خانم هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا اینکه بخاطر مصرف برخی داروها سیستم ایمنی شان ضعیف شده است، در خطر مبتلا شدن به تغییرات سلول دهانه رحم و پیدایش سرطان قرار دارند.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، می بایست مطابق موارد ذیل عمل کنید:

  • شخصی که قرار است، این تست را انجام دهد، نباید از دو روز قبل از انجام آزمایش رابطه جنسی داشته باشد و همچنین، نباید از کرم ها و داروهای واژینال استفاده کند، زیرا ممکن است موجب عدم تشخیص سلول های غیرطبیعی شوند.
  • در دوران قاعدگی، نباید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید، البته در دوران عادت ماهیانه می توان این تست را انجام داد، ولی بهتر است که بعد از پایان عادت ماهیانه انجام شود.
آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟
آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

انجام تست پاپ اسمیر در مطب پزشک

تست پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می شود و تنها چند دقیقه زمان می برد، برای انجام این تست پزشک از شما می خواهد که ابتدا لباس هایتان را در آورده، سپس روی کمر دراز بکشید و زانو را نیز خم کنید و پایتان را بر روی رکابی که در قسمت جلویی تخت قرار دارد، بگذارید

انجام تست پاپ اسمیر در مطب پزشک
انجام تست پاپ اسمیر در مطب پزشک

سپس پزشک با استفاده از وسیله ای به نام اسپکولوم که آن را به داخل واژن می فرستند دیواره های واژن را کاملا از هم جدا می کند این کار موجب می شود که پزشک به راحتی بتواند دهانه رحم را مشاهده کند، در حین وارد کردن اسپکولوم ممکن است بیمار در قسمت لگن فشار را احساس کند.

سپس در مرحله بعد پزشک از طریق وسیله ای به نام اسپاتولا از سلول های دهانه رحم نمونه برداری کرده که این امر موجب ایجاد هیچگونه صدمه ای نمی شود.

بعد از انجام این تست بدون اینکه هیچگونه درد و یا ناراحتی و یا محدودیتی داشته باشید، می توانید به منزل بازگردید.

اگر تست Liquid را انجام داده باشید، پزشک نمونه ها ار به ظرفی که حاوی مایع نگهدارنده است، انتقال می دهد و اگر تست پاپ اسمیر از نوع Conventional را انجام داده باشید، پزشک آن را بر روی اسلاید شیشه ای قرار می دهد، سپس نمونه ها را به آزمایشگاه فرستاده تا از طریق میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد و از این طریق مشخصات سرطانی و پیش سرطانی را می توان تشخیص داد.

چرا سابقه پاپ اسمیر در خانم ها مهم است؟

اگر خانم ها در آزمایش پاپ اسمیر قبلی تغییرات سلولی داشته اند، می بایست هنگامی که می خواهند تست جدید را انجام دهند این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهد و علاوه براین حتی اگر در گذشته بیماری در خصوص ناحیه تناسلی داشته است، حتما پزشک را در جریان بگذارد، اطلاع دادن سابقه در تست پاپ اسمیر موجب می شود. آزمایش با دقت بیشتری انجام شود و در صورت هرگونه اختلال در آزمایش جدی تر به آن توجه شود.

چرا سابقه پاپ اسمیر در خانم ها مهم است؟
چرا سابقه پاپ اسمیر در خانم ها مهم است؟

جواب آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟

تا این قسمت دانستیم که پاپ اسمیر آزمایشی است که شما را از وجود سلول های مشکوک به سرطان آگاه می کند، حال می خواهیم بدانیم که جواب آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است:

اگر سلول های مورد بررسی نرمال باشد، جواب آزمایش نیز منفی می باشد و این بدین معنا است که فرد به آزمایش و درمان نیازی ندارد و پزشک زمان انجام تست بعدی را برای بیمار مشخص می کند

ولی اگر چنانچه سلول های غیر معمول و غیر عادی در آزمایش مشاهده شود، جواب آزمایش نیز مثبت می باشد، البته نتیجه مثبت به معنای سرطان دهانه رحم نمی باشد، بلکه جواب مثبت به نوع سلول هایی که مشخص شده ارتباط دارد.

اصطلاحاتی که امکان دارد در جواب آزمایش پاپ اسمیر پزشک از آن ها استفاده کند، به شرح ذیل می باشند:

Atypicalsquamous cells of undetermined significance) ASCUS) این اصطلاح که در زبان فارسی به آن سلول های سنگ فرشی می گویند، منظور آن سلول هایی است که در سطح دهانه رحم قرار گرفته اند و بسیار نازک می باشند.

این سلول ها به صورت سالم رشد کرده و در آزمایش پاپ اسمیر بیانگر رشد غیر نرمال سلول های سنگ فرشی است، اما این بدان معنا نیست که اگر  تغییری در این سلول ها مشاهده شود، نشان دهنده سلول های پیش سرطانی باشد.

در صورتی که این سلول های سنگ فرشی نرمال نباشند، پزشک تست liquid-based test را انجام داده و نمونه را مجددا مورد بررسی و آنالیز قرار می دهد تا از این طریق وجود ویروس HPV را تشخیص دهد. اگر این ویروس را در نمونه گیری دوم تشخیص دهد، می توان گفت ممکن است فرد دارای سلول های پیش سرطانی باشد.

و اگر چنانچه در تست دوم ویروسی شناسایی نشود،  به این معنی است که در تست اول فقط سلول های غیر نرمال شناسایی شده که خطرناک نمی باشد، ولی در صورت ویروس، می بایست آزمایشات بیشتری انجام شود، که این آزمایشات دارای اصطلاحاتی به قرار ذیل است:

  • ضایعه داخل اپیتلیالی سنگفرشی یا Squamous intraepithelial lesion:

این لغت در جواب تست، زمانی به کار می رود که سلول های گردآوری شده پاپ اسمیر، حالت پیش سرطانی داشته باشند. اگر چنانچه در ارزیابی و بررسی مشخص شود،

تغییرات در خصوص اندازه و شکل و… کم باشد، نشان دهنده آن است که تا به مرحله سرطانی شدن برسد فاصله زیادی دارد، ولی اگر چنانچه تغییرات زیاد باشد، به این معنا است که ضایعات روبه رشد سرطانی پیش می روند که می بایست حتما آزمایشات تشخیصی انجام شود.

سلول های گلاندولار آتیپیک Atypical glandular cells :

سلول های گلاندولار موجب ایجاد مخاط خواهند شد. این سلول ها در داخل رحم و سرویکس رشد کرده و ممکن است در آزمایشات پاپ اسمیر کمی غیر معمول و غیر عادی به نظر برسند، ولی نمی توان به صورت قطعی گفت که این سلول ها در آینده سرطانی می شوند یا خیر، لذا در این مورد، می بایست آزمایش های بیشتری انجام گیرد تا از این طریق بتوان سلول های غیرنرمال را شناسایی و نیز اهمیت آن ها مشخص شود.

سرطان سلول سنگفرشی یا Squamous cell cancer یا adenocarcinoma cells:

نتیجه این سلول ها نشان دهنده قطعی وجود سرطان است، سرطان سلول های سنگ فرشی نوعی سرطان است که از سلول های مسطح واژن به وجود می آید، آدنوکارسینوما نیز بیانگر این است که سلول های گلاندولار دارای سرطان هستند و اگر چنانچه در نمونه گیری چنین سلولی پیدا شود، می بایست ارزیابی دقیق تری صورت گیرد.

وقتی جواب پاپ اسمیر غیر معمول و غیر عادی باشد، پزشک روش کولپسکوپی را به کار می برد. این روش از طریق وسیله ای به نام کولپسکوپ که ذره بینی می باشد، صورت می گیرد تا از این طریق بافت دهانه رحم و واژن مورد بررسی قرار گیرد.

پزشک نواحی غیر نرمال را تشخیص داده و نمونه گیری را بر روی این نواحی انجام داده، سپس نمونه قطعی را به آزمایشگاه ارسال می کند.

جواب آزمایش پاپ اسمیر نرمال و غیر نرمال چگونه است؟

آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش سرطان دهانه رحم، به این طریق است که پزشک از طریق نمونه برداری و ارزیابی و بررسی سلول های دهانه رحم می تواند تغییر و تحولات این نمونه از سلول ها در خصوص سرطانی و یا پیش سرطانی را تشخیص دهد.

معمولا جواب قطعی آزمایش از لحظه نمونه برداری تا بررسی آزمایشگاهی نمونه ها حدود دو هفته به طول می انجامد، اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر عادی و طبیعی باشد، بدین معنی است که تغییراتی در سلول ها که مشکوک به وجود سرطان باشند، مشاهده نشده است

ولی ممکن است سلول ها دارای کمی التهاب باشند که این مورد طبیعی بوده و در صورتی که پزشک با معاینه تایید کند که عفونت بیمار با مصرف دارو برطرف می شود و مطابق مصوبه وزارت بهداشت در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر منفی و یا نرمال باشد،

می توانید این آزمایش را سه سال یک بار انجام دهید و در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر غیر نرمال بوده باشد

به معنای وجود سرطان و یا نشانه های پیش سرطانی می باشد، این که بتوان در چنین شرایطی سلول های غیرطبیعی را شناسایی کرد، بسیار حائز اهمیت است، زیرا در درمان موثر می باشد.

برای پاپ اسمیر های غیرنرمال چندین تشخیص به لحاظ پزشک وجود دارد که عبارتند از:

  • عدم حضور سلول های دهانه رحم در پاپ اسمیر

در قسمتی از رحم که سلول های پوشش دهنده واژن به سلول های درون رحم تغییر می کند، وجود دارند، که به آن منطقه گذار می گویند.

در آزمایش پاپ اسمیر برای نمونه برداری از این سلول ها استفاده می کنند. این منطقه گذار همان دهانه رحم است، گاهی ممکن است به دلیل این که دهانه رحم به خوبی باز نیست، نمونه برداری به درستی صورت نگیرد.

  • پاپ اسمیر غیر قابل اعتماد به دلیل تورم و التهاب، moderate در تست پاپ اسمیر

اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر التهاب را نشان دهد و شدت آن نیز بالا باشد، می بایست بررسی لازم مجددا صورت گیرد. پزشک می خواهد دلیل التهاب را بداند و آن را درمان کند.

زیرا در مواردی ممکن است که اگر التهاب درمان نشود،  مشکلاتی را برای بیمار و همسرش به وجود آورد و یا در مواردی التهاب  به دلیل نبود استروژن اتفاق می افتد که موجب تحریک واژن می شود، به عنوان مثال در زمانی که پائسگی اتفاق می افتد، تخمدان دیگر هورمون تولید نمی کند.

لذا به دلیل کاهش مقدار استروژن دیواره های واژن تحریک شده و موجب التهاب و قرمزی می شود که چنین وضعیتی اگر در هر خانمی اتفاق بیفتد به لحاظ پزشکی می گویند بیمار به واژینیت آتروفیک یا تغییرات آتروفی مبتلا شده است

و پزشک برای درمان از کرم ها و یا قرص های واژینال استفاده می کند و از بیمار می خواهد مطابق دستوری که برای مصرف به وی تجویز می کند، آن را در یک دوره خاص مصرف نموده و سپس مجددا بعد از اتمام مصرف دارو آزمایش پاپ اسمیر را انجام می دهد.

اگر نتیجه پاپ اسمیر غیر معمول و غیر عادی باشد، چه درمانی توصیه می شود؟

اگر نتیجه پاپ اسمیر غیر معمول و غیر عادی باشد، درمان های مختلفی وجود دارد، از جمله:

  • کولپوسکوپی
  • Conization
  • Cryocauterization
  • لیزر درمانی
  • برداشتن حلقه بزرگ منطقه گذار

تمامی این روش یه سرعت روند بهبودی را در بیمار پیش می گیرند در ادامه تفاوت این روش ها را در برخی جنبه های درمانی مورد بررسی قرار می دهیم:

اگر نتیجه پاپ اسمیر غیر معمول و غیر عادی باشد، چه درمانی توصیه می شود؟
اگر نتیجه پاپ اسمیر غیر معمول و غیر عادی باشد، چه درمانی توصیه می شود؟

کولپوسکوپی

کولپوسکوپی این امکان را به پزشک خواهد داد تا دهانه رحم را به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار دهد.

کولپوسکوپی را در واقع می توان یک ذره بین برای دهانه رحم به شمار آورد و از طریق آن می توان به راحتی زخم های دهانه رحم و منطقه گذار (پوشش واژن ) را مشاهده کرد.

هنگامی که برای درمان از کولپوسکوپی استفاده می کنند، دهانه رحم با اسید استیک 3 درصد تمیز و مرطوب می شود. در حقیقت این اسید نه تنها دهانه رحم را تمیز می کند، بلکه اختلالات سلولی را نیز به شکل مناطق سفید رنگ نمایش می دهد.

اگر مناطقی که دارای اختلالات سلولی هستند با کولپوسکوپی دیده شوند، نمونه برداری از بافت انجام می شود و سپس نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه میفرستند و از طریق نتایج بیوپسی می توان درمان را تعیین نمود.

این روش درمانی راحت و بدون درد است و تنها چند دقیقه زمان می برد که انجام گیرد.

زنانی که از این روش درمانی استفاده می کنند، نباید تا یک هفته بعد از بیوپسی نزدیکی داشته باشند، داخل واژن را شسته و حتما از یک تامپون استفاده کنید. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بارداری مانع از انجام کولپوسکوپی نخواهد شد. 90 درصد از خانم هایی که این درمان را برای نتایج غیر معمول و غیر عادی پاپ اسمیر انجام می دهند و بهبود نیز پیدا می کنند.

Conization

Conization نوعی درمان است که سلول های غیرطبیعی را از بین می برد و مقدار مورد نیاز از سلول های دهانه رحم را جهت بررسی آزمایشگاه جمع آوری می کند، این درمان معمولا در بیمارستان انجام می شود و نیاز به بیهوشی دارد و بیمار می بایست به مدت 3 هفته از شستن داخل واژن، استفاده از تامپون و مقاربت جنسی خودداری کند.

این روش درمانی تا موقعی که سلول های اطراف منطقه تحت درمان طبیعی باشد، دارای جوابدهی 100 درصد می باشد.

برداشتن حلقه بزرگ از محل گذار

در این روش از طریق یک حلقه سیمی نازک، منطقه ای که در آن پوشش واژن است، یا همان منطقه گذار دهانه رحم را از بین می برند و از این طریق می توان نمونه مورد نیاز برای بررسی و ارزیابی بافت را جمع آوری نمود. این درمان را می توان از طریق بی حسی انجام داد.

هیسترکتومی

این روش درمانی برای خانم هایی انجام می شود که دارای پاپ اسمیر غیرطبیعی بوده و دیگر قصد بچه دار شدن را ندارند و همچنین در جواب آزمایش پاپ اسمیر آن ها مشخص شده است که ناهنجاری های پیش سرطانی را دارند.

تفسیر کامل جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

بررسی و ارزیابی جواب آزمایش پاپ اسمیر مطابق سیستم بتسدا صورت می گیرد، در سال 1988 موسسه ملی سرطان برای استاندارد، سازی جواب آزمایش پاپ اسمیر بسیار تلاش کرد

که نتیجه آن طراحی سیستم بتسدا بود که  این سیستم در بتسدای مریلند در انستیتوی ملی بهداشت طراحی شد، تا از طریق آن پزشکان بتوانند پاپ اسمیر را مورد تجزیه و بررسی قرار دهند،

تفسیر کامل جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟
تفسیر کامل جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

که یکی از مزیت های این سیستم این است که احتمال گزارش نتیجه های مختلف برای یک پاپ اسمیر مشابه را کمتر می کند. پاپ اسمیر بعد از این که نمونه برداری شد، به آزمایشگاه ارسال می شود.

پاتولوژیست

شخصی که به بررسی سلول های سرویکس می پردازد را پاتولوژیست می نامند، پاتولوژیست از طریق خصوصیات ظاهری و معیارهای به خصوصی که آن ها را دسته بندی می کند،

به بررسی پاپ اسمیر پرداخته و اگر نتیجه پاتولوژی مثبت باشد، نمی توان گفت که حتما و به طور قطع سرطان سرویکس وجود دارد، بلکه در مواردی ممکن است پاتولوژیست سلول های دیسپلازی که نوعی از سلول های غیرطبیعی است را مشاهده کرده باشد.

پزشک بعد از اینکه جواب آزمایش را مشاهده می کند این تصمیم را می گیرد که به درمان بپردازد و اینکه مجددا آزمایش تشخیصی انجام شود

و اگر جواب آزمایش پاتولوژی منفی شود نیز به این معنا نیست که دیگر نیازی نیست که آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید، بلکه می بایست در طی دوره های خاص مطابق نطر پزشک غربالگری را مجددا تکرار کنید.

در جواب آزمایش پاپ اسمیر موارد ذیل وجود دارند، که در ادامه به تفسیر آن ها می پردازیم:

IDENTITY یا مشخصات بیمار و پزشک:

در این قسمت از جواب آزمایش که در بالای صفحه قرار دارد، مشخصات بیمار و پزشک درخواست کننده و نیز تاریخ انجام آزمایش قید می شود.

SPECIMEN TYPE یا نوع نمونه:

در این بخش نوع نمونه برداری پاپ اسمیر مشخخص می شود که همانطور که پیشتر نیز گفتیم به دو صورت انجام می شود. یکی روش سنتی و یا (Conventional) و دیگری روش جدید پاپ اسمیر مایع یا  (Liquid based) می باشد.

معنی SPECIMEN ADEQUACY یا کفایت نمونه

در این قسمت پاتولوژیست در مورد کیفیت نمونه برداری نظر خود را اعلام می کند، اگر نمونه برداری از لحاظ تکنیکی به درستی تهیه شده باشد و همچنین تعداد سلول ها نیز استاندارد باشد، بررسی و تشخیص نیز با اطمینان بیشتری صورت می گیرد. این قسمت خود شامل موارد ذیل می باشد که حاوی نظر پاتولوژیست است:

Satisfactory :

این عبارت به این معنا است که پاتولوژیست به لحاظ کیفیت از نمونه برداری رضایت دارد.

Unsatisfactory:

این عبارت بیانگر این است که نمونه به لحاظ کیفیت مناسب نمی باشد و ممکن است به دلیل خون و یا التهاب، نمونه دچار خدشه شده باشد.

Endocervical/Transformation zone present or absent:

در بخشی از سرویکس، محل گذار از بافت رحم به بافت واژن است، این ناحیه دارای بالاترین ریسک سرطان است، وجود ناحیه گذار در بررسی بافت بسیار تاثیر گذار است

ولیکن این امکان نیز وجود دارد که نتوان به صورت طبیعی آن را در افراد نوجوان و خانم هایی که یائسه شده اند مشاهده نمود، چنانچه نتوان آن ها را در نمونه برداری مشاهده نمود، حتی اگر سلول های پاپ اسمیر نرمال هم باشند، می بایست مجدداد نمونه برداری شود.

INTERPRETATION/RESULT یا نتیجه آزمایش:

در این قسمت خصوصیات سلول های نمونه برداری شده را می توانید مشاهده کنید. در این بخش ممکن است با عبارات ذیل روبرو شوید:

Inflammation یا التهاب

معمولا بسیار اتفاق می افتد که در نمونه برداری پاپ اسمیر التهاب و قرمزی مشاهده شود، که در اکثریت موارد نشان دهنده هیچ مشکلی نیست، میزان و شدت التهاب به سه صورت توصیف می شود:

خفیف (Mild) – متوسط (Moderate) – شدید (Severe)

التهاب شدید یکی از نشانه های وجود عفونت است، که می بایست مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

Organism یا ارگانیسم

ارگانیسم در جواب آزمایش پاپ اسمیر به مفهوم وجود مواردی از قبیل: باکتری- انگل – قارچ و ویروس است. در این قسمت از جواب آزمایش عبارات زیر را مشاهده خواهید کرد:

Normal flora:

این عبارت به این معنا است که باکتری هایی که در واژن وجود دارد، نرمال هستند و بیانگر حالت طبیعی است.

Trichomonas vaginalis:

این عبارت به تک یاخته می باشد و بیانگر این است که بیمار دچار واژینیت شده است، به خصوص اگر دارای ترشحات بدبو – قرمزی و درد در زمان رابطه باشد، این بیماری از طریق رایطه جنسی به وجود می آید و از فرد مبتلا منتقل می شود.

Candida:

بیانگر نوعی عفونت قارچی است.

Shift in flora/Bacterial vaginosis:

اگر باکتری های نرمالی که در ناحیه واژن وجود دارد، رشد بیش از اندازه ای داشته باشد، باکتری واژینوس به وجود می آید که این نوع بیماری ممکن است بی نشان باشد و یا اینکه دارای ترشح رقیق و یا بوی بد ماهی باشد.

Cellular changes consistent with herpes simplex virus:

به دلیل وجود ویروس به هر اندازه ای که تغییرات سلولی پیش آید، می بایست مورد بررسی قرار گیرد.

Epithelial cell abnormality یا شواهد غیرطبیعی سلول‌های اپیتلیال چیست

این بخش برای تشخیص سرطان زودرس است، در نمونه برداری پاپ اسمیر ممکن است انواع ضایعات مختلفی دیده شوند که نام هرکدام از این ضایعات را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

Cellular changes consistent with herpes simplex virus:
Cellular changes consistent with herpes simplex virus:

در این قسمت به بعد از تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر که رو به پایین می رویم ضایعاتی که موجب ایجاد سرطان هستند و در نمونه برداری توسط پاتوبیولوژیست مشاهده می شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

Cellular changes consistent with herpes simplex virus:
Cellular changes consistent with herpes simplex virus:

حال در ذیل چند لغت که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم مجددا به صورت مختصر را نام می بریم تا بهتر ادامه تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر را درک کنیم:

Epithelial cell:

به سلول های پوشاننده اشاره دارد که این سلول ها خود بر دو نوع تقسیم می شوند: سنگفرشی و استوانه ای.

Squamous cell:

سلول سنگفرشی، این سلول ها به صورت کاملا طبیعی دیواره واژن و بخش تحتانی را می پوشاند.

Glandular cell:

سلول استوانه ای، این سلول ها در بخش فوقانی سرویکس وجود دارند و به صورت کاملا طبیعی آن ها را می پوشانند.

حال به به ادامه تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر می پردازیم:

معنی Negative for intraepithelial lesion or malignancy چیست؟

این عبارت به معنای وجود پاپ اسمیر منفی می باشد، هیچ نوع سلول پیش سرطانی و یا سرطانی مشاهده نشده است.

معنی ASC-US) Atypical squamous cells of undetermined significance) یا تغییرات سلولی غیرمعمول با ارزش نامشخص چیست؟

این عبارت به این معنا است که وجود سلول های غیرطبیعی را تشخیص داده اند و می بایست آزمایش دیگری برای بررسی بیشتر انجام شود.

معنی ASC-H(Atypical squamous cells, cannot exclude HSIL) یا تغییرات سلولی غیرمعمول و مشکوک به HSIL چیست؟

این سلول ها در مقایسه با مورد قبلی بسیار غیر معمول و غیر عادی تر می باشند و حتما به طور قطع بایستی آزمایش دیگری انجام شود.

معنی LSIL(Low grade squamous intraepithelial lesion) یا ضایعه درجه پایین چیست؟

اگر چنین گزارشی در جواب آزمایش پاپ اسمیر مشاهده کردید، به این معنا است که شما در تماس با ویروس HPV قرار گرفته اید.

در LSIL تغییرات پیش سرطانی مشاهده می شود، ولی این تغییرات بسیار کم می باشد و نمی تواند زیاد نگران کننده باشد و این مورد در اکثریت افراد به خصوص جوانان عقب نشینی کرده و از بین می رود.

خطر ابتلا به سرطان سرویکس در خانم ها 30 الی 64 سال در مدت 5 سال پس از تشخیص LSIL حدود 16 درصد است، یعنی از هر 10 هزار نفر خانم در این رنج سنی فقط 16 نفر ممکن است به این سرطان مبتلا شوند.

لذا این آمار در خانم ها 21 الی 24 ساله به صفر خواهد رسید، یعنی در این رنج سنی در صورت مشاهده LSIL نگران کننده نبوده و از بین می رود، البته ممکن است پزشک با در نظر گرفتن سن و نیز علائم بالینی انجام این آزمایش را مجددا بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده ای تکرار کند و یا اینکه درخواست کند مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

معنی  HSIL (High grade squamous intraepithelial lesion) یا ضایعه درجه بالا چیست؟

این حالت بیانگر تغییرات سلول پیش سرطانی می باشد که می بایست مورد توجه قرار گیرد، در صورتی که این مورد در جواب آزمایش شما مشاهده شود، پزشک بررسی بیشتری مانند کولپوسکوپی را انجام می دهد.

معنی Squamous cell carcinoma چیست؟

این عبارت تایید کننده وجود سرطان است، پزشک برای نمونه برداری بعدی کولپوسکوپی انجام می دهد و بیوپسی گرفته شده را به آزمایشگاه منقل می کند و بعد از این که به صورت قطع تایید شد، روش های درمانی را در پیش خواهد گرفت.

از بین 20 آزمایش معمولا یک آزمایش ممکن است جواب غیر معمول و غیر عادی داشته باشد که این غیرطبیعی بودن ممکن است معانی مختلفی داشته باشد و همانطور که پیشتر نیز گفتیم مجددا تاکید می کنم که غیر معمول و غیر عادی بودن جواب آزمایش هر گز نمی تواند به معنای سرطان باشد.

معنی Squamous cell carcinoma چیست؟
معنی Squamous cell carcinoma چیست؟

این تغییرات غیر معمول و غیر عادی سلول ها همان دیسکاریوز می باشند که معنای آن ها سرطان نیست. از هر 10 عدد آزمایشی که شامل گزارش دیسکاریوز می شوند به حالت طبیعی برگشت می خورند و به درمان نیازی ندارند

و این می تواند بدین معنا باشد که اکثریت جواب های آزمایش پاپ اسمیر که غیر معمول و غیر عادی هستند، تغییرات ناچیزی را در سلول های نمونه برداری شده مشاهده می کنند

که این تغییرات بدون این که به درمان نیازی داشته باشند به خودی خود بهبود می یابند. با توجه به میزان تغییرات سلولی که در جواب آزمایش وجود دارد و مطابق تشخیص و تجویز پزشک امکان دارد، آزمایش پاپ اسمیر در فاصله زمانی کمی مجددا تکرار شود.

و یا در برخی موارد نیز ممکن است تست های تکمیلی نیز انجام شود و مطابق آن پزشک معالج روند برنامه ریزی لازم را برای درمان انجام دهد.

در حالت کلی اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر غیر معمول و غیر عادی باشد، ممکن این شامل یکی از موارد ذیل شود:

  • تغییرات لب مرزی یا بینابینی (borderline)

کمترین میزان تغییرات سلولی است که دربین هر 100 آزمایش ممکن است 5 آزمایش جواب تغییرات لب مرزی را داشته باشند در این حالت سلول های تغییرات بسیار کمی دارند و نمی توان آن ها را در دسته دیسکاریوز به شمار آورد.

  • تغییرات کم (mild dyskaryosis)

در یکصد آزمایش پاپ اسمیر ممکن است 3 آزمایش شامل این تغییرات باشد که این نوع تغییرات سلولی نیازی به درمان ندارند و به خودی خود به حالت اولیه برمی گردند و بهبود می یابند.

  • تغییرات متوسط (moderate) یا شدید (severe)

حدود 7 آزمایش از یکصد آزمایش شامل این تغییرات می شوند. اگر جواب آزمایش پاپ اسمیر شما متوسط و یا شدید باشد، هیچگونه خطری در پی نداشته، زیرا بدخیم و سرطان نیستند، ولی به حالت قبل نیز برگشت نخواهند کرد، لذا می بایست درمان شوند و پزشک معالج روند درمان را برای بیمار در پیش خواهد گرفت.

  • بدخیمی غده ای (glandular neoplasia)

یک حالت غیرطبیعی در یک در آزمایش پاپ اسمیر بدخیمی غده است که این مورد نشان دهنده مشکل در سلول هایی است که بافت پوششی رحم را تشکیل می دهند که به آن اندومتر نیز می گویند.

این سلول های این غده در داخل رحم قرار دارد و با سلول های غده در دهانه رحم فرق دارد، ولی با این وجود نمی توان به طور قطع وجود سرطان را اعلام کرد، ولی نیازمند انجام آزمایش های دیگر برای عدم وجود سرطان می باشد.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، این است که سرطان دهانه رحم قابل درمان است و تغییرات کوچکی که در سلول ها ایجادمی شوند به خودی خود بهبود می یابد و به روال طبیعی بر می گردد.

بدخیمی غده ای (glandular neoplasia)
بدخیمی غده ای (glandular neoplasia)

بر این اساس پزشک معمولا از بیمار می خواهد که آزمایش پاپ اسمیر را در طی 3 الی 12 ماه آینده مجددا تکرار کند که اگر سلول ها بهبود نیافته بودند و یا اینکه به شرایط غیر معمول و غیر عادی رسیده باشند برای درمان اقدام کند. درمان در مراحل اولیه از به وجود آمدن سرطان در آینده جلوگیری می کند و حتی اثر بخشی قطعی در درمان نیز دارد.

آزمایش پاپ اسمیر حتی اگر بیمار به زگیل نیز مبتلا باشد را نیز مشخص می کند. زگیل از طریق روابط جنسی به وجود می آید و یکی از مهم ترین عواملی است که موجب تغییرات سلولی در دهانه رحم می شود و یا حتی در مواردی نیز منجر به سرطان دهانه رحم می گردد.

چه زمانی آزمایش پاپ اسمیر برای تفسیر کافی نیست؟

اگر نمونه برداری برای آزمایش کافی نباشد، در جواب آزمایش حتما ذکر خواهد شد، از جمله مواردی که ممکن است اعلام کنند که نمونه برداری کافی نمی باشد، عبارتند از: روش خشک کردن و یا خون بیش از حد.

گاهی نیز ممکن است در جواب پاپ اسمیر چنین آمده باشد که به علت التهاب بیش از حد رضایت بخش نیست. التهابی که در دهانه رحم وجود دارد، تفسیر پاپ اسمیر را مشکل ساز می کند.

چه زمانی آزمایش پاپ اسمیر برای تفسیر کافی نیست؟
چه زمانی آزمایش پاپ اسمیر برای تفسیر کافی نیست؟

عفونت یکی از دلایل حالت ملتهب در دهانه رحم است، لذا بر این اساس یکی از نتایج شایع در جواب پاپ اسمیر التهاب است.

اگر التهاب شدید باشد، پزشک علت التهاب را شناسایی می کند. در مواردی نیز به صورت مکرر آزمایش پاپ اسمیر را انجام می دهند تا بتوانند از این طریق شدت التهاب را تعیین و نیز بتوانند نمونه کافی برای تفسیر پاپ اسمیر را جمع آوری نمایند.

پزشک در جواب آزمایش پاپ اسمیر چه بیماری هایی را می تواند تشخیص دهد؟

پزشک در جواب آزمایش پاپ اسمیر چه بیماری هایی را می تواند تشخیص دهد؟
پزشک در جواب آزمایش پاپ اسمیر چه بیماری هایی را می تواند تشخیص دهد؟
  • آسیب های درون اپیتلیالی:

این عبارت در جواب آزمایش پاپ اسمیر به این منظور به کار می رود که سلول های نمونه برداری شده پیش سرطان زا هستند.

اگر تغییرات این سلول ها از درجه کمی برخوردار باشد، بدین معنا است که آسیب پیش سرطان وجود دارد و بیمار در حدود یک سال با مبتلا شدن به سرطان فاصله دارد

ولی اگر چنانچه تغییرات از درجه بالایی برخوردار باشند، آسیب هایی که این سلول ها دیده اند بسیار سریعتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند و نیاز به آزمایشات تشخیصی بیشتری در این زمینه است.

  • سلول های غده ای:

این سلول ها موجب ایجاد مخاط می شوند و در ورودی دهانه رحم و بین رحم به وجود می آیند. این سلول ها نیز ممکن است غیر معمول و غیر عادی به نظر برسند، ولی نمی توان به طور قطعی گفت که سرطان زا هستند و یا خیر، لذا درصورت مشاهده این سلول ها، می بایست آزمایش های دیگری انجام شود، تا منبع این سلول ها و نیز علت پیدایش آن ها مشخص شود.

  • سرطان سلول های سنگفرشی و یا سرطان غده ای:

این نتیجه بیانگر این است که سلول های نمونه برداری شده خیلی غیر نرمال بوده و پاتولوژیست به صورت قطع اطمینان دارد که سرطان وجود دارد.

سرطان سلول های سنگفرشی و یا سرطان غده ای:
سرطان سلول های سنگفرشی و یا سرطان غده ای:

سرطان سلول های سنگفرشی به این معنا است که سرطان در سلول های واژن و یا دهانه رحم وجود دارد و سرطان غده ای نیز به این معنا است که سرطان در سلول های غده ای وجود دارد و هنگامی که چنین سلول هایی در جواب آزمایش پاپ اسمیر یافت شود، پزشک فورا یک بررسی و ارزیابی سریع را تجویز می کند.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید