میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران
آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

لیست موضوعات

آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

در این مقاله قصد داریم تا بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید. آزمایش پاپ اسمیر از نمونه آزمایش های غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم است.

آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران
آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

برای کسب اطلاعات لازم در مورد آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران می توانید به زر کلینیک مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این کلینیک که در انتهای همین پست درج شذه است تماس بگیرید.

در این آزمایش، سلول ها را از نظر تغییرات بررسی می کنند. روش کلی آزمایش به این صورت است که دهانه ی واژن با استفاده از دستگاهی به نام اسپکولوم باز می شود و سلول های کوچک دهانه ی رحم با استفاده از اسپیچولا برداشته می شوند و روی لام کشیده می شود و برای بررسی های بعدی به آزمایشگاه آسیب شناسی فرستاده می شود.

زمان مناسب برای انجام آزمایش پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر نباید در زمان پریودی انجام شود، چرا که ترشحات رحم زیاد است. فرد باید دقت داشته باشد که از 48 ساعت قبل از انجام تست پاپ اسمیر، رابطه ی جنسی نداشته باشد و از تامپون و کرم یا ژل در واژن خود استفاده نکرده باشد.

انجام دادن تست پاپ اسمیر برای زنان متاهل ضروری است. چرا که ویروس پاپیلومای انسانی که مهم ترین عامل ایجاد سرطان دهانه ی رحم است، از طریق رابطه ی جنسی انتقال پیدا می کند.

زمان مناسب برای انجام آزمایش پاپ اسمیر
زمان مناسب برای انجام آزمایش پاپ اسمیر

نتیجه ی نهایی تست پاپ اسمیر

نتیجه ی نهایی این تست سه ماه بعد از انجام آزمایش مشخص می شود. در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد، فرد تا سه سال بعد به هیچ گونه آزمایشی در این زمینه نیاز ندارد.

اما در صورتی که تست پاپ اسمیر فرد، سلول های سرطانی و پیش سرطانی را نشان دهد، فرد برای انجام آزمایش های بعدی باید به پزشک معالج خود مراجعه کند. در ادامه مقاله آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران، در مورد موارد زیر بیش تر صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

انجام تست پاپ اسمیر برای چه کسانی ضروری است؟

علت انجام تست پاپ اسمیر

اقدامات لازم قبل از انجام تست پاپ اسمیر

چه عواملی باعث ایجاد بیماری سرطان رحم می شوند؟

اهمیت انجام آزمایش پاپ اسمیر

مراحل انجام تست پاپ اسمیر

بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر

آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

چه عواملی باعث ایجاد سرطان دهانه ی رحم می شوند؟

روش انجام آزمایش پاپ اسمیر

بعد از انجام پاپ اسمیر

تفسیر نتایج آزمایش

هزینه ی تست پاپ اسمیر

موثر ترین روش برای پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم

تفسیر نتیجه ی آزمایش پاپ اسمیر

سرطان دهانه ی رحم

بهترین زمان برای پاپ اسمیر

 

انجام تست پاپ اسمیر برای چه کسانی ضروری است؟

قبل از پرداختن به موضوع آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران، ابتدا ببینیم که این تست برای چه کسانی ضروری است. انجام آزمایش پاپ اسمیر برای همه ی زنان متاهل ضروری است.

آزمایش پاپ اسمیر ساه ترین روش تشخیص سرطان گردن رحم است و سالی یک بار باید انجام بگیرد. سرطان گردن رحم چهارمین عامل مرگ و میر تشخیص داده شده است. از این رو باید به آن توجه زیادی کرد.

با کمک آزمایش پاپ اسمیر می توان زگیل تناسلی و هرپس را نیز تشخیص داد. در آزمایش پاپ اسمیر، سلول های سرطانی و پیش سرطانی تشخیص داده می شوند.

انجام تست پاپ اسمیر برای چه کسانی ضروری است؟
انجام تست پاپ اسمیر برای چه کسانی ضروری است؟

در حین انجام آزمایش، هیچ گونه دردی حس نخواهید کرد. سلول های برداشته شده از این ناحیه از هر نظر مورد بررسی قرار می گیرند و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، اقدامات لازم توسط پزشک متخصص انجام خواهد گرفت.

تست پاپ اسمیر از چه سنی انجام می شود؟

هر فرد باید در سن سی سالگی، ٣ مرتبه آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد. در صورتی که مشکل خاصی تشخیص داده نشد، فرد باید این آزمایش را هر پنج سال یک بار انجام دهد.

سلول های گردن رحم از نظر ابتلا به ویروس پاپیلوم انسانی نیز بررسی می شوند. ویروس هرپس مهم ترین عامل سرطان گردن رحم است که در اثر رابطه ی جنسی انتقال پیدا می کند.

به همین دلیل افرادی که باکره هستند، به این آزمایش نیازی ندارند. تمامی زنان باید تست پاپ اسمیر را بسته به شرایط خود، هر چند سال یک بار انجام دهند.

قبل از انجام پاپ اسمیر چه مواردی را باید رعایت کنید؟

مهم ترین نکته ای که قبل از انجام پاپ اسمیر باید رعایت کنید، این است که از ۴٨ ساعت قبل از پاپ اسمیر رابطه ی جنسی نداشته باشید. دوش واژینال و مواردی از این قبیل نیز می توانند بر نتیجه ی آزمایش تاثیر بگذارند.

به همین جهت باید به آن ها توجه داشته باشید. در صورتی که پریود باشید، آزمایش پاپ اسمیر برای شما انجام نمی شود. چرا که ترشحات رحم در این دوره افزایش پیدا می کند.

قبل از انجام پاپ اسمیر چه مواردی را باید رعایت کنید؟
قبل از انجام پاپ اسمیر چه مواردی را باید رعایت کنید؟

علت انجام تست پاپ اسمیر

در ادامه نوشتار آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران، به دلایل انجام این تست می پردازیم. تست پاپ اسمیر معمولا برای تشخیص سرطان رحم انجام می گیرد.

ویروس پاپیلوم انسانی نوعی ویروس است که از طریق رابطه ی جنسی انتقال پیدا می کند. این ویروس باعث می شود تا سلول های دهانه ی رحم به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

آزمایش پاپ اسمیر ابتلای فرد به ویروس پاپیلوما را نیز مورد بررسی قرار می دهد. می توان به جای تست پاپ اسمیر، آزمایش پاپیلومای انسانی را نیز انجام داد.

علت انجام تست پاپ اسمیر
علت انجام تست پاپ اسمیر

افرادی که در معرض خطر بیش تری هستند

افرادی که در نمونه مورد بررسی شده ی آن ها سلول های پیش سرطانی وجود دارد، افرادی که قبل از تولد در معرض دی اتیل استیل استرول قرار داشته اند، افرادی که سیستم ایمنی آن ها به خاطر پیوند عضو یا بیماری هایی مانند اچ آی وی تضعیف شده است؛

بیش تر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان دهانه ی رحم هستند. این افراد باید در کلینیک دکتر زرگنج فرد که بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران است، تحت نظر باشند.

چه عواملی احتمال ابتلا به سرطان دهانه ی رحم را در فرد افزایش می دهند؟

سیگار کسیدن و مصرف کردن نوشیدنی های الکلی، استفاده ی دائم از کورتیکواستروئیدها، شیمی درمانی و ابتلا به ویروس اچ آی وی؛ از جمله عواملی هستند که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند.

علاوه براین، افرادی که خودشان یا شریک جنسیشان با افراد متعددی رابطه ی جنسی دارند، بیش تر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان دهانه ی رحم هستند.

افرادی که بیش تر در معرض خطر هستند، باید این تست را سالی یک بار انجام دهند تا در صورتی که مشکلی ایجاد شد، اقدامات اولیه انجام بگیرد. مسلما درمان در اولین مراحل تشخیص ساده تر است.

چه عواملی احتمال ابتلا به سرطان دهانه ی رحم را در فرد افزایش می دهند؟
چه عواملی احتمال ابتلا به سرطان دهانه ی رحم را در فرد افزایش می دهند؟

اقدامات لازم قبل از انجام تست پاپ اسمیر

قبل از انجام پاپ اسمیر سعی کنید که آرامش خود را حفظ کنید و نفس های عمیق بکشید. آرام بودن بدن کمک می کند تا پاپ اسمیر بهتر انجام بگیرد.

در آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران، با استفاده از اسپکولوم، دهانه ی واژن را باز نگه داشته و نمونه برداری را انجام می دهند. انجام این عمل بدون هیچ دردی است.

بعضی از زنان مقدار کمی خونریزی واژینال را بعد از انجام تست دارند که طبیعی است. در صورتی که بعد از یک روز، این خونریزی متوقف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر زرگنج فرد با مهارت و تجربه ی کافی در این زمینه، تست پاپ اسمیر را در کلینیک خود که بهترین مکان برای انجام این تست می باشد، به بهترین شکل ممکن و با دقت بالا انجام می دهد.

نتیجه ی تست پاپ اسمیر

در صورتی که نتیجه نهایی عادی باشد و رشد غیر عادی سلول ها مشاهده نشود، گفته می شود که آزمایش پاپ اسمیر عادی و در صورتی که سلول ها رشد غیر عادی داشته باشند، گفته می شود که پاپ اسمیر غیر عادی است. در این حالت، ممکن است که چند مرحله را برای سلول ها تشخیص بدهند.

آتیپیا، خفیف، متوسط، دیسپلازی شدید و کارسینوم درجا؛ مراحلی از رشد سلول های سرطانی هستند. بعد از هر کدام از این دسته تشخیص ها، بسته به نظر دکتر زرگنج فرد، آزمایش ها و بررسی های بعدی انجام می گیرد.

نتیجه ی تست پاپ اسمیر
نتیجه ی تست پاپ اسمیر

سرطان دهانه ی رحم

انجام دادن آزمایش پاپ اسمیر تا حد زیادی باعث تشخیص به موقع و پیشگیری از مرگ در اثر ابتلا به سرطان گردن رحم است. همه ی زنانی که رابطه ی جنسی دارند، در معرض ابتلا به هرپس تناسلی هستند و هر سه سال یک بار باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

تشخیص بیماری های دهانه ی رحم کمک می کند که این بیماری ها زودتر درمان شوند و فرد زودتر بهبود پیدا کند. مهم ترین عاملی که باعث ایجاد سرطان دهانه ی رحم می شود، ویروس اچ پی وی است و تنها راه انتقال این ویروس داشتن رابطه ی جنسی است.

سرطان دهانه ی رحم
سرطان دهانه ی رحم

چه عواملی باعث ایجاد بیماری سرطان رحم می شوند؟

در این بخش از مبحث آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران، عوامل سرطان رحم را معرفی می کنیم.

سیگار کشیدن و مصرف الکل از جمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به سرطان دهانه ی رحم را افزایش می دهند. قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیس، می تواند یکی از علت های شایع به وجود آمدن سرطان در انسان ها باشد.

افرادی که سیستم ایمنی آن ها ضعیف شده است، با احتمال بیش تری به سرطان دهانه ی رحم مبتلا خواهند شد. افرادی که در خانواده ی آن ها فرد مبتلا به سرطان دهانه ی رحم وجود دارد، نسبت به سایرین بیش تر در معرض آسیب هستند و باید تحت نظر باشند.

پیشگیری از بروز سرطان دهانه ی رحم

اگر چه سرطان رحم شیوع بالایی دارد، اما در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان است. به همین جهت هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام می گیرد تا فرد از این نظر مورد بررسی قرار بگیرد.

در صورتی که سلول های پیش سرطانی در فرد وجود داشته باشد، بلافاصله درمان های لازم برای او انجام می گیرد. کلینیک دکتر زرگنج فرد با بهره مندی از به روز ترین تجهیزات، توانایی تشخیص به موقع این عارضه را داشته و سلول های سرطانی را در کوتاه ترین زمان ممکن شناسایی می کند.

روش تشخیص سلول های پیش سرطانی رحم

با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر، سلول های دهانه ی رحم فرد مورد بررسی قرار می گیرند تا در صورت ابتلای فرد به سرطان، اقدامات لازم انجام بگیرد. سول های سرطانی در زیر میکروسکوپ دارای شکل غیر عادی هستند. در این سلول ها، چرخه ی تقسیم سلولی دچار اختلال شده و به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

روش تشخیص سلول های پیش سرطانی رحم
روش تشخیص سلول های پیش سرطانی رحم

اهمیت انجام آزمایش پاپ اسمیر

سرطان دهانه ی رحم پیشروی بسیار کندی دارد و در صورتی که برای فردی ایجاد شود، علائم خاصی را از خود بروز نمی دهد. در موارد تهاجمی این بیماری، تغییراتی بر روی سلول ها ایجاد می شود که با انجام تست در آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران قابل مشاهده است. از این رو گفته می شود که تنها راه پیشگیری از پیشرفت سرطان گردن رحم، تشخیص به موقع آن است.

در صورتی که سرطان گردن رحم به موقع تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان است و احتمال مرگ فرد بسیار کاهش پیدا می کند. برای این که تست پاپ اسمیر شما با بهترین تجهیزات انجام بگیرد، لازم است که بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران را شناسایی کنید. آزمایشگاه دکتر زرگنج فرد با در اختیار داشتن بهترین تجهیزات، توانسته است تا در بین آزمایشگاه ها جایگاه خوبی پیدا کند.

انجام تست پاپ اسمیر از چه سنی باید انجام شود؟

به توجه به این که احتمال ایجاد سرطان گردن رحم در افرادی که رابطه ی جنسی ندارند، بسیار پایین است؛ بهتر است  که بعد از انجام اولین رابطه ی جنسی این تست انجام بگیرد.

افرادی که سابقه ی فامیلی سرطان گردن رحم را دارند، باید هر سال و افرادی که بدون سابقه ی فامیلی سرطان دهانه ی رحم هستند، باید هر سه سال یک بار برای انجام این آزمایش به آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران مراجعه کنند. در صورتی که به دنبال بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران هستید، ما آزمایشگاه دکتر زرگنج فرد را به شما توصیه می کنیم.

از چه سنی به تست پاپ اسمیر نیازی نیست؟

بعد از گذشت سن 70 سالگی، به شرط آن که فرد جزو افرادی که در خطر هستند، نباشد؛ انجام تست پاپ اسمیر نیازی نیست. تشخیص این که فرد از چه زمانی به تست پاپ اسمیر نیازی ندارد، توسط پزشک زنان و زایمان صورت می گیرد و فرد نباید بدون نظر پزشک، کاری انجام دهد.

مراحل انجام تست پاپ اسمیر

بعد از این که با استفاده از ژل لوبریکانت و دستگاه اسپاچول، واژن فرد به اندازه کافی باز شد، با استفاده از ابزار کوچکی نمونه برداری انجام می گیرد. از اتانول 95 درصد به عنوان فیکساتور استفاده می شود. فیکساتور قبل از خشک شدن نمونه از فاصله ی مناسبی روی لام اسپری می شود.

مناسب ترین زمان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر، 10 الی 20 روز بعد از اولین روز سیکل قاعدگی است. انجام دادن این تست توسط ماماها، متخصصان زنان و زایمان، پرستاران و کارشناسان آزمایشگاه صورت می پذیرد.

مواردی که قبل از انجام تست پاپ اسمیر باید رعایت شود

توجه داشته باشید که قبل از انجام تست پاپ اسمیر، داروهای واژینال استفاده نکرده باشید. انجام دادن رابطه ی جنسی در روز قبل از آزمایش می تواند در نتیجه ی آزمایش ایجاد خطا کند.

انجام دادن تست پاپ اسمیر در دوران بارداری، در صورتی که با احتیاط انجام شود، مانعی ندارد. در صورتی که فرد به عفونت یا ترشحات غیر طبیعی مبتلا باشد، باید قبل از انجام پاپ اسمیر این موارد را بر طرف کند.

چه افرادی ریسک ابتلا به سرطان دهانه ی رحم را دارند؟

افرادی که سیگار و دخانیات و الکل مصرف می کنند، افرادی که زایمان های متعدد داشته اند، افرادی که زمینه ی ژنتیکی ابتلا به این بیماری را دارند، داشتن چندین شریک جنسی، افرادی که زگیل تناسلی دارند،

افرادی که به مدت طولانی از قرص های ضد بارداری استفاده کرده اند، افرادی که به بیماری ایدز مبتلا هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ بیش تر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان دهانه ی رحم هستند. علاوه بر این، افرادی که شریک جنسی آن ها دارای شریکان جنسی متعددی هستند نیز احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم را بیش تر دارند.

چه افرادی ریسک ابتلا به سرطان دهانه ی رحم را دارند؟
چه افرادی ریسک ابتلا به سرطان دهانه ی رحم را دارند؟

بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

با یک جست و جوی ساده می توانید به لیستی از آزمایشگاه های شهر تهران دسترسی پیدا کنید و بسته به شرایط مکانی، خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. اما در این بین، کیفیت کار و دقت نتیجه ی آزمایش نیز تاثیر زیادی در انتخاب آزمایشگاه دارد.

مراجعه به آزمایشگاه هایی که از تجهیزات مدرن بی بهره اند و آزمایشگاه هایی که از افراد فاقد تخصص کافی برای انجام کارهای خود استفاده می کنند می تواند به نوعی دور ریختن هزینه باشد. سعی کنید برای انجام آزمایش هایی مانند آزمایش پاپ اسمیر به مراکز معتبر مراجعه کنید که از هر نظر مورد اعتماد باشند.

آزمایشگاه پاپ اسمیر دکتر زرگنج فرد

آزمایش پاپ اسمیر یک آزمایش حیاتی است که باید در شرایط بهداشتی خاصی انجام شود. علاوه بر این، آزمایشگاه مورد نظر باید دارای امکانات و تجهیزات ویژه ای باشد. کلینیک دکتر زرگنج فرد با بهره گیری از به روز ترین امکانات آزمایشگاهی و پرسنل خوش برخورد، توانسته است تا جایگاه خوبی در بین آزمایشگاه های شهر تهران پیدا کند.

ویژگی های بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

برای این که بتوانید به یک آزمایشگاه خوب مراجعه کنید، می توانید از پزشک زنان دراین زمینه پرس و جو کنید. کمک گرفتن از بیمارانی که به آزمایشگاه های متعددی مراجعه کرده اند نیز می تواند در انتخاب شما موثر باشد.

علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که یک آزمایشگاه خوب دارای کادر با تجربه ای است که به نوعی باعث حسن شهرت این آزمایشگاه می شوند. برای این که بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران را پیدا کنید، می توانید از موتور جست و جو نیز بهره ببرید و در نهایت تصمیم نهایی را بگیرید که به کدام آزمایشگاه مراجعه کنید.

ویژگی های بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران
ویژگی های بهترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر

از آن جایی که ویروس هرپس عامل اصلی ایجاد سرطان دهانه ی رحم است و این ویروس تنها از طریق رابطه ی جنسی انتقال پیدا می کند، بعد از این که اولین رابطه ی جنسی شروع شد، فرد باید هر سه سال یک بار برای انجام تست پاپ اسمیر به آزمایشگاه مراجعه کند.

روند انجام آزمایش پاپ اسمیر معمولا بدون درد است و به تجهیزات پیچیده ای نیاز ندارد. علاوه بر این، هزینه ی چندانی برای شما به همراه نخواهد داشت.

با انجام دادن تست پاپ اسمیر، در صورتی که سلول های پیش سرطانی در دهانه ی رحم فعال شده باشند، به موقع تشخیص داده شده و در مدت زمان کوتاهی درمان می شوند. اما در صورتی که این سلول ها پیشرفت کرده باشند، درمان پیچیده تر و در بسیاری از موارد به مرگ می انجامد.

بازه ی سنی افرادی که باید تست پاپ اسمیر انجام دهند

همه ی افرادی که در بازه ی سنی 21 تا 70 سال هستند، باید از این روش تشخیصی استفاده کنند تا در صورت بروز این مشکل، در مدت زمانی کوتاهی بر طرف شود. انجام دادن تست پاپ اسمیر برای تمامی افرادی که در این محدوده سنی قرار دارند، به نوعی اجباری است.

همه ی کسانی که به نوعی در لیست خطر بیماری سرطان دهانه ی رحم هستند، باید سالی یک بار برای انجام این تست به کلینیک زنان و یا آزمایشگاه پاپ اسمیر مراجعه کنند. از آن جایی که روند پیشروی سلول های سرطانی بسیار کند است، انجام این تست به صورت سالی یک بار کفایت می کند.

مزایای انجام تست پاپ اسمیر

مهم ترین مزیت انجام این تست این است که در صورتی که سلول های سرطانی وجود داشته باشند، به موقع تشخیص داده می شوند و درمان زمانی به صورت موثر پیش می رود که تشخیص به موقع انجام گرفته باشد. تنها راه تشخیص سرطان دهانه ی رحم در مراحل اولیه تشخیص انجام تست پاپ اسمیر است.

مزایای انجام تست پاپ اسمیر
مزایای انجام تست پاپ اسمیر

آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

وجود آزمایشگاه های متعدد برای انجام تست پاپ اسمیر در شهر تهران، باعث می شود که فرد به نوعی، دچار حس سر درگمی شده و نتواند تصمیم مشخصی بگیرد که برای انجام این تست، کدام آزمایشگاه مناسب تر است.

مهم ترین نکته ای که در انتخاب آزمایشگاه باید در نظر داشته باشید، این است که آزمایشگاه از محیطی تمیز و پرسنلی خوش برخورد برخوردار باشد. در مرحله ی بعد، در نظر داشته باشید که امکانات این آزمایشگاه به چه صورت است. ابزارهای تشخیصی قدیمی نمی توانند کارایی ابزارهای تشخیصی روز را داشته باشند.

آزمایشگاه تشخیصی دکتر زرگنج فرد

با انجام دادن آزمایش پاپ اسمیر در آزمایشگاه دکتر زرگنج فرد، امکان بررسی دقیق و بدون خطا فراهم می شود. علاوه بر این، ساده ترین راه درمان سرطان دهانه ی رحم تشخیص به موقع آن است. سرطان دهانه ی رحم در طبقات پایین جامعه بیش تر دیده می شود. از زمانی که تست پاپ اسمیر شناخته شده است، میزان مرگ و میر در اثر سرطان دهانه ی رحم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

مراحل انجام تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم

برای انجام این تست از ابزار خاصی استفاده می شود. انجام دادن این تست به جز در موارد خاص با درد همراه نیست. بهتر است که برای انجام این تست در زمانی که پزشک توصیه می کند، در آزمایشگاه حاضر شوید. توجه داشته باشید، برای این که در نتیجه ی آزمایش خطا ایجاد نشود، نکاتی که پزشک به شما توصیه کرده است را رعایت کنید.

انجام دادن تست پاپ اسمیر به نوعی پیشگیری از بروز سرطان دهانه ی رحم است. تشخیص به موقع، کمک می کند تا درمان به صورت موثرتری انجام بگیرد. علاوه بر این، زمانی که بیماری پیشرفت کرده باشد، احتمال بهبودی کاهش پیدا می کند.

چه عواملی باعث ایجاد سرطان دهانه ی رحم می شوند؟

ویروس پاپیلومای انسانی مهم ترین عاملی است که در اثر مقاربت های جنسی انتقال پیدا می کند. این ویروس عامل اصلی سرطان است. سرطان دهانه ی رحم در طبقات پایین جامعه به علت پایین بودن سن ازدواج و نداشتن مراقبت های کافی، اتفاق می افتد.

تعداد بارداری های مکرر، عوامل ژنتیکی، ختنه نشدن مردان و عفونت های ویروسی می توانند مهم ترین عواملی باشند که باعث ایجاد سرطان دهانه ی رحم می شوند.

تا چند دهه قبل از این، مهم ترین عامل اصلی مرگ و میر سرطان دهانه ی رحم بود. توصیه می شود که این آزمایش به صورت سالانه انجام شود تا از هر گونه تغییر در روند رشد سلول ها بررسی شود.

تاریخچه ی آزمایش پاپ اسمیر

در سال 1950 میلادی، آزمایش پاپ اسمیر در بین مردم شناخته شد و از آن زمان تا حد زیادی مرگ و میر ناشی از این سرطان کاهش پیدا کرده است. نمونه گیری بدون درد و بدون این که هزینه ی چندانی به همراه داشته باشد، انجام می گیرد و نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود.

متخصص پاتولوژی این نمونه را مورد بررسی قرار می دهد. در این بررسی ها بدخیمی و عفونت را در سلول ها بررسی می کنند و سلول ها را از نظر آلوده شدن با ویروس ها بررسی می کنند. در صورتی که مورد خاصی وجود داشته باشد، باید آزمایش های تکمیلی دیگری انجام بگیرد و درمان شروع شود.

انجام آزمایش پاپ اسمیر

انجام دادن آزمایش پاپ اسمیر در کلیه زنان متاهل در هر سه سال یک بار ضروری است. پس از درمان نیز نتایج نهایی بررسی می شود و بیمار باید تحت مراقبت هایی باشد تا اطمینان حاصل شود که فرد مجددا در معرض خطر قرار نگیرد. توجه داشته باشید، فواصل آزمایش ها برای افرادی که در معرض خطر هستند، کوتاه تر است. در صورتی که تشخیص به موقع انجام شود، درمان به صورت موثر تری انجام می گیرد.

روش انجام آزمایش پاپ اسمیر

در آزمایش پاپ اسمیر، دهانه ی واژن به وسیله ی اسپکولوم باز می شود تا نمونه گیری از دهانه ی رحم به راحتی انجام بگیرد. بعد از این که نمونه در آزمایشگاه بررسی شد، در صورتی که سلول های ناهنجار در این نمونه وجود داشته باشد، باید مراحل درمانی آغاز شود. سلول ها در زیر میکروسکوپ بررسی می شوند. برای این که سلول ها بررسی شوند، نیاز به رنگ آمیزی این سلول ها است.

روش های انجام تست پاپ اسمیر

انجام تست پاپ اسمیر به دو روش قابل انجام است. روش سنتی و قدیمی و روش تین پرپ که کارایی بیش تری دارد. در روش تین پرپ، فردی که آزمایش را انجام می دهد، سلول های خونی و موکوس و سلول های التهابی را حذف می کنند و تنها سلول های دهانه ی واژن را مورد بررسی قرار می دهند.

در روش تین پرپ، سلول های دهانه ی رحم به صورت تک لایه قابل مشاهده هستند. در صورتی که این سلول ها به صورت تک لایه روی اسلاید قرار بگیرند، احتمال خطای دید توسط آزمایشگر کاهش پیدا می کند. در این تست احتمال عفونت های جانبی نیز بررسی می شود و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، درمان لازم انجام می گیرد.

بهترین زمان برای تست پاپ اسمیر

روز پانزدهم از چرخه ی قاعدگی مراجعه کننده، بهترین زمان برای انجام این تست است. بهتر است تا چند روز قبل از انجام تست از کرم ها و ژل های واژینال استفاده نشود.

48 ساعت قبل از انجام تست از انجام رابطه ی جنسی بپرهیزید و از دوش واژینال استفاده نکنید. رعایت نکردن این موارد باعث ایجاد خطا در نتیجه ی آزمایش می شود.

در صورتی که قبل از انجام تست پاپ اسمیر، استرس دارید، انجام دادن نکات زیر به شما کمک می کند تا آرامش نسبی داشته باشید. قبل از هر چیز توجه داشته باشید که مثانه ی خود را خالی کنید  و نفس عمیق بکشید.

بهترین زمان برای تست پاپ اسمیر
بهترین زمان برای تست پاپ اسمیر

بعد از انجام پاپ اسمیر

بعد از انجام تست پاپ اسمیر، ممکن است حالت هایی شبیه دل درد قاعدگی داشته باشید. خونریزی مختصر بعد از انجام تست پاپ اسمیر طبیعی است اما در صورتی که خونریزی ادامه پیدا کرد، باید به پزشک معالج خود این وضعیت را اطلاع دهید. دردهای مختصر بعد از انجام تست پاپ اسمیر طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

در واقع این دردها به علت انقباض عضلات اتفاق می افتد. نتایج به دست آمده از تست پاپ اسمیر را به متخصص زنان و زایمان تحویل دهید تا در صورت بروز مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.

نتایج تست پاپ اسمیر

در تست پاپ اسمیر طبیعی، سلول های گردن رحم، نرمال به نظر می رسند. در صورتی که تست پاپ اسمیر شما مشکلی داشته باشد، در پاره ای از مواقع لازم است تا آزمایش تکرار شود.

گاهی اوقات نتیجه ی آزمایش مثبت است و نیاز است که فرد آزمایش های بیش تری انجام دهد. گاهی اوقات آزمایش پاپ اسمیر، عفونت هایی را نشان می دهد که نیاز به درمان دارند. در بسیاری از موارد به آزمایش های تشخیصی دیگری نیز نیاز می شود که بر اساس این آزمایش ها تشخیص نهایی انجام می شود و دارو تجویز می شود.

معرفی یکی از مجهزترین آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران

قبل از این که برای انجام تست پاپ اسمیر به یک آزمایشگاه مراجعه کنید، در نظر داشته باشید که این آزمایشگاه باید به اندازه ی کافی مجهز باشد. آزمایشگاه دکتر زرگنج فرد یکی از مجهزترین آزمایشگاه هایی است که در شهر تهران وجود دارد و شما می توانید با اطمینان خاطر از درست بودن نتیجه نهایی آزمایش به آن جا مراجعه کنید.

تفسیر نتایج آزمایش

برای این که نتیجه ی آزمایش قابل درک باشد، نتیجه ی نهایی تست پاپ اسمیر را می توان به صورت های زیر مشاهده کرد:

  • طبیعی؛ که نیازی به تکرار آزمایش پاپ اسمیر ندارد.
  • ناکافی؛ که نیاز به تکرار آزمایش دارد.
  • غیر طبیعی؛ که نیاز به انجام آزمایش های تشخیصی گسترده تری دارد.

در بسیاری از موارد، نتیجه ی آزمایش طبیعی است و فرد بعد از گذشت سه الی پنج سال می تواند مجددا برای انجام آزمایش مراجعه کند. در مورد گزینه ی دوم، سلول های کمی برای بررسی برداشته شده است و نیاز است تا آزمایش پاپ اسمیر تکرار شود تا بررسی دقیق تری انجام بگیرد. در نظر داشته باشید که اکثر مواردی که غیر طبیعی هستند، نشاندهنده ی سرطان نیستند.

آزمایش های تکمیلی

در مواردی که نتیجه ی جواب آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، لزوما نشاندهنده ی سرطان نیست و می تواند معانی متفاوتی برای آن وجود دارد. ممکن است تا بعد از این که آزمایش تکرار شد، نتیجه ی آزمایش به صورت طبیعی باشد. جواب های غیر طبیعی هم دارای درجات مختلفی هستند.

تغییراتی که شدید نباشند، تغییرات لب مرز نامیده می شوند. تغییراتی که بعد از درمان به حالت اولیه خود بر می گردند و تغییرات کم هستند. تغییرات متوسط که در تعداد کمی از آزمایش ها دیده می شوند و جای نگرانی زیادی برای آن ها نیست.

در صورتی که درمان انجام شود، این تغییرات سلولی به سرطان تبدیل نمی شوند. تغییرات بدخیم یا غده که احتمال ابتلا به سرطان را بیش تر نشان می دهند.

در صورتی که تغییرات بدخیم مشاهده شود، باید بلافاصله درمان را شروع کرد. در صورتی که درمان مناسب برای فرد انجام نشود، احتمال سرطان بالا تر می رود.

آزمایش های تکمیلی
آزمایش های تکمیلی

هزینه ی تست پاپ اسمیر

انجام دادن آزمایش پاپ اسمیر در سال های اخیر به نوعی توانسته است تا میزان مرگ و میر و مبتلایان به سرطان دهانه ی رحم را تا حد زیادی کاهش دهد.

بسیاری از افرادی که در معرض خطر هستند، مانند کسانی که سابقه ی خانوادگی سرطان دهانه ی رحم را دارند باید مرتبا تحت نظر باشند و هر سال این تست را انجام دهند.

با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد که انجام تست پاپ اسمیر نسبت به هزینه هایی که برای درمان سرطان پرداخت می شود، به صرفه تر است. به همین جهت در صورتی که برای هزینه ی تست پاپ اسمیر نگران هستید، این نکته را در نظر داشته باشید.

پرداخت هزینه ی تست پاپ اسمیر توسط بیمه

هزینه ی نهایی تست پاپ اسمیر توسط بیمه پرداخت می شود. به همین جهت افرادی که از بیمه ی تامین اجتماعی استفاده می کنند، از این امکان برخودار هستند که هزینه ی کم تری را برای انجام این آزمایش بپردازند. بسته به این که آزمایشگاه از چه امکانات و تجهیزاتی برخوردار باشد، هزینه ی نهایی متفاوت خواهد بود.

انجام دادن آزمایش پاپ اسمیر در مراکزی که امکانات چندانی ندارند، به نوعی دور ریختن هزینه است. چرا که ممکن است تا لازم شود که آزمایش پاپ اسمیر را تکرار کنید. تکرار این تست مسلما هزینه ای را برای شما به همراه خواهد آورد. در نهایت هزینه ها از انجام یک تست پاپ اسمیر معمولی هم زیادتر می شود.

عوامل موثر بر هزینه ی تست پاپ اسمیر

بسته به این که این تست در چه آزمایشگاهی انجام شود، هزینه ها می تواند متفاوت باشد. استفاده از به روزترین امکانات آزمایشگاهی در آزمایشگاه دکتر زرگنج فرد به نوعی باعث ایجاد حس اعتماد در فرد می شود. یکی دیگر از عواملی که در هزینه ی نهایی تاثیر زیادی دارد، این است که این تست به تکرار نیاز پیدا کند یا این که یک بار برای انجام این تست کفایت می کند.

عوامل موثر بر هزینه ی تست پاپ اسمیر
عوامل موثر بر هزینه ی تست پاپ اسمیر

موثر ترین روش برای درمان سرطان دهانه ی رحم

با توجه به این که بهترین روش برای درمان، پیشگیری کردن از بروز بیماری است؛ قبل از هر چیز باید سعی کنید تا تحت نظر باشید. برای این که اطمینان داشته باشید که تست پاپ اسمیر شما به صورت دقیق انجام شده است، باید قبل از انجام تست پاپ اسمیر نکاتی را رعایت کنید.

در درجه ی اول باید در نظر داشته باشید که قبل از انجام تست پاپ اسمیر، از اسپرم کش ها یا موادی که به صورت واژینال مصرف می شوند، استفاده نکنید.

انجام دادن تست پاپ اسمیر در دوره ی پریود توصیه نمی شود. چرا که ترشحات رحم در این دوره زیاد است و سلول هایی که قرار است بررسی شوند، توسط این ترشحات پوشیده می شوند.

پاپ اسمیر به چه صورت انجام می گیرد؟

بعد این که به مطب پزشک مراجعه کردید، لازم است که لباس هایتان را از کمر به پایین در بیاورید. شما باید به پشت روی میزی که برای معاینه در نظر گرفته شده است بخوابید و زانوهایتان را خم کرده و کف پایتان را روی رکاب های کنار میز قرار دهید تا پزشک به دهانه ی واژن به طور کامل دسترسی داشته باشد.

پزشک، وسیله ای به نام اسپکولوم را به واژن وارد می کند. دهانه ی واژن را با کمک اسپکولوم باز نگه می دارد. بعد از انجام این کار فشار کمی روی لگن خود حس خواهید کرد.

سلول های دهانه ی رحم با کمک براش مخصوصی به نام اسپیچولا برداشته می شود و روی لام کشیده می شود. انجام دادن این کار آزار دهنده نیست و معمولا چیزی حس نمی کنید.

بعد از انجام تست

بعد از انجام تست بدون هیچ دردی می توانید کارهای روزمره ی خود را انجام دهید و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. در پاره ای از موارد، ممکن است که خونریزی یا درد خفیفی برای شما ایجاد شود که جای نگرانی ندارد. در صورتی که این خونریزی ادامه دار بود، باید به پزشک مراجعه کنید.

بعد از انجام تست
بعد از انجام تست

تفسیر نتیجه ی آزمایش پاپ اسمیر

تفسیر کردن نتیجه ی آزمایش باید توسط پزشک متخصص انجام بگیرد. اما ممکن است که با اصطلاحاتی روبه رو شوید که معانی متعددی دارند. بسته به این که کدام یک از وضعیت های زیر برای شما ایجاد شده باشد، درمان متفاوتی انجام خواهد گرفت.

در هر حال تشخیص به موقع تغییرات می تواند مراحل درمانی را به صورت موثرتری پیش ببرد. اخیرا با رایج شدن تست پاپ اسمیر، مرگ و میر در اثر سرطان دهانه ی رحم بسیار کاهش پیدا کرده است.

نتیجه ی نرمال برای تست پاپ اسمیر

در صورتی که نتیجه به صورت نرمال باشد، شما برای دفعات بعدی به انجام تست نیازی ندارید.

نتیجه ی غیر نرمال یا متوسط برای تست پاپ اسمیر

در صورتی که سلول های نا معمولی در تست شما دیده شود، نشاندهنده ی این است که شما مستعد مبتلا شدن به بیماری سرطان دهانه ی رحم هستید. بسته به این که این سلول ها در چه سطحی از غیر طبیعی بودن باشند، درمان هایی برای شما انجام می گیرد.

سلول های سنگفرشی یا سرطان غده ای

این سلول ها به شکل مسطح در دهانه ی رحم ایجاد شده اند. سلول های غده ای که مخاط ایجاد می کنند، ممکن است که زیاد غیر طبیعی به نظر نرسند، اما سرطان زا هستند.

در تست های بعدی به احتمال زیاد ماهیت این سلول ها تشخیص داده می شود. سلول های درون اپیتلیالی سلول های پیش سرطانی هستند که درجه ی کمی از تغییرات در آن ها مشاهده می شوند. این سلول ها یک سال با سرطانی شدن فاصله دارند و اگر درجه ی بالایی از تغییرات ایجاد شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان بیش تر می شود.

سلول های سنگفرشی سیال

این سلول ها در سطح رحم سالم رشد می کنند. گاهش تغییرات کمی در این سلول ها دیده می شود که طبیعی است و نشاندهنده ی سرطان نیست. در صورتی که در این سلول ها ویروس یا تغییرات شدیدی مشاهده شود، به بررسی های بیش تری نیاز است.

سلول های سنگفرشی سیال
سلول های سنگفرشی سیال

سرطان دهانه ی رحم

این سرطان به دلیل رشد غیر طبیعی سلول های دهانه ی رحم ایجاد می شود و در صورتی که به موقع تشخیص داده نشود، تمام بدن را درگیر می کند.

چرا که این سلول های سرطانی در تمام بدن گسترش پیدا می کنند و تمام بدن را آلوده می کنند. واکسن پاپیلومای انسانی از ابتلا به دو نوع از این ویروس جلوگیری می کند.

از این رو می توان گفت که این واکسن تا 70 در صد از بروز سرطان دهانه ی رحم پیشگیری می کند. بعد از درمان نیز احتمال ابتلای مجدد سرطان وجود دارد. از این رو توصیه می شود، بعد از درمان نیز روند نمونه گیری از دهانه ی رحم به طور مداوم ادامه پیدا کند.

سرطان دهانه ی رحم
سرطان دهانه ی رحم

مهم ترین عاملی که باعث ایجاد سرطان دهانه ی رحم می شود

ویروس زگیل تناسلی مهم ترین عاملی است که باعث تغییر شکل سلول های دهانه ی رحم و تبدیل شدن این سلول ها به سلول های سرطانی می شود. علاوه بر این، در صورتی که فرد سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، احتمال این که به این بیماری مبتلا شود، بیش تر است.

پیشگیری از بروز سرطان دهانه ی رحم

معاینه های مکرر و انجام تست پاپ اسمیر به صورت مداوم، مهم ترین راه پیشگیری و تشخیص این سرطان است. هیچ گونه واکسنی وجود ندارد که فرد را کاملا در مقابل سرطان دهانه ی رحم بیمه کند.

برای درمان، بسته به این که بیماری فرد در چه مرحله ای باشد، از لیزر درمانی و شیمی درمانی استفاده می شود. به یاد داشته باشید که بهترین درمان، پیشگیری از بروز بیماری است.

پیشگیری از بروز سرطان دهانه ی رحم
پیشگیری از بروز سرطان دهانه ی رحم

بهترین زمان برای پاپ اسمیر

زمان مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر روز پانزدهم از چرخه قاعدگی است. انجام دادن آزمایش تشخیصی پاپ اسمیر در روزهای دیگر از چرخه ی قاعدگی باعث ایجاد خطا در نتیجه ی آزمایش می شود.

انجام دادن تست پاپ اسمیر در بازه ای از زندگی فرد انجام می شود که فرد از نظر جنسی فعال است. انجام دادن این آزمایش ساده ترین راه پیشگیری از بروز سرطان دهانه ی رحم است.

تجهیزات مورد نیاز در آزمایشگاه پاپ اسمیر

تجهیزات نمونه گیری، تجهیزات تشخیص بالینی از جمله امکاناتی هستند که در آزمایشگاه پاپ اسمیر وجود دارند. هر اندازه آزمایشگاهی که به آن مراجعه می کنید مجهزتر باشد، امکان خطا در نتیجه ی آزمایش کاهش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید، توصیه هایی که در این مقاله گفته شد را رعایت کنید تا در نتیجه ی آزمایش خطا ایجاد نشود.

تجهیزات مورد نیاز در آزمایشگاه پاپ اسمیر
تجهیزات مورد نیاز در آزمایشگاه پاپ اسمیر

مدت زمانی که طول می کشد تا نتیجه به شما اعلام شود

بعد از این که نمونه روی لام تهیه شد، این نمونه برای بررسی های میکروسکوپی به بخش پاتولوژی آزمایشگاه پاپ اسمیر فرستاده می شود. در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، آزمایش های دیگری برای فرد انجام می شود تا  پزشک بتواند یک تصمیم قطعی در مورد تغییرات مشاهده شده در سلول ها بگیرد.

مدت زمانی که طول می کشد تا نتیجه به شما اعلام شود
مدت زمانی که طول می کشد تا نتیجه به شما اعلام شود

سخن پایانی

تغییرات ایجاد شده در سلول های طبیعی بدن باعث می شود که این سلول ها به سلول های سرطانی تبدیل شوند. سلول های دهانه ی رحم در اثر عوامل مختلف دچار تغییراتی می شوند و در صورتی که درمان به موقع انجام نگیرد، این سلول ها به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.

یکی از عواملی که باعث ایجاد تغییر در سلول های دهانه ی رحم می شود، ویروس پاپیلومای انسانی است که در اثر روابط جنسی انتقال پیدا می کند. انجام دادن تست پاپ اسمیر هیچ گونه عارضه ای را برای فرد به همراه ندارد. درد خفیف و اندکی خونریزی بعد از انجام این تست طبیعی است.

انجام تست پاپ اسمیر

با توجه به این که سرطان دهانه ی رحم از طریق روابط جنسی ایجاد می شود، انجام دادن تست پاپ اسمیر بعد از ازدواج ضروری است. این تست باید هر سه سال یک بار انجام شود تا سلول های دهانه ی رحم از نظر تغییرات مورد بررسی قرار بگیرند. در صورتی که تغییراتی در این سلول ها ایجاد شده باشد، درمان شروع می شود. درمان در مراحل اولیه ی تشخیص می تواند بیش ترین تاثیر را داشته باشد.

روند انجام آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر، یک آزمایش تشخیصی ساده است که در مقابل هزینه های درمان سرطان هزینه ی ناچیزی را به همراه دارد. می توان از این روش به عنوان ساده ترین راه پیشگیری از سرطان دهانه ی رحم یاد کرد.

مدت زمان یک سال طول می کشد تا سلول های تغییر شکل پیدا کرده، به سلول های سرطانی تبدیل شوند. در این بازه ی زمانی درمان می تواند به خوبی موثر باشد. در صورتی که به دنبال یک آزمایشگاه پاپ اسمیر در تهران هستید، ما به شما آزمایشگاه پاتولوژی دکتر زرگنج فرد را توصیه می کنیم.

روند انجام آزمایش پاپ اسمیر
روند انجام آزمایش پاپ اسمیر

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با زر کلینیک:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید