میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر
ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر

لیست موضوعات

ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر

در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر بپردازیم.

بیماری های زیادی مانند انواع سرطان ها، دیابت و … وجود دارند که همواره شروع کارشان آهسته و آرام می باشد و فرد در اوایل مبتلا شدن به بیماری هیچ علائمی را دریافت نمی کند.

همانطور که می دانید این بیماری ها در صورتی که پیشگیری و یا به موقع درمان نشوند می توانند زندگی خیلی سختی را برای افراد رقم بزنند.

ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر
ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر

سوای از مشکلات اقتصادی که این گونه بیماری های خاص می توانند برای افراد ایجاد کنند، فشار های روحی روانی و همچنین فشارهای جسمی که به فرد وارد می شود می تواند ضربه بزرگی به خود فرد و اطرافیانش وارد سازد. اینجاست که بحث غربالگری پیش می آید.

منظور از غربالگری، تشخیص زودرس یک بیماری در جامعه می باشد. هدف از انجام این کار تشخیص و شناسایی به موقع بیماری ها می باشد تا با این کار امکان مداخله فراهم آید و بتوان قبل از این که بیماری بر انسان غلبه کند آن را مدیریت و کنترل نمود. بدین ترتیب می توان از ضایعات بعدی مانند مرگ، نقص عضو و … در جامعه جلوگیری نمود.

یکی از آزمایشاتی که در همین راستا وجود دارد آزمایش غربالگری پاپ اسمیر می باشد.

منظور از آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش غربالگری است که برای تشخیص سرطان گردن رحم یا عواملی که باعث ایجاد سرطان گردن رحم می شوند صورت می گیرد.

این فرایند با انجام نمونه برداری و انجام آزمایش بر روی سلول های برداشته شده از گردن رحم زنان صورت می گیرد که بنا بر توصیه پزشکان بهتر است که این آزمایش به صورت سالانه و مرتب بر روی زنان انجام شود.

در هر صورت چه شما جزء افرادی باشید که قصد انجام این آزمایش را دارند و چه جزء افرادی باشید که تجربه انجام این آزمایش را دارند، احتمالا سوالاتی در ذهن شما پیرامون آزمایش پاپ اسمیر و نحوه انجام آن، اصطلاحات پاپ اسمیر و ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر به وجود آمده است.

لذا پیشنهاد می کنیم برای کسب تمام اطلاعات پیرامون موضوع آزمایش پاپ اسمیر و ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

در مقاله ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر ما قصد داریم تا به موضوعات زیر بپردازیم:

  • آزمایش پاپ اسمیر چیست؟
  • چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟
  • چه کسانی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیازی ندارند؟
  • آزمایش پاپ اسمیر چه خطرات و مضراتی دارد؟
  • قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر چه کارهایی باید انجام دهیم؟
  • آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت انجام می شود؟
  • روش های انجام آزمایش پاپ اسمیر.
  • بهترین زمان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر چه موقع است؟
  • آیا از آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص HPV هم استفاده می شود؟
  • نتایخ آزمایش پاپ اسمیر تا چه حد قابل اتکا می باشد؟
  • نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟
  • ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر.
  • تفسیر اطلاعات جواب آزمایش پاپ اسمیر

 

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

بیماری های زیادی مانند انواع سرطان ها، بیماری های قند یا همان دیابت، مشکلات مادرزادی مانند سندروم داون و خیلی موارد دیگر وجود دارند که معمولا رشد آن ها به آهستگی صورت می گیرد

و ممکن است که بدون این که فرد خودش متوجه باشد سال ها بدنش با بیماری درگیرد شده باشد و زمانی که علائم اصلی بروز می کند، زمانی است که دیگر دیر شده و بیماری ضربه سنگینی به فرد وارد آورده است.

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟
آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

درست است که موضوع مورد بررسی ما در این مقاله ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر است  و ما در این بخش می خواهیم در مورد بحث آزمایش پاپ اسمیر به شما توضیح دهیم اما شاید بد نباشد که قبل از پرداختن به موضوع اصلی کمی در مورد اهمیت موضوع آزمایش های غربالگری و تشخیص به موقع بیماری ها سخن بگوییم.

اجازه دهید تا واقعیتی را عرض کنیم، شاید کمی تلخ باشد اما واقعیت دارد، فردی را در نظر بگیرید که عمری برای فراهم آوردن یک زندگی خوب در کنار خانواده اش زحمت کشیده و توانسته پس از سال ها به حداقل های زندگی مانند مسکن، اتومبیل و … برسد.

حال که می خواهد این نیمه آخر عمر خود را از زندگی اش لذت ببرد و به تفریح و مسافرت بپردازد گواهینامه اش به علت ضعف بینایی تمدید نمی شود

زمانی که می خواهد به پزشک مراجعه کند و بیماری آب مروارید چشمش را درمان کند، پزشک از این کار خودداری می کند و به او می گوید شما مرض قند دارید.

الان زمانی است که می فهمد تا کنون هر آن چه که پس انداز کرده باید صرف درمان بیماری هایش کند، تا به خود می آید می بیند که باید انگشتان پاهایش قطع شود و …، حقیقت تلخی است اما کاملا واقعیت دارد.

این را بیان کردیم تا به این برسیم که می شد زندگی این فرد اینقدر تلخ به پایان نرسد. شاید با کمی توجه به جسم خودش و با انجام یک آزمایش ساده به صورت سالانه یا هر چند سال یک بار می توانست حداقل از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

اینجاست که اهمیت موضوع آزمایش های غربالگری آشکار می شود. همانطور که قبلا نیز گفته شد منظور از غربالگری، تشخیص زودرس یک بیماری در جامعه می باشد.

هدف از انجام این کار تشخیص و شناسایی به موقع بیماری می باشد تا با این کار امکان مداخله فراهم آید و بتوان قبل از این که بیماری بر انسان غلبه کند آن را مدیریت و کنترل نمود. بدین ترتیب می توان از ضایعات بعدی مانند نقص عضو شدن، مرگ و … در جامعه جلوگیری نمود.

آزمایشات غربالگری زیادی در دنیا وجود دارند که هرکدام می تواند به ریشه کن کردن بیماری های خاص و صعب العلاج در جامعه کمک فراوانی کنند.

از آزمایش های غربالگری در دوران بارداری گرفته که می توانند کمک زیادی به پیشگیری از متولد شدن نوزادانی با بیماری اختلالات یادگیری و مشکلات جسمی مانند بیماری سندروم داون نماید تا تست PPD که یک تست غربالگری برای بیماری سل می باشد.

پاپ اسمیر نیز تست غربالگری خوبی برای تشخیص سرطان گردن رحم است که با موضوع مقاله ما نیز مرتبط می باشد.

درباره آزمایش پاپ اسمیر

شاید تا 50 سال قبل یکی از عمده ترین دلایل مرگ زنان در دنیا، سرطان گردن رحم بود. موضوعی که دانشمندان و پزشکان را بر آن داشت تا فکر چاره ای برای تشخص زود هنگام و درمان این مشکل نمایند.

تا این که پزشک یونانی به نام جورجیوس پاپانیکولائو توانست روشی را ابداع کند که این روش بعد ها آزمایش پاپ اسمیر نام گرفت. آزمایش پاپ اسمیر یکی از بهترین روش های تشخیص سرطان گردن رحم می باشد.

درباره آزمایش پاپ اسمیر
درباره آزمایش پاپ اسمیر

البته به جز سرطان گردن رحم، تست پاپ اسمیر یک روش مناسب برای تشخیص عفونت های ویروسی مانند HPV یا همان زگیل تناسلی نیز می باشد. معمولا متخصصان زنان توصیه می کنند که بانوان بالای 21 سال تا 65 سال هر چند وقت یک بار این آزمایش را انجام دهند.

چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟

معمولا توصیه می شود بیشتر زنان بالا 21 سال این آزمایش را انجام دهند. زیرا معمولا زنان بالای 21 سال می توانند مستعد ابتلا به عفونت و یا سرطان گردن رحم و واژن باشند.

به طور کل در صورتی که شما دارای HIV مثبت هستید و یا این که در اثر شیمی درمانی یا پیوند عضو سیستم ایمنی بدنتان دچار ضعف گردیده و یا پیش از تولد در معرض دی اتیل استیل بسترول قرار گرفته اید بهتر است که به آزمایش پاپ اسمیر توجه بیشتری داشته باشید.

چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟
چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟

اما در صورتی که 30 ساله هستید و سه آزمایش پاپ اسمیر اخیر شما نتیجه نرمال و مطلوب داشته است می توانید از پزشکتان بخواهید که این آزمایش را هر 5 سال یک بار به همراه غربالگری HPV برایتان انجام دهد.

در صورتی که سن شما بالای 65 سال است در بیشتر مواقع نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیست.

به طور خلاصه افراد زیر 21 سال و بالای 21 سال در صورت نداشتن رابطه جنسی نیاز به آزمایش پاپ اسمیر ندارند. افراد بالای 21 سال در صورت داشتن رابطه جنسی باید بعد از سه بار انجام ازمایش به صورت پیاپی ،هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

در مورد افراد بالای 65 سال ممکن است که دیگر نیازی به انجام آزمایش نداشته باشند، اما با این حال توصیه می شود که با پزشک مشورت نمایید.

چه کسانی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیازی ندارند؟

در برخی از شرایط دیگر نیازی به انجام غربالگری پاپ اسمیر نمی باشد.

چه کسانی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیازی ندارند؟
چه کسانی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیازی ندارند؟

در صورت انجام هیسترکتومی یا همان برداشتن رحم

معمولا پس از برداشتن کامل رحم پزشکان دیگر بر ضرورت انجام آزمایش پاپ اسمیر تاکیدی نمی کنند. اگر علت انجام عمل هیسترکتومی یک بیماری غیر سرطانی باشد می توانید آزمایش پاپ اسمیر را قطع نمایید

اما در صورتی که این عمل را برای درمان یک  بیماری پیش سرطانی و یا سرطانی دهانه رحم انجام داده اید معمولا توصیه می شود که آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم انجام دهید. در هر صورت این نظر پزشک است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سن بالا

همانطور که قبلا نیز گفته شد بیشتر افراد بالا 65 سال که نتیجه تست های پاپ اسمیر اخیرشان مطلوب بوده است می توانند از این به بعد آزمایش غربالگری پاپ اسمیر را انجام ندهند.

آزمایش پاپ اسمیر چه خطرات و مضراتی دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر یک آزمایش غربالگری بی خطر می باشد و حقیقتا تا کنون هیچ موردی در رابطه با خطرات این آزمایش گزارش نشده است. اما متاسفانه این آزمایش کم خطا نیست!

این امکان وجود دارد که تست پاپ اسمیر به شما یک نتیجه منفی کاذب را نشان دهد و شما فکر کنید که در بدن شما هیچ مشکل و ناهنجاری وجود ندارد، در حالی که سلول های غیر طبیعی همچنان در بدن شما وجود دارند که به این حالت نتیجه منفی کاذب نیز می گویند.

آزمایش پاپ اسمیر چه خطرات و مضراتی دارد؟
آزمایش پاپ اسمیر چه خطرات و مضراتی دارد؟

التبه کسب این نتیجه منفی کاذب را نمی توان بر آن داشت که احتمالا در حین آزمایش و اشتباهی رخ داده است

و دلیل بروز این نتیجه کاذب می تواند عواملی همچون کافی نبودن یا مناسب نبودن نمونه های برداشته شده، کم بودن سلول های غیر طبیعی و یا ممکن است موانعی برای مشاهده سلول های طبیعی مانند خون یا سلول های التهابی وجود داشته باشد.

التبه لازم است بدانید در صورتی که آزمایش نتیجه منفی کاذب داشته باشد و سلول های غیر طبیعی در بدن شما نیز وجود داشته باشند باز هم خیلی طول می کشد تا این سلول ها بتوانند در رحم شما سرطان ایجاد نمایند

و معمولا تا آن زمان این سلول ها در دوره بعدی آزمایش غربالگری پاپ اسمیر مشخص می شوند. از همین رو توصیه می شود که حتما آزمایش پاپ اسمیر را به صورت منظم و به موقع انجام دهید.

قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در صورتی که در دوره عادت ماهیانه خود به سر می برید توجه داشته باشید که ممکن است که نتیجه آزمایش شما تحت تاثیر قرار بگیرد، لذا در این صورت قبل از انجام آزمایش حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

حداقل یک روز قبل از انجام آزمایش از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید. همچنین از دوش واژینال و محصولات جلوگیری از بارداری مانند اسپرم کش ها نیز حداقل به مدت یک هفته  قبل از آزمایش استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که در آزمایش پاپ اسمیر هیچ کار خاصی انجام نمی شود و بهتر است که به هیچ عنوان استرس نداشته باشید.

قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر چه کارهایی باید انجام دهیم؟
قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر چه کارهایی باید انجام دهیم؟

در صورتی که در هنگام آزمایش پریود باشید ممکن است که پزشک زمان دیگری را برای انجام آزمایش مشخص نماید زیرا همانطور که قبلا نیز گفته شد دوره عادت ماهیانه می تواند در نتیجه آزمایش تاثیر داشته باشد.

در ضمن رابطه جنسی، دوش واژینال و محصولات جلوگیری از بارداری مانند اسپرم کش نیز می توانند نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار دهند.

معمولا انجام تست پاپ اسمیر در 24 هفته اول بارداری مشکلی ندارد اما بعد از این مدت، انجام آزمایش پاپ اسمیر می تواند توأم با درد باشد.

در صورتی که به تازگی زایمان نموده اید برای انجام آزمایش پاپ اسمیر باید 12 هفته صبر کنید و بعد از آن آزمایش پاپ اسمیر را پیگیری نمایید.

سعی کنید در حین انجام آزمایش کاملا آرامش خود را حفظ نمایید. نفس عمیق و رها نمودن عضلات می تواند به سهولت انجام این آزمایش کمک فراوانی نماید.

آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت انجام می شود؟

شاید کسانی که تجربه آزمایش غربالگری پاپ اسمیر را داشته باشند ممکن است آن را کمی آزادهنده توصیف کنند.

ما در صورتی که شما آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید که خونسرد بمانید این آزمایش به سهولت قابل انجام می باشد.

روش کار به این صورت است که ابتدا شما باید به پشت بخوابید و کف پاهایتان را در محل رکابی های مخصوص قرار دهید. بعد از آن پزشک با استفاده از وسیله ای به نام اسپکولوم که کار آن باز نگه داشتن دهانه واژن می باشد ، دسترسی خود را به دهانه رحم میسر می سازد. سپس پزشک به روش های مختلفی شروع به نمونه برداری از دهانه رحم می نماید

لوازم مختلفی برای انجام نمونه برداری وجود دارد، بعضی از پزشکان از کاردکی مخصوص برای نمونه برداری استفاده می کنند و برخی دیگر از کاردک و قلم موی مخصوص.

آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت انجام می شود؟
آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت انجام می شود؟

همچنین وسیله ای دیگر به نام سیتوبراش نیز وجود دارد که ترکیبی است از قلم مو و کاردک. در هر حال برخی از بانوان در هنگام نمونه برداری کمی اذیت می شوند.

در آخر نمونه های برداشت شده به آزمایشگاه منتقل می شوند تا در آن جا سلول ها از لحاظ طبیعی بودن رشد و وجود عفونت بررسی شوند.

این احتمال وجود دارد که بعد از انجام آزمایش پاپ اسمیر کمی دچار آزردگی و انقباض شکمی شوید و یا در بدترین حالت ممکن است برخی ها دچار خونریزی واژینال شوند که به این افراد توصیه می شود در صورتی که خونریزی در روز بعد از تست پاپ اسمیر نیز ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه نمایند.

روش های انجام آزمایش پاپ اسمیر.

در گذشته آزمایش پاپ اسمیر به این صورت بود که نمونه های برداشته شده از دهانه واژن به یک اسلاید شیشه ای منتقل می شد ولی بزرگ ترین عیب این روش این بود که بیش از 80 درصد نمونه های برداشته شده بر روی لوازم نمونه برداری باقی می ماند و دور ریخته می شد.

البته مزیت این روش هزینه کم آن بود که از همین رو تا اواسط دهه 90 آزمایش پاپ اسمیر به همین صورت انجام می شد. در همین زمان بود که روشی دیگر به نام تین پرپ که کارایی بیشتری داشت معرفی شد.

در این روش تمام نمونه ها و سلول های برداشته شده به یک محلول نگه دارنده منتقل می شوند و بعد از آن نمونه ها به اسلاید شیشه ای منتقل می شوند.

روش های انجام آزمایش پاپ اسمیر.
روش های انجام آزمایش پاپ اسمیر.

مهم ترین مزیت این روش این است که در هنگام انتقال سلول ها از محلول به اسلاید تمام مواد غیر تشخیصی یا به قولی بدرد نخور مانند سلول های خون، سلول های التهابی و موکوس حذف می شوند و آزمایشگر تنها سلول های دهانه رحم را به اسلاید منتقل می نماید.

از دیگر مزایای روش تین پرپ این است که در این روش سلول های دهانه رحم به صورت تک لایه به اسلاید منتقل می شوند.

به همین دلیل هم پوشانی سلول ها که در روش سنتی سبب می شد تا برخی از سلول ها از جمله سلول های غیر عادی دیده نشوند نیز از بین می رود

و همین امر باعث افزایش دقت هر چه بیشتر آزمایش پاپ اسمیر می شود. همچنین در آزمایش پاپ اسمیر به روش تین پرپ می توان به صورت همزمان سلول های سرطانی و احتمال وجود عفونت HPV و عفونت های کلامیدیایی و سوزاک را نیز بررسی کرد.

هر چند که انجام تست پاپ اسمیر به روش تین پرپ پر هزینه تر از روش سنتی می باشد اما در حال حاضر بیش از 90 درصد تست های پاپ اسمیر در آمریکا به روش تین پرپ انجام می شود.

بهترین زمان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر چه موقع است؟

بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر فاز پرولیفراتیو از چرخه قاعدگی یا به بیان ساده تر حدود روز پانزدهم چرخه قائدگی می باشد.

همانطور که گفته شد برای دقیق تر شدن نتیجه آزمایش بهتر است که مراجعه کننده یک هفته قبل از مراجعه به پزشک از استفاده از کرم ها و پماد های واژینال استفاده نکند و همچنین از 48 ساعت قبل هم از دوش واژینال استفاده نکرده باشد.

بهترین زمان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر چه موقع است؟
بهترین زمان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر چه موقع است؟

نکته

از دیگر نکاتی که باید قبل از انجام تست پاپ اسمیر رعایت کنید می توان به عدم آمیزش جنسی از 24 ساعت الی 48 ساعت قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر و عدم سایر معاینات واژینال قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر اشاره نمود.

همچنین تخلیه مثانه قبل از انجام آزمایش و کشیدن نفس های عمیق در طول نمونه برداری می تواند به سهولت انجام آزمایش کمک فراوانی نماید. همانطور که قبلا نیز گفته شد ممکن است مراجعه کننده در حین انجام آزمایش احساس خوشایندی نداشته باشد

 

اما با توجه به این که آزمایش پاپ اسمیر بدون هیچ درد و بیهوشی در مطب انجام می شود فرد می تواند پس از آزمایش به راحتی به انجام سایر فعالیت های عادی زندگی خود بپردازد.

آیا از آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص HPV هم استفاده می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که هدف اصلی از انجام آزمایش پاپ اسمیر بررسی رشد سلول های دهانه رحم می باشد و یکی از دلایل رشد غیر عادی سلول های دهانه رحم همین HPV می باشد.

درباره HPV باید گفت که این ویروس که به آن ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papilloma Virus) نیز گفته می شود یک عفونت مقاربی می باشد که می تواند سبب سرطان دهانه رحم نیز شود. به بیان ساده تر HPV از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و همه زنانی که رابطه جنسی دارند در معرض ابتلا به بیماری HPV نیز قرار دارند.

در صورتی که رشد غیر عادی سلولی با انجام آزمایش پاپ اسمیر مشخص شود می توان از توسعه و گسترش بیماری جلوگیری نمود و خبر خوب این که امکان تشخیص HPV با استفاده از آزمایش پاپ اسمیر نیز وجود دارد.

از همین رو توصیه می شود که زنان بین 21 تا 65 سال حداقل هر 3 سال یک بار برای انجام آزمایش پاپ اسمیر به پزشک مراجعه نمایند.

نتایخ آزمایش پاپ اسمیر تا چه حد قابل اتکا می باشد؟

بررسی های انجام شده نشان می دهد که نتایج آزمایش پاپ اسمیر بسیار دقیق بوده و این تست غربالگری می تواند تا 80 درصد از ابتلای افراد به سرطان دهانه رحم جلوگیری نماید.

درست است که انجام این آزمایش به بیان خیلی ها می تواند ناخوشایند باشد اما در حفظ سلامت افراد می تواند تاثیر به سزایی داشته باشد.

نتایخ آزمایش پاپ اسمیر تا چه حد قابل اتکا می باشد؟
نتایخ آزمایش پاپ اسمیر تا چه حد قابل اتکا می باشد؟

نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟

به طور کل آزمایش پاپ اسمیر وجود سلول های مشکوک را نشان می دهد. مشکوک بودن یعنی میزان رشد سلول ها، که آیا سرعت رشد این سلول ها نرمال است یا به صورت سرطانی می باشند. در هنگام انجام آزمایش پاپ اسمیر شما با دو نتیجه نرمال یا منفی و یا نتیجه غیر طبیعی یا به نوعی مثبت رو به رو می شوید.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟
نتایج آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟

نتیجه نرمال

اگر وضعیت سلول های دهانه رحم نرمال باشد یا به عبارت دیگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر منفی باشد، نیازی نیست کار خاصی انجام دهید و فقط نوبت های بعدی آزمایش پاپ اسمیر فراموش نشود.

نتیجه غیر طبیعی

در صورتی که در تست پاپ اسمیر شما سلول های غیر طبیعی مشاهده شود یعنی نتیجه آزمایش مثبت است. البته مثبت بودن نتیجه آزمایش پاپ اسمیر به معنی این نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید بلکه باید بررسی شود که سلول های مشکوک شناسایی شده چه از نوع سلول هایی می باشند.

سلول های سنگفرشی تغییر شکل یافته که به آن ها آتیپیکال با اهمیت مشخص نشده نیز گــــفته می شود یــــــا (Atypical squamous cells of undetermined significance (ASCUS))

در واقع سلول هایی سنگفرشی مانندی هستند که در سطح دهانه رحم رشد می کنند. در حالت ASCUS آزمایش پاپ اسمیر کمی سلول های سنگفرشی را غیر طبیعی نمایش می دهد اما این صرفا نمی تواند دلیل سرطان باشد.

در آزمایش پاپ اسمیر بر پایه مایع معمولا پزشک نمونه ها را برای تشخیص ویروس HPV یا همان ویروس پاپیلومای انسانی، یا به طور کل ویروس هایی که عامل سرطان هستند و مواردی مانند آن بررسی می کند.

در صورتی که در نمونه های گرفته شده هیچ کدام از این ویروس ها نباشند نتیجه آزمایش پاپ اسمیر و سلول های دیده شده جای نگرانی ندارد اما اگر ویروسی دیده شود باید فرد خود را برای آزمایشات بیشتری آماده نماید.

ضایعات سنگفرشی داخل اپی تلیال یا Squamous intraepithelial lesion

در این مواقع باید به وجود سلول هایی که ممکن است پیش سرطانی باشد شک نمود. در صورتی که اندازه و شکل و سایر مشخصات سلول ها نشان از ضایعه پیش سرطانی باشد به احتمال زیاد سال ها طول می کشد تا این سلول ها به سرطان تبدیل شوند در غیر این صورت احتمال این که فرد دچار سرطان شود خیلی زیاد است.

سلول های گلاندولار یا غده ای تغییر یافته یا همان Atypical glandular cell

به طور کل سلول های غده ای مخاط تولید می کنند و در دهانه و داخل رحم رشد می نمایند. در مورد سلول های غده ای تغییر یافته باید گفت که امکان دارد که سرطانی باشند از همین رو به انجام آزمایشات بیشتری برای پی بردن به این موضوع نیاز است.

سلول های گلاندولار یا غده ای تغییر یافته یا همان Atypical glandular cell
سلول های گلاندولار یا غده ای تغییر یافته یا همان Atypical glandular cell

سلول های آدنوکارسینوم یا سرطان سلول سنگفرشی یا squamous cell cancer

سرطان سلول سنگفرشی که به اختصار به آن SCC نیز گفته می شود در صورتی که در آزمایش پاپ اسمیر مشخص شوند می توان گفت که نتیجه،  قطعا سرطان می باشند.

به بیان دیگر سرطان سلول های سنگفرشی به سلول های سرطانی گفته می شود که در سطح واژن و دهانه رحم وجود دارند.

معمولا در صورتی که نتیجه آزمایش پاپ اسمیر غیر نرمال باشد پزشک با روشی به نام کولپوسکوپی واژن، بافت های اطراف آن و همچنین دهانه رحم را بیشتر بررسی می کند.

کولپوسکوپی نوعی وسیله ذره بینی می باشد و پزشکان با آن دهانه واژن و رحم را معاینه می کنند.

سلول های آدنوکارسینوم یا سرطان سلول سنگفرشی یا squamous cell cancer
سلول های آدنوکارسینوم یا سرطان سلول سنگفرشی یا squamous cell cancer

ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر

حال که تقریبا با تمام ابعاد بیماری سرطان دهانه رحم و اصول آزمایش پاپ اسمیر آشنا شدیم نوبت می رسد به ترجمه اصطلاحات و کلمات کلیدی که معمولا در این تست به کار می رود.

معمولا زمانی که شما نتیجه یک آزمایش پاپ اسمیر یا هر آزمایش دیگر را مشاهده می کنید با یک سری از کلمات و اصطلاحاتی رو به رو می شوید که ممکن است هر چقدر هم زبان انگلیسی شما خوب باشد از پس ترجمه و تفسیر این نتایج بر نیایید.

ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر
ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر

از همین رو تصمیم داریم تا در این بخش و بخش آخر مقاله به ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر و در بخشی دیگر نیز به تفسیر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

در این بخش ما برای شما یک نمونه برگه آزمایش پاپ اسمیر را قرار می دهیم و بر اساس آن گزینه های مهم آن را برای شما ترجمه و تفسیر می کنیم:

در قسمت SPECIMEN TYPE که با شماره یک در تصویر مشخص شده است منظور همان نوع نمونه گیری می باشد که اگر یادتان باشد در قسمت های قبل یکی دیگر از انواع آن به نام تین پرپ را برای شما معرفی کردیم.

از انواع روش های دیگر می توان به نمونه برداری بر پایه مایع (liquid based)، E-prep (که این آزمایش با استفاده از دستگاه های خاصی انجام می شود) ، conventional (یا همان نوع سنتی که بیان نمودیم این روش ارزش تشخیصی نداشته زیرا در این روش فقط 30 درصد سلول های برداشته شده روی لام کشیده می شود و مابقی دور ریخته می شوند.) اشاره نمود.

در قسمت بعد SPECIMEN ADEQUACY که با شماره 2 مشخص شده منظور “کفایت نمونه می باشد”

به بیان ساده تر در این بخش پاتولوژیست نظر خود را در رابطه با کیفیت نمونه بیان می کند. ترجمه گزینه های این بخش به این صورت می باشد:

Satisfactory for evaluation

این گزینه یعنی نمونه از نظر کیفیت رضایت بخش می باشد.

Unsatisfactory for evaluation

این گزینه یعنی نمونه کیفیت رضایت بخشی ندارد. احتمالا خون یا التهاب نمونه را خراب کرده باشد.

Endocervical/Transformation zone present or absent

در بخشی از سرویکس محلی گذار از بافت رحم به بافت واژن وجود دارد که بیشترین ریسک ابتلا به سرطان نیز در همین قسمت می باشد. حضور این ناحیه اطلاعات زیادی را در اختیار پاتولوژیست قرار می دهد

اما ممکن است این ناحیه در افراد یائسه دیده نشود. در این صورت حتی اگر نتیجه آزمایش منفی هم باشد آزمایشات بیشتری درخواست می شود.

obscured by blood

به کاهش کیفیت نمونه در اثر آغشته شدن خون با نمونه اشاره دارد.

obscured by inflammation

به کاهش کیفیت نمونه در اثر آغشته شدن مواد التهاب اشاره دارد.

سایر مواردی که می تواند به کاهش کیفیت نمونه بیانجامد مواردی چون poor preservation = 6 و = 4‏‎scant cellularity ‎‏ می باشد. که در این مواقع درخواست آزمایش مجدد داده می شود.

absence of endocervical/metaplastic cells

این گزینه به عدم وجود سلول اندوسرویکال اشاره می کند و در این صورت احتمال تکرار آزمایش وجود دارد.

قسمت INTERPRETATION/RESULT که با شماره 3 در تصویر مشخص شده است به معنی نتیجه آزمایش می باشد.

در این قسمت ویژگی های بافتی نمونه های گرفته شده بیان می شود.

شما در حال مطالعه مقاله ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر هستید

قسمت اول Organism

Organism در اینجا به معنی وجود باکتری، انگل، قارچ و ویروس می باشد.

از گزینه های مهم این قسمت می توان به fungal organism morphologically consistent with candida spp به معنای وجود قارچ در نمونه، trichomonas vaginalis به معنای وجود انگل و عفونت تریکوموناس واژینالیس،

mixed bacteria به معنای عفونت mixed bacteria ، Shift in flora/Bacterial vaginosis رشد غیر نرمال و بیشتر از حد مجاز باکتری های نرمال واژن (این مورد نیز می تواند باعث ایجاد باکتریال واژینوزیس شود.

در این حالت ممکن است بیمار دارای ترشح رقیق با بوی ماهی باشد)، Cellular changes consistent with herpes simplex virus این مشکل می تواند به علت وجود ویروس هرپس باشد که نیازمند بررسی بیشتر می باشد.

در قسمت Inflammation یا التهابات نیز گزینه های Mild به معنای خفیف، Moderate متوسط و Severe به معنای شدید وجود دارد که نشان از وجود التهابات می باشد. در بیشتر موارد مشکل خاصی نیست اما می تواند نشان دهنده عفونت نیز باشد که بررسی بیشتری را می طلبد.

other non-neoplastic findings نیز به معنی سایر یافته ها می باشد که ممکن است در خیلی از برگه های آزمایش وجود نداشته باشد.

Epithelial cell abnormality یا شواهد غیرطبیعی سلول‌های اپیتلیال

که در تصویر با شماره 4 مشخص شده است بخشی است که اطلاعات مفیدی جهت تشخیص سرطان زودرس به ما می دهد.

Epithelial cell:

این عبارت به معنای سطحی ترین سلول های پوشاننده می باشد که این سلول ها در سرویکس بر دو نوع می باشند نوع اول سنگفرشی (Squamous cell) و نوع دوم استوانه ای (Glandular cell).

Squamous cell:

این سلول ها به صورت طبیعی دیواره واژن و همچنین قسمت های سرویکس را می پوشانند.

Glandular cell:

این سلول ها به طور طبیعی قسمت فوقانی سرویکس را تحت پوشش قرار می دهند.

ASC-US:

این عبارت مخفف وجود سلول های سنگفرشی غیر معمول و با دلیل نا مشخص است.

LSIL:

این عبارت خلاصه شده عبارت ضایعات داخل حفره ای سنگفرشی با درجه پایین می باشد.

HSIL:

این عبارت خلاصه شده عبارت ضایعات داخل حفره ای سنگفرشی با درجه بالا می باشد.

ASC-H:

این بعنی سلول های آتیپیک حضور دارند و HSIL را نمی توان حذف نمود.

تفسیر اطلاعات جواب آزمایش پاپ اسمیر

Negative for intraepithelial lesion or malignancy

در صورتی که در آزمایش پاپ اسمیر این قسمت تیک خورده بود یعنی این که نتیجه آزمایش پاپ اسمیر منفی است و شما علائم پیش سرطانی و سرطانی ندارید.

ASC-US) Atypical squamous cells of undetermined significance)

این عبارت یعنی سلول ها غیر طبیعی می باشند یا به عبارت دیگر سلول‌های سنگفرشی غیر معمولی با اهمیت غیر قابل تعیین و احتمال این که آزمایشات بیشتری صورت گیرد زیاد است. این حالت جزء خفیف ترین شکل ناهنجاری سلول ها می باشند و تاکید بر وجود سلول های غیر طبیعی اما خوشخیم دارد.

معمولا بروز این مشکل می تواند ناشی از صدمات مختلف به دهانه رحم باشد. به طور مثال ویروس HPV می تواند یکی از عوامل بروز ASC-US باشد. ناگفته نماند که در بیشتر موارد حدود 80 تا 90 درصد این مشکل خود به خود برطرف می شود.

 

ASC-H) Atypical squamous cells, cannot exclude HSIL)

این عبارت یعنی تغییرات سلولی غیرمعمول و مشکوک به HSIL یعنی این سلول ها از موارد بالا غیر طبیعی تر به نظر می آیند و حتما باید آزمایش بیشتری صورت گیرد.

LSIL) Low grade squamous intraepithelial lesion)

این عبارت به وجود ضایعه درجه پایین اشاره دارد یا به عبارت دیگر ضایعه داخل حفره‌ای سنگفرشی با درجه پایین و احتمال این که شما با ویروس HPV در تماس بوده باشید زیاد است.

دلیل این حالت درجه پایینی از بافت غیر طبیعی در لایه سطحی سلول های درگیر است. در صورت تایید این مورد تحقیقات بیشتر و فوری الزامی است. معمولا در 30 درصد افرادی که در آزمایش پاپ اسمیر این حالت را دارند در بیوپسی دهانه رحم ناهنجاری های بدتری خواهند داشت. البته ناگفته نماند که LSIL نیز ممکن است که خود به خود و بدون درمان در خیلی از زنان به حالت نرمال برگردد.

HSIL) High grade squamous intraepithelial lesion)

یعنی ضایعه داخل حفره‌ای سنگفرشی درجه بالا ، در این حالت احتمالا تغییرات سلولی پیش سرطانی قابل توجه است و احتمالا باید با استفاده از روش هایی مانند کولپوسکوپی به بررسی بیشتر پرداخت.

این حالت شدیدترین حالت ممکن ناهنجاری سلولی می باشد اما سرطان نیست. اما توجه داشته باشید که وجود HSIL بی هیچ تردیدی نیاز به ارزیابی و درمان فوری دارد.

شما در حال مطالعه مقاله ترجمه اصطلاحات پاپ اسمیر هستید

Squamous cell carcinoma

در این حالت آزمایش وجود سرطان را تایید می کند. معمولا پزشک برای تهیه نمونه کولپوسکوپی انجام می دهد و پس از تایید نهایی توسط آزمایشگاه فاز درمان آغاز می شود.

سخن آخر

هر چند که در این مقاله ما سعی کردیم تا جای توان اطلاعات کامل و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم اما به یاد داشته باشید که در نهایت آن چه که تعیین کننده است نظر پزشک است.

در صورت وجود اطلاعات مشکوک در برگه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر به هیچ عنوان دچار استرس و نگرانی نشوید و سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن نتیجه را در اختیار پزشک قرار دهید و نظر نهایی را از او جویا شوید.

در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر منفی باشد و فقط در قسمت التهابات مواردی را دیدید جای هیچ نگرانی نیست و فقط شما باید پیگیر درمان التهابات ناشی از عفونت باشید

و در صورتی که هر کدام از موارد بالا را در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر خود مشاهده نمودید لازم است با مراجعه به پزشک نسبت به انجام درمان زیر نظر پزشک متخصص اقدام نمایید.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید