میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

هشدار برای تزریق بوتاکس
هشدار برای تزریق بوتاکس

لیست موضوعات

هشدار برای تزریق بوتاکس

در این مقاله سعی داریم درباره ی عملکرد بوتاکس  و هشدار برای تزریق بوتاکس با شما صحبت کنیم. این را به یاد داشته باشید که اگر تزریق توسط پزشک متخصص و در یک کلینیک مورد تایید و استاندارد انجام شود، مضرات و عوارض بوتاکس را به حداقل رسانده و یا از بین می برد. 

در ادامه به سوالات زیر پاسخ می دهیم

بوتاکس چیست؟

عملکرد بوتاکس به چه شکل است؟

هشدار برای تزریق بوتاکس شامل چه مواردی است؟

جلوگیری از عوارض جانبی بوتاکس به چه شکل است؟

موارد استفاده از تزریق بوتاکس چیست؟

 

بوتاکس

بوتاکس یک داروی تزریقی است که از نوع سم بوتولینوم نوع A تولید شده است. این سم توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می شود.اگر چه این همان سمی است که باعث می شود بوتولیسم – یک شکل تهدید کننده زندگی از مسمومیت غذایی –  را داشته باشد اما با توجه به مقدار و نوع تاثیر ، در تزریق بوتاکس فقط در دوزهای کوچک و هدفمند تزریق می شود.

بوتاکس
بوتاکس

عملکرد بوتاکس

هنگامی که مواد بوتاکس تزریق می شود، بوتاکس سیگنال هایی را از اعصاب شما به عضلات شما منتقل می کند. این تزریق می تواند شرایط خاص عضلانی را کاهش دهد و ظاهر خطوط و چین و چروک را بهبود بخشد.با این وجود ثابت شده است، که سم بوتولینوم یک پروتئین درمانی موفق و با ارزش است.

به منظور کاهش انقباض عضلات، اعصاب یک پیام رسان شیمیایی، استیل کولین (انتقال دهنده عصبی) را در محلی که انتهای عصب با سلول های عضلانی قرار دارند آزاد می کند. استیل کولین به گیرنده های سلول های عضلانی متصل می شود و سلول های عضلانی را متوقف یا تضعیف می کند.سم بوتولینوم تزریقی مانع از آزاد شدن استیل کولین و در نتیجه  مانع از انقباض سلول های عضلانی می شود.

 

هشدار برای تزریق بوتاکس

1)عوارض جانبی احتمالی بوتاکس شامل درد در محل تزریق، عفونت، التهاب، تورم، قرمزی، خونریزی و کبودی است. برخی از این علائم ممکن است واکنش آلرژیک را نشان دهند. سایر علائم آلرژی عبارتند از خارش، خس خس، آسم، بثورات، قرمزی چشم و سرگیجه. اگر دچار مشکل تنفسی یا احساس ضعف یا سرگیجه هستید بلافاصله به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.

2)همچنین، خشکی دهان، خستگی، سردرد و درد گردن گزارش شده است.

3)ممکن است از عوارض جانبی دیگر نیز شنیده باشید، مانند بی حسی پلک ها، اسپاسم عضلانی یا تکان خوردن و حرکت کردن ماده تزریقی بوتاکس

4)ناتوانی در حرکت عضلات یک مسئله برای برخی افراد است. اما مسئله ای نیست که مربوط به تزریق بوتاکس باشد زیرا بوتاکس یک عمل در شرایط   بیهوشی نیست.

5)ممکن است بوتاکس کمی فراتر از محل تزریق قرار گیرد و بر روی بافت های اطراف تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر تزریقات را در پیشانی نزدیک ابروها یا پلکهای فوقانی خود قرار دهید، آنها می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند و ممکن است موقتا تضعیف و یا بی حس شوند

 

جلوگیری از عوارض جانبی بوتاکس

I.با روش صحیح تزریق می توان از عوارض جانبی مانند افتادگی پلک ها جلوگیری کرد. عوارض استفاده از دوز کم و بسیار متمرکز از مصرف با دوز زیاد  کمتر است.

II.اهمیت پیدا کردن یک پزشک متخصص که  دارای تجربه طولانی با تزریق بوتاکس است. همچنین اگر سوالاتی درمورد درمان با بوتاکس دارید، پزشک شما کسی است که شرایط شما را به بهترین نحو ممکن ارزیابی می کند.

لیست عوارض جانبی احتمالی ذکر شده در این مقاله طولانی است، اما هر کسی ممکن است فقط تعدادی از این عوارض را تجربه کند. و پس توجه به این شش نکات، می تواند اکثر عوارض جانبی بوتاکس را به حداقل برساند:

نکات مهم

1)اطمینان حاصل کنید که متخصص شما در تزریق بوتاکس بسیار متخصص است و یک پزشک حرفه ای است. زیرا اگر شخص انتخابی شما فردی نادرست باشد، و تجهیزات اورژانسی یا دانش پزشکی کافی نداشته باشد.

در هنگام بروزمشکلات قدرت و شرایط کافی برای کنترل و حل مشکل را ندارد و میتواند خسارات جبران ناپذیری را به بدن شما وارد کند.

2)قبل از تزریق، پزشک خود را در رابطه با هر گونه مشکلات بهداشتی و سلامتی خود در جریان قرار دهید.

3)پزشکان خود را درباره داروها، ویتامین ها، داروهای گیاهی یا مکملهای دیگری که مصرف می کنید، مطلع سازید، زیرا بعضی ترکیبات این مکمل ها با بوتاکس می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند.

این موضوع مخصوصا در مورد مصرف آنتی بیوتیک های تزریقی، آرامبخشهای عضلانی، داروهای آلرژی و یا داروهای سرماخوردگی و داروهای خواب بیشتر اهمیت دارد.

4)دستورالعمل های لازم برای  قبل و بعد از تزریق را با دقت مطالعه کنید.

5)پزشک متخصص خود را با هرگونه عوارض جانبی – به ویژه آنهایی که شما را ناراحت کرده یا از بین نمی رود مطلع سازید.

نکات مهم
نکات مهم

موارد استفاده از تزریق بوتاکس

بوتاکس به طور موقت برای برداشتن چین و چروک از طریق فلج کردن عضلات و نیز برای درمان برخی بیماری های عضلانی پزشکی نیز استفاده می شود. اگرچه بوتاکس یک سم قوی می باشد، اما وقتی که به درستی استفاده شود، دارای تعدادی از برنامه های کاربردی دیگر است.

 

از جمله تعدادی از  این درمان ها عبار ت اند از: درمان عرق کردن بیش از حد، میگرن، اختلالات عضلانی و برخی اختلالات مثانه و روده نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

موارد مصرف شامل:

دیستونی گردنی که عضلات گردن شما  را قفل می کند و تبدیل به  یک موقعیت ناراحت کننده و درد آور در شما می شود.شایع ترین علت  تنبلی چشم ، عدم تعادل در عضلات چشم است که بوتاکس ممکن است به کاهش کنتراست یا تکان دادن عضلات اطراف چشم کمک کند.

پوسیدگی عضلانی در برخی از شرایط عصبی مانند فلج مغزی می توانند اندام شما را به سمت مرکز خود بکشاند. در برخی موارد، این عضلات را می توان با تزریق بوتاکس آرام کرد.

هیپر هیدروژن که در این حالت، عرق بیش از حد در بدن شما رخ می دهد و حتی زمانی که درجه حرارت زیاد نیست نیز شما به شدت عرق می کنید.

میگرن مزمن اگر میگرن بیش از 15 روز در ماه را تجربه کنید، تزریق بوتاکس ممکن است به کاهش فرکانس سردرد کمک کند. اختلال عملکرد مثانه که با تزریق بوتاکس می تواند باعث کاهش بی اختیاری ادراری ناشی از یک مثانه شود

موارد مصرف شامل:
موارد مصرف شامل:

بوتاکس میتواند چین و چروک روی پیشانی شما، بین چشمها و کناره لب های شما را به سریع ترین زمان ممکن صاف کند. یک درمان تایید شده از FDA است ، و می تواند علائم پیری را که بروی چهره شما ظاهر میشود را  با استفاده از یک سوزن بسیار خوب، و تزریق مواد بوتاکس در داخل عضلات صورت توسط یک پزشک متخصص انجام دهد

نگران نباشید، فقط 1-2 روز پس از تزریق می توانید از در خانه خارج شوید و به فعالیت های روزمره خود برگردید و به هیچ وجه دیگر احساس اعتماد به نفس پایین نسبت یه ظاهر و صورت خود نداشته باشید.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و فارغ التحصیل 1368

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سابقه درخشان ازسال 86 در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت, کاشت نخ

سابقه درخشان در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا تاچ

رفع تیرگی واژن

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

 

مشاوره در زمینه مراقبت بعد از تزریق ژل لب

آدرس : تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس : 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل :info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید