میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

دکتر زنان محدوده جردن
دکتر زنان محدوده جردن

لیست موضوعات

دکتر زنان محدوده جردن

مقاله ای که امروز قصد داریم برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم راجع به دکتر زنان محدوده جردن است با ما همراه باشید.

در این مقاله شما با ویژگی هایی که یک دکتر زنان خوب باید داشته باشد آشنا خواهید شد، همچنین زمان مناسب مراجعه، راه های درمانی و هر آن چه که باید در خصوص دکتر زنان خوب بدانید برایتان شرح خواهیم داد.

دکتر زنان محدوده جردن
دکتر زنان محدوده جردن

اگر به دنبال دکتر زنان در محدوده جردن هستید، پیشنهاد ما کلینیک تخصصی دکتر زرگنج فرد می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر د راین زمینه می توانید به انتهای همین مقاله مراجعه کنید.

در ادامه می خواهیم به تعدادی از سوالاتی که شما عزیزان در این باره پرسیده بودید پاسخ دهیم:

  1. ویژگی هایی که یک دکتر زنان خوب باید از آن برخوردار باشد شامل چه مواردی است؟
  2. دکتر زنان خوب از چه روش هایی را برای برقراری ارتباط با بیمار بهره می برد؟
  3. بهترن زمان برای مراجعه به دکتر زنان چه موقع است؟
  4. پیش از ملاقات با دکتر زنان به چه نکاتی باید توجه داشت؟
  5. چه نوع بیماری هایی تحت نظر دکتر زنان قابل درمان می باشند؟
  6. دکتر زنان برای درمان بیماری ها از چه راه هایی پیش می رود؟
  7. هزینه هایی که برای دکتر زنان وجود دارد چه قدر است؟
  8. دکتر زنان و ماما چه تفاوت هایی با هم دارند؟
  9. برای یافتن متخصص زنان خوب چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟
  10. پزشکی زنان چگونه رشته ای است و چه ویژگی هایی دارد؟

 

ویژگی هایی که یک دکتر زنان خوب باید از آن برخوردار باشد شامل چه مواردی است؟

پزشکی شغلی است که با جان مردم سروکار دارد، در نتیجه شخصی که چنین شغلی را بر می گزیند باید با خود عهد ببندد که از هیچ تلاشی برای نجات جان هم نوعان خود نکاهد. پزشکی جز مشاغلی است که با رسالت درمان تداوم می یابد.

پزشکان در طول روز با اشخاصی زیادی برخورد دارند اما تمامی این اشخاص برای او با نام بیمار شناخته می شوند، همه ی بیماران با خیالی آسوده به دکتر خود اطمینان و اعتماد داشته و مشکلات خود را برای آن ها باز گو می کنند، در میان تمام دلایلی که یک بیمار می تواند به دکتر خود اطمینان کند، قابلیت توانایی علمی مهم ترن آن هاست.

ویژگی هایی که یک دکتر زنان خوب باید از آن برخوردار باشد شامل چه مواردی است؟
ویژگی هایی که یک دکتر زنان خوب باید از آن برخوردار باشد شامل چه مواردی است؟

اما اگر بخواهیم توضیحاتی را در خصوص دکتر زنان خوب شرح دهیم باید بگوئیم که دکتر زنان خوب باید از تمام اختلالات جنسی شناخت داشته باشد، مشکلاتی که ممکن است آلت تناسلی را تهدید کند، درمان هایی که می توان برای هر یک از آن ها به کار برد، بیماری های مرتبط با رحم و مواردی این چنینی آگاهی و تخصص کامل را داشته باشد. علاوه بر آن درمورد مشکل بیمار بتواند به راحتی با او ارتباط بگیرد، راهنمایی های درست داشته باشد و راه های درمانی که وجود دارند را به او نشان دهد.

برخی از ویژگی های یک پزشک خوب

به طور کل شخصی را می توان در دسته ی پزشکان خوب قرار داد که از مواردی که در ادامه آن ها را شرح داده ایم برخوردار باشد.

  • به نیاز های بیمار توجه کافی نشان دهد، علاوه بر آن رفتاری صمیمی و اطمینان بخش داشته باشد همچنین بتواند به خوبی مشاوره دهد.
  • برخوردش به گونه ای باشد که بتوان در آن آثار ایمان، شهامت، شجاعت و تواضع را مشاهده کرد.
  • با بیمار با خونسردی توام با دقت برخورد کند. علاوه بر آن تسلی دهنده، با وجدان، وظیفه شناس با کمال و معرفت نیز باشد.
  • از مهارت های ارتاطی قوی برخوردار باشد همچنین دل نگران، با توجه، با قابلیت، دلسوز، بی پروا و خلاق نیز باشد.
  • کاوشگر، حساس، دقیق و قاطع باشد. علاوه بر آن از توانایی مناظره و مباحثه برخوردار باشد.
  • اصولی اخلاقی را به خوبی بشناسد و پیرو آن ها باشد، احساس یک دلی، کارآمدی، بردباری، اشتیاق و پر انرژی بودن را در خود تقویت کند.
  • انعطاف اخلاقی داشته باشد، با وفا و صمیمی باشد.
  • روشنفکر، محقق، منصف، دارای اطلاعات مفید
  • در قضاوت کردن عاقلانه و عادلانه برخورد کند.
  • خوش برخورد، مطلع، مهربان، سخاوتمند، پذیرای افکار جدید، خوش بین، هوشیار، شنونده ای خوب، صبور، با گذشت، واقع بین و رفتاری عاری از خود پرستی داشته باشد.
  • صادق بودن، خوش اخلاقی، حس نوع دوستی، فروتن بودن، با وقار بودن،احساس امیدواری داشتن و نیز امیدواری را در دیگران به وجود آوردن و تقویت کردن از مواردی است که یک پزشک خوب داشته باشد.

نکته مهم

تمامی توصیفات و ویژگی هایی که برای یک پزشک خوب گفته شد ممکن است به ظاهر زیاد باشد، اما واقعیت این است که همه ی آن ها تنها بخشی از تمام آن خصوصیات است. نکته ی حائز اهمیت این است که شناسایی تمام خصوصیاتی که باید یک پزشک خوب از آن برخوردار باشد به هیچ عنوان کار ساده ای نیست.

گاهی برخی از ویژگی هایی که یک متخصص خوب باید آن را دارا باشد مختص به شاخه ی خاصی از پزشکی است و یا به بیماری خاصی مرتبط است که در آن صورت پزشک باید آن را شناسایی کرده و در امور روزانه خود لحاظ کند. به عقیده ی برخی علم پزشکی و هنر طبابت مقابل هم قرار دارند، اما این چنین نیست و حتی می توان گفت که این دو مکمل یکدیگرند.

نکته مهم
نکته مهم

دکتر زنان خوب از چه روش هایی را برای برقراری ارتباط با بیمار بهره می برد؟

از آنجایی که هر شخص خصوصیات اخلاقی منحصر به فردی دارد، در نتیجه پزشکان در طول روز با افراد زیادی برخورد می کنند که هر کدام اخلاقی متفاوت با دیگری دارند بنابراین یک پزشک خوب باید مهارت های مختلفی برای برقراری ارتباط با بیماران بداند دلیل آن این است که برخی از آن ها به راحتی ارتباط نمی گیرند که در این صورت کار پزشک سخت می شود. اما اگر دکتر راه های برقراری ارتباط با بیمار را بداند می تواند مشکلاتش را بفهد و برای حل مشکلاتش به او کمک کند. مقاله ای که پیش رو دارید به شما می گوید که راه های برقراری ارتباط شامل چه مواردی است.

دکتر زنان خوب از چه روش هایی را برای برقراری ارتباط با بیمار بهره می برد؟
دکتر زنان خوب از چه روش هایی را برای برقراری ارتباط با بیمار بهره می برد؟

 

  • مدل فعال_ نا فعال

امروزه مدل فعال نافعال دیگر محبوبیت خود را میان مردم از دست داده است و در گذشته بیشتر پزشکان از این روش پیروی می کردند، در گذشته اعتقاد مردم این بود که برای ادامه ی دوره ی درمان باید بین قدرت پزشک و بیمار تمایز وجود داشته باشد به نحوی که هر دستوری پزشک داد بیمار اطاعت امر کند و حق هیچگونه دخالتی نیز نخواهد داشت. واقعیت این است که چنین روشی تنها برای فوریت های پزشکی مناسب است و کاربرد دارد.

  • مدل هدایت_ همکاری

روش فوق جز معمول ترین روش هایی است که امروزه پزشکان از آن پیروی می کنند. در مدل هدایت_ همکاری به نحوی است که پزشک تمامی راه هایی که برای درمان بیماری شخص وجود دارد باید جستجو کند و در نهایت بهترین آن را به بیمار معرفی کند، اما بیمار نیز در مقابل وظایفی دارد که باید به آن ها عمل کند. اکثر بیماران که پزشک از این روش برای آن ها استفاده می کند بر این باورند که پزشک بهتر می داند، اما این به آن معنا نیست که راهنمایی های متخصص بر اجبار واقف است.

  • مدل مشارکت دو طرفه

از نام این روش می توان نحوه ی عملکرد آن را تشخیص داد، در روش مشارکت دو طرفه هم دو طرف به یک اندازه حق تصمیم گیری و برنامه ریزی دارند همچنین به مقدار یکسان برای نظرات هم احترام قائل می شوند، به زبان دیگر مشارکت در این روش به هر دو طرف بستگی دارد.

بر اساس آماری که به دست آمده است مردم این روش را بیشتر از سایر روش ها قبول دارند حتی برای بیماری خاص نیز چنین روشی توصیه می شود به این دلیل که برای بیماری های مزمن لالزم است که پزشک و بیماری ارتباط مفیدی را برقرار کنند تا دوره ی درمان به کفایت خود برسد.

بهترن زمان برای مراجعه به دکتر زنان چه موقع است؟

تمام بانوان باد به صورت مداوم و منظم نزد پزشک زنان جهت معاینه حاضر شوند. مسئله مهم این است که این امر برای افراد مجرد و متاهل به یکسان اهمیت دارد. برخی از بانوان به هنگام مراجعه به دکتر زنان موذب هستند یا خجالت می کشند

حتی در برخی موارد دیده شده است که فرد به دلیل اینکه دکتر قرار است او را معاینه کند می ترسد و از این کار پرهیز می کند. با تمامی این مشکلات توصیه می شود که ملاقات خود را با پزشک زنان قطع نکنند، دلیل تاکید بر این کار این است که بانوان باید از سلامت دستگاه تناسلی خود و همچنین باروری مطئن شوند.از مهم ترین دلایلی که تمام زنان و دختران باید به پزشک جهت معاینات لازم مراجعه کنند می توان به مواردی که در ادامه هریک از آن ها را شرح داده ایم اشاره داشت:

بهترن زمان برای مراجعه به دکتر زنان چه موقع است؟
بهترن زمان برای مراجعه به دکتر زنان چه موقع است؟

 

  • قاعدگی نا منظم

چنانچه هر ماه و به صورت مکرر قائدگی نامنظمی دارید حتما باید به پزشک زنان مراجعه کنید، به این دلیل که احتمال می رود در دستگاه تناسلی شما مشکلی به وجود آمده باشد. هنگامی که شخصی برای قائدگی خود به پزشک مراجعه می کند

اولین کاری که پزشک انجام می دهد بارداری شخص را بررسی می کند که بداند آیا شخص باردار است یا خیر، که در صورت منفی بودن جواب احتمالا دیگر را در نظر گرفته در این مرحله معمولا آزمایشات مختلف انجام  می گیرد. علاوه بر مواردی که ذکر شد موارد دیگری نیز همچون: کاهش وزن زیاد، کم خونی، مسافرت های مداوم و طولانی مدت، مصرف دارو های ضد بارداری، فعالیت های جسمی زیاد و… می تواند سبب به وجود آمدن چنین مشکلی شود.

  • مشکل ادراری

اگر جز آن دسته از کسانی هستید که به صورت مکرر نیاز به دستشویی رفتن دارید پس لازم است که حتما یک نوبت به پزشک مراجعه کنید. به دلیل اینکه یکی از علائم عفونت مجاری اداری دستشویی رفتن به صورت مکرر است.

علاوه بر مورد فوق از عواملی که می توان احتمال داد شخص به عفونت مجاری ادارای مبتلا شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد که شامل: سوزش ادرار، درد هنگام ادرار، بوی نامطبوع ادرار، کم بودن میزان ادرار نسبت به دفعاتی که احساس می کنید به دستشویی نیاز دارید. باز هم توصیه می کنیم در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

  • ترشحات غیر طبیعی واژن

برخی از بانوان به علت نا آگاهی فکر می کنند ترشحاتی که دارند یک مشکل است و ممکن است خطراتی آن ها را تهدید کند، اما این فکر غلط است در واقع ترشحاتی که نواحی تناسلی برای بانوان وجود دارد بسیار طبیعی است، دلیل این کار پاک سازی رحم، دستگاه تناسلی و همچنین گردن رحم است.

ترشحات فوق به شکل سفید یا شیری رنگ هستند. جالب است بداند که این ترشحات به هنگام شیر دهی، تحریک جنسی و تخمک گذار بیشتر می شود. چنانچه رنگ ترشحات به سمت تیرگی رفتند یا اینکه تغییر رنگی غیر طبیعی را به دنبال داشتند و یا حتی بوی نامطبوع از خود متساعد کنند لازم است که به پزشک زنان جهت معاینه مراجعه کنید.

به گفته ی پزشکان بهتر است که دختران از سن 13 سالگی مراجعه به تخصص زنان را آغاز کنند زیرا هنگام بروز مشکلی می توان بهتر درمان آن را شروع کرد. دقت داشته باشید موارد گفته شده در بالا از مهم ترین عواملی است که فرد نیاز به پزشک زنان پیدا می کند. موارد دیگری را نیز برای شما متذکر شده ایم که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم.

  • منتظر بیماری های زنانه نباشید

مراجعه به پزشک زنان برای معاینات مختلف موردی است که زنان و دختران باید در تمام طول عمر خود به صورت مکرر انجام دهند. حال آنکه نیاز به این مراجعات پس از ازدواج و به هنگام بارداری بیشتر می شود. به این دلیل که برقراری روابط جنسی خود می تواند زمینه را برای بروز انواع بیماری های مربوطه آماده کند بنابراین 6 ماه یک بار مراجعه به پزشک برای متاهلین توصیه می شود.

طبق گفته هایی که داشتیم حتما نباید منتظر ماند تا بیماری به سراغ ما بیاید و بعد از آن درمان را آغاز کنیم. با تمام توصیه هایی که امروزه وجود دارد متاسفانه هنوز هم برخی از بانوان برای مراجعه به پزشک زنان کوتاهی می کنند. و یا حتی از انجام تست های سرطان شناسی که به پاپ اسمیر معروف است و به صورت بسیار ساده ای انجام می شوند خودداری می کنند. در برخی موارد نز مشاهده شده است که شخص اظهار دارد سالهاست بدون مشکل بوده و به پزشک نیز مراجعه نکرده است.

چنین موضوعی کاملا اشتباه است، به این دلیل که برخی از انواع سرطان های زنانه که وجود دارند به صورت خاموش در بدن هستند یا با آزمایش های ساده مشخص نمی شوند. با تمام توضیحاتی که متذکر شده ایم نتیجه می شود که مراجعه به متخصص زنان حتما برای مشاوره های قبل از بارداری نیست و حتما باید برای آزمایشات چک آپ، آزمایشات هورمونی، سونوگافی و موارد این چنینی به دکتر رجوع کرد تا اگر زمانی مشکلی وجود داشت بتوان به موقع به درمان آن رسیدگی کرد.

  • مراجعه به پزشک زنان پس از یائسگی

بعضی از بانوانی که دیگر عادت ماهیانه ندارند فکر می کنند دیگر نیازی به معاینات توسط پزشک زنان ندارند و همچنین دیگر خطری برای آن ها وجود نخواهد داشت بنابراین پزشک زنان را به طور کل به دست فراموشی می سپارند در صورتی که این یک باور غلط است، حتی می توان گفت که عکس این موضوع درست است یعنی پس از یائسگی نیاز مبرم به پزشک زنان پیدا می شود. بر اساس آمار هایی که از سرطان های مربوط به رحم به دست آمده است سرطان تخم دان در افرادی که یائسه شده اند بیش از سایر افراد مشاهده شده است از همین رو مراجعه به پزشک زنان را از یاد نبرید.

مراجعه به پزشک زنان پس از یائسگی
مراجعه به پزشک زنان پس از یائسگی

 

  • مراجعه به صورت سالیانه به دکتر زنان

به غیر از معایناتی که برای دستگاه تناسلی انجام می گیرد، انجام ماموگرافی هم جز توصیه هایی محسوب  می شود که لزوم آن برای اشخاص بالای 18 سال دیده می شود. دلیل بر انجام این کار این است که سرطا سینه در بانوان بسیار زیاد شده است، در نتیجه با انجام یک ماموگرافی ساده می توان از صحت سلامت خود اطمینان کافی را حاصل کرد. چنانچه مشکلی نیز وجود داشته باشد می توان با اقدام به موقع از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

پیش از ملاقات با دکتر زنان به چه نکاتی باید توجه داشت؟

نکاتی که گفته می شود بیشتر برای کسانی است که تا کنون به پزشک زنان مراجعه نکرده اند.

پیش از ملاقات با دکتر زنان به چه نکاتی باید توجه داشت؟
پیش از ملاقات با دکتر زنان به چه نکاتی باید توجه داشت؟

 

  • شما برای اولین مراجعه خود به هیچ دلیل خاصی نیاز ندارید

پیشنهاد می شود که دختران 13 تا 15 ساله اولین مراجعه ی خود را برای دریافت اطلاعاتی در خصوص آشنایی با مسائل جنسی و مقاربتی، جلوگیری و مواردی که به بهداشت جنسی مربوط است حضور یابند.

  • استرس طبیعی است اما لزومی ندارد

هنگام ملاقات با دکتر زنان عصبی بودن معمولا برای همه پیش می آید، مخصوصا اگر برای مسائل خصوصی و جنسی نزد پزسک زنان مراجعه کرده باشید. هنگامی که در حضور دکتر هستید به هیچ عنوان دستپاچه نشوید، چنانچه نیاز به معاینات لگنی وجود داشته باشد بهتر است یک همراه را با خود به داخل اتاق ببرید حتی اگر دکترتان یک زن باشد. معاینات لگنی که انجام می گیرد روی بیمار فشار می آورد اما هیچ گونه دردی را به دنبال ندارد. دقت داشته باشید که در حین مراقبت های بهداشتی خود چنانچه با پزشک احساس راحتی نداشتید می توانید معاینات را متوقف کنید.

  • پیش از مراجعه به دکتر زنان نیازی نیست اپلاسیون کنید

اپلاسیون به صورت هفتگی یا ماهیانه چزی است که تمام بانوان در برنامه ی خود دارند، اما دقت داشته باشید که هنگام مراجعه به پزشک زنان مهم نیست که اپلاسیون انجام داده باشید یا خیر بلکه تمیز بودن به هنگام معاینه از اهمیت بیشتری برخوردار است. در نتیجه می توانید پیش از ملاقات دوش گرفته و یا از ژل های شستشو استفاده کنید.

  • برای گفتگویی صادقانه خود را آماده کنید

اگر می خواهید درمانی که برای شما صورت می گیرد به بهترین شکل پیش رود بهتر است هنگام پرسیدن سوالاتی که پزشک از شما دارد صداقت کافی را دشاته باشید. مثلا برای بیان سلامتی، عادت ها، سوابق جنسی، ترس ها و همچنین نگرانی ها صادق باشید زیرا تمام این صحبت مثل یک راز بین پزشک و بیمار محفوظ خواهد ماند.

  • بردن همراه به داخل اتاق یا بیرون نگه داشتن آن کاملا اختیاری است

بعضی از افراد دوست دارند که شخصی همراه آن ها به مطب برود. حتی دوست دارند هنگام معاینه نیز تمام مدت حضور او را نزدیک خود حس کند، اینکه بیمار اجازه دهد همراه داخل اتاق معاینه نیز حضور داشته باشد یک امر کاملا اختیاری است و تا وقتی که بیمار اجازه ندهد همراه نمی تواند وارد اتاق معاینه شود.

  • اگر در دوره ی قائدگی هستید اجاز دهید به پایان رسد بعد اقدام کنید

توصیه پزشکان به بانوان این است که در دوران قائدگی برای معاینه نروند، زرا برخی از آزمایشات مثل تست سرطان شناسی یا همان پاپ اسمیر چنانچه خون در داخل نمونه باشد می تواند نتایج نادرستی را به دنبال داشته باشد. همچنین تغییراتی هورمونی که در این دوران وجود دارد پستان ها را حساس می کند و خون ریزی، معاینه لگنی را دچار اختلال می کند. با تمامی دلایلی که گفته شد نتیجه می گیریم این دوران برای ملاقات با پزشک زنان مناسب نمی باشد.

  • قبل از ملاقات اندکی آب بنوشید

از آن جایی که پزشک زنان معمولا برای انجام یکسری آزمایشات نمونه ادرار از شما می گیرد و آن را بررسی می کند، تا شما را از خطراتی که ممکن است شما را تهدید کند و احتمالا شما نیز از آن بی خبر هستید مطلع سازد در نتیجه بهتر است پیش از ملاقات مقداری آب بنوشید. وجود باکتری در ادرار نشانه عفونت مثانه یا مجاری ادراری، و مشاهده ی گلوکز در نمونه ادرار بیانگر دیابت است.

  • نیازی به آزمایش خون شما نیست

اگر جز کسانی هستید که به طور مرتب برای معاینات مامایی نزد پزشک زنان حضور می یابید یعنی مشکل پزشکی ندارید، در نتیجه نیازی به آزمایش خون نیست. اما چنانچه عادت ماهیانه نامرتبی دارید و همچنین برای اطلاع از وضعیت عفونت های روابط جنسی می خواهید اطلاعاتی داشته باشید به آزمایش خون احتیاج دارید.

  • اگر سن شما زیر 21 سال است معاینات لگنی انجام نمی شود

برای افرادی که سنشان کمتر از 21 سال است آزمایشات پاپ اسمیر و معاینات لگنی انجام نمی شود. در نتیجه تا زمانی که بیمار کمتر از 21 سال، مشکل جدی نداشته باشد نیازی به انجام این آزمایشات یا معاینات نخواهد بود.

  • قرص ضد بارداری را می توانید بدون معاینه رحمی مصرف کنید

برای جلوگیری از هورمون های بارداری نیازی نیست حتما پزشک زنان معاینات تناسلی را انجام دهد. تنها انجام یک معاینه شکمی لگنی دقیق می تواند کفایت داشته باشد زیرا اطلاعاتی که پزشک لازم دارد را به او می دهد، بنابراین به معینات تناسلی نیازی نیست.

چنانچه قائدگی های منظمی دارید، پس از پایان قائدگی بعدی بدون اینکه به آزمایش بارداری نیازی داشته باشید می توانید از این قرص ها به منظور جلوگیری از بارداری استفاده کنید. اما در صورتی که نتیجه آزمایش بارداری منفی باشد باید بلافاصله جلوگیری را آغاز کنید.

چه نوع بیماری هایی تحت نظر دکتر زنان قابل درمان می باشند؟

همانگونه که در قسمت های قبل گفتیم بیماری های زیاد وجود دارند که بانولن به آن ها دچار می شوند، و برای درمان خود می بایست به پزشک زنان مراجعه کنند. برخی از این مشکلات یا بیماری ها را در ادامه شرح داده ایم که شامل موارد زیر است:

چه نوع بیماری هایی تحت نظر دکتر زنان قابل درمان می باشند؟
چه نوع بیماری هایی تحت نظر دکتر زنان قابل درمان می باشند؟

 

  • بیماری های خوش خیم مربوط به دستگاه تناسلی

این دسته از بیماری ها معمولا در بخش از دستگاه تناسلی به وجود می آیند و باعث ایجاد یکسری از مشکلات می شوند از جمله آن ها می توان به کیست تخمدان و زخم واژن اشاره کرد. چنانچه به این بماری ها مبتلا شدید نگران نباشید زیرا با ساده ترین روش ها درمان خواهید شد.

  • خونریز های غیر طبیعی رحم

خونریزی تنها باید در عادت ماهیانه باشد، اگر زمانی این خونریزی ها ادامه پیدا کرد حتما به پزشک زنان مراجعه کنید زیرا می تواند علل مختلفی داشته باشد یکی از این علل ضخیم شدن دیواره رحم یا همان آندومتر است.

  • سرطان دستگاه تناسلی

بیشتر مواقع افرادی که دچار سرطان در دستگاه تناسلی، سرطان سینه و یا حتی تومور هایی که به بارداری مربوط است، شده اند از وجود آن ها بی خبرند. برای اطمینان یافتن از سلامت هر از چندگاهی به متخصص زنان مراجعه کنید که اگر زمانی با یکی از موارد فوق مواجه شدید بتوان به سرعت روند درمان را آغاز کرد.

  • مشکلاتی که ممکن است در سیتولوژی با آن روبه رو شوند

به طور کلی این نوع از بیماری با سرطان بی ارتباط نیست و اگر پیشرفته شود به سرطان تبدیل می شود. بیماری فوق بر اثر اختلالات سلولی به وجود می آید.

  • حاملگی خارج از رحم

برخی از بارداری ها به جای آنکه در رحم شکل گیرد در خارج از رحم تشکیل می شود بدین صورت که لوله های فالوپ بین رحم و تخمدان را درگیر می کند. این مورد اگر به موقع پیگیری نشود می تواند منجر به مرگ شود.

  • خونریزی های مکرر

فاصله بین عادت ماهیانه به صورت معول 21 روز یکبار است و تا یک هفته ادامه دارد، اما این تعداد برای برخی افراد به 14 روز یکبار می رسد، چنانچه این خونریزی ها کمتر از 14 روز بود و به صورت مداوم ادامه داشت توصیه می شود یک نوبت به دکتر زنان مراجعه شود.

  • اندومتریوز

نوعی بیماری مزمن به شمار می رود، در این بیماری بافت های داخلی دستگاه تناسلی مثل رحم و یا آندومتر درگیر می شوند که با آزمایش سونوگرافی قابل مشاهده است.

  • فیبروئید رحمی

فیبروئید رحم یا فیبروم رحم، نوعی دیگر از بیماری های مربوط به دستگاه تناسلی است که رشدی غیر سرطانی دارد به بیانی دیگر جز سرطان های خوش خیم محسوب می شود.

  • بیماری های لگنی

بیماری های که مربوط به التهابات یا درد های لگنی و یا حتی مشکلات مربوط به آپاندیس می باشند را در صورت مشاهده باید به متخصص زنان مراجعه کرد.

  • عفونت های مراقبتی

نواحی تناسلی بسیار حساس هستند و نیاز به مراقبت مداوم دارند، چنانچه به کوچکترین عفونتی دچار شوند سریعا باید برای معاینه نزد دکتر زنان بروید.

  • بی اختیاری ادرار یا مدفوع

اشخاصی که به این بیماری مبتلا می شوند در واقع کنترل سیستم دفاعی خود را از دست داده اند و دچار بی اختیاری می شوند. با مراجعه به دکتز زنان می توانند تحت درمان قرار گیرند و مداوا شوند.

با توضیحاتی که برای هر یک از موارد متذکر شدیم، واضح و مبرهن است که هرگاه چنین شرایطی برای یک شخص  به وجود بیاید نیاز شدید به ملاقات با دکتر زنان پیدا می کند، استمرار بر این امر در جهت سلامت و بهبودی شخص است.

دکتر زنان برای درمان بیماری ها از چه راه هایی پیش می رود؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه ی پزشکی برای بیماری های مختلف درمان های متفاوتی وجود دارد که در ادامه چند مورد از آن ها را ذکر کرده و به صورت مختصر توضیحاتی را راجع به آن ها آورده ایم.

دکتر زنان برای درمان بیماری ها از چه راه هایی پیش می رود؟
دکتر زنان برای درمان بیماری ها از چه راه هایی پیش می رود؟

 

  • روش کولپوسکوپی: روش فوق برای بررسی کردن دهانه ی رحم انجام می گردد.
  • آندومتر: در این روش از داخل پوشش های رحم نمونه برداری انجام می شود.
  • جراحی های سرپایی: انجام عمل های کوچکی مانند عقیم کردن که وقت زیادی نمی خواهد.
  • جراحی های بزرگ: برخی از عمل ها بزرگترند بدین معنا که زمان بیشتری نیاز دارند مثل: میوومکتومی که فبروم رحمی را معالجه می کند.
  • هیستروسکوپی: استفاده ای که این روش دارد در جهت دیدن رحم با استفاده از دستگاه آندوسکوپ است.
  • روش های مرتبط با ناباروری
  • روش لاپاراسکوپی که بررسی های مختلف و جراحی صورت می گیرد.
  • روش های مرتبط با ارزیابی های قبل و بعد
  • سونوگرافی که برای بررسی و تشخیص بسیاری از مشکلات یا بیماری ها انجام می گیرد.
  • مراقبت های بعد از عمل که با روش های مختلف باید بیمار هر یک را رعایت کند.
  • ماموگرافی که برای معاینه سینه انجام می شود لازم به ذکر است که این روش برای افراد زیر 18 سال توصه نمی شود.

هزینه هایی که برای دکتر زنان وجود دارد چه قدر است؟

به طور کلی نمی توان مبلغ دقیقی را برای آن ذکر کرد، به این دلیل که این هزینه می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد و دارای ثبات قیمت نیست. اگر بخواهیم بیشتر این موضوع را باز کنیم باید بگوئیم که هزینه های فوق برای هر شخص متفاوت است که شامل مواردی همچون: هزینه ویزیت، هزینه ی برخی از روش های درمانی، هزینه ی عمل های مربوطه در صورت لزوم، هزینه ی داروها و… می باشد. در نتیجه نمی توان هزینه ای را تخمین داد و برای هر فرد می تواند با فرد دیگری متفاوت باشد.

هزینه هایی که برای دکتر زنان وجود دارد چه قدر است؟
هزینه هایی که برای دکتر زنان وجود دارد چه قدر است؟

دکتر زنان و ماما چه تفاوت هایی با هم دارند؟

به طور کلی وظایفی که ماما به عهده دارد به دوران قبل، حن و بعد از بارداری مربوط می شود. از جمله کار هایی که یک ماما باید انجام دهد شامل: مراقبت های قبل و حین بارداری، مراقبت های پس از زایمان، نحوه ی شیر دهی و… می باشد. همچنین مام نمی تواند پس از انجام معاینات دارویی را برای بمار تجویز کند این کار را تنها خود پزشک باید انجام دهد.

کسی که در زمینه ی زنان و زایمان تخصص می گیرد، قبل از گرفتن تخصص باید مدرک عمومی خود را بگیرد. در نتیجه به هنگام گرفتن مدرک عمومی خود با آناتومی، فیزیولوژی و همچنین تغییرات عملکرد بدن بانوان آشنایی های لازم را پیدا می کند، همین امر سبب می شود که بیمار با خاطری آسوده نزد متخصص حضور یابد و روند درمان خود را آغاز کند.

دکتر زنان و ماما چه تفاوت هایی با هم دارند؟
دکتر زنان و ماما چه تفاوت هایی با هم دارند؟

برای یافتن متخصص زنان خوب چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

از مهم ترین اولویت هایی که بیمار برای یک پزشک خوب در نظر می گیرد تجربه های کاری اوست. تمام کسانی که به دنبال یک پزشک خوب می گردند، از آن ها انتظاراتی دارند به طور مثال با دقت هرچه بیشتر و دلسوزانه به نگرانی های او گوش دهند، همچنین در برخورد با بیمار رفتاری سرشار از احترام و صمیمیت داشته باشند. اما به طور کلی برخی از ویژگی هایی که یک متخصص زنان خوب باید از آن ها بی نصیب نباشد شامل موارد زیر است:

برای یافتن متخصص زنان خوب چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟
برای یافتن متخصص زنان خوب چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

تحصیلات:

اینکه پزشک در چه دانشگاهی به تحصیلات خود ادامه داده است و یا چه مدت آموزش دیده است بسیار حائز اهمیت است، و یا اینکه آیا پزشک بورد تخصصی دارد یا خیر جز مواردی دیگر است که بسیار مهم می باشد.

تجربه:

تجربه در کار می تواند سب موفقیت پزشک شود هرچه تجربه بیشتری داشته باشد یعنی مدت زمان بیشتری است که در این زمینه خدمت رسانی می کند، در نتیجه بهتر می تواند به مداوای بیماران بپردازد.

تخصص:

تخصص پزشک در چه زمینه هایی است، آیا تنها به زنان و زایمان محدود می شود. ازجمله تخصص هایی که یک پزشک زنان خوب لازم است از آن برخوردار باشد شامل مواردی همچون مراقبت بارداری، زایمان، نازایی و یائسگی است. سن و وضعیت زندگی بیماران تا حدی تعیین کننده ی تخصص مورد نیاز است.

جنسیت:

برخی از بانوان ترجیح می دهند به پزشک زنانی که همجنس خودشان است مراجعه کنند زیرا اینگونه احساس راحتی می کنند، اما برای برخی دیگر تفاوت آن چنانی ندارد.

بیمارستان:

بیمارستان ها و مراکز درمانی که خدمت رسانی بهتری دارند می توانند سلامتی شما را تضمین کنند. در نتیجه پزشکی را برگزینید که در کلینیک ها یا بیمارستان های معتبر آماده خدمت است.

موقعیت مطب:

اینکه مطب در کجا قرار دارد و چقدر با شما فاصله دارد دارای اهمیت است. مثلا در برخی موارد زنان باردار اوضاع خطرناکی پیدا می کنند در نتیجه اگر به موقع نزد پزشک حضور نیابند ممکن است برای خود یا جنین اتفاق جبران ناپذیری بیوفتد. موارد دیگری که برای این ویژگی می توان نام برد داشتن پارکین است که آیا مطب فوق دارای پارکینگ می باشد یا خیر.

علاوه بر تمام توضیحاتی که ذکر کرده ایم بهتر است برای یافتن ک پزشک زنان خوب از دوستان و آشنایان پرس و جو کنید و از آنان در این خصوص مشورت بگیرید زیرا امکان دارد که دکتر معتبر تری را سراغ داشته باشند و به شما معرفی کنند.

پزشکی زنان چگونه رشته ای است و چه ویژگی هایی دارد؟

همانند سایر رشته این رشته هم یکی شاخه های پزشکی است که در آن به بیماری های زنان و زایمان یا جیناکولوژی پرداخته می شود. تشخیص و همچنی درمان یک سری از بیماری هایی که ممکن است زنان به آن مبتلا شوند در این رشته مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

از جمله این بیماری ها می توان به قائدگی دردناک، اختلالات قائدگی، سرطان های رحم، سرطان تخمدان، سرطانه دهانه رحم، سرطان واژن، نزدیکی دردناک، کیست تخمدان، پیچ خوردگی تخمدان، عفونت دستگاه تناسلی یا واژینیت و …. اشاره کرد.

علاوه بر آن مباحث مربوط به بارداری، سیر و کنترل آن، زایمان طبیعی، یا عمل سزارین و همچنین عوارض آن به این شاخه از پزشکی مربوط می شوند. علاوه بر این موارد موارد دیگری نیز مثل بیماری های اکلامپسی، پره اکلامپسی، حاملگی خارج از رحم، سقط خود به خودی، جدا شدن جفت، زایمان سخت هم جز زیر شاخه های پزشکی زنان کاسمتیک جینوکولوژی می باشد که البته در زمینه زیبایی نیز فعالیت هایی در این رشته صورت گرفته است مثل: پرینورافی یا تنگ کردن واژن، لابیاپلاستی یا همان کوچک کردن لبه های خارجی واژن، تزریق چربی به لابیا ماژور واژن.

بیمارستان های دانشگاهی _ دولتی

در اکثر کشور های اروپایی نظیر فرانسه و سوئیس زنان باردار برای معاینات و یا زایمان به بیمارستان های دانشگاهی _ دولتی مراجعه می کنند. حتی در تمام مدت دوران بارداری معاینات آن ها توسط ماما انجام می گیرد، و تنها دو سری توسط انترن بیمارستان یا همان پزشک در حال تخصص معاینه می شوند، البته در برخی موارد تعداد دفعات بیشتر می شود مثلا در حاملگی های غیر طبیعی.

هنگامی که درد زایمان به یکباره شروع می شود، کیسه آب شخص باردار پاره می شود و باید سریعا به بیمارستان مراجعه کند، در این میان ماما بیمارستان وظیفه ی زایمان شخص و همچنین مواردی که به آن مربوط است را به عهده دارد چنانچه در حین زایمان به مشکلی برخورد باید پزشک زنان را مطلع کند تا راهنمایی های مربوطه را به ماما متذکر شود.

از اینکه برای خواندن این مقاله شکیبایی لازم را به خرج دادید صمیمانه سپاسگذاریم. هدف از گردآوری مطالب فوق آشنایی بیشتر شما دوستان با موضوع مربوطه بود امیدوارم رضایت مند بوده باشد.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سابقه 12 سال کار در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت, کاشت نخ از سال 86

سابقه 5 سال کار در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا از سال 94

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد

آدرس : تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس : 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل :info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید