میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ
مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ

لیست موضوعات

مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ

در این مقاله میخواهیم درباره مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ بنویسیم. مزونیدلینگ نیز از روشهای درمانی زیبایی است که طرفداران خود را دارد.

مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ
مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ

اگر قصد انجام مزونیدلینگ دارید پیشنهاد می کنیم به کلینیک تخصصی دکتر زرگنج فرد مراجعه کنید و یا با شماره تلفن کلینیک که در انتهای همین مطلب درج شده است تماس بگیرید

برای توضیح این مطلب به ترتیب به سؤالات زیر پاسخ داده و مراقبتهای لازم را شرح خواهیم داد. برای آشنایی با مزوندلینگ و هر چه که درباره آن لازم است با ما همراه باشید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

مزونیدلینگ چیست؟

مزونیدلینگ از چه زمانی به وجود آمد؟

پوست ما چگونه عمل می کند؟

چرا مراقبت از پوست اهمیت دارد؟

روش کار مزونیدلینگ چگونه است؟

مزونیدلینگ در چه مواردی استفاده می شود؟

مزونیدلینگ برای درمان مو چگونه است؟

عوارض مزونیدلینگ چیست؟

مزونیدلینگ برای چه کسانی مضر است؟

چه مراقبتهایی قبل از انجام مزونیدلینگ نیاز است انجام شود؟

مراقبتهای بعد از استفاده از روش جوان سازی مزونیدلینگ چیست؟

 

آشنایی با مزونیدلینگ

مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ که از روشهای جوانسازی پوست است، بحث این مقاله ماست. همان طور که میدانید این روزها جوانسازی پوست و زیباتر ماندن دغدغه بسیاری از افراد به خصوص بانوان است.

آشنایی با مزونیدلینگ
آشنایی با مزونیدلینگ

به مرور زمان و با بالاتر رفتن سن، پوست به طور طبیعی حالت الاستیکی خود را از دست داده و افت می کند. چین و چروکهایش بیشتر می شود و از حالت شادابی و جوانی خود خارج می شود.

خیلی ها علاقه مند هستند که ظاهر جوان خود را حفظ کنند. روشهای مختلف گیاهی و شیمیایی و صنعتی وجود دارد که برای این راه انتخاب می شود.

به عنوان مثال برخی با استفاده از کرمهای جوان کننده این کار را انجام می دهند. برخی با استفاده از ماساژ و برخی هم به سراغ روش های نوین مثل کربوکسی تراپی، میکرونیدلینگ، مزوتراپی، بوتاکس و غیره می روند.

یکی از روشهای نوین و نسبتا پیشرفته که این روزها با استقبال روبرو شده است، مزونیدلینگ می باشد، همچنین برای درمان ریزش مو، مزونیدلینگ کاربرد خوبی چه برای آقایان و چه برای خانمها دارد.

مزونیدلینگ ترکیب دو کلمه مزودرم و نیدلینگ است. مزودرم لایه میانی پوست است و نیدلینگ به معنی سوزن زدن است. مزونیدلینگ یعنی سوزن زدن در لایه میانی پوست.

در واقع در این روش درمانی جوان سازی پوست با استفاده از تحریک سیستم طبیعی بدن آن را ترغیب به کلاژن سازی و تولید الاستین می کند.

به گفته پزشکان مزونیدلینگ ترکیب دو روش درمانی مزوتراپی و میکرونیدلینگ است.

مزوتراپی روشی است که با استفاده از سوزن در لایه های پوست، مواد درمانی مورد نیاز تزریق می شود. میکرونیدلینگ هم روشی است که با وارد کردن سوزنهای ریز در پوست، بدن را تحریک به ترمیم و کلاژن سازی می کنند.

مزونیدلینگ که ترکیب این دو روش است هم از سوزن برای تحریک استفاده می کند و هم دارو درمانی را به کار می برد. بسته به هدف فردی که برای تقویت ریشه مو مراجعه کرده است یا برای پوست خود، داروها متفاوت می شوند.

مثلا اگر برای تقویت ریشه مو باشد، از کوکتل های تقویت ریشه مو استفاده می شود. اگر هدف برطرف کردن لکه پوستی، از کوکتل های ضد لک و روشن کننده استفاده می کنند.

در این روش لکه های پوستی برطرف می شود. پوست سفت و جاهایی که به خاطر جوش خالی یا دچار فرورفتگی شده است، پر و جوان می شود. جای زخمهای قدیمی درمان می شود. برای آشنایی بیشتر با هم مروری بر تاریخچه به وجود آمدن این روش درمانی خواهیم داشت.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

تاریخچه مزونیدلینگ

همان طور که اشاره کردیم مزونیدلینگ ترکیب دو روش درمانی میکرونیدلینگ و مزوتراپی است. برای اینکه بدانیم مزونیدلینگ از کجا آمده است، بهتر است یافتن روش مزوتراپی و میکرونیدلینگ را بررسی کنیم. در بخش قبل به بررسی اسمی این روش پرداختیم و حال در ادامه پیدایش آن را توضیح می دهیم.

تاریخچه مزونیدلینگ
تاریخچه مزونیدلینگ

مزوتراپی برای اولین بار در کشور فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. دکتر مایکل پیستور در سال 1952 از این روش استفاده کرد و تا به امروز بیش از پانزده هزار پزشک در همه جهان از این روش برای مواردی مثل کاهش سلولیت، کم کردن وزن به طور عمومی و سایز و اندازه،

برطرف کردن اسکار (جای زخم قدیمی) و بهبود بخشیدن چروک های ایجاد شده در صورت مورد استفاده قرار داده اند. در حال حاضر مزوتراپی مورد تایید آکادمی پزشکی کشور فرانسه و بسیاری کشورهای منطقه آمریکا و اروپا است.

میکرونیدلینگ که به روش درمانی درمارولینگ هم مشهور است، جزء روشهای نو و جدید در زمینه زیبایی است که در مقایسه با سایر روشهای درمانی موثرتر بوده و بهتر بوده است.

از طرفی عوارض چندانی نداشته است. این روش درمانی اولین بار در سال 2006 توسط دکتر فرناندز مورد استفاده قرار گرفته است.

او برای درمان عوارض پوستی از این روش استفاده کرد، البته قبل از او در سال 1995 دکتر اورنتریچ از ساب سیژن به همراه روش میکرونیدلینگ برای درمان خطوطی که در اثر خنده ایجاد می شوند  و هم چین و چروکهای پوستی ناشی از بالا رفتن سن استفاده کرد.

در سال 1997 هم دکتر کمیراند آثار به جا مانده از زخم و جوش را با این روش درمان کرد، اما در اصل شکل گیری میکرونیدلنیگ به روش امروزی آن توسط دکتر فرناندز که یه دکتر اهل آفریقای جنوبی است شکل گرفت. دکتر فرناندز دکتر متخصص جراح پلاستیک و زیبایی است.

همان طور که دیدید مزوتراپی و میکرونیدلینگ قدمت زیادی ندارند و مزونیدلینگ که ترکیب این دو روش درمانی است، کمتر از یک دهه است که به دنیای پزشکی وارد شده است

اما به سرعت جای خود را میان طرفداران زیبایی به دست آورده است، البته تا حدودی می توان این شیوه درمان را به طب سوزنی چینی هم تشبیه کرد که با کمک سوزن ها سعی می کردند که جریان خون رسانی را در نقاط مختلف بیشتر کنند

البته به طور کامل نمی­توان تشبیه کرد، چون در طب سوزنی نکات و موارد دیگری هم وجود دارد که در بحث ما نمی گنجد. در ادامه روش دقیق مزونیدلینگ را توضیح می دهیم.

اما قبل از آن کمی با ساختار پوست و چگونگی عملکرد آن آشنا خواهیم شد تا بهتر روش کار مزونیدلینگ و دیگر روش های درمانی را درک کنیم.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

آشنایی با ساختار پوست

شاید جالب باشد که بدانید پوست عضوی در بدن است که از همه بزرگ تر است. اجزای تشکیل دهنده پوست شامل آب، پروتئین، لیپیدها (شامل چربی و عناصر دیگر)، مواد معدنی و مواد شیمیایی می باشند.

آشنایی با ساختار پوست
آشنایی با ساختار پوست

شخصی که حدودا وزن متوسط داشته باشد را می توان گفت که پوستش حدود 6 پوند وزن دارد. به نظر شما کارهایی که پوست انجام می دهد چیست؟ کار پوست به طور کلی کار دفاعی و محافظتی است.

آشنایی با ساختار پوست
آشنایی با ساختار پوست

پوست موجودات را در برابر عفونت و میکروب حفظ می کند. پوست همیشه در حال تغییر است. این تغییرات ممکن است خوب یا بد باشد.

مدت زمانی که پوست دوباره خود را می سازد و بازیابی می کند، حدود 27 روز است یعنی هر 27 روز یک بار پوست بدن ما نو و تازه شده است.

همان طور که مراقبت از قسمت های مختلف بدن ضروری است، مراقبت از پوست هم برای داشتن پوستی شاداب و زیبا بسیار لازم است.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

توجه داشته باشید

برای مراقبت از پوست یکی از نکاتی که، باید رعایت شود پاکسازی پوست است. بهتر  است دو بار در روز صورت خود را پاکسازی کنید.

توجه داشته باشید
توجه داشته باشید

یعنی تمام آرایش را از صورت پاک کنید و نگذارید ذره ای از آن فضای تنفس را از پوست شما بگیرد. اگر پوستتان حساسیت ندارد، حتما روزانه آن را با صابونی که معطر نیست و شدت شست و شوی آن ملایم می باشد؛ بشویید.

توجه داشته باشید
توجه داشته باشید

هم چنین برای داشتن یک پوست سالم و شاداب نیاز است که تغذیه خوب و مناسب داشته باشید. غذاهایی که بدنتان به آن حساسیت دارد یا موجب بروز جوش و لک در پوستتان می شود خودداری کنید.

استفاده از کرم مرطوب کننده را فراموش نکنید. حتی عزیزانی که پوست چرب دارند هم نباید کرم مرطوب کننده را حذف کنند. کرم مرطوب کننده لازم و ضروری است

ولی سعی کنید متناسب با پوست خود که خشک، چرب یا مختلط است، کرم انتخاب کنید. مثلا مرطوب کننده هایی در بین محصولات بهداشتی و آرایشی وجود دارد که هیچ گونه چربی ندارند و به اصطلاح Oil Free هستند.

هم چنین کرم ضد آفتاب هم جزء ضروریات است. ضد آفتاب در حقیقت از لازم ترین کرم هایی است که، باید استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب محدود به روزهای آفتابی نیست، بلکه در روزهای ابری و زمستان هم شما، باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

حتی اگر ساعات زیادی هم در منزل هستید و بیرون نمی روید؛ کرم ضد آفتاب را استفاده کنید. ضد آفتاب هایی هم هستند که ویژگی بدون روغن بودن را دارا هستند که مناسب افراد با پوست چرب می باشند.

ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه ماورا بنفش یا یو وی مراقبت می کند.

اس پی اف آن هم بهتر است 30 یا بالاتر از 30 باشد، البته حتما قبل از استفاده با پزشک پوست و زیبایی یا پزشک داروخانه مشورت کنید.

هم چنین بین ساعات 10 تا 2 بعد از ظهر در مقابل آفتاب قرار نگیرید و حتما لباس های مناسب برای جلوگیری از تابش آفتاب بپوشید، مانند کلاه لبه دار و دیگر لباس های پوشیده.

برای اینکه همیشه مواظب پوست خود باشید،  باید همه قسمت های آن را بشناسید و مرتب رصد کنید. پوست تان را بشناسید

و اگر تغییری در آن ایجاد شد سریعا آن را پیگیری کنید و در صورتی که سوالی درباره مراقبت از پوست خود دارید، حتما با پزشک و متخصص مشورت کنید و سر از خود کاری را انجام ندهید، اما ما در ادامه کمی شما را با ساختار پوست آشنا خواهیم کرد تا بهتر بتوانید از آن مراقبت کنید.

اگر بخواهیم بهتر از پوست مان مراقبت کنیم، باید آن را بشناسیم. هر کدام از قسمت های پوست نام علمی خاص خود را دارد. لایه نازک و خارج ترین لایه پوست اپیدرم است که خود از لایه های متنوعی تشکیل شده است. مسئولیت اپیدرم محافظت از پوست در برابر تمام محیط های بیرونی است.

بیرونی ترین لایه پوست در اپیدرم با نام علمی استراتوم کورنئوم است. سلول های این لایه پوست سلول های مرده است که بهتر است برطرف شوند.

شما می توانید با استفاده از اسکراب های پوست، این سلول های مرده را از روی پوست خود برداشته یا نازک تر کنید. بعد از برطرف کردن لایه مرده پوست شما پوستی زنده تر و شاداب تر و روشن تر خواهید داشت.

قسمت های دیگر اپیدرم که 4 لایه هستند، دارای عناوین  stratum germinativum،stratum spinosum، stratumgranulosumو stratum lucidumمی باشند.

در اپیدرم انواع و اقسام سلول ها هم وجود دارد. از این انواع سلول ها می توان به کراتینوسیت ها، ملانوسیت ها و سلول های لانگرهانس اشاره کرد. کراتینوسیت ها تولید کننده پروتئینی با نام کراتین هستند. کراتین اصلی ترین قسمت اپیدرم است.

کراتین نوعی پروتئین است که هم در پوست وجود دارد و هم در مو و ناخن. مهم ترین اثر کراتین استحکام مو ناخن و به علاوه سفت ماندن پوست است.

ملانوسیت ها هم همان ملانین هستند که حتما نام آن را بارها شنیده اید. ملانین همان رنگدانه های پوستی هستند. سلول های لانگرهاس هم مانع وارد شدن مواد خارجی به پوست هستند.

لایه بعدی پوست لایه درم است. درم در واقع لایه میانی پوست محسوب می شود. درم دارای ترکیب های پیچیده است که مو و غدد چربی و عروق خونی تشکیل شده است.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

هم چنین در این قسمت از پوست کلاژن و الاستین وجود دارد. همان طور که می دانید کلاژن و الاستین اصلی ترین مسئول شادابی، سلامتی و جوانی پوست هستند.

کار آن ها نقش حامی و ارتجاعی در پوست می باشد. کلاژن و الاستین به واسطه سلول های فیبروپلاست سنتز می شوند و شروع چروک شدن پوست از این قسمت آغاز می شود.

بیشترین بخش این لایه از کلاژن است یعنی حدود 75 درصد. کلاژن مسئول اصلی جوان ماندن پوست است، اما به مرور زمان و بالا رفتن سن و به علاوه تاثیرات طبیعی باعث از بین رفتن یا تجزیه این لایه از پوست می شود. بدن هم به مرور توان خود را برای تولید کلاژن از دست می دهد.

الاستین هم همان طور که از اسمش پیداست، یک حالت الاستیکی و ارتجاعی را برای پوست به ارمغان می آورد. الاستین نوعی پروتئین است که در کنار کلاژن نقش حمایتی در حفظ حالت جوانی پوست دارد.

نکته

الاستین هم در گذر زمان خاصیت خود را کم کم از دست می دهد، البته این نکته را در نظر داشته باشید که سطح بالای الاستین موجب چین و چروک بیشتر در پوست و شل شدگی آن می شود.

نکته
نکته

لایه بعدی پوست اندودرم می باشد که به لایه زیر جلدی هم معروف است و در واقع  لایه چربی پوست است. وقتی که چربی ها از بین می رود پوست دچار شل شدگی و افتادگی می شود.

در حقیقت کاهش بافت در این لایه اتفاق می افتد. هم چنین این کاهش بافت چین و چروک را تشدید می کند. غدد چربی و عرق و بافت هم بند هم در این لایه می باشند. مسئولیت اصلی این لایه مراقبت و نگهداری گرمای بدن است. هم چنین اندام های حیاتی و مهم بدن را نگه می دارد.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

لزوم نگهداری از پوست

چرا مراقبت از پوست اهمیت دارد؟ تا به حال به آن فکر کرده اید؟ پوست بیرونی ترین عضو بدن شماست که در ارتباط با دیگران خود را نشان می دهد. مانند لباس و نوع پوشش تان که معرف شماست.

لزوم نگهداری از پوست
لزوم نگهداری از پوست

دیگران از پوست شما سنتان را تشخیص می دهند. بیماری ها را از پوست می توان تشخیص داد یا حتی این که خوب خوابیده اید یا نه! خسته و گرسنه هستید یا خیر.

لزوم نگهداری از پوست
لزوم نگهداری از پوست

پس پوست معرف وضعیت درونی و سلامت روحی و جسمی شماست. داشتن یک پوست خوب و سالم و عالی می تواند بر روی اعتماد به نفس شما تاثیر داشته باشد.

همان طور که در بخش قبل توضیح دادیم، هر سه لایه پوست مرتب در حال بازسازی و تغییر هستند.

تک تک سلول های آن در حال شکل دادن پوست شما هستند و آسیب دیدن آن روی قسمت های پوست شما تاثیر سو می گذارد.

طبق تحقیقات دانشمندان و نظریات پزشکان، پوست از لایه­های درونی یا اندودرم شروع به بازسازی می کند و به کمک پروتئین ها و عناصر تشکیل در لایه های مختلف پوست حرکت می کنند و به لایه های بیرونی تر می آیند.

تولید سلول جدید و ریختن سلول های لایه های مرده باعث شادابی پوست می شود. این روند به کمک روند طبیعی بازسازی پوست خود به خود انجام می شود.

اگر لایه های مرده نریزد، پوست حالت خفگی به خود می گیرد. اگر این روند به طور طبیعی طی نشد و این لایه های مرده هم چنان روی پوست باقی ماندند، باید به کمک اسکراب ها و لایه بردارها آن ها را پاکسازی کنیم.

اسکراب و لایه بردارها در سه مرحله به بهبود پوست کمک می کنند. اول سلول های مرده را برطرف می کنند. در مرحله دوم منافذ پوست را باز می کنند.

در مرحله سوم به تجدید قوا و بازسازی سلول ها کمک می کنند. اگر چه لایه های مرده پوست شما را در برابر آفتاب حفظ می کنند

اما ماندن دائمی آن ها روی پوست همان طور که گفتیم چهره خوبی از پوست شما ارائه نمی کند. پوست شما را ناهموار و تیره جلوه می دهد.

شما می توانید برای داشتن پوست سالم و شاداب و جوان از ماسک های مختلف گیاهی خانگی، گیاهی یا شیمیایی داروخانه ها استفاده کنید.

ترکیبات تخم مرغ، ماست، آب لیمو خیار، شاه بلوط، بابونه، مغزهایی که آن ها را پودر کرده اید و مخلوط کردن آن ها با عسل و مواد طبیعی دیگر اسکراب های لایه بردارها و ماسک های خوبی بسازید.

از ترکیبات ساده ای که در آشپزخانه دارید استفاده کنید تا به گزینه مطلوب برسید، البته این روزها به کمک اطلاعات موجود در اینترنت به راحتی می توانید دستورات ماسک های مختلف را به دست آورده و آن ها را تهیه کنید.

موسسات معتبر راه دیگر بهبود و کمک به داشتن پوستی سالم و شاداب را توصیه به استفاده از انواع مواد غذایی مناسب می دانند.

طبق نظر این محققین مهم ترین ویتامین ها برای پوست شامل ویتامین های آ، سی، بی، دی، ای، کا و مجموعه ویتامین گروه بی به خصوص ویتامین بی 3 (که به نیاسین معروف است) می باشد.

علاوه بر ویتامین ها استفاده کافی و مناسب از مواد معدنی هم باید در رژیم غذایی گنجانده شود. مواد توصیه شده عبارتند از سلنیوم، مس و روی، ویتامین ها و مواد معدنی عموما به طور طبیعی در مواد خوراکی که روزانه مصرف می کنیم؛ موجود هستند.

مانند انواع گوشت سفید و قرمز و ماهی و خوراک های دریایی و انواع سبزیجات و میوه جات تازه. هم چنین مغزی جات و حبوبات نیز سرشار از پیروتئین ها ویتامین ها هستند

اما اگر نمی توانید روزانه همه این موارد را در وعده های غذایی خود بگنجانید، سعی کنید حداقل روزانه از مولتی ویتامین ها استفاده کنید. به خصوص ویتامین دی که معمولا در مواد غذایی وجود ندارد و به ندرت ویتامین دی لازم بدن را از این طریق می توان تامین کرد.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

نوشیدن آب

مورد بعدی نوشیدن آب است. نوشیدن آب به حدی که نیاز شما تامین شود. عموما توصیه می شود حدود 8 تا 10 لیوان آب بنوشید، اما این مقدار طبث نظر و سلیقه افراد، متفاوت است.

بهترین راه تشخیص آب مورد نیاز بدن توجه به رنگ ادرار است که نه خیلی تیره باشد و نه خیلی روشن. این طور می توانید تشخیص دهید که روزانه آب کافی مصرف کرده اید.

نوشیدن آب
نوشیدن آب

نوشیدن آب کافی رطوبت لازم برای سلول های شما را حفظ کرده و شادابی کلی پوست را نگه می دارد. رعایت کلی این رژیم تغذیه ای که اشاره کردیم حتی به جریان خون و غدد درونی برای ترمیم و بازسازی پوست کمک می کند.

خواب کافی

در نهایت از مهم ترین کارهایی که برای داشتن پوستی سالم می توانید انجام دهید، داشتن خواب خوب و کافی است. خواب ناکافی علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند؛

خواب کافی
خواب کافی

مشکلات مختلف پوستی را می تواند به همراه داشته باشد. پس سعی روزانه حداقل 7 ساعت خواب کافی داشته باشید. چرا که پوست برای ترمیم خود و ساختن سلول های جدید نیاز به استراحت مفید و کافی بدن دارد.

طبق نظر دکتر هوارد مراد که متخصص زیبایی و پوست است، بهترین اقدامی که ما می توانیم در جهت داشتن یک پوست خوب انجام دهیم؛ داشتن خواب کافی و خوب می باشد.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

روش کار مزونیدلینگ

مزونیدلینگ از روشهای جوانسازی پوست است که همان طور که در بخش اول اشاره کردیم، ترکیب روش جوان سازی میکرونیدلینگ و مزوتراپی است. این روش را جزء روشهای درمان سوزنی دیجیتالی می دانند. در واقع کار چند روش را یک جا انجام می دهد و شما با یک تیر چند نشان می زنید.

روش کار مزونیدلینگ
روش کار مزونیدلینگ

روش کار این نوع از درمان به این صورت است که با دستگاهی که دارای سوزنهای مخصوص است، زخمهای بسیار ریز و جزئی در پوست ایجاد می کنند. در میکرونیدلینگ که کمی با این روش تفاوت دارد، فرق اصلی فقط در عمق سوزن ها است. در مزونیدلینگ سوزنها را کمتر در پوست فرو می کنند.

روش کار مزونیدلینگ
روش کار مزونیدلینگ

با فرو کردن سوزن در پوست و ایجاد زخم، بدن به طور طبیعی شروع به صدور فرمان لازم برای درمان زخم می کند. در حین همین واکنش طبیعی بدن، دستور کلاژن سازی داده می شود.

در لایه های داخلی پوست مانند مزوتراپی دارو نیز تزریق می کنند. همچنین سرمهای فعال که به لایه های درونی پوست تزریق می شود، اثرگذاری را بیشتر می کنند. محققان اثر این روش را بیشتر از ماساژ درمانی می دانند.

مزوتراپی هم تزریق داروها به لایه های پوست است. این داروها را کوکتل می گویند.

کوکتلهای مزوتراپی موادی هستند که از ویتامین ها، آنتی اکسیدانها و مواد مغذی تشکیل می شود. از این مواد بسته به نظر دکتر در درمان استفاده می شود.

این داروها با تزریق در زیر پوست سریعاً نتیجه داده و اثر خود را نمایان می کنند، البته پزشکان در حال تلاش برای استفاده از عناصر طبیعی تر مانند هیالورونیک در این کوکتلها هستند، چرا که به دلیل طبیعی بودن سازگاری بیشتری با بدن از خود نشان می دهند.

حال مزونیدلینگ به این صورت است که با سوزنها این خراشها و سوراخهای میکرومیلیمتری ایجاد شده و مواد درمانی مثل کوکتلها به لایه های درونی نفوذ می کند

البته در انجام این روشهای درمانی، بی حسی موضعی ایجاد می کنند تا درد ناشی از زدن سوزنها حین درمان احساس نشود. مزونیدلینگ که باید طی چند جلسه به طور پیوسته انجام شود، به لیفت پوست کمک می کند. جای جوشها را برطرف می کند.

مناطقی که پوست دچار ترک شده نیز با این روش قابل درمان است. جای خالی شده با جوش یا هر بیماری دیگر با مزونیدلینگ پر می شود.

در مجموع باعث جوان شدن پوست می شود، چون  القای کلاژن جدید این نتیجه را از خود بر جای خواهد گذاشت. از مزونیدلینگ حتی برای تقویت ریشه های مو و جلوگیری از ریزش آن استفاده می شود.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

مواردی که مزونیدلینگ کاربرد دارد

همان طور که توضیح دادیم مزونیدلینگ روشی است که برای جوانسازی پوست و تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش استفاده می شود.

مواردی که مزونیدلینگ کاربرد دارد
مواردی که مزونیدلینگ کاربرد دارد

در هر کجا که پوست نیاز به درمان داشته باشد، مزونیدلینگ قابل استفاده است، البته به طور عمومی بیشتر برای پوست صورت و زیر پلکها، گردن، قسمت دکلته، دستها، باسن و شکم استفاده می شود. مزونیدلینگ به درمان خشکی پوست و اثرات پیری کمک می کند.

مواردی که مزونیدلینگ کاربرد دارد
مواردی که مزونیدلینگ کاربرد دارد

اثرات سوختن پوست بر اثر تابش آفتاب را نیز بهبود می بخشد. ترکهای پوستی، لکه ها را نیز همان طور که اشاره کردیم درمان می کند. مزونیدلینگ برای انواع پوستها قابلیت استفاده را دارا است.

بهترین مدت زمان درمانی مزونیدلینگ حدود 6 جلسه است که فواصل بین این جلسات، باید 4 هفته باشد و هر چهار هفته یک بار روش ترمیمی مزونیدلینگ، باید اجرا شود.

به طور کلی مزونیدلینگ و روشهای درمانی مشابه، بهتر است در فصول سرد سال انجام شود. چرا که توان پوشاندن پوست در این فصول بهتر از فصول گرم با آفتاب سوزان است.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

مزونیدلینگ در درمان ریزش مو

مزونیدلینگ از روشهای نوین درمانی برای جلوگیری از ریزش مو نیز محسوب می شود. این روش هم مناسب بانوان است و هم مناسب آقایان.

بانوانی که بعد از بارداری هم دچار ریزش مو می شوند، می توانند بعد از دوران شیردهی از این روش درمانی برای درمان موی خود استفاده کنند.

مزونیدلینگ در درمان ریزش مو
مزونیدلینگ در درمان ریزش مو

در مزونیدلینگ برای مو، مانند مزونیدلینگ برای پوست، داروهای مناسب با کمک دستگاه نیدل یا سوزن تزریق می شود. داروها یا در دستگاه قرار داده می شوند یا روی محدوده مورد نظر ریخته می شوند. با تنظیم طول سوزنها متناسب با نیاز بیمار، درمان انجام می شود.

مزونیدلینگ در درمان ریزش مو
مزونیدلینگ در درمان ریزش مو

تزریق در کنار ریشه مو انجام می شود. با کمک این درمان، جریان خون رسانی به محدوده مورد نظر بیشتر می شود. با حمایت داروهای مناسب ساقه ها تقویت شده و از ریزش مو جلوگیری می شود.

داروهای مورد استفاده برای درمان مو با مزونیدلینگ شامل فرم تزریقی ماینوکسیدیل، کافئین، فیناستراید به همراه موادی که باعث تقویت مو می شوند، هستند.

ویتامین هایی هم که جریان خون را افزایش می دهند، مثل بی و سی مورد استفاده قرار می گیرند. هورمون هم برای آقایان به کار برده می شود، اما تحت هیچ شرایطی کورتون در این روش درمانی توصیه نمی شود. انجام این عمل دردناک نیست.

به طور کلی موی بدن از جمله سر در سه مرحله رشد می کند. مرحله آناژن، مرحله کاتاژن و مرحله تلوژن. مرحله آناتازن مرحله ای است که مو شروع به رویش و رشد می کند.

طول این دوره از مو گاهی به سه سال هم می رسد. مرحله بعدی رشد مو مرحله کاتاژن است. این مرحله، مرحله گذار از مرحله آناژن  به مرحله تلوژن است.

مرحله تلوژن هم مرحله ریزش مو است. موهایی که در طول روز می ریزند و عموما این که شنیده می شود که ریزش مو تا 100 مورد در روز طبیعی می باشد؛ مربوط به مراحلی از رشد مو است که در مرحله تلوژن قرار گرفته اند.

بعد از مرحله تلوژن حدود شش تا نه ماه به طول می انجامد تا مو مجدد به مرحله آناژن وارد شود، چون  فولیکولهای مو در حالت استراحت قرار گرفته اند.

مزونیدلینگ مو کمک می کند تا مو از مرحله تلوژن به مرحله آناژن وارد شود. در افرادی هم که به علل بیماری و کاهش وزن ناگهانی دچار ریزش مو می شوند،  میتوان از روش مزونیدلینگ برای درمان مو استفاده کرد.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

عوارض مزونیدلینگ

مزونیدلینگ عوارض چندانی ندارد، اما در همان روز درمان و جلسات درمانی، تا مدت یک هفته الی ده روز پوست کمی حالت آفتاب سوختگی به خود میگیرد که کم کم درمان می شود. قرمزی و ملتهب شدن هم اتفاق می افتد.

همان طور که در قبل اشاره کردیم در فصول سرد سال این روش بهتر جواب می دهد؛ عوارض جانبی آن نیز کمتر بروز می کند و پوست کمتر قرمز و ملتهب می شود، همچنین پوست کمی حالت پوسته پوسته پیدا می کند.

تیرگی نیز ممکن است ایجاد شود. این حالتها به خاطر این است که دستگاه مزونیدلینگ دستگاهی است که دارای سوزنهای ریز است که در یک استوانه قرار دارند.

این دستگاه را که در قسمت سر آن سوزن وجود دارد، روی پوست می کشند. در حین جلسه نیز پوست خونریزی دارد، اما معمولا تا 5 روز همه چیز حالت عادی به خود می گیرد. در حین درمان و بازیابی پوست توصیه می شود از سرمهای جوانساز استفاده شود.

افرادی که نباید مزونیدلینگ کنند

آن دسته از افرادی که نباید مزونیدلینگ کنند، کسانی هستند که دچار عفونتهای پوستی فعال مانند تبخال هستند. هم چنین کسانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند، نباید به سمت این روش درمانی برای جوان سازی بروند. از دیگر موارد منع درمان با روش مزونیدلینگ افراد دیابتی هستند.

به علاوه افراد دارای بیماری ضعف سیستم ایمنی هم جزء این دسته افراد محسوب می شوند، زیرا به دلیل ضعف سیستم ایمنی ممکن است زخمهای ایجاد شده در پوست دیرتر درمان شوند و دچار عفونت شوند. از طرفی قبل از استفاده از این روش درمانی مطمئن شوید که به کوکتلهای درمانی این بیماری حساسیت نداشته باشید.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

مراقبتهای قبل از مزونیدلینگ

برای استفاده از روش درمانی مزونیدلینگ نیاز است که مراقبتهایی هم داشته باشیم تا اثر بهتری از هزینه ای که میکنیم به دست آوریم. از سه روز قبل از درمان از مصرف داروهای غلیظ کننده خون مانند داروهای انعقادی خودداری فرمایید، همچنین داروهایی مانند آسپرین و نروفن نیز ممنوع است.

از داروهای حاوی رتینول نیز استفاده نشود. (رتینول از محصولات مشتق شده از ویتامین آ است. ویتامین آ باعث کلاژنسازی و بهبود وضعیت پوست می شود.)

مراقبتهای قبل از مزونیدلینگ
مراقبتهای قبل از مزونیدلینگ

در صورتی که تا کنون تبخال زده اید یا سابقه تاول تبخالی دارید، باید به پزشک اطلاع دهید و با او مشورت کنید. در صورت تأیید پزشک می توانید اقدام به درمان با این روش کنید.

از دیگر مواردی که، باید از آن اجتناب شود، هر گونه جراحی زیبایی و تزریقات زیباسازی است که حداقل از چند هفته قبل نباید انجام شود. قسمتی از پوست را که میخواهید با مزونیدلینگ درمان کنید، به هیچ عنوان برنزه نکنید.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

مراقبتهای بعد از روش درمانی مزونیدلینگ

همان طور که هر درمان در هر زمینه ای نیاز به مراقبتهای پس از انجام درمان دارد، در مزونیدلینگ هم به همین شکل است، باید پس از انجام مزونیدلینگ، مواردی را در نظر گرفت. اولا اینکه قرمز شدن پوست و پوسته پوسته شدن از مواردی است که پس از مزونیدلینگ طبیعی محسوب شده و خود را نگران این موضوع نکنید.

این موارد به زودی مثلا طی چند ساعت یا چند روز برطرف خواهد شد، البته می توانید برای آرامش خاطر و زودتر بهبود یافتن این التهاب، از ماسک های خنک کننده استفاده کنید

اما مراقبت های این روش درمانی چیست؟ باید این موارد را از 1 روز تا 5 روز پس از درمان رعایت کنید. عمل به توصیه های پزشک و استفاده از داروهای تجویزی دکتر مهمترین مواردی هستند که برای گرفتن بهترین نتیجه به آن ها ترتیب اثر دهید.

یکی از مواردی که پس از مزونیدلینگ، باید رعایت شود این است که از مواد آرایشی استفاده نکنید. به خصوص مواد آرایشی مینرال را حذف کنید. بگذارید پوستتان نفس بکشد و با مواد آرایشی آن را تحریک نکنید.

از آنجایی که مزونیدلینگ کانال هایی را در پوست باز می کند؛ یک برس آرایشی به راحتی می تواند به این کانال ها نفوذ و پوست را تحریک کند.

به خصوص اگر برس نو و تازه نباشد، می تواند موجب عفونت پوست شود. پس صبورانه حدود 48 ساعت را تحمل کنید تا با مشکلات این چنینی رو به رو نشوید.

نکته بعدی این است که به مدت یک شبانه روز از ورزش کردن پرهیز کنید. اگر قصد استفاده از استخر را بعد از این مدت دارید؛ از ورود به آب های کلردار خودداری کنید. سونا رفتن، دوش آب داغ گرفتن و سولاریوم که از روش های برنزه کردن است نیز خودداری نمایید و به طور کلی برنزه کردن را برای مدتی کنار بگذارید.

اگر مزونیدلینگ را برای رفع ریزش مو استفاده می کنید، از انجام سشوار و گذاشتن رنک بر روی موهایتان آن خودداری کنید. همان طور که قبل از انجام درمان از این کار خودداری می کنید.

نباید محل درمان شده را تحریک کنید. مثلا مالش از مواردی است که باعث تحریک محل درمان می شود، البته در مزونیدلینگ مو این قضیه فرق می کند و به جز ابرو بقیه قسمت ها را ماساژ دهید.

در ابرو این مسئله باعث ریزش موی ابرو می شود، اما در بقیه قسمت ها خون رسانی را بیشتر می کند. فیلرهای پوستی را نیز در این دوره، باید ترک کنید.

(همان طور که میدانید فیلرها پرکننده هایی هستند که در نقاط خاصی از پوست مثلا قسمت خط لبخند، یا زیر گونه ها و لبها برای زیباتر شدن به کار برده می شوند .)

از استفاده از محصولاتی مانند رتینول (که قبل از درمان هم، باید خودداری شود) استفاده نکنید. محصولات فعال دیگر مانند گلیکونیک اسید نیز استفاده نکنید، اما پپتیدهای محرک کلاژن را استفاده کنید.

پپتید از عناصر تشکیل دهنده کلاژن است. پپتید کلاژن طبیعی را تحریک می کند تا در طول دوره درمانی به بهبود منطقه مزونیدلینگ شده کمک کند. به علاوه سرم های حاوی آنتی اکسیدان در بازیابی به پوست سرعت ببخشد. برای برطرف شدن سوزش هم مناسب هستند.

در این دوره درمانی، باید سعی کنید از تابش مستقیم آفتاب هم جلوگیری شود، چون  اشعه یو وی یا ماوراء بنفش خورشید اثرات بدی بر روی منطقه درمان شده می گذارد.

تا جای ممکن سعی کنید که عرق نکنید، چون  منافذ پوستتان باز است و اگر عرق کنید باکتری هایی وارد پوستتان می شود که می تواند باعث عفونت و التهاب شود.

عمل دیگری که مناسب است انجام دهید نوشیدن آب است. آب پوستتان را مرطوب نگه می دارد که زودتر به نتیجه دلخواهتان برای جوان شدن پوست خواهید رسید.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

نتیجه گیری

مزونیدلینگ از روشهای درمانی جوان سازی پیشرفته پوست و درمان ریزش مو است که با استقبال خوبی روبرو شده است، چون  ترکیب چند روش درمانی است و شما با یک تیر چند نشان می زنید.

روش درمانی مزوتراپی و میکرونیدلینگ با هم ترکیب شده و مزونیدلینگ را ایجاد کرده اند. مزوتراپی روشی است که در آن با تزریق داروهایی در لایه مزودرم یا لایه میانه پوست به جوان سازی و شادابی آن کمک می کنند.

داروها یا کوکتلهای مزوتراپی شامل ویتامین ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدانها می باشند. محققین در حال جایگزینی برخی مواد مزوتراپی با اسیدهای طبیعی تر مانند هیالورونیک هستند، چرا که سازگاری بیشتری با طبیعت پوست دارند.

مزونیدلینگ از روش های نوین درمانی برای جلوگیری از ریزش مو نیز محسوب می شود.

این روش هم مناسب بانوان است و هم مناسب آقایان. بانوانی که بعد از بارداری هم دچار ریزش مو می شوند، می توانند بعد از دوران شیردهی از این روش درمانی برای درمان موی خود استفاده کنند.

در مزونیدلینگ برای مو مانند مزونیدلینگ برای پوست داروهای مناسب با کمک دستگاه نیدل یا سوزن تزریق می شود. داروها یا در دستگاه قرار داده می شود یا روی محدوده مورد نظر ریخته می شود. با تنظیم طول سوزنها متناسب با نیاز بیمار درمان انجام می شود.

در روش مزونیدلینگ با دستگاههای مخصوص که حالت استوانه ای دارد و در سر آن سوزن وجود دارد، روی پوست خراشهایی با سوزن ایجاد می کنند. این موضوع باعث تحریک سیستم طبیعی بدن برای بهبود زخمها می شود.

بعد از ایجاد زخم، بدن دستور کلاژن سازی می دهد، همچنین با تولید الاستین به شادابی و جوانی پوست کمک می کند.

این روش برای درمان زخم های قدیمی و آفتاب سوختگی، چین و چروکهای پوست، ترکهای پوستی ناشی از چاقی و لاغری و بارداری، افتادگی و شل شدن پوست، افتادگی و سیاهی دور چشم و تقویت ریشه مو برای مقابله با ریزش آن مورد استفاده قرار می گیرد.

مزونیدلینگ برای گروهی از افراد ممنوعیت استفاده دارد. از افرادی که نباید از مزونیدلینگ کنند، افرادی هستند که دچار عفونتهای پوستی فعال مانند تبخال هستند.

هم چنین کسانی که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند، نباید به سمت این روش درمانی برای جوان سازی بروند. از دیگر موارد منع درمان با روش مزونیدلینگ افراد دیابتی هستند.

به علاوه افراد دارای بیماری ضعف سیستم ایمنی هم جزء این دسته افراد محسوب می شوند، زیرا به دلیل ضعف سیستم ایمنی ممکن است زخم های ایجاد شده در پوست دیرتر درمان شود و دچار عفونت شوند.

از طرفی قبل از استفاده از این روش درمانی مطمئن شوید که به کوکتلهای درمانی این بیماری حساسیت نداشته باشید.

قبل و بعد از مزونیدلینگ مراقبت هایی نیاز است. از سه روز قبل از درمان از مصرف داروهای غلیظ کننده خون مانند داروهای انعقادی خودداری فرمایید، همچنین داروهایی مانند آسپرین و نروفن نیز ممنوع است.

شما در حال مطالعه مقاله مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ هستید

از داروهای حاوی رتینول نیز استفاده نشود. در صورتی که تا کنون تبخال زده اید یا سابقه تاول تبخالی دارید، باید به پزشک اطلاع دهید و با او مشورت کنید.

در صورت تأیید پزشک میتوانید اقدام به درمان با این روش کنید. از دیگر مواردی که، باید از آن اجتناب شود هر گونه جراحی زیبایی و تزریقات زیباسازی است که حداقل از چند هفته قبل نباید انجام شود. قسمتی از پوست را که میخواهید با مزونیدلینگ درمان کنید، به هیچ عنوان برنزه نکنید.

مراقبتهای بعد از مزونیدلینگ، باید از 1 روز تا 5 روز پس از درمان رعایت کنید. نباید از مواد آرایشی استفاده کنید. به خصوص مواد آرایشی مینرال را حذف کنید. به مدت یک شبانه روز از ورزش کردن پرهیز کنید.

اگر مزونیدلینگ را برای درمان مو استفاده میکنید از سشوار و رنگ کردن آن خودداری کنید. برنزه کردن را کنار بگذارید. همان طور که قبل از انجام درمان از این کار خودداری می کنید.

فیلرهای پوستی را نیز در این دوره، باید ترک کنید. همان طور که ورزش کردن تا 24 ساعت ضرر دارد، اگر قصد استفاده از استخر را بعد از این 24 ساعت دارید، از ورود به آبهای کلردار خودداری کنید.

از سونا رفتن، دوش آب داغ گرفتن و سولاریوم که از روشهای برنزه کردن است نیز خودداری نمایید. نباید محل درمان شده را تحریک کنید.

مثلا مالش از مواردی است که باعث تحریک محل درمان می شود. از استفاده از محصولاتی مانند رتینول استفاده نکنید.

محصولات فعال دیگر مانند گلیکونیک اسید نیز استفاده نکنید.

عمل به توصیه های پزشک و استفاده از داروهای تجویزی دکتر مهمترین مواردی هستند که برای گرفتن بهترین نتیجه، باید به آن ها ترتیب اثر دهید.

مزونیدلینگ عوارض جزئی دارد که جای نگرانی نیست. در همان روز درمان و جلسات درمانی، تا مدت یک هفته الی ده روز، پوست کمی حالت آفتاب سوختگی به خود می گیرد که کم کم درمان می شود

همچنین پوست کمی حالت پوسته پوسته پیدا می کند. تیرگی نیز ممکن است ایجاد شود. این حالتها به خاطر این است که دستگاه مزونیدلینگ دستگاهی است که دارای سوزن های ریز است که در یک استوانه قرار دارند.

این دستگاه را که در قسمت سر آن سوزن وجود دارد روی پوست می کشند. در حین جلسه نیز پوست خونریزی دارد، اما معمولا تا 5 روز همه چیز حالت عادی به خود می گیرد. در حین درمان و بازیابی پوست توصیه می شود از سرمهای جوانسازی استفاده شود.

در کل این روش درمانی یک روش درمانی مفید و کم خطر است که شما میتوانید با اختصاص دادن حدود 6 جلسه، البته به توصیه و پیشنهاد پزشک و با رعایت تمام نکات ایمنی قبل و بعد از این دوره

و هم چنین مشورت بیماری های زمینه ای، به پوستی جوان و زیبا و شاداب و سلامت دست پیدا کنید، صورت یا قسمتهای خاصی از بدن یا موی خود را درمان کنید و از داشتن موی سالم و پر و زیبا لذت ببرید.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید