میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

درمان آتروفی واژن
درمان آتروفی واژن

لیست موضوعات

درمان آتروفی واژن

امروز با مطالبی در مورد درمان آتروفی واژن با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم، امیدواریم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و از مطالعه این مطالب بهره کافی را ببرید.

قبل از آن بهتر است حتما از خدمات معاینه واژن بهره ببرید.

در عصر جدید و با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی برای بیشتر مشکلات و بیماری ها راه درمان وجود دارد و با اطمینان خاطر می توان به این نکته اشاره کرد که میزان بسیار کمی از بیماری ها وجود دارند که هنوز راهی برای درمان آنها کشف نشده است ولی می توان گفت که بیشتر مشکلات و بیماری های به وجود آمده، قابل درمان می باشد.

درمان آتروفی واژن
درمان آتروفی واژن

بهبود وضعیت جسمی

بنابراین افراد می توانند با خیالی آسوده برای بهبود وضعیت جسمی خود به پزشک متخصص مراجعه نمایند و روند درمانی خود را طی کنند، همچنین در رابطه با این مسئله می توان گفت که آتروفی واژن نیز جزء آن دسته از بیماری هایی قرار دارد که قابلیت درمان دارد

و یکی از قسمت هایی که در بحث جراحی زیبایی به آن پرداخته می شود، بررسی آتروفی و خشکی واژن می باشد که این بیماری در بیشتر موارد با بالا رفتن سن و از دست دادن سطح نرمال استروژن به وجود می آید.

سوالاتی در رابطه با درمان آتروفی واژن وجود دارد که در این مقاله سعی می کنیم به برخی از آنها پاسخ دهیم:

چه روش هایی برای درمان آتروفی واژن وجود دارد؟

آیا می دانید چه افرادی نمی توانند از روش های درمانی حاوی استروژن استفاده نمایند؟

استفاده از لیزر برای درمان آتروفی واژن به چه صورتی می باشد؟

چه افرادی می توانند از لیزر برای درمان آتروفی واژن استفاده نمایند؟

چه نکاتی در رابطه با استفاده از لیزر برای درمان آتروفی واژن وجود دارد؟

آیا از این مسئله اطلاع دارید که درمان آتروفی واژن با روش های طبیعی نیز امکان پذیر است؟

برای تشخیص آتروفی واژن و شروع درمان آن چه راه هایی وجود دارد؟

آیا می دانید به چه صورت می توان از بروز آتروفی واژن پیشگیری کرد؟

برای درمان شخصی که سابقه سرطان پستان دارد و به آتروفی واژن مبتلا شده است چه درمان هایی در نظر گرفته می شود؟

برای درمان آتروفی واژن در چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

در زمان مراجعه به پزشک برای درمان آتروفی واژن چه سوالاتی باید مطرح شود؟

آیا می دانید چه دلایلی برای مبتلا شدن به آتروفی واژن وجود دارد؟

آیا می دانستید آتروفی واژن دارای چه علائمی می باشد؟

 

چه روش هایی برای درمان آتروفی واژن وجود دارد؟

معمولا برخی از بانوان در برهه ای از زمان و به دلایل مختلفی به خشکی واژن دچار می شوند، همچنین می توان گفت که راهکار های متفاوتی نیز برای درمان آن وجود دارد و درمان این مشکل برای برخی از افراد به یک دغدغه فکری تبدیل شده است

چه روش هایی برای درمان آتروفی واژن وجود دارد؟
چه روش هایی برای درمان آتروفی واژن وجود دارد؟

که روند زندگی آنها را مختل کرده و به صورت مداوم از سایت ها و یا مراکز درمانی این مسئله را پیگیری می کنند، به همین دلیل در این مقاله سعی می کنیم روش های درمانی مناسبی را به شما پیشنهاد دهیم و در متن پایین نیز به برخی از این روش های درمانی اشاره خواهیم کرد:

استفاده از کرم

استفاده از کرم و دارو هایی که دارای استروژن می باشند: این امکان وجود دارد که کرم، قرص واژینال و یا حلقه حاوی استروژن به وسیله پزشک مربوطه برای بیمار تجویز گردد.

استفاده از کرم
استفاده از کرم

بنابراین برای آشنایی هر چه بیشتر شما این مورد را به طور مختصر توضیح خواهیم داد، قرص های تجویز شده برای واژن یک نوع قرص کوچک می باشد که آن را به وسیله یک اپلیکاتور کوچک داخل واژن قرار می دهند و برای بهبود وضعیت بیمار می تواند بسیار موثر باشد که به آن قرص واژِینال گفته می شود.

کرم های استروژن واژینال را باید به صورت مستقیم و قبل از خواب درون واژن خود بمالید. چگونگی مصرف این کرم و مقدار آن باید بر اساس نظر پزشک باشد

ولی به صورت عادی و در بیشتر موارد 1 بار در طی روز و به مدت ا الی 3 هفته و بعد ازآن نیز این میزان مصرف آن به یک الی 3 بار در طی هفته می رسد. ( بستگی به میزان خشکی واژن دارد )

حلقه ای که حاوی استروژن می باشد، انعطاف پذیر است و قطر آن در حدود 5 سانتی متر و مرکز آن دارای هورمون استروژن می باشد. این حلقه به مدت 3 روز ماندگاری دارد و همچنین این توانایی را دارد که هر روز میزان دوز ثابت و کمی از استرروژن را آزاد نماید.

بنابراین مواردی که در بالا به آن اشاره شد این قابلیت را دارند که میزان استروژن از دست رفته را تنها به واژن انتقال دهند و هیچ مقداری از آن به قسمت های دیگر بدن شخص نرسد.

معمولا این روش درمانی به مدت دو هفته در هر روز اتفاق می افتد و بعد از آن در صورتی که خشکی واژن برطرف نشود بعد از سپری شدن 14 روز، یک بار این روش تکرار می گردد.

این روش درمانی در بیشتر موارد توانسته است نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشد ولی این امکان نیز وجود دارد که بعد از قطع درمان علائم بیماری دوباره ظاهر شود و بعد از این اتفاق در برخی از موارد پزشک مربوطه تکرار این روش را برای مدت یک بار در طی دو هفته تجویز می نماید.

نکته

نکته ای که در رابطه با این روش وجود دارد این است که در برخی از موارد کرم هایی که حاوی استروژن می باشند، باعث می شود که به کاندوم ها آسیب جدی وارد شود

به همین دلیل بیشتر افرادی که از این روش برای رفع مشکل خود استفاده می کنند، بعد از مدتی ترجیح می دهند که قرص ها و یا حلقه های واژینال را مورد استفاده قرار دهند.

نکته
نکته

استروژن خوراکی:

این نوع از استروژن که به صورت خوراکی می باشد به تمام قسمت های بدن وارد می شود، ولی باید قبل از مصرف حتما باید با پزشک خود مشورت نمایید.

استروژن موضعی:

استفاده از این روش در برخی از موارد می تواند نتیجه خوبی به دنبال داشته باشد و همچنین در درمان آتروفی، استروژن های متفاوتی وجود دارد و در رابطه با این نوع نیز فقط پزشک می تواند بهترین گزینه را به شما پیشنهاد کند.

استروژن درمانی سیستمیک:

چنانچه خشکی در قسمت واژن با علائم مربوط  به یائسگی از قبیل احساس گر گرفتگی به صورت زیاد و یا حد متوسط متوسط در یک زمان اتفاق بیفتد، این امکان وجود دارد که پزشک مربوطه قرص، ژل و یا حلقه استروژن را با میزان دوز بیشتری تجویز کند و اگر رحم فرد برداشته شود، توصیه می شود که پروژسترون نیز به همراه این موارد مصرف شود.

درمان هورمونی:

استفاده از این روش به این صورت می باشد که شما استروژن را به صورت قرص، ژل و یا چسب های پوستی به کار می برید. این روش درمانی برای کم کردن علائمی که در واژن ظاهر می گردد و یا اینکه کاهش علائم یائسگی بسیار مناسب می باشد.

درمان هورمونی:
درمان هورمونی:

آیا می دانید چه افرادی نمی توانند از روش های درمانی حاوی استروژن استفاده نمایند؟

اگر چه در متن بالا مزیت های این روش درمانی را توضیح دادیم ولی باید به این نکته اشاره کرد که این روش برای تمامی افراد پاسخگو نمی باشد و در بعضی از بانوان که مشکلات خاصی به غیر از خشکی واژن دارند، می تواند نتیجه معکوس به دنبال داشته باشد،

 

برخی از مشکلاتی که در صورت داشتن آنها بانوان نمی توانند از این روش استفاده کنند:

  • افرادی که واژن آنها بدون دلیل مشخصی دچار خون ریزی می شود.
  • افرادی که به بیماری کبد مزمن و یا اینکه فعال دچار می باشند.
  • بانوانی که به سرطان سینه مبتلا هستند.
  • افرادی که سرطان آندومتر دارند.
  • افرادی که سابقه خارج شدن لخته های خونی دارند.

علاوه بر این مواردی که در بالا به آن اشاره شد برخی از بانوانی که دارای سردرد های میگرنی، بیماری های مربوط به کیسه صفرا، فشار خون زیاد و یا آندومتریوز می باشند، بهترین روش برای آنها این است که به وسیله استروژن، خشکی واژن خود را برطرف نکنند و برای اینکه وضعیت آنها بدتر نشود با پزشک معالج خود مشورت نمایند

و از او بخواهند که روش دیگری را به آنها پیشنهاد کند، به این دلیل که شرایط و وضعیت جسمی تمام افراد به یک صورت نمی باشد و با یکدیگر تفاوت دارد، همچنین روش درمانی برای افراد متفاوت می باشد.

برخی از مشکلاتی که در صورت داشتن آنها بانوان نمی توانند از این روش استفاده کنند:
برخی از مشکلاتی که در صورت داشتن آنها بانوان نمی توانند از این روش استفاده کنند:

استفاده از لیزر برای درمان آتروفی واژن به چه صورتی می باشد؟

اگر شما به هر دلیلی نمی توانید از روش های دیگر درمانی برای برطرف کردن خشکی واژن خود استفاده کنید، به شما توصیه می کنیم که از لیزر بهره بگیرید که جزء بهترین روش های درمانی به شمار می رود.

استفاده از لیزر به این صورت می باشد که برای درمان و برطرف کردن مشکلات ساده خشکی و آتروفی واژن به کار می رود و مزیت مهم این روش کم بودن زمان آن می باشد که در طول چند دقیقه انجام می شود

و هیچ گونه عارضه ای برای فرد به دنبال نخواهد داشت و برای بیمار این امکان به وجود می آید که بدون تحمل درد و بدون نیاز به استراحت به روال عادی زندگی برگردد و همچنین کیفیت رابطه جنسی و زندگی مشترک او نیز بهتر خواهد شد.

همچنین استفاده از لیزر برای واژینال یک راه مناسب برای برطرف کردن عارضه های یائسگی مانند خشکی واژن و درد در زمان برقراری رابطه جنسی در بانوان میانسال می باشد.

این شیوه درمانی، یکی از مناسب ترین راه ها برای برطرف کردن آتروفی واژن در بین روش های دیگر درمانی می باشد. بنابراین استفاده از لیزر برای کلاژن سازی واژن و همچنین جوانسازی آن بدون هیچ گونه دردی انجام می شود و می توان به این نکته نیز اشاره کرد که این روش غشای مخاطی واژن را ترمیم می کند و راهی کاملا ایمن می باشد که طرفداران زیادی دارد.

چه افرادی می توانند از لیزر بری درمان آتروفی واژن استفاده نمایند؟

بیشتر بانوانی که دارای خشکی و یا اینکه رنگ پریدگی در قسمت واژن می باشند.

بانوانی که به علت بالا رفتن سن به خشکی واژن دچار شده اند.

بانوانی که در زمان یائسگی هستند و و واژن آنها گشاد و خشک شده است.

نکته ای که در رابطه با این روش وجود دارد این است که بیشتر افراد می توانند لیزر واژِینال را انجام دهند ولی در صوتی که هر کدام از این افراد مشکلاتی از قبیل بیماری سیستمیک و موضعی حاد و یا اینکه در زمان باردار باشند، نمی توانند این کار را انجام دهند.

چه افرادی می توانند از لیزر بری درمان آتروفی واژن استفاده نمایند؟
چه افرادی می توانند از لیزر بری درمان آتروفی واژن استفاده نمایند؟

چه نکاتی در رابطه با استفاده از لیزر برای درمان آتروفی واژن وجود دارد؟

  • این روش بدون درد می باشد و به استفاده کردن از بی حسی سطحی نیازی ندارد.
  • بعد از انجام دادن لیزر باید از برقراری رابطه جنسی به مدت سه روز پرهیز کنید.
  • همچنین باید به مدت ۳ روز ازانجام دادن ورزش های سنگین پرهیز نمایید.
  • برای کسب نتیجه مطلوب از این روش باید 2 الی 3 جلسه این کار را انجام دهید.
  • به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری شدن می باشد.
  • نیاز به بیهوشی نخواهد داشت.
  • بدون خون ریزی انجام می شود.
  • هزینه ای که برای آن در نظر گرفته شده است، نسبت به روش های جراحی کم تر می باشد.

آیا از این مسئله اطلاع دارید که درمان آتروفی واژن با روش های طبیعی نیز امکان پذیر است؟

بنابراین در متن پایین به برخی از مکمل ها و روش هایی که در کم شدن علائم خشکی واژن موثر بوده اند:

  • ویتامین E
  • ویتامین  A
  • بتا کاروتن
  • ویتامین های گروه B
  • اسید های چرب امگا 3
  • غذا های سرشار از فیتواسترون
  • رعایت رژیم غذایی صحیح
  • انجام دادن ورزش به صورت موثر
  • تغییر سبک زندگی

بنابراین در متن پایین برخی از روش هایی که جزء بهترین روش های درمان طبیعی به شمار می روند را به طور مختصر توضیح خواهیم داد:

ویتامین E :

استفاده از شیاف واژن که دارای ویتامین E می باشد، یکی از روش های تاثیر گذار برای درمان آتروفی واژن ناشی از یائسگی می باشد. در یک کار آزمایی بالینی که بر روی ۵۲ خانم انجام شد، این مسئله را نشان دادند که ویتامین E باعث بالا رفتن روانکاری واژن می گردد.

بنابراین شیاف واژن سرشار از ویتامین E می باشد که خارش و درد بعد از رابطه جنسی را کم می کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از ویتامین E جایگزین مناسبی برای هورمون درمانی در بیماری آتروفی واژن ناشی از یائسگی می باشد. همچنین مکمل ویتامین E در درمان برخی ازعلائم مربوط به یائسگی از قبیل گر گرفتگی نیز موثر است.

ویتامین :

D این روش نیز برای درمان آتروفی واژن موثر می باشد و می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند. در مطالعه ای که بر روی زنان بعد از یائسگی انجام شده است

به این نتیجه رسیده اند که شیاف ویتامین D برای درمان این بیماری می توان بسیار مفید باشد و به کاهش درد، بالا رفتن رطوبت طبیعی واژن و کم شدن pH کمک می کند و مصرف آن به صورت خوراکی نیز می تواند در برطرف کردن مشکلات مربوط به یائسگی از قبیل بیماری قلبی، پوکی استخوان و افسردگی بسیار موثر باشد.

غذاهای سرشار از فیتواستروژن:

در بررسی هایی که بر روی این مواد غذایی انجام شده است، به این نتیجه رسیده اند که این روش در درمان یائسگی می تواند بسیار موثر باشد و برای اینکه با استفاده از این مورد بتوانید به یک نتیجه مثبت در درمان برسید، باید رژیم شما غذا هایی که سرشار از فیتواستروژن است  را شامل شود

تاثیر ورزش بر کنترل علائم آتروفی واژن:

انجام ورزش به طور مرتب جریان خون را منظم می کند و در سطح هورمون ها یک تعادل بسیار خوب را به وجود می آورد. بنابراین برای حفظ سلامتی خود سعی کنید در طول هفته 5 الی 6 بار ورزش کنید

و همچنین در رابطه با یک برنامه ورزشی درست می توانید با پزشک خود مشورت کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که ورزش کردن علاوه بر اینکه می تواند باعت کم شدن وزن شود، آتروفی واژن را نیز درمان می کند

و بنابراین نباید این نکته را فراموش کنید که در حد تعادل تمرین های ورزشی را انجام دهید، زیرا انجام ورزش زیاد و مکرر می تواند مسائلی را برای شما به وجود آورد.

برای تشخیص آتروفی واژن و شروع درمان آن چه راه هایی وجود دارد؟

اگر شخص در سن میانسالی قرار دارد باید در زمان مراجعه به پزشک سوالاتی از قبیل اینکه آیا زمان یائسگی او شروع شده است؟ آیا داشتن علائمی مانند نداشتن قاعدگی های به موقع، تغییر در خلق و خو، گر گرفتگی های مکرر، تعریق زیاد در طول شبانه روز، مختل شدن خواب می تواند آغاز یائسگی باشد

و یا اینکه اگر شخص در زمان بارداری می باشد ،باید نکاتی از قبیل مواردی که به زمان شیر دهی مربوط می شود، قاعدگی های نامنظم بعد از زایمان و … که نشانه هایی از کم شدن مقدار استروژن و یا اینکه نا متعادل بودن هورمون های زنانه می باشد، را به پزشک خود اطلاع دهد.

پزشک نیز با توجه به مواردی که بیمار ذکر کرده است دارو های مصرفی و جراحی های های فرد را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد

و همچنین نوع دارو هایی که بیمار در حال حاضر مصرف می کند را نیز برسی کرده و به یک نتیجه جامع در رابطه با نوع مشکل شخص می رسد.

پزشک مربوطه طبق علائمی که بیمار ذکر می کند وجود آتروفی واژن را تشخیص می دهد و برای اینکه نسبت به موردی که تشخیص داده است، اطمینان پیدا کند، معاینه لگن را بر روی شخص انجام می دهد تا به وسیله آن بتواند علائمی از قبیل قرمزی، نازک شدن بافت و خشکی در واژن را تشخیص دهد و بر اساس این موارد نتیجه قطعی را بیان می کند.

سرطان آندومتر

اگر چنانچه شخص در زمان یائسگی باشد و بعد از انجام رابطه جنسی دچار خون ریزی شود، پزشک احتمال می دهد که شخص به سرطان آندومتر یا همان سرطان دیواره رحم مبتلا شده و برای اطمینان پیدا کردن نسبت به این قضیه بیوپسی آندومتر را برای شخص انجام می دهد.

در رابطه با این روش می توان گفت که، قسمت بسیار کوچکی از بافت و دیواره رحم فرد را بر می دارند و این قسمت را داخل لابراتوآر قرار می دهد و بر روی آن بررسی های دقیق تری انجام می دهند. این امکان نیز وجود دارد که پزشک مربوطه برای اطمینان آزمایش پاپ اسمیر را نیز انجام دهد .

آزمایش ادرار

اگر چنانچه شخص علامت های ادراری را نیز داشته باشد، این امکان وجود دارد که از شخص آزمایش ادارار نیز گرفته شود، برای بررسی بیشتر نمونه ادرار را مورد بررسی قرار می دهند

و بر اساس آن به یک نتیجه دقیق می رسد و آزمایش دیگری که برای این کار وجود دارد آزمایش تعادل اسیدی می باشد که در طی این آزمایش مقداری از مایعات داخل واژن را جمع آوری می کنند و کاغذ شاخص را داخل واژن قرار می دهند، به وسیله این کار حالت تعادل اسیدی در قسمت واژن بررسی می گردد.

آیا می دانید به چه صورت می توان از بروز آتروفی واژن پیشگیری کرد؟

در زمان های قدیم نیز رعایت این نکته بسیار مهم بوده است و همیشه بر روی این نکته تاکید داشته اند که پیشگیری در هر شرایطی بهتر از درمان می باشد، اما در رابطه با آتروفی واژن به صورت قطعی نمی توان از بروز این مشکل پیشگیری نمود ولی این امکان وجود دارد که خطر های آن را کمتر کرد.

بنابراین انجام دادن فعالیت های زیر سبب می شود که جریان خون کاهش پیدا کند و سلامت بافت واژن در معرض خطر قرار بگیرد  و اگر این موارد را رعایت کنید و از انجام دادن آنها صرف نظر کنید، می توانید از بروز این بیماری جلوگیری کنید.

سیگار کشیدن: اگر سیگار مصرف می کنید، برای پیشگیری از آتروفی واژن باید آن را کنار بگذارید، به دلیل اینکه کشیدن سیگار سبب کم شدن گردش خون می گردد و می تواند جریان عادی گردش خون را مختل کند.

همچنین مواد شیمیایی موجود در سیگار با میزان استروژن طبیعی در سیستم بدن تضاد دارد، بنابراین هر فعالیتی که بتواند سطح نرمال استروژن را کم کند بر سلامت انسان تاثیر گذار می باشد.

آیا می دانید به چه صورت می توان از بروز آتروفی واژن پیشگیری کرد؟
آیا می دانید به چه صورت می توان از بروز آتروفی واژن پیشگیری کرد؟

نداشتن زایمان طبیعی:

بیشتر محققان به این اصل اعتقاد دارند که بانوانی که زایمان به صورت طبیعی را تجربه نکرده اند، نسبت به کسانی که زایمان طبیعی داشته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آتروفی واژن قرار دارند.

نداشتن فعالیت جنسی:

افرادی که رابطه جنسی نداشته اند نسبت به اشخاصی که این فعالیت را دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که آتروفی واژن را تجربه کنند، زیرا داشتن رابطه جنسی می توانند سبب بالا رفتن جریان خون شود و همچنین باعث سلامت بافت واژن شود .

نداشتن فعالیت جنسی:
نداشتن فعالیت جنسی:

بنابراین در برخی از موارد مبتلا شدن به آتروفی واژن می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را نیز بالا ببرد:

عفونت در قسمت واژن:

هنگامی که تعادل اسیدی واژن از دست رود همین مورد باعث می شود که بانوان به عفونت واژن دچار شوند .

مشکلات ادراری:

تغییر ادراری که در ارتباط با GSM می باشد، امکان مبتلا شدن به مشکلات ادراری را برای فرد به وجود می آورد، به دلیل این تغییرات تکرر ادرار و سوزش آن بیشتر خواهد شد و در برخی از موارد بانوان به عفونت های مربوط به دستگاه ادراری و بی اختیاری مبتلا می شوند .

برای درمان شخصی که سابقه سرطان پستان دارد و به آتروفی واژن مبتلا شده است چه درمان هایی در نظر گرفته می شود؟

طبق تحقیقاتی که برخی از محققان انجام داده اند و همچنان بر روی توسعه و تمرکز درمان های دیگر آتروفی واژن متمرکز هستند به این مسئله پی برده اند که استفاده از استروژن زیاد خطر مبتلا شدن به  سرطان پستان و آندومتر را بالا می برد و در این قضیه تاثیر گذار است.

بنابراین افرادی که سرطان پستان دارند و به آتروفی واژن نیز دچار شده اند، راهکار های مختلفی را در نظر گرفته اند که در متن پایین به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

درمان غیر هورمونی:

شیوه هایی که غیر هورمونی هستند از قبیل مرطوب کننده ها و روان کننده ها، نخستین راهکار درمانی برای این بیماران می باشد .

استروژن واژینال:

در صورتی که استفاده از روش غیر هورمونی نتیجه مثبتی به دنبال نداشت، با پزشک مربوطه ( انکولوژیست ) مشورت کنید و از استروژن واژینال با میزان دوز پایین استفاده کنید.

ولی با این وجود، در رابطه با استروژن واژینال نگرانی هایی از قبیل مبتلا شدن به سرطان در بین متخصصان وجود دارد، به ویژه اگر سرطان پستان به هورمون نیز حساسیت داشته باشد..

درمان به وسیله تغییر و تحول در روش زندگی:

اگر شما به آتروفی واژن یا تحریک آن مبتلا می باشید، این احتمال وجود که با کمک گرفتن از روش های زیر مشکل شما برطرف شود:

استفاده از مرطوب کننده هایی که برای واژن می باشد.

در زمان برقراری رابطه جنسی از روان کننده هایی که بر پایه آب تولید شده اند، استفاده نمایید. انجام دادن این کار باعث می شود که درد و ناراحتی به وجود آمده در زمان مقاربت کم تر شود.

درمان به وسیله تغییر و تحول در روش زندگی:
درمان به وسیله تغییر و تحول در روش زندگی:

تلاش کنید در زمان برقراری رابطه تحریک بیشتری بر روی بدن خود انجام دهید، زیرا انجام دادن این کار می تواند میزان خشکی و یا سوزش در قسمت واژن را کاهش دهد .

طب جایگزین:

برای بهبود خشکی واژن و سوزشی که با یائسگی همراه می باشد، داروهایی به عنوان جایگزین در نظر گرفته شده است ولی برای برخی از این موارد دلایل بالینی حمایت کننده وجود دارد.

این طب در حال توسعه و پیشرفت می باشد و حتی برخی از محققان بر روی نحوه مشخص کردن مزیت ها و معایب درمان های گوناگون طب مکمل در جهت بهبود سندرم تناسلی ادراری یائسگی می باشند.

به همین علت به بیماران توصیه می شود که پیش از استفاده از هر گونه داروی گیاهی و یا انجام رژیم غذایی به منظور کاهش علائم آتروفی واژن، باید با پزشک خود مشورت نمایند.

متخصصانی که در زمینه غذا و دارو در کشور آمریکا فعالیت می کنند، اعتقاد دارند که بیشتر گیاهان برای کاهش و بهبود آتروفی واژن مناسب نمی باشند و در برخی از موارد این احتمال وجود دارد با دارویی که مصرف می کنید تداخل پیدا کند و عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد .

برای درمان آتروفی واژن در چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

بیشتر بانوانی که مبتلا به آتروفی واژن یا همان خشکی واژن می باشند، برای مراجعه به پزشک و تحت درمان قرار گرفتن برای این مشکل احساس شرم و خجالت می کند

برای درمان آتروفی واژن در چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟
برای درمان آتروفی واژن در چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

به همین دلیل در رابطه با آتروفی واژن باید به این نکته اشاره کنیم که خشکی واژن مانند بیشتر بیماری ها یک اختلال شایع می باشد، راه های زیادی برای درمان آن وجود دارد و اگر بلافاصله با دیدن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید، شانس شما برای اینکه در مدت زمان کمی به یک نتیجه مطلوب برسید، بیشتر می شود.

–  در صورتی که علائم مربوط به این اختلال خیلی شدید باشد، به طوریکه زندگی روزمره شخص را مختل کند.
–  داشتن احساس درد شدید در زمان مقاربت به صورتیکه با لوبریکانت های واژینال نیز تسکین پیدا نکند.
–  داشتن علائمی مانند خونریزی، سوزش و یا ترشح از واژن
–  وجود علائمی از قبیل عرق کرن در طول شب و احساس گر گرفتگی

در زمان مراجعه به پزشک برای درمان آتروفی واژن چه سوالاتی باید مطرح شود؟

افرادی که به آتروفی واژن مبتلا هستند، زمانی که می خواهند برای درمان بیماری خود به پزشک مراجعه کنند از این مسئله اطلاع ندارند که پرسیدن چه سوالاتی می تواند به روند درمانی آنها کمک کند

در زمان مراجعه به پزشک برای درمان آتروفی واژن چه سوالاتی باید مطرح شود؟
در زمان مراجعه به پزشک برای درمان آتروفی واژن چه سوالاتی باید مطرح شود؟

به همین دلیل برای راهنمایی شما در رابطه با این مسئله در متن پایین لیستی از سوالاتی که باید پرسیده شود را تهیه کرده ایم که به شرح زیر می باشد:

آیا یائسگی در بروز علائم مربوط به آتروفی واژن تاثیر گذار بوده است؟

چه شرایطی ممکن است در به وجود آمدن این بیماری دخیل باشد؟

چه روش هایی برای درمان موثر می باشد؟

طول درمان برای گرفتن نتیجه مطلوب چه مدتی می باشد؟

روش درمانی پیشنهاد شده چه مزیت های و معایبی را به دنبال دارد؟

این احتمال وجود دارد که وضعیت وخیم شود؟

به غیر از روش درمانی پیشنهاد شده، چه روش های دیگری برای کم شدن علائم و یا پیشگیری از آن وجود دارد؟

آیا می دانید چه دلایلی برای مبتلا شدن به آتروفی واژن وجود دارد؟

از جمله افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، معمولا بانوانی هستند که در برای درمان سرطان سینه روند درمانی خود را طی می کنند و این گروه به علت اینکه نمی توانند از استروژن ها استفاده کنند

و یا اینکه در برخی از مواقع درمان هایی بر روی این افراد صورت می گیرد که سطح استروژن بدن آن ها را بسیار کم می کند و به علت اینکه کاهش سطح استروژن در بدن بانوان با بیماری آتروفی واژن رابطه مستقیمی دارد

به همین علت می توان در رابطه با این مسئله به این نتیجه رسید که این افراد در معرض خطر بیشتری برای مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند.

آیا می دانید چه دلایلی برای مبتلا شدن به آتروفی واژن وجود دارد؟
آیا می دانید چه دلایلی برای مبتلا شدن به آتروفی واژن وجود دارد؟

 

زنان باردار

همچنین گروه دیگری که مستعد این بیماری می باشند، زنان باردار هستند، زیرا در دوران بارداری و زمان شیر دهی بیشتر در معرض خشکی واژن قرار می گیرند و علاوه بر این بانوانی که فشار و استرس زیادی را در اثر اتفاقاتی که برای آنها رخ می دهد، تجربه می کنند

و به دلیل این وضعیت نیز از قرص های مربوط به افسردگی و بیماری های روانی استفاده می کنند، به احتمال زیاد  این دسته از افراد نیز به آتروفی واژن دچار می شوند.

بنابراین در زمانی که افراد به آتروفی یا خشکی واژن دچار می شوند، این امکان وجود دارد که در معرض مبتلا شدن به عفونت های مختلف نیز قرار گیرند.

رابطه دردناک

به همین دلیل در این شرایط برقراری رابطه جنسی به علت اینکه لایه های واژن بسیار نازک شده است، این افراد یک رابطه دردناک را تجربه می کنند که شاید برای برخی از افراد غیر قابل تحمل باشد، همچنین ممکن است در این شرایط واژن نیز دچار خونریزی شود و میزان لذت رابطه جنسی کم شود.

رابطه دردناک
رابطه دردناک

بنابراین می توان به این نکته اشاره کرد که دلیل ایجاد سندرم GSM کم شدن تولید استروژن می باشد و به همین دلیل کاهش سطح استروژن مشکلاتی از قبیل نازک شدن بافت واژن، شکنندگی، خشکی بافت و از دست رفتن قابلیت ارتجاعی را برای شخص به دنبال دارد و کم شدن آن می تواند به علت های زیر باشد:

  • کم شدن استروژن بعد از زمان یائسگی
  • در طول دوره یائسگی
  • بعد از عملی که برای جدا کردن تخمدان ها صورت رفته است ( یائسگی در اثر جراحی )
  • بعد از انجام پرتو درمانی در قسمت لگن که به منظور درمان سرطان صورت گرفته است.
  • بعد از انجام شیمی درمانی برای درمان سرطان
  • می تواند یکی از عوارض درمان هورنی سرطان پستان نیز به شمار رود.

این امکان وجود دارد که علائم بالا در سال های قبل از یائسگی آغاز شده باشد و تا چندین سال بعد از آن طول بکشد. اما نکته ای که در رابطه با این مسئله وجود دارد این است که داشتن فعالیت جنسی به صورت منظم باعث می شود که برخی از بانوانی که یائسه می شوند، به خشکی واژن دچار نشوند.

آیا می دانسید آتروفی واژن درای چه علائمی می باشد؟

خشکی واژن یکی از علامت های مهم آتروفی واژن می باشد، که در بیشتر موارد درد و ناراحتی بسیار زیادی را برای بانوان ایجاد می کند، همچنین این بیماری علامت های دیگری دارد که در متن پایین به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • خشکی و ناراحتی ایجاد شده در واژن
  • احساس درد در زمان برقراری رابطه جنسی
  • محکم شدن کانال واژن
  • کم شدن میل جنسی و کاهش ارگاسم
  • در هنگام سرفه، خنده و یا عطسه شخص احساس می کند که به صورت غیر ارادی ادرار از او خارج می شود.
  • واژن و مثانه دچار عفونت می شود.
  • احساس درد و یا داشتن ورم در قسمت واژن
  • ترشح های زیاد از واژن
  • دستگاه ادراری دچار عفونت می شود.
  • قدرت عضله های لگن از بین می رود که این مشکل می تواند سبب به وجود آمدن پرولاپس لگن شود و برای برطرف شدن آن به عمل جراحی نیاز خواهید داشت.
آیا می دانسید آتروفی واژن درای چه علائمی می باشد؟
آیا می دانسید آتروفی واژن درای چه علائمی می باشد؟

اگر چنانچه احساس کردید که این علائم را دارید، اصلا جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا با مراجعه به پزشک و طی کردن درست پروسه درمانی می توانید مشکل خود را برطرف کنید و بعد از مدت کوتاهی با سلامتی کامل به زندگی روزمره خود ادامه دهید و در رابطه با این مسئله باید به این نکته توجه کنید که بیشتر درد و ناراحتی های به وجود آمده قابل درمان می باشند.

خشکی واژن با لیزر مونالیزا تاچ بدون درد و خونریزی قابل بهبودی است. آتروفی واژن و علائم یاستگی را کاهش می دهد همچنین بدون عوارض است.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید