میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر
خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر

لیست موضوعات

خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر

در این مقاله قصد داریم خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

یکی از مهم ترین آزمایش هایی که زنان می بایست بعد از ازدواج به صورت مرتب و در دوره زمانی معین انجام دهند آزمایش پاپ اسمیر است ، پاپ اسمیر یکی از آزمایشاتی است که از طریق آن می توان تغییرات سلولی در دهانه رحم زنان را شناسایی و درمان نمود

 

خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر
خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر

اگر قصد انجام آزمایش پاپ اسمیر را دارید پیشنهاد می کنیم به کلینیک تخصصی دکتر زرگنج فرد مراجعه کنید

این آزمایش یکی از اساسی ترین و در عین حال دقیق ترین آزمایش ها برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم به شمار می آید در این مقاله می خواهیم طریقه خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر را مورد بررسی قرار دهیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید :

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد :

  • آزمایش پاپ اسمیر چیست و مراحل انجام آن به چه صورت است ؟
  • چه اطلاعاتی از خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر دریافت می شود؟
  • معنای برخی اصطلاحات در خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است ؟
  • دستورالعمل های لازم در خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر کدامند؟
  • خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه نتایجی ممکن است در پی داشته باشد؟
  • پیگیری های لازم در خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی چگونه است؟

 

آزمایش پاپ اسمیر چیست و مراحل انجام آن به چه صورت است ؟

تست پاپ اسمیر نوعی آزمایش غیرتهاجمی می باشد که سلول های دهانه رحم در این آزمایش از لحاظ هر نوع تغییری مورد بررسی قرار می گیرند ، تغییرات سلولی ممکن است به دلایلی مانند سرطان- عفونت- و یا ویروس پاپیلومای انسانی به وجود آیند.

(ویروس پاپیلومای انسانی یکی از علل ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان می باشد )

آزمایش پاپ اسمیر چیست و مراحل انجام آن به چه صورت است ؟
آزمایش پاپ اسمیر چیست و مراحل انجام آن به چه صورت است ؟

چرا تست پاپ اسمیر انجام می شود ؟

آزمایش پاپ اسمیر به منظور شناسایی سرطان دهانه رحم انجام می شود این آزمایش با تست های لگنی به صورت همزمان انجام خواهد شد، در برخی از زنان که بیش از 30 سال سن دارند

این آزمایش در صورت تشخیص پزشک به صورت ترکیبی و همزمان با آزمایش ویروس پاپیلوم انجام می شود ( ویروس پاپیلوم نوعی ویروس است که از طریق مقاربت جنسی به رحم زنان منتقل می شود و یکی از عوامل ایجاد سرطان رحم می باشد)

گاهی نیز ممکن است پزشک آزمایش پاپ اسمیر را لازم ندانسته و تنها انجام آزمایش پاپلیوم را برای بیمار کافی بداند.

چرا تست پاپ اسمیر انجام می شود ؟
چرا تست پاپ اسمیر انجام می شود ؟

چه کسانی می بایست تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

پزشکان معمولا توصیه می کنند که زنانی که در رنج سنی 21 الی 65 سال هستند آزمایش پاپ اسمیر را به صورت مکرر هر سه سال یک بار انجام دهند

و چنانچه زنان بالای 30 سال این آزمایش را به صورت ترکیبی و همزمان با آزمایش HPV انجام می دهند می توانند با تناوب زمانی 5 سال یک بار این آزمایش را تکرار کنند و یا حتی در مواردی می توانند با توجه به تشخیص و صلاحدید پزشک تنها آزمایش HPV را انجام دهند.

انجام این تست برای زنان 21 سال توصیه نمی شود.

چه کسانی می بایست تست پاپ اسمیر انجام دهند؟
چه کسانی می بایست تست پاپ اسمیر انجام دهند؟

برنامه انجام آزمایش پاپ اسمیر در سنین مختلف به قرار ذیل می باشد:

  • زنان که دارای سن 21 الی 29 سال هستند می بایست این آزمایش را هر 3 سال یک بار انجام دهند.
  • زنان دارای سن 30 الی 65 سال هر سه سال یک آزمایش پاپ اسمیر و هر 5 سال یک بار آزمایش HPV را می بایست به صورت مکرر انجام دهند.
  • زنان بالای 65 سال که سابقه سلامت در آزمایش های قبلی آن ها به تایید پزشک رسیده دیگر نیازی به انجام تست ندارند .
  • زنانی که هیسترکتومی را انجام داده اند نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند.
  • مقالات جدید ثابت کرده اند ک تمام زنان در هر سنی یکسال بعد از شروع رابطه جنسی هر سال یکبار پاپ اسمیر را انجام دهند و در صورت نرمال بودن هر سه سال یکبار آزمایش را انجام دهند.

مشخص نمودن تناوب زمانی تست پاپ اسمیر به عوامل ذیل بستگی دارد :

  • سن بیمار
  • سوابق پزشکی
  • وضعیت HIV
  • وضعیت سیستم ایمنی
مشخص نمودن تناوب زمانی تست پاپ اسمیر به عوامل ذیل بستگی دارد :
مشخص نمودن تناوب زمانی تست پاپ اسمیر به عوامل ذیل بستگی دارد :

چه افرادی می بایست حتما آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند ؟

زنانی که دارای فاکتورهایی هستند که امکان خطر مبتلا شدن به بیماری های رحم مانند سرطان را دارند پزشک بدون اینکه سن بیمار و سایر عوامل در انجام تست مدنظر قرار دهد به بیمار توصیه می کند که این تست را به صورت حتمی انجام دهد این فاکتوری های خطرناک شامل موارد ذیل می باشد :

  • تشخیص سرطان دهانه رحم و یا این که در پاپ اسمیر سلول های پیش سرطانی شناسایی شده باشند.
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول
  • زنانی که عفونت HPV در آزمایش آن ها تایید شده است
  • زنانی که به دلیل شیمی درمانی و یا استفاده از کورتیکواستروئید و یا سایر بیماری ها دارا سیستم ایمنی ضعیفی هستند.
  • زنانی که سابقه سیگار کشیدن دارند.
چه افرادی می بایست حتما آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند ؟
چه افرادی می بایست حتما آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند ؟

آمادگی قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر :

خانمی که در سیکل قاعدگی قرار دارد می بایست حتما پزشک را خود را مطلع کند زیرا ممکن است در نتیجه آزمایش تاثیر داشته باشد، از دو روز قبل از انجام تست نباید رابطه جنسی داشته باشید

بیمار می بایست قبل از انجام تست استراحت کافی را داشته و از هر گونه استرس و اضطراب به دور باشد. زنانی که در دورارن بارداری هستند و بیش از 24 هفته از بارداریشان گذشته ممکن است در زمان انجام تست کمی احساس درد و ناراحتی داشته باشند

لذا می توانند انجام این نمونه برداری پاپ اسمیر را به 12 هفته پس از زایمان موکول کنند از این طریق نیز از درست بودن نتیجه اطمینان بیشتری دارند.

آمادگی قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر :
آمادگی قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر :

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود ؟

برای انجام این تست می بایست بیمار ابتدا لباس های خود را درآورده و بر روی میز معاینه به پشت دراز کشیده و پاهای خود را بر روی رکابی جلوی تخت قرار دهد.

سپس پزشک با استفاده از ابزاری که مخصوص این کار است به اسپکولوم دیوراه های واژن را از هم جدا می کند تا از این طریق بتواند به راحتی دهانه رحم را مشاهده نماید ، قرار گرفتن اسپکولوم در رحم دردناک نیست ولی ممکن است بیمار کمی احساس فشار در ناحیه لگن داشته باشد.

سپس در مرحله بعد پزشک با استفاده از برس ظریف و کوچکی سلول های دهانه رحم را جمع آوری کرده و فرایند نمونه برداری را انجام می دهد.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود ؟
آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود ؟

و در پاپان نیز پزشک سلول های نمونه برداری شده را برای آزمایش و بررسی به آزمایشگاه می فرستد تا هرگونه تغییر سلولی اگر مشاهده شد مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.

بعد از انجام نمونه گیری بیمار می تواند بدون هیچگونه احساس درد و یا محدودیتی به منزل برگشته و فعالیت های روزمره خود را انجام دهد.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر :

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر معمولا چند روز بعد از انجام تست آماده خواهد شد اگر نتیجه تست طبیعی و یا نرمال باشد بدین معنا است که دیگری نیازی به آزمایش های دیگر نمی باشد .

ولی اگر نتیجه آزمایش غیر طبیعی گزارش شود می بایست مورد بررسی قرار گیرد که علت غیر طبیعی بودن چه می باشد ، ذکر اینکه نیز حائز اهمیت است که غیر طبیعی بودن همیشه به معنای ابتلا به سرطان نمی باشد بلکه می تواند نشانه ای از تغییرات سلولی باشد.

گاهی ممکن است در آزمایش پاپ اسمیر ظاهر سلول غیر طبیعی گزارش شود این نمی تواند دلیل برای  HPV باشد.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر :
نتایج آزمایش پاپ اسمیر :

گاهی نیز ممکن است تغییرات سلولی در رحم رخ دهد که نمی توان گفت به دلیل سرطان است ولیکن اگر چنانچه اندازه تغییرات سلولی زیاد باشد می توان آن را به عنوان پیش سرطان به شمار آورد زیرا به مرور زمان ممکن است که سلول ها به طور قطع سرطانی شوند.

تست هایی که ممکن است برای شناسایی علت تجویز شود عبارتند از :

  • تست پاپ اسمیر مجدد
  • کولپوسکوپی. روشی که با بررسی کامل دهانه رحم، علائمی از سرطان و‌ یا سایر بیماری ها را نشان می دهد.
  • تست HPV
  • بیوپسی از دهانه رحم
  • برداشت نمونه از اندومتریوم

پاپ اسمیر نوعی آزمایش است که می تواند علائم اولیه سرطان دهانه رحم را شناسایی کند ، و همانطور که می دانید تشخیص اولیه در درمان آن بسیار تاثیرگذار است.

و این را نیز لازم است بدانید غیر طبیعی بودن نتیجه آزمایش هرگز به معنای سرطان نمی باشد .

تست هایی که ممکن است برای شناسایی علت تجویز شود عبارتند از :
تست هایی که ممکن است برای شناسایی علت تجویز شود عبارتند از :

آیا  تست پاپ اسمیر به تشخیص HPV کمک می کند؟

یکی از علل انجام آزمایش پاپ اسمیر این است که بتوانیم تغییراتی را که در سلول های دهانه رحم از طریق ویروس HPV به وجود آمده را شناسایی و مورد بررسی قرار دهیم اگر مبتلا شدن به این ویروس از طریق آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده شود به طور قطع می توان قبل از این که سرطان پخش شود آن را درمان کرد.

چرا سابقه پاپ اسمیر زنان اهمیت دارد ؟

اگر خانمی در آزمایش پاپ اسمیر قبلی خود دارای اختلال و یا هر گونه تغییرات سلولی بوده می بایست در هنگام آزمایش پاپ اسمیر جدید پزشک را در جریان قرار دهد.

این خانم می بایست در صورتی که دارای بیماری قبلی و مشکلاتی در این زمینه بوده کامل و با ذکر جزئیات اطلاع دهد زیرا که این موارد خود نوعی هشدار می باشد که با دقت بالاتری آزمایش پاپ اسمیر مورد بررسی قرار گیرد .

چه زمانی آزمایش پاپ اسمیر برای تفسیر کافی نمی باشد؟

گاهی ممکن است آزمایش پاپ اسمیر به دلیل التهاب زیادی که در نمونه برداری بوده برای تفسیر کافی نباشد از دلایل وجود التهاب در دهانه رحم نیز عفونت می باشد

اگر میزان التهاب شدید باشد پزشک علل آن را مشخص خواهد نمود در اکثر موراد که به دلیل التهاب آزمایش پاپ اسمیر برای تفسیر کامل نبوده پزشک مجدد پاپ اسمیر را تکرار می کند تا از این طریق بتواند میزان شدت التهاب را مشخص نماید و همچنین نمونه برداری بیشتری که برای تفسیرمناسب باشد انجام دهد.

برای پاپ اسمیر های غیر طبیعی درمان مختلفی وجود دارد که از جمله می توان به کولپوسکوپی، conization، cryocauterization، لیزر درمانی، و برداشتن حلقه بزرگ منطقه گذار اشاره کرد که در قسمت های بعد مقاله مورد بررسی قرار می گیرد

چه کسانی می توانند آزمایش پاپ اسمیر را انجام ندهند ؟

در مواردی زنان می توانند با تشخیص و صلاحدید پزشکشان انجام پاپ اسمیر را متوقف کنند ، در ذیل چند نمونه از این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم :

  • بعد از خارج کردن کامل رحم :

برخی از زنان که بنا به هر دلیل مجبور می شوند که رحم خود را در طی جراحی کامل خارچ کنند( اگر دلیل خارج کردن به دلایل غیر سرطانی باشد) می توانند انجام آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنند.

ولی اگر چنانچه به دلایل سرطانی مجبور به تخلیه رحم شده اند ممکن است پزشک انجام چند آزمایش دیگر را برای این گروه زنان تجویز کند.

  • افزایش سن :

اکثریت پزشکان عقیده دارند زنان بالای 65 سالی که در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر سال های قبلشان منفی بوده می توانند انجام این آزمایش را متوقف کنند .

پاپ اسمیر یک روش اساسی و بی خطر برای شناسایی نشانه های سرطان است اگرچه این آزمایش خطایی ندارد ولی گاهی نیز ممکن جواب منفی این آزمایش اشتباه باشد

بدین معنا که سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم وجود داشته باشد در حالی که در آزمایش وجود این سلول ها مشخص نشود لذا در این حالت اشتباهی رخ داده و قطعا این اشتباه نیز دلیلی دارد ، فاکتورهایی که ممکن است موجب این خطا شوند به شرح ذیل است :

تعداد ناکافی سلول ها :

ممکن است تعداد سلول های غیر طبیعی بسیار کم باشد و یا اینکه عواملی مانند خون و یا سلول های تحریک کننده باعث پوشاندن سلول های غیر طبیعی شود.

ولی در این حالت نیز جای نگرانی نیست شاید در یک آزمایش نتوان سلول های غیر طبیعی را تشخیص و شناسایی کرد ولی این را بدانید که گذشت زمان به سود شما خواهد بود پ

یشرفت سلول دهانه رحم چندین سال زمان طی می کند و چنانچه در یک آزمایش این سلول ها رویت نشدند در آزمایشات بعدی به طور قطع شناسایی و تشخیص داده خواهند شد.

تا این بخش از مقاله دانستیم که پاپ اسمیر چیست و نیز یادآور شدیم که هدف از انجام آزمایش پاپ اسمیر چه می باشد و… در ادامه مقاله به بررسی خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر می پردازیم :

چه اطلاعاتی از خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر دریافت می شود؟

مهم ترین و اساسی تری نکته در جواب آزمایش پاپ اسمیر شناسایی و تشخیص می باشد . در جواب آزمایش نام خانم، نام آسیب شناس و / یا فردی که اسمیر را می خواند، منبع نمونه (در این مورد، دهانه رحم) و تاریخ آخرین قاعدگی خانم وجود دارد.

جواب آزمایش پاپ اسمیر شامل موارد ذیل است :

  • سابقه پزشکی خانم(به عنوان مثال، “سابقه زگیل تناسلی”)
  • تعداد اسلاید (یک یا دو، بسته به مراقبت های بهداشتی)
  • شرح کفایت نمونه (آیا نمونه برای تفسیر رضایت بخش است)
  • تشخیص نهایی (مانند : “در محدوده طبیعی”)
  • توصیه برای پیگیری ( مانند “توصیه پیگیری معمول ” یا “توصیه تکرار اسمیر “)

معنای برخی اصطلاحات در خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است ؟

در زمان خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر می بایست ابتدا قبل از هر چیز با عباراتی که در آزمایش مورد استفاده قرار می گیرد و به توصیف اختلالات دهانه رحم می پردازد آشنا باشید این عبارات عبارتند از :

  1. سلول سنگفرشی غیر عادی با اهمیت نامشخص (ASC-US)
  2. سلول سنگفرشی غیر عادی، بدون وجود رد کردن ضایعه پیشرفته(ASC-H)
  3. سلول سنگفرشی با درجه پیشرفت پایین(LSIL)
  4. سلول سنگفرشی با درجه پیشرفت بالا (HSIL)
  5. سلول های غده ای غیر عادی (AGC)
  6. کارسینومای درجا سلول های سرطانی در اندازه بسیار کم یا (CIS)
  7. سرطان گردن رحم با سلولهای تهاجمی یا پیشرفته

التهاب :

گاهی ممکن است سلول های نمونه برداری شده داری تغییراتی باشد اما نمی توان گفت که همیشه تغییرات سلول نشان دهنده سرطان است گاهی این تغییرات ممکن است مربوط به ترمیم شدن یک سلول معمولی بوده و یا این که به دلیل عفونت مانند HPV و یا عفونت قارچی به وجود آمده باشد

در نتیجه این تغییرات باعث ایجاد التهاب شده که تغییرات غیر سرطانی محسوب می شود و به آن تغییر واکنشی سلولی نیز می گویند.

سلول سنگفرشی بی قاعده :

علامت اختصاری آن در آزمایش ASC-US یا (ASC-H) می باشد، هرگاه در زمان خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر با این عبارت مواجه شدید بدانید به معنای نتایج تست نامعلوم می باشد

به این معنا که سلول های نمونه برداری شده در دهانه رحم دارای تغییراتی هستند که میزان اهمیت این تغییرات و نیز علت آن نامعلوم است

لذا می بایست برای مشخص شدن نوع و علت این تغدییرات می بایست آزمایشات دیگری که نشان دهنده عفونت و یا ویروس HPV باشد و یا دیگر بیماری هایی که ار راه تماس جنسی منتقل می شوند انجام داد.

سلول های غیر معمولی غده ای :

هر گاه در موقع خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر با علامت AGC مواجه شدید بدانید به معنای سلول های غیرمعمولی غده ای می باشد

که بدین معنا می باشد که سلول های نمونه برداری شده از کانال رحم غیرعادی بوده لذا می بایست برای این که علت غیرطبیعی بودن این سلول ها مشخص شود می بایست آزمایشات دیگری انجام شود ، گاهی نیز ممکن است برای درمان این حالت پزشک این سلول های غیر طبیعی را از بین ببرد.

دیسپلازی یا بدشکلی خفیف سلول ها :

این مورد نیز در آزمایش پاپ اسمیر نشان دهنده تغییرات مشخصی از سلول های موجود در دهانه رحم است ، البته این تست وجود ویروس HPV را مشخص می کند

پزشک برای درمان بیمار، حذف و نابودی این سلول ها را تجویز می کند، طریق نشان دادن دیسپلازی در جواب آزمایش پاپ اسمیر از طریق نمره مشخص می شود که نمره پایین آن با SIL و نمره بالا که معمولا 1 می باشد با CIN نمایش داده می شود.

درمان CIN1 :

این نوع تغییر سلولی خفیف که خود زمینه ای برای پیدایش سرطان می باشد به راحتی تشخیص و درمان می شود در حقیقت عوارض CIN1 به صورت جدی نمی باشد و تقریبا حدود 85 درصد این تغییرات سلولی پیش سرطانی نیازی به دارو نداشته و به خودی خود رو به بهبودی خواهند رفت. و حدود 15 الی 40 درصد را نیز می توان به راحتی کنترل و درمان نمود .

در این موارد اگر نیاز به دارو باشد همزمان با مصرف دارو آزمایش پاپ اسمیر مجددا انجام می شود تا از متوقف شدن عارضه اطمینان حاصل شود معمولا پزشک به زنانی که دارای این تغییرات خفیف سلولی هستند توصیه می کند که سالی یک آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند.

دیسپلازی یا بدشکلی متوسط تا شدید :

این مورد نیز از طریق تعیین نمره بوده که مانند دیسپلازی خفیف نمره کم با SIL و درجه بالا که در این مورد درجه 2 و 3 می باشد با CIN نشان داده می شود .

در این حالت تغییراتی که در سلول ها وجود دارد نشان دهنده حالات پیش سرطانی می باشد که به آن سرطان غیر مهاجم و یا کارسینومای درجا نیز می گویند ، پزشک بهترین درمان را برای این مورد نابودی و حذف این سلول ها می داند.

درمان CIN2 :

معمولا درمان CIN2  به صورت جدی تر و با دقت بالاتری انجام می شود CIN2 به سمت سرطان دهانه رحم پیشروی لازم را داشته و به سرطان تهاجمی نیز تبدیل شده است برای درمان در این خصوص از درمان های پیشرفته ای مانند لیزرو لیپ استفاده می کنند .

سرطان :

هر گاه در آزمایش به طور قطع سرطان را نشان دهد می بایست برای تعیین میزان گسترش آن آزمایشات دیگری نیز انجام داد ، سرطان ممکن است شامل دهانه رحم . اطراف آن را نیز در بر بگیرد ، درمان در این خصوص به سن بیمار و نیز سابقه سلامتی قبلی وی بستگی دارد .

دستورالعمل های لازم در خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر کدامند؟

برای این که بتوانید جواب آزمایش پاپ اسمیر را بخوانید لازم است با کلیه دستورالعمل های این آزمایش آشنایی داشته باشید لذا برای این اساس ما در این بخش از مقاله فرم کلی آزمایش پاپ اسمیر به صورت مفصل مورد بررسی قرار می دهیم :

فرم کلی آزمایش پاپ اسمیر از 4 قسمت تشکیل شده است :

  • مشخصات بیمار
  • شرح حال
  • مشاهدات بالینی و ضایعات خاص

( این سه بخش به وسیله کسی که عمل نمونه برداری را انجام می دهد تکمیل می شود مشاهدات بالینی تنها در صورتی که در بیمار دارای ضایعاتی مانند پولیپ باشد در برگه آزمایش قید می گردد و عناوینی مانند زخم سرویکس- عفونت و … در برگه آزمایش قید نخواهد شد)

فرم کلی آزمایش پاپ اسمیر از 4 قسمت تشکیل شده است :
فرم کلی آزمایش پاپ اسمیر از 4 قسمت تشکیل شده است :
  • پاسخ سیتولوژی

این بخش توسط پاتولوژیست تکمیل خواهد شد که خود از 2 بخش تشکیل شده است : الف) کفایت  نمونه (Adequacy)

ب) ملاحظات عمومی ( General Categorization )

الف) کفایت نمونه (Adequacy) نیز از دو قسمت تشکیل شده است :

1- Satisfactory کافی

  • برگه ارسالی می بایست حتما اطلاعات دموگرافیک و بالینی آن به صورت کامل باشد.
  • سلول کافی (ده-بیست درصد) ، اگرنمونه برداری بر ریو لام است می بایست سطح لام را نمونه که دارای سلول های اسکواموس است کاملا بپوشاند.
  • حداقل دو کلاستره نُه سلوچلی، سلول اندوسرویکال و یا موکوس سرویکال رویت شود.
  • نمونه نباید دارای خون و عفونت و یا سایر مواد خارجی باشد ، اگر این موارد در نمونه باشد می بایست کمتر از 29 درصد باشد.

2- Unsatisfactory : ناکافی

ناقص بودن اطلاعات دموگرافیک

نمونه دارای میزان بسیار زیادی از خون و عفونت است . به گونه ای سلول های نمونه برداری شده در آن یافت نمی شود و نمی توان نمونه را مشاهده نمود و بررسی کرد .

در چنین حالی می بایست در طی 6 ماه آینده نمونه گیری جدید صورت گیرد. ( به این نکته نیز توجه کنید در چنین مواردی نمی توان فورا دوباره نمونه گیری را انجام داد بلکه نمونه گیری مجدد برای پاپ اسمیر می بایست با فاصله زمانی بیشتر از 8 هفته از انجام نمونه گیری قبلی انجام شود)

ب) ملاحظات عمومی ( General Categorization ) که شامل موارد ذیل می شود :

within normal limits :

(در محدوده طبیعی) ، در چنین حالتی هیچگونه موردی اعم از تغییرات عفونی- واکنشی – پیش سرطانی و یا سرطان در آزمایش مشاهده نشده و نتیجه آزمایش طبیعی می باشد

ب) ملاحظات عمومی ( General Categorization ) که شامل موارد ذیل می شود :
ب) ملاحظات عمومی ( General Categorization ) که شامل موارد ذیل می شود :

این آزمایش به پیگیری نیازی نداشته و پاپ اسمیر به صورت مجدد مطابق دستورالعمل در زمان تعیین شده خود می بایست انجام شود.

Benign cellular changes :

(تغییرات خوش خیم سلولی ) که این مورد خود شامل 2 قسمت می شود تغییرات عفونی و تغییرات واکنشی

تغییرات عفونی :

تغییرات عفونی شامل تریکوموناس، کاندیدا، کوکوباسیل، اکتینومایسس و یا ویروس هرپس می شود ، در صورتی که علائم بالینی مشخص شود پزشک می بایست روند درمان را برای بیمار در پیش بگیرد

و اگر هیچگونه علائم بالینی مشاهده نشود نیاز به پیگیری و درمان نداشته و پاپ اسمیر به صورت مجدد مطابق دستورالعمل در زمان تعیین شده خود می بایست انجام شود.

تغییرات واکنشی :

شامل التهابات، آتروفی، تغییرات ناشی از اشعه، کراتینیزاسیون و تغییرات ناشی از IUD می شود که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم :

التهابات شامل موارد ذیل می باشد:

تغییرات در هسته (نظیر بزرگ شدن هسته ، دو یا چند هسته ای شدن سلول و اکوتولیزاسیون هسته و….)

سیتوپلاسم (واکوئل دار شدن سلول های غیر ترشحی، آمفوفیلی، کم شدن قدرت رنگ پذیری و..)

آتروفی :

افزایش نسبت سلول های پارابازال در اسمیر است.

تغییرات ناشی از اشعه :

که به دو صورت تغییرات حاد و مزمن می باشد که تغییرات حاد مانند پیدایش واکوئل در سلول ها- تغییر رنگ پذیری- بزرگی سیتوپلاسم و هسته

و تغییرات مزمن مانند آتروفی اپی تلیوم دیسپلازی آمفوفیلی و…

کراتینزاسیون :

در این قسمت اگر کراتین در سلول های غیر سطح موجود باشد را اعلام می کند که این مورد نیز خود بر شامل دو نوع می باشد :

– هیپرکراتوز :

بیانگر وجود سلول های اسکواموس بدون هسته در پاپ اسمیر می باشد.

– پاراکراتور :

وجود سلول های اسکواموی کوچک با هسته های میکینوتیک که به صورت تکی و یا لایه لایه را در اسمیر نشان می دهد.

تغییرات ناشی از IUD :

اگر بیمار دارای IUD باشد حالات غیر طبیعی سلول اپی تلیال را نشان می دهد.

در تمامی مورادی که ذکر شد می بایست بعد از اینکه دوره درمان به پایان رسید برای حصول اطمینان از حذف شدن تغییرات سلولی مجددا آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

Epithelial cell abnormalities :

حالت های غیر عادی سلول اپی تلیال ، حالت غیر طبیعی این سلول شامل تغییراتی است که در سلول های سنگفرشی و سلول های غددی وجود دارد و می بایست برای درمان و تصمیم گیری در این مورد به پزشک زنان مراجعه شود.

خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه نتایجی ممکن است در پی داشته باشد؟

به صورت کلی آزمایش پاپ اسمیر دارای دو جواب می باشد : 1- طبیعی 2- غیرطبیعی

زمانی که جواب پاپ اسمیر طبیعی است به این معنا است که مشکلی وجود نداشته و می توانید آزمایش پاپ اسمیر را سه سال بعد انجام دهید (در حالت معمول این آزمایش 3 سال یک بار انجام می شود اما در برخی افراد زمان تکرار این آزمایش به نظر پزشک بستگی دارد )

خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه نتایجی ممکن است در پی داشته باشد؟
خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه نتایجی ممکن است در پی داشته باشد؟

و اگر چنانچه جواب آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد شامل دو حالت می شود :

گاهی جواب غیر طبیعی بودن آزمایش به دلیل عفونت می باشد ، این عفونت شامل : عفونت قارچی- تریکوموناس- کلامیدیا سوزاک می شود که موجب التهاب نیز خواهند شد .

در این حالت بعد از این که درمان انجام شد و مجددا آزمایش پاپ اسمیر انجام شد جواب آن به حالت طبیعی برگشت خواهد خورد، هنگامی که به دلیل عفونت نتیجه پاپ اسمیر مثبت اعلام می شود

و اگر چنانچه جواب آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد شامل دو حالت می شود :
و اگر چنانچه جواب آزمایش پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد شامل دو حالت می شود :

می بایست قبل از درمان علت این عفونت را شناسایی کرد ، شایان ذکر است بعد از درمان آزمایش مجدد دو الی 3 ماه بعد انجام خواهد شد زیرا گاهی ممکن است عفونت باعث مخفی شدن سرطان دهانه رحم شود.

در حالت دوم این که اگر علت غیر طبیعی بودن نتیجه پاپ اسمیر سلول های دهانه رحم باشد می بایست به صورت جدی تری به آن توجه کرد در این چنین حالتی بررسی و ارزیابی های بیشتری صورت خواهد گرفت.

نمونه هایی که دارای سلول های غیر طبیعی هستند به قرار ذیل می باشد :

(ASC ) سلول های سنگفرشی غیرعادی:

سلول های سنگفرشی ، این سلول ها ، سلول های نازکی هستند که بافت دهانه رحم را شامل می شوند خود به دو دسته تقسیم می شوند :

  • ASC-US : علامت بیانگر این است که سلول های سنگفرشی که غیر طبیعی هستند دارای نوعی ناهنجاری خفیف می باشند البته گاهی این تغییرات نیز ممکن است به وجود ویروس پاپیلومای انسانی ارتباط داشته باشد.
  • ASC-H : این علامت اختصاری در آزمایش پاپ اسمیر بیانگر این است که سلول های غیرطبیعی ممکن است پیش سرطانی باشند.

AGC :

سلول های غده ای که در مرکز بافت سلولی دهانه رحم قرار دارند ، هنگامی که در جواب آزمایش پاپ اسمیر این سلول ها غیر طبیعی اعلام می شوند پزشک برای بافتن علت آن آزمایشات دیگری را تجویز خواهد کرد.

AIS :

این علامت در جواب آزمایش بدین معنا است که در بافت غده ای سلول های پیش سرطانی وجود دارد.

LSIL ضایعات داخلی با درجه پایین :

نشان دهنده تغییرات سلول های سطح دهانه رحم است که ممکن است تغییرات این سلول ها از نظر اندازه و شکل باشد ، این تغییرات ممکن است به دلیل ویروس HPV به وجود آمده باشد که نوعی ناهنجاری خفیف به شمار می آید.

HSIL ضایعات داخلی با درجه بالا :

این مورد نیز نشان دهنده تغییرات در بافت سلول های دهانه رحم می باشد ولی با میزان شدت بیشتر که نشان  دهنده علائم پیش سرطانی می باشد ، این تغییرات ناهنجاری های شدیدی را نشان می دهد که ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

پیگیری های لازم در خواندن جواب آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی چگونه است؟

پاپ اسمیر نوعی آزمایش غربالگری است و در صورتی که نتیجه آن غیر طبیعی باشد برا پیگیری لازم است آزمایشات دیگری نیز انجام شود ، پاپ اسمیر غیر طبیعی می تواند نشان دهنده سرطان رحم و یا نوعی ضایعه پیش سرطانی باشد که در این خصوص می بایست مطابق با نظر و تجویز پزشک اقداماتی صورت گیرد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم :

کولپوسکوپی یا Colposcopy

پزشک ممکن است چنین تشخیص دهد بایستی بیمار با دستگاه کولپوسکوپ یا colposcope معاینه شود تا از طریق آن بتواند تغییرات غیر طبیعی سلول ها را که در دهانه رحم وجود دارد مشاهده کند انجام این معاینه تنها چند دقیقه زمان می برد

و اگر چنانچه نیاز باشد پزشک روش های دیگری را نیز برای بررسی و درمان تجویز می کند ، و یا این که ممکن است بیمار تنها برای اطمینان از سلامتی در آینده نیاز به معاینه مجدد دهانه رحم از طریق دستگاه کولپوسکوپ یا colposcope را داشته باشد.

سایر اقداماتی که در کنار کولپوسکوپی انجام می شود :

در مواردی ممکن است کولپوسکوپی بیماری را مشخص کند در چنین شرایطی می بایست برای تعیین نوع درمان آزمایشات دیگری انجام شود ، برخی اقدامات نیز ممکن است در کنار کولپوسکوپی صورت گیرد و انجام این اقدامات تنها 20 دقیقه زمان لازم دارد

در زمان انجام نیز امکان دارد برخی بیمار احساس درد و ناراحتی داشته باشند ، برخی نیز ممکن است در روزهای بعد لکه بینی داشته باشند که در چنین شرایطی جای هیچگونه نگرانی نبوده و کاملا طبیعی می باشد

برای این که بیمار در زمان انجام این اعمال دچار درد و ناراحتی نشود می تواند از قرص های مسکن مانند پروفن استفاده کند :

  • بیوپسی :

از طریق دستگاه کولپوسکوپی که پزشک آن را به عنوان راهنما در نظر می گیرد ممکن است برای درمان بیوپسی را انجام دهد ، در بیوپسی پزشک از بافت موجود در دهانه رحم یک نمونه کوچک را بر می دارد و سپس در زیر میکروسکوپ آن را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند علائم سرطان و یا هر نوع مشکل دیگری که وجود دارد را تشخیص دهد ، البته اگرچه این نمونه برداری کوچک است ولی ممکن است این نمونه برداری از چندین ناحیه از دهانه رحم صورت گیرد.

  • کورتاژ داخل دهانه رحم یا Endocervical Curettage

از طریق دستگاه کولپوسکوپی نمی توان به راحتی کانال گردن رحم را مشاهده و معاینه کرد لذا پزشک ممکن است برای این که بتوان مشکلاتی را که در کانال گردن رحم وجود دارد شناسایی کند امکان دارد از روش کورتاژ داخل دهانه رحم استفاه کند

کورتاژ داخل دهانه رحم یا Endocervical Curettage
کورتاژ داخل دهانه رحم یا Endocervical Curettage

در زمان انجام این پروسه مقداری بسیار کمی از از بافت دیواره کانال را بر می دارند ، سپس برای بررسی و ارزیابی آن ها را در زیر میکروسکوپ گذاشته تا بتواند علائم را شناسایی کند ، البته شایان ذکر است که این روش معمولا در کنار بیوپسی انجام خواهد شد.

  • تخریب سلول های غیر طبیعی :

گاهی امکان دارد نظر و تجویز پزشک برای درمان این باشد که سلول های غیرطبیعی که در دهانه رحم وجود دارد و در آزمایش پاپ اسمیر نیز مشخص شده است حذف و نابود شود

لذا برای نابودی این سلول ها ممکن است پزشک از روش انجماد سلول ها که به آن سرما درمانی نیز می گویند استفاده کند و یا حتی در برخی از بیمار ممکن است این پروسه از طریق پرتو لیزر انجام شود.

  • حذف سلول های غیر طبیعی

برای حذف سلول های غیر طبیعی ممکن است پزشک  از طریق برش لیزر و یا این که از طریق برش جراحی قسمت کوچکی از دهانه رحم اقدام کند

گاهی ممکن است پزشک از طریق بیوپسی از بافت نمونه برداری کند ، در این حالت پزشک به گونه ای نمونه برداری را انجام می دهد که نمونه شامل بافت دهانه رحم به سمت داخل کانال باشد.

کرایوتراپی :

در این روش ابتدا از روش کریستالیزه کردن آب دورن سلولی استفاده می کنند که موجب می شود سلول غیر طبیعی حذف و از بین برود ، جوابدهی در این روش به میزان ضایعه بستگی دارد به گونه ای که ممکن است CIN3 با این روش درمان نشود.

کرایوتراپی در موارد ذیل قابل انجام می باشد :

  • نئوپلازی داخل اپی تلیالی سرویکس درجه 0 تا 2
  •  کوچک بودن ضایعه
  •  قرارداشتن ضایعه در محل اکتوسرویکس
  •  منفی بودن نتیجه کورتاژ اندوسرویکال
  • فقدان درگیری غدد اندوسرویکال در بیوپسی

لیزر :

در مواردی که سرطان به صورت غیر مهاجم می باشد و تمامی ضایعات سلولی قابل رویت هستند و از طریق کورتاژ اندوسرویکس نیز درمان نتیجه ای نداشت می توان درمان از طریق تبخیر لیزری را انجام داد ، درمان تبخیر لیزری در شرایط ذیل قابل انجام است :

  • ضایعاتی که در آن پروب کرایو نمی تواند به میزان لازم ضایعه را پوشش دهی کند.
  • سرطان های نامنظم دارای شکاف های عمیق
  • بیشتر شدن دامنه بیماری در واژن و یا ایجاد ضایعات اقماری در واژن
  • ضایعات به همراه درگیری خیلی زیاد غده ای که در واقع در آنها درمان باید تا ورای عمیق ترین شکاف غده ای رسوخ کند.

اکسزیون الکتروسرجیکال با لوپ (LEE ) :

نوعی ابزار برای درمان CIN می باشد ، این ابزار به گونه ای است که همزمان می تواند فرایند تشخیص و درمان را انجام دهد

در این روش درمانی امکان دارد ناحیه تحت درمان دچار تغییر شکل شده و به همین دلیل باعث اختلال در باروری شود . لذا قبل از این که نوع ضایعه شناسایی شود نباید درمان با LEE را انجام داد.

مخروط برداری سرویکس در درمان CIN بسیار تاثیر گذار است ، همانگونه که گفتیم این روش هم تشخیص است هم درمانی و مزیتی که در مقایسه با روش های تخریبی دارد این است که موجب می شود که بافت جایگزین ایجاد شده به راحتی سرطان های مهاجم را از بین می برد.

مخروط برداری در تشخیص و شناسایی ضایعه در زنانی که دارای HSIL در کنار روش درمانی پاپ اسمیر در موراد ذیل لازم می باشد :

  •  در مواردی که محدوده های ضایعه از طریق دستگاه کولپوسکوپی را نتوان مشاهده کرد.
  •  در مواردی که SCJ )Squamocolumnar junction ) در کولپوسکوپی قابل دیدن نباشد.
  • در مواردی که یافته های بافت شناختی نمونه کورتاژ اندوسرویکس، از نظر CIN2 یا CIN3 مثبت باشند.
  •  اگر بین نتایج سیتولوژی، بیوپسی و کولپوسکوپی هماهنگی وجود نداشته باشد.
  • در صورتی که بر اساس بیوپسی، کولپوسکوپی یا بررسی سیتولوژیک، تهاجم میکروسکوپی شک وجود داشته باشد.
  • اگر بررسی کولپوسکوپیک نتواند احتمال سرطان مهاجم را از بین ببرد.

هیسترکتومی

یکی دیگر از روش درمانی برا CIN هیسترکتومی می باشد ، هیسترکتومی در موارد ذیل دارای ارزش درمانی می باشد:

  • تهاجم میکروسکوپی
  •  وجود CIN3 در حاشیه های نمونه مخروط برداری
  •  عدم پذیرش پیگیری از طرف بیمار
  •  وجود دیگر مشکلات ژنیکولوژیک که نیازمند هیسترکتومی هستند (مانند فیبروئیدها، پرولاپس، اندومتریوز و بیماری التهابی لگن)

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید