میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود
آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود

لیست موضوعات

آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود

در این مقاله سعی داریم درباره آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود توضیحات جامع و کاملی را ارائه کنیم. تنبلی تخمدان یا PCOS از جمله اختلالاتی است که روش های معالجه متعددی دارد.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد تنبلی تخمدان می توانید به زر کلینیک مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این کلینیک تماس بگیرید.

02122930161

چنانچه جهت معالجه این عارضه راهکارهای درمانی مناسب را شروع نکنید ممکن است به تدریج شما با مشکل نازایی مواجه شوید.

آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود
آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود

با ما همراه باشید تا در خصوص تنبلی تخمدان، شیوه های درمان آن، علائم و پیامدهای PCOS و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟

نشانه های تنبلی تخمدان را نام ببرید؟

آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود؟

پیامدهای سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

شیوه های تشخیص PCOS را ذکر کنید؟

روش های معالجه نازایی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

 

سندروم تخمدان پلی کیستیک

پیش از توضیح درباره اینکه آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود بهتر است شما را با سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز بیشتر آشنا کنیم. در حال حاضر یکی از اختلالاتی که اغلب بانوان در سنین باروری ممکن است با ان مواجه شوند تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است.

سندروم تخمدان پلی کیستیک
سندروم تخمدان پلی کیستیک

به بیان دیگر بانوان به لحاظ جنسیت و همینطور فیزیولوژیک با بعضی از مشکلات که میتواند سلامت آنها را تهدید کند مانند Polycystic Ovary Syndrome روبرو می شوند.

در واقع PCOS مشکل جنسی است که سبب ناباروری در بانوان میشود

در واقع PCOS مشکل جنسی است که سبب ناباروری در بانوان میشود. عارضه فوق را میتوان از متداول ترین علل نازایی در بانوان بیان کرد که با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه پزشکی و به خصوص ناباروری، در اغلب موارد این مشکل قابل معالجه است.

ممکن است مبتلایان به بیماری اختلالاتی من جمله قاعدگی های طولانی و نامنظم و یا آندروژن که نوعی هورمون مردانه است را براثر نشانه های این عارضه تجربه کنند.

احتمال دارد تخمدان ها در چنین شرایطی با تجمع مایعات نتوانند تخمک گذاری را به شکل منظم انجام دهند و در نتیجه با مشکلاتی مانند تنبلی تخمدان همراه خواهند شد.

علت دقیق PCOS نامعلوم است. شناسایی و معالجه به هنگام، همراه با لاغری می تواند شانس پیامدهای دراز مدت نظیر مشکلات قلبی و یا دیابت نوع دو را تا حد بسیار کاهش دهد. تحقیقات پزشکی انجام شده بیانگر این است که تا هفتاد درصد از بانوانی که به این عارضه دچار هستند، از ابتلا به این بیماری بی خبرند.

در واقع PCOS مشکل جنسی است که سبب ناباروری در بانوان میشود
در واقع PCOS مشکل جنسی است که سبب ناباروری در بانوان میشود

نشانه های تنبلی تخمدان

علائم این بیماری در بانوان متفاوت است و اکثر نشانه های آن نظیر اضافه وزن، خستگی، قاعدگی دردناک و بی نظم، شبیه نشانه های اختلالات دیگر است.

هرچند شاید بعضی از مبتلایان به این عارضه با هیچ نشانه ی همراه نباشند اما ممکن است این سوال برای آنها مطرح شود که آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود.

به همین علت است که اغلب بانوان درگیر به سندرم تخمدان پلی کیستیک، مشکل شان به غلط تشخیص داده میشود و یا تا هنگامی که نشانه شدید از این بیماری در انها نمایان نشود، شناسایی آن غیرممکن است. اغلب علائم متداول این بیماری به علت ناهماهنگی هورمونی است.

نشانه های تنبلی تخمدان
نشانه های تنبلی تخمدان

معمولاً، بانوان مبتلا به PCOS از بانوانی که از نظر وضعیت جسمانی در شرایط مطلوب قرار دارند آندروژن که نوعی هورمون مردانه است به میزان بیشتری ترشح می کنند.

بطور مثال Testosterone یک Androgen است و این مسئله سبب می گردد که صفات مردانه نظیر رشد موهای زائد و همینطور آکنه در بانوان به تدریج مشاهده شود.

پیشنهاد می کنیم از پست بهترین دکتر زنان برای کیست تخمدان دیدن کنید.

بالا بودن Androgen، میزان هورمون های زنانه را تا حد قابل توجهی پایین می آورد

همینطور بالا بودن Androgen، میزان هورمون های زنانه را تا حد قابل توجهی پایین می آورد همچون هورمون های که بر روی سیکل قاعدگی کنترل دارند.

تحقیقات نشان میدهد که میزان هورمون انسولین هم در مبتلایان به این عارضه افزایش می یابد. همانطور که همه شما می دانید انسولین سبب چاقی و یا اختلال در از دست دادن وزن و همینطور مشکلات متابولیکی میشود.

با وجود اینکه نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک از لحاظ شدت و یا نوع آن متفاوت است قصد داریم در ذیل به رایج ترین نشانه های این عارضه بپردازیم.

بالا بودن Androgen، میزان هورمون های زنانه را تا حد قابل توجهی پایین می آورد
بالا بودن Androgen، میزان هورمون های زنانه را تا حد قابل توجهی پایین می آورد

شما در ادامه آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود با نشانه های این بیماری بیشتر آشنا خواهید شد:

سیکل قاعدگی سنگین یا نامنظم (پریود نشدن):

درصد اندکی از مبتلایان به این عارضه، پریود می شوند. اغلب این بانوان ممکن است تا چندین ماه پریود نشوند و یا قاعدگی های نامنظمی را تجربه کنند که شاید در طی ماه بین 2 الی 3 بار با این مشکل مواجه شوند یا بین پریودی یک وقفه چند ماه بیفتد.

احتمال دارد بعضی از بانوان قاعدگی های را تجربه کنند که چندین هفته زمان ببرد یا شاید لخته های خون را در پریودی های سنگین داشته باشند. لازم به ذکر است که یکی از نشانه های PCOS تغییر رنگ خون در دوران قاعدگی بانوان است.

چاقی:

بانوان باید به این نکته توجه داشته باشند که اضافه وزن سریع و یا تدریجی بین دو و نیم تا سیزده کیلوگرم در طی چندین ماه، فاقد از اینکه علت مشخصی داشته باشد، طبق نظر دکتر زرگنج فرد میتواند یکی از علائم بارز در سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد به خصوص در صورتی که بیشترین اضافه وزن در بخش میانی بدن و یا در ناحیه شکم باشد.

بالغ بر پنجاه درصد از بانوان گرفتار به تنبلی تخمدان با افزایش وزن و یا چاقی روبرو هستند. علاوه براین بالا بودن میزان سطح انسولین خون، سبب افزایش اشتها و کاهش گلوکز خون در این گروه از بیماران می شود و در نتیجه از دست دادن وزن را برای آنها سخت تر میکند.

بیماری پوستی و اکنه:

از دیگر نشانه های اولیه PCOS در افراد بالغ آکنه است. شاید مبتلایان به این عارضه در بزرگسالی در ناحیه قفسه سینه، کمر و یا صورت خود با آکنه مواجه شوند. به طور معمول دلیل ایجاد این جوش ها بالا بودن میزان Testosterone موجود در خون باشد.

لکه ها و یا زائده های پوستی (آکانتوزیس نیگریکانس) که به ظاهر چرک الود هستند و جدا شدن آن بر اثر خراشیدن امکان پذیر نیست، یکی از نشانه های بالا بودن میزان انسولین خون است که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط میشود.

پرمویی:

Hirsutism ( رشد بسیار مقدار موهای زائد) در مبتلایان به این بیماری رایج است. در واقع زمانی که میزان آندروژن موجود در خون مانند Testosterone افزایش یابد شخص با مشکل هیرسوتیسم یا همان پرمویی روبرو خواهد شد.

معمولاً در بخش های مرکزی بدن مانند انگشتان پا و دست، کمر، صورت، پایین شکم و یا سینه دچار رشد غیرطبیعی مو می شوید.

در پاسخ به اینکه آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود بایستی متذکر شویم که شما با مشاهده این نشانه در بدن خود میتوانید ابتلا به بیماری را مطلع و بلافاصله به متخصص زنان مراجعه کنید. احتمال دارد بعضی از بانوان با عدم هیرسوتیسم در نواحی نامبرده همراه شوند و بعضی دیگر هم تنها ریش درآورد.

نازک شدن و یا ریزش مو:

بالا بودن سطح Androgen در بانوان می تواند سبب طاسی مردانه و یا نازک شدن مو در بانوان شود. هرچند ریزش چندین تار مو در طی روز طبق نظر متخصصین پوست و مو طبیعی است، ولیکن بایستی متذکر شویم که طاسی جزئی و یا ریزش بیش از حد آن در بخش های متعدد سر غیرطبیعی است.

در انتها به نشانه های نادر این بیماری که احتمال دارد از علائم نامتداول همراه با تنبلی تخمدان باشد میتوان به:

1)    بی خوابی 2) کاهش گلوکز خون 3) تغییر خلق و خو 4) سردرد 5) خستگی 6) پوست خشک 7) خشکی چشم 8) پارگی کیست 9) کبد چرب 10) پرفشاری 11) درد لگن 12) مشکل اشتها 13) هیپرکراتوز 14) بیماری پوستی Hidradenitis 15) لکه بینی قبل از پریودی 16) افسردگی 17) قطع ناگهانی قاعدگی

و یا حتی خونریزی های که ممکن است وقت و بی وقت ایجاد شود اشاره کرد.

چنانچه شما مخاطبین عزیز با هریک از نشانه های که در بالا اشاره کردیم بر اثر ابتلا به عارضه PCOS همراه هستید بایستی در پاسخ به اینکه آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود طبق نظر دکتر زرگنج فرد متذکر شویم که درصد دچار شدن به ناباروری در شما بسیار است.

نشانه های PCOS در مراحل پیشرفته

با توجه به عنوان مقاله آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود بایستی خاطر نشان شویم که یکی از علائم این عارضه در مراحل پیشرفته بروز ناباروری در بانوان است.

البته نشانه های دیگری همچون سرطان سینه و رحم، دیابت، مشکلات قلبی و عروقی و یا دیابت بارداری در ارتباط با این بیماری است.

نشانه های PCOS در مراحل پیشرفته
نشانه های PCOS در مراحل پیشرفته

پیامدهای سندرم تخمدان پلی کیستیک

بطور معمول این بیماری پیامدهای مختلفی دارد که در اکثر اوقات به تنبلی تخمدان مربوط است و به همین منظور در ادامه ایا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود توضیحات کاملتری را ارائه خواهیم کرد.

ناباروری یا نازایی:

مهمترین دلیل نازایی در تخمک گذاری، سندرم تخمدان پلی کیستیک است. به این ترتیب، مبتلایان به این بیماری اختلالات بیشتری را در امر باروری تجربه خواهند کرد.

ناهماهنگی در تستسترون (هورمون جنسی) با پیشگیری از آزاد شدن Follicles از Ovarian (تخمدان) و یا بلوغ سبب متوقف شدن روند تخمک گذاری میشود. نکته حائز اهمیتی که در این قسمت بایستی متذکر شویم این است که درصد سقط جنین در این گروه از مبتلایان به مراتب بیشتر است.

آپنه خواب:

بطور معمول آپنه خواب و یا توقف تنفس در زمان خواب که معمولاً همه شما آن را با نام خروپف می شناسید، در این گروه از بیماران رایج تر است.

شاید این موضوع به دلیل چاقی و یا بالا بودن هورمون های جنسی در بانوان که می تواند اثر بسزایی بر روی گیرنده های خواب در مغز داشته باشد و در نهایت شخص با این مشکل همراه شود.

همینطور احتمال دارد سبب خستگی، پرفشاری و یا مقاومت به هورمون انسولین در بانوان شود. براساس تحقیقات پزشکی انجام شده تقریباً بیست درصد از مبتلایان به این بیماری به آپنه خواب دچار می شوند.

مشکلات روحی:

افسردگی، اضطراب و یا افسردگی دو قطبی در مبتلایان به تنبلی تخمدان از جمله مشکلات خلقی محسوب میشود که میتواند در این گروه از بانوان بیشتر مشاهده شود.

دلیل این موضوع بطور دقیق مشخص نشده اما ناهماهنگی میان هورمون ها در ابتلا به این بیماری عامل اصلی ابتلا به PCOS است و یا به علت گرفتار بودن به عارضه فوق ممکن است شخص در طی روز خسته و یا با استرس بسیار همراه باشد.

لازم به ذکر است که عامل فوق تاثیر بسزایی در اینکه آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود دارد.

مشکلات روحی:
مشکلات روحی:

Metabolic Syndrome:

تاثیرات هورمونی حاصل از سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیمار را در مقابل افزایش گلوکز خون، پرفشاری، چربیهای مازاد در اطراف شکم، افزایش کلسترول خون که بخشی از نشانه های سندرم متابولیک است را در شخص اسیب پذیرتر خواهد کرد.

گفتنی است مشکل فوق ریسک ابتلا به دیابت و همینطور اختلالات قلبی را در فرد را افزایش میدهد. طبق نتایج بدست امده سی و پنج درصد مبتلایان به PCOS به پیش دیابت و یا Metabolic Syndrome دچار میشوند و ده درصد از بیماران به دیابت نوع 2 مبتلا خواهند شد.

حال با توضیحات ارائه شده در رابطه با پیامدهای PCOS شما میتوانید در پاسخ به این سوال که آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود آگاهی و اطلاع کافی داشته باشید.

علل ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

براساس مطالعات انجام شده تقریباً بین شش الی ده درصد از بانوان در سراسر دنیا به PCOS گرفتار هستند. به همین منظور در این بخش از نوشتار آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود قصد داریم به مهمترین علل ابتلا به این بیماری موارد را متذکر شویم.

Pituitary، Hypothalamus،تخمدان:

غددی که از بدن ترشح میشوند در واقع همان هورمون ها هستند که سبب تغییر در اندام و یا سلول ها می شوند و شاید علت آن خاصیت پروتئینی هورمون ها است. بهتر است بدانید HPO (تخمدان)، هیپوفیز، هیپوتالاموس به عنوان یک دستگاه مهار هورمونی در بدن عمل می کنند.

غده ی موجود در مغز (Hypothalamus) در زمان تحریک GnRH (گنادوتروپین) را که هورمون آزاد کننده محسوب می شود را تولید می کنند.

این هورمون به Pituitary gland (غده هیپوفیز) در مغز فرستاده میشود. Pituitary با تولید هورمون های مختلف  وظیفه حفظ و همینطور تنظیم عهده دار عملکردهای بسیاری از بدن است. از بین هورمون های فوق بایستی بیان کرد که این غده تحریک کننده FSH (فولیکول) و یا LH (هورمون لوتئینه کننده) است.

طبق نظریه ی ممکن است افزایش هورمون ال اچ و Androgen یا همان هورمون جنسی سبب ابتلا شخص به عارضه تنبلی تخمدان شود. فرضیه فوق نمی تواند بیانگر این موضوع باشد که چرا اغلب مبتلایان به این بیماری سطح ال اچ بالایی ندارند.

Pituitary، Hypothalamus،تخمدان:
Pituitary، Hypothalamus،تخمدان:

رابطه انسولین و Androgen:

همانطور که بیان کردیم این هورمون تاثیر بسیاری در افزایش ابتلا شخص به تنبلی تخمدان دارد. همچنین انسولین با تنظیم میزان قند خون، در کبد سبب تقلیل تولید مولکولی میشود که حمل Testosterone از سوی مولکول فوق موجود در خون انجام میشود.

چنانچه میزان مولکول فوق در بدن از حد طبیعی کمتر باشد، مقدار Testosterone در خون افزایش می یابد. علاوه براین شاید این هورمون سبب افزایش تعداد آندروژن های تولیدی در تخمدان ها شود.

فرضیه های فوق توجیه دقیقی جهت ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک نیست، به این دلیل که اغلب مبتلایان با مقاومت بدن با هورمون انسولین مواجه نیستند هرچند این عارضه در بانوانی که با PCOS همراه هستند امری متداول است.

ژنتیک:

ارثی بودن ابتلا به تنبلی تخمدان در بانوان اصلی ترین مشخصه این بیماری است. بیشتر مبتلایان ممکن است عمه، خواهر، عموزاده و یا مادر به تنبلی تخمدان دچار شده باشند.

هرچند متخصصین دلیل دقیق موروثی بودن ابتلا به این بیماری را نمی دانند، ولیکن، بدیهی است با وراثت رابطه مستقیمی دارد. براساس تحقیقات پزشکی انجام شده بیست الی چهل درصد از مبتلایان، خواهر و یا مادر مبتلا به PCOS دارند.

پژوهشگران در تلاشند که جهت تشخیص ناهماهنگی های ژنتیکی گام های موثرتری را بردارند. شناسایی مسئله فوق به علت عدم یک تست تشخیص واحد و همینطور تاثیر پارامترهای بیرونی مانند رژیم، اضافه وزن و فعالیتهای ورزشی بر پیشرفت عارضه دارد که میتواند در اینده مشکل ساز شود.

رابطه PCOS و نازایی

دلیل مهم ناباروری در بانوان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، اضافه وزن و یا چاقی است. افزایش شاخص توده بدنی باعث ناهماهنگی هورمونی و در نهایت سبب بروز مشکلات PCOS و یا تخمک گذاری میشود.

در بیشتر موارد بانوانی که با چرخه قاعدگی بالغ بر سی و پنج روز همراه هستند، درصد باروری در آنها بسیار کمتر است.

ممکن است در بعضی از افراد مبتلا به تنبلی تخمدان که با بی نظمی قاعدگی همراه هستند، روند تخمک گذاری انجام شود.

پریودی های نامنظم، انجام نشدن تخمک گذاری و یا مشکل در فرایند تخمک گذاری مهمترین علت نازایی در مبتلایان به این بیماری است.

رابطه PCOS و نازایی
رابطه PCOS و نازایی

به همین دلیل ممکن است از دست دادن وزن باعث کنترل مقاومت بدن به هورمون انسولین، رفع مشکلات تخمک گذاری و یا هماهنگی هورمون های موجود در بدن شود.

درصورتیکه لاغری نتواند بر روی روند بهبود تخمک گذاری موثر باشد

دقت داشته باشید درصورتیکه لاغری نتواند بر روی روند بهبود تخمک گذاری موثر باشد، احتمال اینکه شخص در معالجه و یا بارداری با مشکل مواجه شود بسیار است.

حال با توضیحات ارائه شده ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود؟

ممکن است بعضی از بانوان تا هنگامی که مایل نیستند بارداری را تجربه کنند، از ابتلا به این عارضه مطلع نباشند. ارتباط سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا ناباروری در بانوان باردار یکی از مهمترین نگرانی های آنها در سنین باروری و امری حائز اهمیت محسوب میشود. PCOS بر روی توان باروری شخص به شکل منفی اثر می گذارد.

در چنین شرایطی است که تخمک گذاری به شکل نامنظم انجام میشود و شاید گاهی اصلا تخمک گذاری در این گروه از مبتلایان رخ ندهد.

تنبلی تخمدان مشتمل بر تعداد بسیاری از کیست های از حد معمول بزرگتر است

تنبلی تخمدان مشتمل بر تعداد بسیاری از کیست های از حد معمول بزرگتر است که در قسمت تحتانی سطح تخمدان قرار گرفته است. در واقع کیست های فوق ساک و یا کیسه هایی هستند که رشد تخمک ها در انها انجام میشود.

در بیشتر موارد در سندرم تخمدان پلی کیستیک به علت ایجاد مشکلات هورمونی، کیسه ها به شکل صحیح گسترش و یا رشد پیدا نمی کنند و در نهایت نمی توانند ازاد سازی تخمک ها را انجام دهند یا به عبارت دیگر این گروه از مبتلایان، تخمک گذاری را به درستی انجام نخواهند داد و در نتیجه با ناباروی و یا نازایی مواجه خواهند شد.

تنبلی تخمدان مشتمل بر تعداد بسیاری از کیست های از حد معمول بزرگتر است
تنبلی تخمدان مشتمل بر تعداد بسیاری از کیست های از حد معمول بزرگتر است

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)

یکی از بهترین پاسخ ها به اینکه آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود تشخیص این بیماری توسط مجرب ترین و حاذق ترین متخصص زنان است.

ممکن است در اولین اقدام پزشک شما سوابق پزشکی مانند پریودی، دوره قاعدگی و یا از همه مهمتر تغییرات وزنی شما را در مورد بررسی قرار دهد.

البته در این راستا پزشک معاینات بدنی همچون علائم رشد بی رویه مو، اکنه و یا مقاومت به هورمون انسولین را برای شخص بیمار انجام میدهند. شاید جهت تشخیص دقیق تر پزشک معالج مواردی را که در زیر متذکر می شویم را به شما پیشنهاد کند:

معاینه لگن

دکترتان به شکل دستی و یا دیداری اندام های تولید مثل را به منظور یافتن تومور، توده و یا دیگر ناهماهنگی ها معاینه میکند.

تست خون

آنگاه جهت بازبینی بیشتر میزان هورمون ها انجام ازمایش خون را به بیمار توصیه میکند. تست فوق میتواند دیگر اختلالات را که به تنبلی تخمدان شباهت بسیار دارند و سبب مشکل در پریودی و یا افزایش Androgen میشوند را نپذیرد.

احتمال دارد جهت سنجش میزان تری گلیسرید و یا کلسترول خون به صورت ناشتا و همینطور مقاومت به قند، تست های دیگری نیاز باشد.

تست خون
تست خون

سونوگرافی

با کمک Sonography پزشک شما، قطر مخاط رحم و همینطور ظاهر تخمدان ها را مورد سنجش دقیق تر قرار میدهند.

به این صورت که با وارد کردن فرستنده به دستگاه تناسلی بیمار و از طریق امواج صوتی، به صفحه مانیتور شما تصویری ارسال میشود که در آن تشخیص ابتلا به این بیماری راحت تر است.

شما میتوانید انجام آزمایشات تجویزی را در بهترین مجموعه درمانی در کلینیک به دلیل بهره مندی از دستگاه های پیشرفته و مدرن و همینطور وجود دستگاه های متنوع پزشکی تحت نظر مجرب ترین متخصصین انجام دهید.

دقت داشته باشید که یکی از اصلی ترین مشخصه این نوع از کلینیک ها داشتن مجوز از وزارت بهداشت است که زرکلینیک با رعایت بهداشت محیطی و از همه مهمتر احترام به حقوق بیماران محیطی امن و مطمئنی را برای مراجعه کننده خود فراهم کرده است.

در انتها بایستی متذکر شویم در صورتی که انجام آزمایشات تجویزی تشخیص PCO یا تنبلی تخمدان را بیان کند، شاید جهت اطمینان از پیامدهای این بیماری تست های بیشتری تجویز شود مانند:

اثر زیاد بر روی توان باروری بانوان

تست های دوره ی فشار خون، کنترل میزان Triglyceride و کلسترول، تحمل قند، غربالگری به منظور آپنه خواب و یا دلهره و اضطراب به این گروه از مبتلایان توصیه شود.

عارضه فوق می تواند اثر بسزایی بر روی توان باروری بانوان به همراه داشته باشد پس در جواب به این سوال که آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود بایستی بیان کرد که اغلب مبتلایان براثر این عارضه ناباروری را تجربه خواهند کرد.

لذا، چنانچه نشانه های تنبلی تخمدان را در یکی از اعضای خانواده تان و یا خود مشاهده می کنید، بهترین اقدام جهت معالجه و تشخیص مراجعه به متخصص زنان است که در این زمینه ما به شما خانم دکتر زرگنج فرد را معرفی می کنیم.

دکتر زرگنج فرد با توجه به تجارب و سوابقی که در طی این سالها بدست آورده اند میتوانند به شما بیماران در امر درمان مشکل نازایی راهنمایی لازم را ارائه دهند.

PCOS و بارداری

بیمارانی که با وجود ابتلا به بیماری تنبلی تخمدان اقدام به بارداری می کنند، بایستی علت نازایی حاصل از سندرم تخمدان پلی کیستیک را توسط متخصصین حاذق در این امر پیدا کنند

و جهت رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهند. بطور معمول مهمترین علت ناباروری در این گروه از بیماران، نداشتن تخمک گذاری حاصل از افزایش Testosterone و یا نابالغی فولیکول ها است.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم در برخی موارد با اینکه تخمک گذاری در فرد انجام میشود اما ناهماهنگی هورمون ها سبب ضعف Endometrium یا همان لایه بخش درونی رحم جهت لانه گزینی و یا قبول جنین میشود.

همچنین به دلیل اینکه ناهماهنگی هورمون ها در تنبلی تخمدان نامنظمی پریودی را در پی دارد، این چرخه های پریودی که میتوان گفت پیش بینی شده نیستند و ممکن است گاه و بیگاه و یا دیر یا زود در شخص ایجاد شود سبب نازایی خواهد شد.

به منظور صحت پروسه تخمک گذاری و همینطور اعتدال میزان هورمون های موجود در بدن، بایستی فعالیت ها و یا امور مطلوبی را انجام دهید.

طبق نظر دکتر زرگنج فرد جهت اقدام به بارداری در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، از دست دادن وزن و یا به عبارتی حذف تجمع چربیهای انباشته در ناحیه شکم و پهلوها می تواند گام موثری در پیشگیری از نازایی باشد.

بی ام ای نرمال و لاغری، سبب اعتدال هورمون ها، تنظیم سیکل قاعدگی میشود

گفتنی است که بی ام ای نرمال و لاغری، سبب اعتدال هورمون ها، تنظیم سیکل قاعدگی، بهبود فرایند تخمک گذاری و افت انسولین خون میشود.

در مجموع، تحقیقات پزشکی انجام شده در رابطه با PCOS حاکی از آن است که تقریباً پنج الی سیزده درصد از بانوان در دوران باروری با این مشکل همراه هستند.

تنبلی تخمدان میتواند اختلالاتی مانند ایجاد کیست های مختلف، قطور شدن بافت بیرونی تخمدان، مشکل در روند رشد تخمک گذاری و یا تخمک ها و همچنین افزایش میزان انسولین خون را در پی داشته باشد که بیان مشکلات فوق به این علت است که کلیه موارد مانع بارداری و یا نازایی در اغلب بانوان میشود.

در ادامه بایستی متذکر شویم که:

بطور معمول در سندرم تخمدان پلی کیستیک خفیف شما میتوانید شانس بارداری خود را با ایجاد تغییر در شیوه زندگی و یا هماهنگی در هورمون ها تا حد بسیار افزایش دهید.

نوع شدید این عارضه تنها با هدف تغییر در شیوه زندگی معالجه نمی شود

ولیکن نوع شدید این عارضه تنها با هدف تغییر در شیوه زندگی معالجه نمی شود و بایستی بعضی شیوه های پزشکی هم جهت بهبود و کمک به امر باروری بکار برده شود.

به منظور آگاهی از شدت و مقدار اثر PCOS بر شانس باروری، باید تمامی آزمایشات تجویز شده از سوی پزشک معالج را به طور دقیق انجام دهید.

در نتیجه، تعیین شیوه معالجه برمبنای شدت و یا خفیف بودن میزان سندرم تخمدان پلی کیستیک و در عین حال موقعیت کلی مادر انجام می گیرد.

بهتر است بدانید تخمدان های خفیف دارای (AMH) کمتر از (1/1) و یا به عبارتی با اندوخته تخمدانی کمتری همراه هستند، اما مقدار AMH در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیش از (3-5.3) است، بنابراین بایستی بیان کرد که دو عارضه فوق بطور کامل با همدیگر فرق دارند.

نوع شدید این عارضه تنها با هدف تغییر در شیوه زندگی معالجه نمی شود
نوع شدید این عارضه تنها با هدف تغییر در شیوه زندگی معالجه نمی شود

معالجه نازایی ناشی از PCOS

به منظور اینکه توضیحات کاملتری در خصوص آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود برای شما بیماران عزیز بیان کنیم در این بخش از مقاله سعی داریم به معالجه ناباروری حاصل از سندرم تخمدان پلی کیستیک بپردازیم.

ممکن است در برخی موارد بنا به دلایلی که در ابتدای مقاله به ان اشاره کردیم به عارضه تنبلی تخمدان دچار شوید که این امر می تواند سبب نازایی و یا ناباروری در شما شود. در گام نخست بهترین اقدام شیوه معالجه PCOS تغییر در شیوه زندگی است.

اغلب متخصصین مجرب ما در این حوزه به این گروه از مبتلایان توصیه می کنند که داشتن تمرینات فیزیکی مناسب و اجتناب از برنامه رژیم غذایی که در بردارنده مواد هورمونی نظیر مرغ و ماهی هستند

و همینطور بهره مندی از یک رژیم گیاهی مناسب تحت نظر متخصص تغذیه و یا مصرف ماهی به عنوان یک وعده غذایی سالم میتواند با حذف بافت های چربی انباشته در بدن به درمان تنبلی تخمدان که عامل اصلی آن اضافه وزن بالا است کمک بسیار کند.

توصیه دکتر زرگنج فرد به کلیه بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند این است که چنانچه با شاخص توده بدنی بالا (BMI) همراه هستید بهتر است بین 5-10% از وزن خود را از دست دهید.

حال در ادامه شیوه های درمانی این سوال پرتکرار را که آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود را بطور کامل توضیح خواهیم داد:

دارو درمانی:

یکی از شیوه های موثر در درمان تنبلی تخمدان دارو درمانی است به این صورت که پزشک با تشخیص PCOS براساس میزان AMH داروهای تحریک تخمک گذاری را که می تواند جهت معالجه نازایی مفید باشند را به این گروه از بیماران تجویز می کنند.

IUI:

چنانچه همسر شخص بیمار مبتلا به تنبلی تخمدان طبق آزمایشات انجام شده دارای اسپرم مطلوبی باشد، این متد درمانی میتواند جهت معالجه گزینه مناسبی باشد.

لاپاراسکوپی:

بعد از گذشت 6 ماه از مصرف داروهای تحریک کننده و همینطور 3 ماه معالجه نازایی از طریق IUI چنانچه متدهای درمانی فوق جهت رفع این عارضه مثمرثمر نباشد و یا شخص به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکند، طبق تشخیص پزشک معالج درمان از طریق لاپاراسکوپی گام بعدی جهت باروری در بانوان است.

در شیوه Laparoscopy پزشک بین 4 الی 10 نقطه را Mother (کوتر) می کنند و شخص بعد از این متد درمانی در صورت دارا بودن تخمک گذاری امکان باروری را دارد.

لاپاراسکوپی:
لاپاراسکوپی:

IVF:

گفتنی است که معالجه نازایی از طریق شیوه درمانی (IVF) گام پایانی معالجه تنبلی تخمدان است. چنانچه هر یک از شیوه های معالجه نامبرده در این بخش جهت رفع این مشکل اثربخش نباشد، IVF مناسب ترین شیوه جهت معالجه نازایی است.

معالجه دارویی سندروم تخمدان پلی کیستیک

به منظور تنظیم سیکل قاعدگی، ممکن است پزشک معالج این داروها را توصیه کند:

–       قرص های ضدبارداری ترکیبی

قرص های که دربردارنده Progestin و Estrogen هستند، سبب تقلیل تولید Androgen می شوند و در نهایت با مصرف منظم آن در طی روز تنظیم Estrogen را انجام می دهند.

شما با مصرف به موقع این داروهای خوراکی می توانید ابتلا به سرطان مخاط رحم را با تنظیم هورمون ها کاهش دهید و در نتیجه پرمویی، خونریزی غیرطبیعی و یا آکنه را درمان کنید.

البته رینگ واژن که در بردارنده ترکیبی از Progestin و Estrogen است و یا چسب هورمونی را جایگزین این قرص های کرده و در نتیجه تنبلی تخمدان را از طریق درمان دارویی برطرف کنید.

معالجه با Progestin

مصرف progestin بین بازه زمانی ده تا چهارده روز هر 2 ماه یا ماهی یکبار، میتواند به تنظیم سیکل قاعدگی کمک کند و محافظت کامل را از شخص بیمار در برابر سرطان مخاط رحم کند.

لازم به توضیح است که معالجه از این طریق سبب عدم بهبود سطح آندروژن و همینطور سبب رفع مشکل نازایی در این گروه از بیماران میشود.

درصورتیکه بیمار قصد بارداری ندارد، مصرف تنها قرص Progestin و یا ابزار درون رحمی که شامل پروژسترون است می تواند جهت درمان گزینه مناسبی باشد.

مصرف گروه های غذایی در معالجه تنبلی تخمدان

براساس تحقیقات پزشکی انجام شده برنامه غذایی کامل و مطلوب می تواند نقش بسزایی در درمان و بهبود PCOS داشته باشد و در نهایت با بالا بردن شانس باروری و در عین حال مراقبت از بارداری را نیز به دنبال داشته باشد.

در بخش های قبلی از تنبلی تخمدان به پیامدهای که براثر این عارضه ممکن است شخص با ان مواجه شود مواردی را متذکر شدیم.

ولیکن بهره مندی از یک برنامه رژیم غذایی استاندارد و مفید در کنار داشتن فعالیتهای ورزشی مناسب و همینطور مدیریت بر روی اضطراب شدید باعث بهبود وضعیت بدنی شخص میشود.

طبق نظر دکتر زرگنج فرد مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک جهت پیشگیری از پیامدهای این بیماری بایستی در برنامه رژیم غذایی خود از گروه های غذایی که در زیر متذکر می شویم استفاده کنند که عبارتند از:

اعتدال میان پروتئینی مصرفی روزانه با میزان برابر از گروه غذایی حاوی کربوهیدرات ها مورد مهمی است که این بیماران بایستی در برنامه رژیم غذایی خود آن را رعایت کنند.

مبتلایان به تنبلی تخمدان بایستی از گروه های غذایی استفاده کنند که دارای کمترین شاخص گلیسمی است.

مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند

مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند گزینه مناسبی جهت پیشگیری از روند این بیماری به شمار می آیند که با حذف چربیهای انباشته در ناحیه شکم و یا پهلو و یا به عبارتی با از دست دادن وزن شخص میتواند بهبودی خود را با پیروی از این رژیم غذایی بدست آورد.

استفاده منظم اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز بدن مانند امگا (3) و امگا (6) در طی روز از دیگر مواردی است که بایستی در رژیم غذایی این بیماران رعایت شود.

مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک جهت درمان این عارضه و یا پیشگیری از نازایی بایستی مصرف کافئین را از برنامه رژیم غذایی خود حذف و یا به حداقل برسانند.

مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند
مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند

غذاهای ارگانیک مانند میوه های خشک شده، آجیل و خشکبار که حاوی ویتامین E، پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و غیره را طبق نظر پزشک معالج و با توجه به کالری مورد نیاز در طول روز مصرف کنید.

استفاده از دو میان وعده و همینطور سه وعده اصلی غذایی بایستی کاملاً در برنامه رژیم غذایی بیماران مبتلا به PCOS رعایت شود.

در این بخش لازم است در پاسخ به سوال این گروه از بیماران که آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود متذکر شویم که شما با رعایت از این رژیم غذایی و بهره مندی از یک برنامه غذایی استاندارد و مفید طبق نظر متخصص تغذیه می توانید اقدامات موثری را در درمان تنبلی تخمدان انجام دهید.

حال ممکن است این سوال برای شما مطرح شود آیا با وجود PCO میتوان بارداری سالمی را تجربه کرد؟

مبتلایان به این بیماری ممکن است دوران بارداری را با ریسک بالاتری و پیامدهای من جمله دیابت بارداری، سقط، افزایش وزن جنین، پره اکلامپسی تجربه کنند.

لذا، طبق نظر دکتر زرگنج فرد، متخصص زنان نازایی توصیه می شود این گروه از بیماران در این دوران بسیار حساس به دلیل سلامت جنین و مادر و پیشگیری از پیامدهای تنبلی تخمدان تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفته و پیوسته فشارخون و همینطور قند خون خود را اندازه گیری کنند.

پیشنهاد ما به شما جهت انجام سونوگرافی دوران بارداری مراجعه به مراکز خدمات درمانی در کلینیک است این مجموعه درمانی دارای مجهزترین و پیشرفته ترین دستگاه ها جهت انجام سونوگرافی است که بیمارانی که با مشکل تنبلی تخمدان همراه هستند میتوانند از خدمات این مجموعه بهره مند شوند.

نتیجه گیری

هرچند سندرم تخمدان پلی کیستیک به تنهایی سبب نازایی نمی شود، ولیکن با خطراتی که PCOS میتواند در دوران بارداری برای جنین و مادر به همراه داشته باشد، بایستی مبتلایان به این بیماری به شکل منظم تحت نظر مجرب ترین متخصص زنان قرار بگیرند.

نتیجه گیری
نتیجه گیری

با توجه به عنوان مقاله آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود، بیان کردیم که در مجموع این عارضه اثرات منفی را بر روی بارداری و همینطور موانعی را جهت سپری کردن بارداری بی خطر و سالم به همراه دارد،

اما تغییر در شیوه زندگی و رعایت دستورالعمل های پزشکی در کنار مصرف داروهای تجویزی می تواند تا حد قابل توجهی عارضه فوق را کنترل و فرزندی سلامت و سالم داشته باشید.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با زر کلینیک:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

https://cutt.ly/oKTcjFo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید