میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس
تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس

لیست موضوعات

تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس

برای درمان برخی مشکلات تمرینات ورزشی درمان مؤثری است مثل تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس که یک روش درمانی مؤثر است و می توان با این تمرینات این مشکل را برطرف نمود. به طور کلی برای درمان قطعی واژینیسموس ، پیشنهاد ما مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر زرگنج فرد می باشد

تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس
تمرینات کگل برای درمان واژینیسموس

ما در این مقاله سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم:

  1. مشکل واژینیسموس چیست؟
  2. علل مشکل واژینیسموس چیست؟
  3. واژینیسموس چه درمان هایی دارد؟
  4. برای درمان واژینیسموس چه تمریناتی مناسب است؟
  5. تمرینات کگل روی کدام عضلات انجام می شوند؟
  6. تمرینات کگل با چه روشی انجام می شود؟
  7. در زمان انجام تمرینات کگل چه نکاتی باید رعایت شود؟

 

مشکل واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس به معنای انقباض غیر ارادی عضلات اطراف واژن می باشد که از داخل شدن هر چیزی به داخل واژن ممانعت می کند. این موضوع به درد هنگام رابطه جنسی منجر می شود و باعث درد در فرد می شود شدت و میزان این درد بین زنان متفاوت است حدوداً 0.5 درصد از خانم ها مشکل واژینیسموس دارند.

علل مشکل واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس دو نوع اولیه و ثانویه دارد در نوع اولیه فرد هیچ وقت قادر به انجام یک رابطه جنسی بدون درد نیست و بیشتر در دخترانی اتفاق می افتد که در دهه سوم زندگی خود هستند این افراد زمانی که می خواهند تامپون بگذارند یا رابطه جنسی برقرار کنند با درد روبرو می شوند. آنها اغلب تا قبل از برقراری رابطه از مشکل خود خبر ندارند.

علت این نوع از واژینیسموس می تواند عفونت دستگاه ادراری، عفونت های قارچی واژن، تجاوز، ترس از رابطه جنسی، آسیب به واژن و یا خشونت های خانوادگی باشد ولی در بیشتر مواقع علت این مشکل ناشناخته است.

واژینیسموس نوع دوم به این شکل است که شخص در گذشته در زمان برقراری رابطه مشکلی نداشته و جدیداً دچار این مشکل شده است. واژینیسموس ثانویه می تواند به دلیل عفونت های قارچی، آسیب هنگام وضع حمل، ترس به خاطر از دست دادن کنترل، نداشتن اعتماد به شریک جنسی و یا مشکلات روحی باشد.

 واژینیسموس چه درمان هایی دارد؟

واژینیسموس اولیه و ثانویه درمان های مشابه هم دارند، با یک تفاوت که در نوع ثانویه معمولاً فرد زودتر به درمان ها جواب می دهد.

واژینیسموس درمان هایی مانند به کار بردن تمرینات و ورزش های خاص جهت تقویت عضلات واژن و لگن، لوبریکانت ها و گاهی استفاده از بی حس کننده هایی نظیر لیدوکائین دارد. گاهی هم دیلاتور های هگار به کار می شود که اندازه های متفاوتی دارند و در واژن قرار داده می شود. در این موارد در ابتدا سایز های کوچک دیلاتور به کار می رود و کم کم اندازه دیلاتور بیشتر می شود. درمان جراحی برای واژینیسموس کاربردی ندارد.

 

برای درمان واژینیسموس چه تمریناتی مناسب است؟

بیشتر زمانی که بیمار با مشکل واژینیسموس به پزشک مراجعه می کند پزشک متخصص به وی ممارست در  اجرای این سبک تمرینات ( کگل) را توصیه می کند این تمرینات عضله های کف و تحتانی لگن را تقویت می کنند و جهت مداوای مشکلاتی نظیر واژینیسموس، بی اختیاری ادرار در خانم ها و انزال زودرس در آقایان به کار می رود

در هنگام انجام تمرینات کگل بعضی از عضلات کف لگن منقبض و شل می شود که به عضلات کگل معروف اند. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید روزی چند نوبت و هر کدام به مدت چندین دقیقه انجام داده و به مدت 1 تا 3 ماه این تمرینات ادامه یابد. تمرینات کگل از افتادگی رحم نیز جلوگیری می کند.

برای درمان واژینیسموس چه تمریناتی مناسب است؟
برای درمان واژینیسموس چه تمریناتی مناسب است؟

تمرینات کگل روی کدام عضلات انجام می شوند؟

برای اینکه بفهمید باید بیشتر روی چه عضلاتی تمرین کنید، باید یک بار جریان ادرار خود را در زمان ادرار کردن متوقف سازید عضلاتی که سبب توقف جریان ادرار شده اند، همان عضلاتی اند که لازم است تقویت شوند.

توقف ادرار در نهایت یک یا دو بار در ماه به عنوان تمرین استفاده شوند. توجه کنید که بیشتر از دو بار درماه نباید این کار را انجام دهید زیرا که ممکن است نتیجه ای بر عکس شود. و به ضعف عضلات، آسیب رسیدن به مثانه و کلیه منجر شود همچنین تمریناتی هم که سبب تقویت عضلات کف لگن می شود، به کار ببرید.

تمرینات کگل با چه روشی انجام می شود؟

پیش از اقدام به تمرینات کگل مثانه خود را خالی نمایید. زیرا انجام این تمرینات با مثانه پر یا نیمه پر به جز ایجاد درد ممکن است منجر به خروج ادرار شود این تمرینات می تواند در حالت نشسته و خوابیده هم انجام شوند.

اگر حالت خوابیده را انجام می دهید باید به پشت خوابیده و دستان خود را نزدیک بدن قرار داده و زانوها خم باشد و سر باید پایین باشد که منجر به فشار بر روی گردن نشود. عضلات شکم و باسن باید ریلکس نگه داشته شده و عضلات کف لگن را شل شود به شکلی که انگار فرد بخواهد ادرار کند. سپس عضلات لکن به آرامی به سمت داخل و بالا کشیده شود به گونه ای که فرد انقباض و حرکت آن را به طرف بالای بدن خود حس کند.

باید 5 ثانیه نگه داشته شود اگر برای شروع کار 5 ثانیه زیاد است فرد می تواند با 2 الی 3 ثانیه شروع نماید. پس از انقباش 10 ثانیه استراحت انجام شود می تواند هر هفته انقباض را بیشتر کرده به گونه ای که به 10 ثانیه برسد. این حرکات باید 10 بار تکرار شود. روزی 3 یا 4 بار تکرار شود اما نباید از این بیشتر شود.

تمرینات کگل با چه روشی انجام می شود؟
تمرینات کگل با چه روشی انجام می شود؟

در زمان انجام تمرینات کگل چه نکاتی باید رعایت شود؟

انجام صحیح این تمرین و دانستن روش صحیح آن خیلی مهم است و انجام آن توسط افرادی که تکنیک آن را نمی دانند نباید انجام شود زیرا احتمال دارد که وضعیت بیمار را بدتر کند

بعضی از افراد در زمان تمرین نفس خود را نگه می دارند این کار غلطی است و باعث می شود فشار داخل شکم بالا برود و به عضلات کف لگن فشار وارد شود و باید در حال تنفس راحت انجام شود

در زمان انجام تمرینات کگل چه نکاتی باید رعایت شود؟
در زمان انجام تمرینات کگل چه نکاتی باید رعایت شود؟

و در حین تمرین تمرکز روی عضلات لگن باشد و از فشار بر روی دیگر عضلات جلوگیری شود و اگر بعد از انجام این تمرینات فرد در ناحیه شکم خود احساس درد کند بدین معنی است که تمرینات را درست انجام نداده است و اگر تمرین صحیح انجام شده باشد فرد به راحتی می تواند عضلات خود را 10 ثانیه به شکل منقبض نگه دارد و به راحتی نفس بکشد.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال۱۳۶۱ به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و فارغ التحصیل 1368

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال۱۳۷۴در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سابقه کار در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت, کاشت نخ از سال۱۳۸۶

سابقه کار در زمینه زیبایی های زنان با دستگاه مونالیزاتاچ از سال۱۳۹۴

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد

آدرس : تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس : 161 930 22 021

۰۹۱۲۷۳۷۹۸۹۳

اینستاگرام:dr_zarganj

ایمیل :info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید