میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟
آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

لیست موضوعات

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

در این مطلب سعی داریم به سوال آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟ پاسخ دهیم و این بیماری تناسلی را که ممکن است دامن گیر افراد شود مفصلا توضیح دهیم

توجه : در حال حاضر در کلینیک دکتر زرگنج ،ارائه خدمات معاینه تبخال تناسلی آقایان انجام نمی شود و تقاضا می شود در این مورد تماس نگیرید.

حتما شما هم تا به حال درگیر تبخال در صورت یا بدن خود شده اید. ما در این مقاله می خواهیم علل تبخال تناسلی و راه های پیشگیری و درمان آن را در قالب سوالات زیر شرح دهیم

  • علت بیماری تبخال تناسلی چیست؟
  • ویروس تبخال دستگاه تناسلی چگونه است؟
  • تبخال تناسلی در زنان چگونه است؟
  • تبخال تناسلی در مردان چگونه است؟
  • تشخیص بیماری تبخال تناسلی چگونه است؟
  • تبخال تناسلی را چگونه درمان کنیم ؟
  • راه های پیشگیری از بیماری تبخال تناسلی چیست؟
  • آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟
  • چه عواملی باعث تحریک بیماری در بدن فرد می شود؟
  • اقدامات مهم در مقابله با بیماری چیست؟
  • دوره درمان بیماری چقدر است؟
  • درمان های خانگی تبخال چیست؟

 

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟
آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

علت بیماری تبخال تناسلی چیست؟

تبخال یک بیماری عفونی است که در ناحیه تناسلی به علت رابطه جنسی با فردی آلوده به ویروس هرپس سیمپلکس ، وارد بدن فرد گیرنده می شود و او را درگیر می کند. این ویروس از طریق خون وارد بدن فرد شده و در نزدیکی عصب خود را ساکن می کند و در موقعیتی مناسب شروع به تکثیر در سطح پوست با نشانه هایی از قبیل سوزش ، خارش زیاد ، و وجود تاول هایی آبدار خود را نمایان می کند.

معمولا بعد از انتقال آثار بیماری بین 2 تا 20 روز بعد خودش را نشان می دهد. در صورتی که بسیار سطحی باشد خود به خود محو و درمان می شود. در صورتی که فرد اهمیتی به این نوع تبخال ندهد امکان پیشروی ویروس انتقال به اندام های دیگر می رود.

علت بیماری تبخال تناسلی چیست؟
علت بیماری تبخال تناسلی چیست؟

تبخال در سنین کودکی

تبخال از سنین کودکی می تواند در صورت مخصوصا دور دهان ظاهر شده و فرد را درگیر کند ، تبخال صورت که معمولا خیلی سطحی و شاید زیاد قابل دیدن نباشد اغلب نیازی به درمان ندارد و خود به خود از بین خواهد رفت. اما در صورت مشاهده علائم های ناگهانی نظیر تب و  … حتما باید به پزشک مراجعه و تحت درمان با داروهای ضد ویروسی بیماری و علائم آن را کنترل کنید.

تبخال تناسلی به دلیل نزدیکی بسیار به اندام تناسلی می تواند به سرعت وارد بدن شود و شدت بیماری بسیار وخیم شود ، لذا تبخال تناسلی را بسیار جدی بگیرید و به محض شروع علائم یا احتمال تبخال به پزشک مربوطه مراجعه و تحت درمان قرار بگیرید. تبخال تناسلی که بیشتر بخاطر آمیزش جنسی محافظت نشده منتقل می شود در صورت سهل انگاری وارد بدن شده و آثار نامطلوبی از خود به جای خواهد گذاشت.

 

ویروس تبخال دستگاه تناسلی چگونه است؟

تبخال تناسلی از ویروس HSV به دو نوع تیپ 1 و تیپ 2 فرد را درگیر می کند. تبخال با وجود اینکه بسیار سبک شمرده می شود می تواند آثار جبران ناپذیری بر افراد بگذارد. پیشگیری از ابتلا به بیماری می تواند بسیار موثر واقع شود و شاید در صورت ابتلا بیماری به سرعت بهبود پیدا کند.

تیپ 1 ویروس : این نوع ویروس می تواند از کودکی آغاز و بارها و بارها تکرار شود غالبا در اطراف دهان و صورت نمایان می شود و در عرض 2 تا 3 روز علائم بیماری بهبود پیدا می کنند. به این نکته دقت کنید در صورت وجود این بیماری هم از تماس با افراد دیگر و یا تماس دست آلوده به اندام های دیگر خودتان جلوگیری کنید.

تیپ 2 ویروس : این نوع ویروس در بزرگسالان بسیار شایع است و ممکن است با آغاز فعالیت جنسی بارها و بارها در طول زندگی افراد را درگیر کند. این نوع هم با دارو تحت کنترل و بهبودی قرار می گیرد. در ادامه بیشتر درباره درمان توضیح خواهیم داد.

ویروس تبخال دستگاه تناسلی چگونه است؟
ویروس تبخال دستگاه تناسلی چگونه است؟

تبخال تناسلی در زنان چگونه است؟

تبخال تناسلی در خانم ها دارای علائمی است که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

تبخال دستگاه تناسلی با تاول های آبدار و عفونی در اطراف مقعد ، واژن و حتی پاها و باسن ممکن است خود را نشان دهد به دلیل حساسیت بیماری قبل از ورود به دستگاه تناسلی حتما به پزشک مراجعه کنید.

به علت وجود این تاول ها ممکن است در هنگام دفع ادرار متوجه سوزش شوید.

احساس درد و سوزش و خارش در ناحیه لگن و ران ها و پاها از علائم دیگری است.

در موارد عفونی حاد امکان سردرد ، تب و استفراغ وجود دارد.

ترشحات آبکی

ترشحات آبکی از واژن و نشانه هایی شبیه به سرماخوردگی از دیگر علائم تبخال دستگاه تناسلی در خانم هاست.

تبخال تناسلی در بانوان بسیار آزار دهنده تر از آقایان است ، اگر در دوره درمانی دچار عادت ماهیانه شدید حتما نوارهای بهداشتی را در مدت زمان کوتاه تعویض و محیط درگیر تبخال را پیوسته تمیز و خنک نگه دارید ، عادت ماهیانه یکی از عوامل پیشرونده بیماری به شمار می رود ، حتما در این دوره بهداشت شخصی را بیش از پیش رعایت کنید ، در طول دوره عادت ماهیانه مایعات زیاد مصرف کنید و از پوشش تنگ و چسبان جدا خودداری کنید.

به علت شرایط خاص در این دوره و جهت بهبود التهابات ناشی از تبخال به زخم های موجود و تاول ها دست نزنید و در صورت ترکیدن تاول ها تحت نظر پزشک از پمادهای بی ضرر استفاده کنید ، کمپرس یخ در این دوره می تواند به بهبود زخم ها کمک کند ، اگر زخم ها باز شده و دچار خونریزی هستند علاوه بر موارد ذکر شده این نکته را به دکتر گزارش دهید.

 

تبخال تناسلی در مردان چگونه است؟

تبخال های تناسلی در آقایان نیز دارای علائمی است که ممکن است با خانم ها تفاوت داشته باشد. در زیر تعدادی از علائم تبخال در مردان را بررسی می کنیم.

  • ترشحات آبکی از مجاری ادرار در آقایان ممکن است از علائم تبخال در دستگاه تناسلی باشد.
  • در مواردی احتمال استفراغ خفیف ، تب و سردرد
  • درد در ناحیه لگن و پاها
  • تاول های عفونی و آبدار سوزش و خارش در محل تاول ها
  • ترکیدن تاول ها و ایجاد زخم پس از چند روز از علائم تبخال تناسلی می باشد.

 

تشخیص بیماری تبخال تناسلی چگونه است؟

عموما بعد از ظاهر شدن علائم پزشک مربوطه با یک معاینه چشمی می تواند وجود و عدم جود بیماری را رد یا تایید کند ، اما اگر علائمی ندارید و فکر می کنید این ویروس در بدن شماست حتما به پزشک مراجعه کرده و با یک آزمایش خون پزشک قادر به تشخیص ویروس هرپس سیمپلکس  در خون شما خواهد بود. در صورت نیاز پزشک از تاول های به وجود آمده نمونه برداری می کند.

 

تبخال تناسلی را چگونه درمان کنیم ؟

در واقع تبخال تناسلی درمان قطعی ندارد ، اما با دارو درمانی می توان از شدت آن کاست و علائم را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. لیزر درمانی یکی از بهترین شیوه های درمان و کنترل ویروس تبخال تناسلی است ، افرادی که مکررا دچار تبخال های دستگاه تناسلی می شوند می توانند با لیزر درمانی تا دوره معینی حدودا یک سال از بروز مجدد تبخال جلوگیری کنند.

همانطور که اشاره شد تبخال یک بیماری عفونی مقاربتی است و احتیاج به مراقبت های زیادی دارند. حتما شریک جنسی سالم داشته باشید و از کاندوم استفاده کنید. و سعی کنید در طول دوره درمانی خود روابط جنسی نداشته یا حتما رابطه جنسی محافظت شده برقرار کنید.

مصرف داروهای ضد ویروسی

افرادی که زیاد درگیر تبخال عفونتی نمی شوند می توانند با مصرف داروهای ضد ویروسی علائم را کاهش و بیماری را تا حد بسیار زیادی کنترل کنند. استفاده از دارو و یا لیزر درمانی باید تحت نظر پزشک و به دستور پزشک مربوطه انجام شود.

از نمونه داروهای مورد تجویز پزشکان می توان به داروهای ضد ویروسی ، داروهای اعصاب جهت کاهش استرس و نگرانی ، داروهای عفونی و داروهای قاعدگی برای بانوان اشاره کرد ، باید تاکید کرد تمامی داروها باید با تجویز پزشک مصرف شود ، لذا از مصرف سرخورد هر گونه داروی حتی کم خطر بشدت پرهیز و خودداری کنید.

 

راه های پیشگیری از بیماری تبخال تناسلی چیست؟

از بهترین روش های پیشگیری بیماری تبخال دستگاه تناسلی میتوان به :

انتخاب شریک جنسی سالم و مناسب :

تعدد شریک جنسی هم در خانم ها و هم در آقایان عاملی بسیار پرخطر برای ابتلا به ویروس تبخال است. در انتخاب شریک جنسی سالم نهایت دقت را داشته باشید.

استفاده از کاندوم در روابط جنسی :

اگر همسر شما مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی است تا قبل از بهبود از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید و همیشه از کاندوم استفاده کنید.

در خانم ها روش زایمان سزارین توصیه می شود :

یکی از پرخطر ترین موارد ابتلا انتقال بیماری از مادر به جنین است ، بانوان باردار برای جلوگیری از انتقال بیماری به کودک خود در صورت داشتن ضایعات فعال در ناحیه تناسلی حتما از روش سزارین برای زایمان استفاده کنند.

پوشش نازک در فصل تابستان :

یکی از راه های پیشگیری استفاده از لباس های نخی و آزاد است ، خطر عرق سوز باعث ایجاد و شدت بیماری در بدن فرد می شود ، خصوصا در روزهای بسیار گرم از پوشیدن لباس های چسبان و تنگ خودداری کنید.

تماس نداشتن با افرادی که تبخال دارند :

تماس بدنی یکی دیگر از راه های شیوع بیماری تبخال به افراد دیگر است ، با کسانی که تبخال دارند در صورت امکان تماس بدنی نداشته باشید. زیرا ویروس تبخال به سرعت انتقال و تکثیر می شود.

همچنین مصرف مکمل های افزایش دهنده ایمنی بدن می تواند تعدد عود را کاهش دهد.

اگر سابقه تبخال تناسلی دارید :

باید بسیار مراقب بوده و حتما تحت نظر پزشک باشید ، در صورتی که قبلا سابقه تبخال تناسلی داشته اید احتمال زیادی میرود ویروس در بدن شما باشد و به سرعت خودش را تکثیر کند ، از هر گونه رفتاری که عامل تحریک بیماری میشود جلوگیری کرده و زیر نظر پزشک باشید.

واکسن تبخال :

در حال حاضر واکسنی با عنوان واکسن تبخال که مناسب برای تبخال نوع دوم ، و آمیزشی می باشد در مرحله ورود به آزمایش های انسانی است که با این واکسن امکان پیشگیری از تبخال نوع دوم فراهم می شود. دقت داشته باشید بیماری تبخال هیچ گاه از بین نخواهد رفت و فقط داخل بدن شما تا شرایط مناسب دیگری برای رشد مجدد ویروس ها در سطح پوست خاموش می شود.

نوشیدن آب :

نوشیدن آب زیاد گردش خون را بهبود و آب رسانی به پوست بدن را تنظیم می کند. همیشه بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا در صورت وجود بیماری به روند بهبود و پیشگیری از عارضه های احتمالی خود کمک کنید.

دوران بارداری :

اگر در دوره بارداری به سر می برید حتما معاینات لازم و آزمایشات سلامت خود و جنین را همواره بررسی و مورد تایید پزشکان قرار دهید.

لوازم شخصی :

اگر شخصی در منزل دچار تبخال است حتما جهت پیشگیری بشقاب ، قاشق ، چنگال و کلیه لوازم شخصی فرد را دور از دسترس باقی افراد خانواده قرار دهید ، دقت داشته باشید هیچ گونه تماسی با فرد مبتلا به تبخال نداشته و تمامی نکات پیشگیری را انجام دهید.

 

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

تبخال با وجود اینکه هنوز درمان قطعی نداشته و ریشه کن نشده است ، اما اغلب بیماری بی خطری است ، در شرایطی که فرد دارای عفونت زیاد باشد ممکن است باعث افزایش شدت تاول ها و عفونت بدن شود.

اما مادران باردار باید بسیار مراقب این مسئله باشند اگر در دوران بارداری دچار تبخال تناسلی شدند حتما تحت نظر پزشک بیماری را کنترل و از سرایت آن به جنین جلوگیری کنند. تبخال تناسلی اگر در فرآیند زایمان به کودک انتقال یابد ممکن است منجر به کوری ، مرگ وآسیب های مغزی به کودک شود.

بانوان باردار مبتلا به تبخال

توصیه می شود بانوان باردار مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی حتما با روش سزاین زایمان کرده و سلامت کودک خود را به خطر نیندازند.

مادران شیرده که مبتلا به تبخال تناسلی هستند در صورتی که تبخال روی سینه نباشد می توانند به شیردهی ادامه داده و بیماری به کودک منتقل نخواهد شد ، این مورد نیازمند مراقبت بسیار است که دست های آلوده و التهابات ناشی از تبخال به بدن کودک تماس نداشته باشد.

همچنین تبخال تناسلی می تواند عاملی برای انتقال دیگر بیماری های مقاربتی نظیر ایذر باشد.

در موارد نادری به علت شدت التهابات ، لوله خروج ادرار در مثانه ملتهب شده و مشکل دفع ادرار به وجود می آید در چنین حالتی فرد در صورتی که نتواند ادرار خود را تخلیه کند باید سوند وصل کند تا مشکل دفع ادرار و خطر افزایش عفونت در ناحیه تناسلی کاهش یابد.

التهاب پوشش رکتوم

تبخال تناسلی در آقایان نیز می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به التهاب پوشش رکتوم شود ، لذا حتما در صورت وقوع تبخال در نواحی تناسلی حتما تحت نظر پزشک و با مشورت او شروع به مصرف داروهای ضد ویروس کنید

تبخال تناسلی در آقایان معمولا با شدت کمتری خود را نمایان می کند و در صورت مراقبت به زودی به بهبودی می رسند اما باید توجه داشته باشند بعد از بهبودی کامل و به اصطلاح خاموشی بیماری از کاندوم در روابط جنسی استفاده کنند و با شریک جنسی سالم رابطه برقرار کنند.

 

چه عواملی باعث تحریک بیماری در بدن فرد می شود؟

سیگار کشیدن باعث می شود عفونت به سرعت رشد کرده و بیماری با شدت بیشتر خود را نمایان کند ، توجه داشته باشید هر گونه عاملی خطرناک ممکن است به رشد ویروس در بدن کمک کرده و باعث وخیم تر شدن بیماری در بدن شود.

پریود شدن خانمها ( عادات ماهانه) ، عادت ماهیانه در خانم ها به دلیل خروج خون ممکن است بر شدت عفونت در ناحیه دستگاه تناسلی باعث افزایش شدت بیماری  و یا ورود عفونت به داخل بدن شود.

مصرف داروهایی که ایمنی بدن را در برابر بیماری ها و عفونت ها کم میکند ، اگر داروهای شیمی درمانی مصرف می کنید و احتمال عفونت و تبخال در بدن خود می دهید فورا به پزشک مراجعه و قبل از شدت بیماری سعی در کنترل و کاهش علائم تبخال در بدن خود شوید.

استرس

استرس از مواردی است که بسیار بر تبخال نوع یک و دو تاثیر دارید ، شاید برای شما هم پیش آمده باشد بعد از خوابی ترسناک یا اگر کسی در خواب شما را صدا بزند بعد از بیداری میبینید دچار تبخال دور دهان یا صورت شده اید ، در نوع دوم تبخال هم استرس خیلی موثر است ، داشتن استرس میتواند بر شدت التهابات و علائم تبخال تناسلی افزوده و ویروس بیشتر در بدن بیمار تکثیر شود.

مصرف چای و قهوه می تواند باعث افزایش شدت التهابات شود ، در این دوره حتی اگر بهبودی را احساس کردید تا تکمیل دوره درمان خود از مصرف چای و قهوه خودداری کنید ، چای سبز نیز باعث افزایش خونریزی و جراحات در ناحیه تناسلی می شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه فرابنفش به شدت بر التهابات پوست و خارش و افزایش عفونت بر بدن موثر است ، باعث شدت بیماری می شود ، حتما در محیط های خنک و مرطوب قرار بگیرید.

 

اقدامات مهم در مقابله با بیماری چیست؟

از لباس های نازک مخصوصا شلوار و لباس زیر نخی استفاده کنید. فشاری بر تاول ها وارد نشود. برخورد هوای آزاد به تاول ها به سرعت بهبود بیماری و از بین رفتن علائم کمک شایانی خواهد کرد. سعی کنید از لباس های نخی و بسیار خنک کمک بگیرید.

از پارچه ای پشمی با چند تکه یخ برای کاهش التهاب تاول ها استفاده کنید. حتما یخ را درون پارچه قرار داده و روی زخم ها بگذارید ، سرمای یخ و مالش بسیار آرام باعث بهبود بیماری و خارش و سوزش در محل تاول ها خواهد شد ، بسیار احتیاط کنید پارچه را حتما بعد از استفاده دور بیندازید یا به خوبی شست و شو دهید.

از کرم های تجویزی برای کاهش درد هنگام دفع ادرار استفاده کنید ، تحت نظر پزشک حتما برای کاهش درد در ناحیه تناسلی مخصوصا هنگام دفع ادرار از داروهای تجویزی دکتر استفاده کنید و مراقب باشید عفونت وارد دستگاه تناسلی نشود.

شستشو دست ها

قبل و بعد از استفاده از کرم ها حتما دست های خود را بشویید ، با هر گونه تماسی که در محل زخم یا تاول ها داشتید ، دست های خود را به خوبی شست و شو دهید و مراقب باشید دست های آلوده را به اندام های دیگر یا دیگران نزنید.

تا زمانی که آثار بیماری درمان نشده سعی کنید رابطه جنسی برقرار نکنید ، حتی الامقدور تا زمانی که دوره درمان کامل نشده از برقراری رابطه جنسی مخصوصا رابطه دهانی یا بدون کاندوم برحذر باشید. با وجود از بین رفتن علائم بیماری ویروس می تواند در بدن شما زنده بماند و به دیگران سرایت کند.

به جوش ها دست نزنید

هیچ گاه سعی در کندن تاول ها و جوش ها نکنید ، این کار باعث وخامت بیماری و افزایش عفونت در بدن شما می شود.

هرگز در این دوره بیماری از تیغ و یا روش های دیگر برای از بین بردن موهای زائد ناحیه درگیر تبخال استفاده نکنید ، این کار بسیار خطرناک و ممکن است باعث ایجاد زخم در بدن و ورود عفونت به داخل خون بدن شما شود.

شست و شوی مداوم بدن مخصوصا ناحیه درگیر ویروس می تواند به بهبودی و سلامت بدن شما کمک کند ، سعی کنید ناحیه تبخال را شست و شو با حوله ای تمیز خشک و تمیز نگه دارید.

تاول ها را فشار ندهید و یا سعی بر ترکاندن تاول ها نداشته باشید این کار بسیار خطرساز است و باعث گسترش ویروس ها در سطح بافت پوست بدن می شود و بیماری شدت میابد.

اگر شما بیشتر وقتتان را در خانه هستید حتما بگذارید جریان هوای آزاد به التهابات سطح پوست برخورد و باعث بهبود علائم بیماری شود در صورتی که نمی توانید در خانه استراحت کنید در محیط های کاری و بیرون حتما شرایطی را فراهم کنید تا التهابات پوستی را هر دو ساعت شسته و سطح پوست را با حوله یا پارچه ای نرم خشک و تمیز نگه دارید.

 

نکته ای بسیار مهم :

هیچ گاه دستها و یا البسه ای که آلوده می باشد را به صورت خصوصا چشم ها نزنید ، چشم ها به دلیل حساسیت بالایی که دارند ممکن است ویروس به سرعت در این ناحیه منتقل و گسترش یابد و تبخال چشمی یکی از مواردی است که فورا باید تحت درمان قرار گرفته زیرا منجر به نابینایی قرنیه چشم می شود.

 

دوره درمان بیماری چقدر است؟

دوره درمان بیماری نیز ممکن است از 5 روز تا 14 روز حاد شود ، معمولا تا بیست روز کامل  علائم بیماری کم و بهبودی حاصل می شود.

البته بی احتیاطی و مراقبت نکردن از بدن در این دوره می تواند دوره را طولانی و بسیار خطرناک کند ، در این دوره سعی کنید از هر گونه اقدامی که منجر به ورود ویروس به داخل بدن می شود جلوگیری کرده و به بهبودی و سلامتی خود کمک کنید.

توجه داشته باشید از بین رفتن علائم نشانه بهبودی نیست و ممکن است ویروس هنوز در خون شما وجود داشته باشد پس برای اطمینان از بهبودی کامل حتما تحت نظر پزشک آزمایش لازمه را انجام بدهید.

 

درمان های خانگی تبخال چیست؟

طب کهن همیشه تاثیراتی بسیار قوی بر درمان بیماری ها داشته اما تبخال به عنوان یک بیماری مسری و ویروسی خطرناک بهتر است حتما تحت نظر پزشکان مربوطه درمان شود ،  با مشورت پزشک می توانید از درمان های خانگی زیر هم در روند بهبود و از بین رفتن ویروس در بدن کمک بگیرید.

درمان های خانگی تبخال چیست؟
درمان های خانگی تبخال چیست؟

سیر

خواص ضد ویروسی سیر بر کسی پوشیده نیست ، سیر با استفاده خواص بینظیری که در مواجه با بیماری تبخال نشان می دهد می تواند به سرعت بر روند بهبود شما اثر گذاشته و بیماری را تا حد بسیار بالایی از بین برده ، همچنین استفاده از سیر در دوره درمانی می تواند التهاب و سوزش و خارش ناشی از تبخال را کاهش دهد.

 

چگونه از سیر استفاده کنیم :

سیر را می توان به صورت روزانه در برنامه غذایی خود جای دهید .

استفاده از روغن درخت چای

استفاده از ترکیب روغن درخت چای و روغن زیتون در بهبود و کاهش خارش پوستی در ناحیه تناسلی بسیار موثر واقع می شود. این ترکیب بی نظیر می تواند به سرعت خارش و سوزش را از بین برده و علائم بیماری را از بین ببرد.

 

روغن درخت چای به دلیل خواص بالایی که دارد می تواند بدن را در برابر ویروس تیپ 1 و ویروس تیپ 2 تبخال مقاوم و شدت بیماری بسیار کم کند ، البته در استفاده از روغن درخت چای نهایت احتیاط را داشته باشید ممکن است نسبت به پوست های حساس واکنش نشان داده و موجب پوسته پوسته شدن پوست بدن و ناحیه درگیر تبخال شود.

 

چگونه از روغن درخت چای و روغن زیتون استفاده کنیم:

ابتدا یک توپ پنبه ای تهیه و دو قطره روغن زیتون را با پنج قطره روغن درخت چای مخلوط و توپ پنبه ای را به این ترکیب آغشته کنید.

حداکثر سی دقیقه این ترکیب بر پوست شما بماند و بعد با یک توپ پنبه ای دیگر محیط درگیر را تمیز و با آب بسیار ولرم شست و شو دهید ، حتما بعد از شست و شو محیط را به صورت ضربه ای خشک بگذارید هوا در این ناحیه جریان داشته باشد.

 

گیاه آقطی

این گیاه دارویی دارای خواص بیشماری از قبیل درمان آلرژی و فواید ضد آلرژی دارد به همین علت یکی از مناسب ترین روش های درمانی تبخال تناسلی به شمار میرود. همچنین از روغن این گیاه پر خاصیت برای کنترل عفونت های سیسنوسی استفاده میشود. افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند میتوانند از این گیاه برای کنترل فشارخون استفاده کنند.

 

چگونه از گیاه آقطی استفاده کنیم:

ترکیب برگ خشک این گیاه به همراه عسل فوق العاده اثر بخش در بهبود وضعیت عفونت بدن و کاهش سوزش و خارش ناشی از تبخال تناسلی است.

 

گیاه اکیناسه

اگر به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود باشید ، حتما باید اثر جادویی گیاه اکیناسه را در تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان خارش و سوزش ناشی از التهابات تبخال را ببینید ، گیاه اکیناسه یکی از محبوب ترین گیاهان حاضر در طب سنتی برای درمان آلرژی ها و درمان علائم بیماری تبخال تناسلی است.

 

چگونه از گیاه اکیناسه استفاده کنیم :

میتوانید چای کیسه ای گیاه اکیناسه را تهیه و روزی دو بار مصرف کنید ، درباره مصرف این گیاه برای کودکان و اطفال حتما با پزشک مشورت کنید. چای اکیناسه تاثیری جادویی در کنترل خارش التهابات پوستی داشته و به عنوان آرام کننده آلرژی ها شناخته شده است.

 

روغن نارگیل :

استفاده از روغن نارگیل در هنگام خواب شبانه بسیار موثر در کاهش التهابات و خارش پوستی است ، در هنگام شب چند قطره روغن نارگیل را درون پنبه ای تمیز ریخته و به سطح ملتهب پوست بمالید و بگذارید یک شب تا صبح بماند ، صبح بعد از خواب حتما محل مورد نظر را با آب ولرم شسته و با دستمال یا حوله ای تمیز سطح پوست را خشک کنید.

استفاده چند بار از روغن نارگیل تاثیر فوق العاده ای برای درمان بیماری تبخال خصوصا در ناحیه دستگاه تناسلی دارد.

 

چای بادرنجبویه

حتما نام آشنای بادرنجبویه را شنیدید ، گیاه بادرنجبویه یکی از گیاهان پر خاصیت در درمان بیماری ها و یک آنتی اکسیدان قدرتمند به شمار میرود ، استفاده از چای بادرنجبویه برای کاهش علائم بیماری تبخال تناسلی و جلوگیری از پیشروی بیماری بسیار مناسب و توصیه میشود.

 

چگونه از چای بادرنجبویه استفاده کنیم :

علاوه بر مصرف روزانه چای بادرنجبویه میتوانید عصاره برگ خشک آن را به مدت بیست دقیقه به محل تاول ها مالیده و به بهبود بیماری خود کمک کنید.هم چنین بادرنجبویه فواید بسیار زیادی از جمله آرامش اعصاب ، خوشبو کننده دهان و نشاط آور دارد ، پس مصرف آن نه تنها ضرری نداشته بلکه باعث سرخوشی و آرامش اعصاب و روان شما خواهد شد.

 

مصرف لیزین

با وجود مصرف هر روزه این اسید آمینه ضروری بدن شاید اسمش برای شما هم ناآشنا باشد. لیزین یکی از اسید آمینه های ضروری بدن است که مصرف آن باید همیشه در برنامه غذایی افراد گنجانده شود. لیزین سرشار از اسیدآمینه و بر کاهش علائم تبخال و جلوگیری از گسترش بیماری بسیار موثر است. استفاده روزانه از مواد لبنی دارای لیزین میتواند به بهبود سریع تبخال و پیشگیری از مبتلا شدن به انواع تبخال ها موثر واقع شود.

 

چگونه از لیزین استفاده کنیم :

شیر سویا ، پنیر ، ماهی و … از بهترین منابع دارای لیزین میباشند که اگر در برنامه غذایی قرار گرفته کمک بسیار زیادی به افراد ، جهت پیشگیری از ابتلا به تبخال و درمان علائم تبخال های صورت و تناسلی میباشد. بسیاری از مواد غذایی دارای لیزین هستند و در صورت کمبود لیزین میتوان از داروهای دارای لیزین هم تحت نظر پزشک مصرف کرد.

 

روغن میخک

هر چه از خواص روغن میخک بگوییم باز هم کم است. روغن مخیک یکی از بهترین تسکین دهنده های التهابات تناسلی است ، کافیست با یکبار استفاده از روغن معطر میخک به تاثیر شگفت انگیز آن ایمان بیاورید ، میخک دارای خواص درمانی بسیاری که از جمله آنها میتوان به درمان بوی بد دهان و تحریک آنزیم های دستگاه گوارشی اشاره کرد. از دیگر خواص میخک میتوان به سلامت دهان و دندان ها اشاره کرد ، این روزها بیشتر خمیردندان ها در ترکیبات خود از روغن میخک استفاده میکنند و در زمان قدیم به عنوان ادویه ای بسیار پرکاربرد داشته است.

 

چگونه از روغن میخک استفاده کنیم :

خوردن میخک میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت و استفاده موضعی از روغن میخک میتواند به بهبود علائم بیماری کمک کند ، استفاده دو یا سه بار از این شیوه درمانی به بهبود تاول و زخم های تناسلی بسیار کمک میکند. نکته ای که باید درباره میخک بیان کرد این است که ممکن است بعضی از افراد را دچار حساسیت کند لذا قبل از مصرف مخصوصا به صورت استنشاق آن حتما اطمینان حاصل کنید که به این روغن حساسیت ندارید.

 

مر حجازی

مر حجازی که عده ای آن را با نام مروارید حجازی میشناسد صمغ درختی بسیار معطر است که علاوه بر شفافیت ظاهری آن در درمان بسیاری از بیماری ها توصیه و مصرف میشود. استفاده از روغن گیاه مرحجازی در درمان تاول های تناسلی بسیار موثر است ، خاصیت ضد ویروس این گیاه به بهبود و در پیشگیری از ابتلای مجدد به تبخال را کاهش میدهد همچنین باعث افزایش قدرت سیستم بدنی افراد میشود.

استفاده از روغن معطر مرحجازی پوست را ترمیم و در کاهش التهابات بسیار موثر است. مر حجازی نیز در درمان سو هاضمه و مشکلات معده بسیار موثر است و در هندوستان بسیار از این صمغ شفاف استفاده میشود.

 

چگونه از گیاه مرحجازی استفاده کنیم :

در مرحله اول باید ناحیه تناسلی را با آب ولرم شسته و با پارچه ای لطیف به صورت ضربه ای آن را خشک کنید. پنبه ای را آغشته به روغن مر حجازی کنید و به راش ها بمالید اجازه دهید حدودا سی دقیقه بر ناحیه التهابی بماند ، اگر احساس گزش یا سوزن سوزن در آن قسمت داشتید ، اصلا جای نگرانی نیست چون به زودی برطرف خواهد شد. پس از سی دقیقه روغن تاثیر خود را میگذارد.

اگر به صورت خوراکی از این گیاه استفاده میکنید باید بدانید طعم بسیار تلخی دارد و توصیه میشود حتما مقداری عسل همراه با آن میل شود. همچنین استفاده از این صمغ برای کودکان توصیه نمیشود حتما تحت نظر و مشورت دکتر این روغن را مصرف کنید.

 

کمپرس سرد :

استفاده از کمپرس سرد در بعضی افراد بسیار در کاهش التهابات پوستی و زخم های تبخال موثر واقع میشود حتما روزانه چند بار از کمپرس سرد استفاده و بعد از آن با حوله ای کاملا تمیز و نرم محل را خشک کنید. در صورتی که کمپرس گرم برای شما موثر است ، از آب جوشیده استفاده کنید

جمع بندیمطلب

تبخال با وجود اینکه سالیان سال است شناخته شده است هنوز درمان قطعی و کامل نداشته و ممکن است در صورت سهل انگاری بسیار خطرناک باشد ، هیچ گاه دست های آلوده را به چشم ها نزنید زیرا باعث درگیر شدن باقی اندامتان میشود ، اگر به تبخال تناسلی در خود مشکوک هستید حتما به پزشک مراجعه و مراحل تایید بیماری را بگذرانید.

از لباس های نخی و خنک استفاده کنید ، با تایید دکتر برای تسریع روند بهبود خود حتما از درمان های خانگی موثر استفاده کنید.

سعی کنید همیشه تغذیه سالم داشته باشید و از انتقال بیماری به خود و دیگران پیشگیری کنید.

حتما شریک جنسی سالم داشته باشید و حتما حتما روابط جنسی محافظت شده برقرار کنید.

تبخال تناسلی در بانوان باردار بسیار مسئله مهمی بشمار میرود ، روش زایمان سزارین برای حفظ سلامت کودک اکیدا توصیه میشود.

مادران شیرده در صورتی که تبخال روی سینه و در تماس با کودک قرار ندارد میتوانند به شیردهی ادامه دهند.

و در آخر اگر مبتلا به تبخال هستید و یا احتمال ابتلا به تبخال تناسلی را میدهید حتما به پزشک مراجعه کنید و در صورت نیاز و تایید پزشک از تاول های سطح پوست نمونه برداری کنید.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سابقه 12 سال کار در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت, کاشت نخ از سال 86

سابقه 5 سال کار در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا از سال 94

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد

آدرس : تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس : 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل :info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید