میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود
آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود

لیست موضوعات

آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود

آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود ؟ برای پاسخ به این سوال، با ما در ادامه همراه شوید.

از لحاظ فیزیولوژیک و جنسیت، اختلالات بسیار زیادی برای زنان اتفاق می‌افتد که فقط مخصوص جنس مؤنث می‌باشد. یکی از مشکلاتی که می‌تواند به‌ عنوان یک اختلال بزرگ در بدن بانوان شناخته شود، مسئله تنبلی تخمدان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به زر کلینیک مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این کلینیک تماس بگیرید.

02128111615

بروز این اختلال جنسی که با نام تنبلی تخمدان در بدن بانوان صورت می‌گیرد، باعث ناباروری نیز خواهد شد. این اختلال شایع به ‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین مواردی است که در مقابل سلامتی بانوان ایستادگی می‌کند و شایع‌ترین دلیل ناباروری در بانوان شناخته می‌شود. ناگفته نماند که با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی در سطح پزشکی و همین‌طور ناباوری، اغلب درمان‌های خاصی برای این اختلال صورت می‌گیرد. اما همچنان این معضل برای برخی از افراد نگران‌ کننده و خطرناک است.

آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود
آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود

می‌توان گفت بروز تنبلی تخمدان به‌ عنوان اشکالی هورمونی می‌باشد که اغلب بانوان بارور در سنین ۱۵ تا 44 سالگی درگیر آن خواهند شد. نوعی بیماری که با نام سندرم تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته می‌شود، بر اثر آزادسازی تخمک‌های تنبل در تخمدان‌ها حاصل می‌گردد.

بدن بانوان در شرایط عادی به ‌صورت ماهانه تخمک‌گذاری دارد

بدن بانوان در شرایط عادی به ‌صورت ماهانه تخمک‌گذاری دارد. به‌ گونه‌ای که باعث می‌شود که فولیکول‌ها در تخمدان‌ها رشد کنند و تولید هورمون تخمک‌گذاری از داخل فولیکول‌ها آزاد گردند.

اما در بانوانی که درگیر بیماری تخمدان پلی کیستیک هستند، به ‌جای تولید یک فولیکول بزرگ، تعداد بسیاری فولیکول کوچک تولید می‌شود و باعث برهم خوردن تعادل هورمونی بدن زنان خواهد شد. این پروسه باعث می‌شود تا تخمک‌گذاری از مسیر طبیعی خود در ماه خارج شود. به ‌همین دلیل است که بانوان دچار مشکل باروری خواهند شد.

بدن بانوان در شرایط عادی به ‌صورت ماهانه تخمک‌گذاری دارد
بدن بانوان در شرایط عادی به ‌صورت ماهانه تخمک‌گذاری دارد

اولین مراحلی که برای دریافت علت ناباروری در زنان مورد بررسی قرار می‌گیرد، بررسی ذخیره تخمدان‌ها می‌باشد. پس اولین سوال این است که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود؟ تمام تلاش ما این است که در ادامه این مطلب به بررسی این ‌موضوع بپردازیم تا در صورت نیاز بتوانید برای درمان تحت نظر دکتر زر گنج فرد در زر کلینیک اقدامات تخصصی دریافت کنید. مجموعه زر کلینیک، از معتبرترین مراکز درمانی در این حوزه شناخته می شود. پس با ما در ادامه همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست آیا تنبلی تخمدان همیشگی است دیدن کنید.

مطالبی که در این مقاله بررسی می‌کنیم، عبارتند از:

آیا می‌دانید فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود؟

آیا می‌دانید فرآیند تخمک گذاری به چه صورت است؟

آیا می‌دانید ارتباط تخمدان پلی کیستیک و ناباروری چیست؟

آیا می‌دانید تنبلی تخمدان چیست؟

آیا می‌دانید شرایط ایجاد تنبلی تخمدان چیست؟

آیا می‌دانید عوارض کم‌کاری تخمدان زنان چیست؟

آیا می‌دانید ذخیره تخمدان چیست؟

آیا می‌دانید ذخیره نرمال تخمک برای بارداری چقدر است؟

آیا می‌دانید نشانه‌ها و علائم کاهش ذخیره تخمدان چیست؟

آیا می‌دانید عوامل کاهش ذخیره تخمدان در بانوان چیست؟

آیا می‌دانید ارتباط ذخیره تخمدان و سایز تخمدان چیست؟

آیا می‌دانید چه مواردی موجب عدم تخمک‌گذاری در بدن بانوان می‌شود؟

آیا می‌دانید علائم و نشانه‌های تنبلی تخمدان چیست؟

آیا می‌دانید علائم پیشرفته‌تر تنبلی تخمدان شامل چیست؟

آیا می‌دانید شرایط تشخیص تنبلی تخمدان چیست؟

آیا می‌دانید بهترین زمان تشخیص ناباروری تخمدان تنبل چه زمانی است؟

آیا می‌دانید دلیل اصلی تنبلی تخمدان چیست؟

آیا می‌دانید رعایت چه نکاتی برای این بیماران ضروری است؟

آیا می‌دانید درمان قطعی تنبلی تخمدان و ناباروری در چیست؟

جمع ‌بندی مطالب

 

آیا می‌دانید فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود؟

مهم‌ترین سوالی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم تا در انتها بتوانیم یک جواب قطعی از آن دریافت کنیم، این است که بدانیم آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود؟

برای بررسی دقیق‌تر به این پرسش و پاسخی صحیح به این پرسش باید بگوییم یکی از اختلالات شایع هورمونی در زنان که می‌تواند اثربخشی بسیار بالایی را در حیطه ناباروری و نازایی بگذارد، مشکل سندرم پلی کیستیک می‌باشد. هنگامی‌ که این مشکل و اختلال در بدن بانوان اتفاق می‌افتد، باعث از بین رفتن تعادل هورمون‌های زنانه خواهد شد.

آیا می‌دانید فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود؟
آیا می‌دانید فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود؟

همین‌طور می‌تواند اختلالاتی را در حیطه هورمون‌های دوران قاعدگی به دست بیاورد. بنابراین شرایط بارداری برای بانویی که درگیر این مشکل می‌باشد، بسیار دشوار و سخت خواهد بود.

در صورتی‌ که هیچ‌گونه روند درمانی برای سندرم پلی کیستیک یا کیست تخمدان که با نام فولیکول تخمدان شناخته می‌شود، صورت نگیرد، مشکلات حاد و جدی را برای بیماران در بر خواهد داشت و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز افزایش خواهد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌ مورد باید بگوییم که تخمدان، بخش اصلی از سیستم تولید مثل بانوان شناخته می‌شود که شامل دو بخش لوله‌های فالون و واژن است. زمان مخصوصی برای رهاسازی تخمک‌ها در تخمدان وجود دارد  که در ادامه بیشتر در مورد آن خواهیم گفت.

آیا می‌دانید فرآیند تخمک گذاری به چه صورت است؟

لازم به ذکر است بگوییم تخمک‌ها به ‌صورت یک ساختار نارس در یک مایع کوچک تشکیل خواهند شد که به آن فولیکول گفته می‌شود. در هر ماه با توجه به فرایند عادت ماهانه بانوان؛ غده هیپوفیز، هورمون‌های مختلفی ترشح  می کند که باعث تحریک سازی فولیکول تخمدان می‌گردد. به این نوع از هورمون‌ها FSH  گفته می‌شود.

همین‌طور یکی دیگر از هورمون‌های مختلف بدن که با نام جسم زرد شناخته می‌شود، در تخمدان شروع به ترشح خواهد کرد که در آزمایشات ژنتیکی، این هورمون با نام LH  خوانده می‌شود. بعد از ترشح، این هورمون مستقیماً وارد گردش خون خواهد شد.

آیا می‌دانید فرآیند تخمک گذاری به چه صورت است؟
آیا می‌دانید فرآیند تخمک گذاری به چه صورت است؟

حال بعد از این‌ که هورمون‌ها توانستند به مقصد یعنی تخمدان برسند، تعداد بسیار زیادی همانند هزاران فولیکول نارس،  با توجه به اندازه‌ی فولیکول مد نظر شروع به رسیدن می‌کنند. سپس هنگامی ‌که همه تخمک‌ها رسیدند و به سایز و اندازه موجود تبدیل شده‌اند، فرآیند ترشح هورمون استروژن روی فولیکول‌ها آغاز می‌گردد. هورمون استروژن به‌ عنوان مهم‌ترین هورمون جنسی در زنان شناخته می‌شود.

با توجه به اهمیت هورمون استروژن، هنگامی ‌که این هورمون در بدن بانوان به‌ اندازه‌ی مشخصی برسد، فرآیند ترشح هورمون ال اچ توسط هیپوفیز روی تخمدان‌ها صورت خواهد گرفت

با توجه به اهمیت هورمون استروژن، هنگامی ‌که این هورمون در بدن بانوان به‌ اندازه‌ی مشخصی برسد، فرآیند ترشح هورمون ال اچ توسط هیپوفیز روی تخمدان‌ها صورت خواهد گرفت. این شرایط سبب می‌شود تا فولیکول بالغ شده، تخمک را آزاد کند که به این پروسه، فرایند تخمک‌گذاری گفته می‌شود.

بعد از آن نوبت این است که تخمک رها شده توسط فرایند تخمک‌گذاری در لوله فالوپی‌ حرکت کند و منتظر بماند تا فرایند باروری توسط اسپرم انجام بگیرد.

در این حالت تمامی فولیکول‌ها و تخمک‌های ناقص متلاشی می‌شوند و از بین می‌رود. نکته مهم دیگر این است که بدانید در صورتی ‌که تخمک مربوطه بارور نشود، باعث فروریختن لایه رحم خواهد شد و فرایند قاعدگی در بدن اتفاق می‌افتد. تمامی مراحل تخمک‌گذاری در این موارد بررسی شد تا شما بتوانید درک کنید که به چه اندازه فرایند تخمک‌گذاری روی باروری مهم است.

در پاسخ به این پرسش که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، همواره جواب مثبت است. اما برای بررسی دقیق‌تر این ‌موضوع، در ادامه به موارد بیشتری خواهیم پرداخت تا در صورت نیاز با مراجعه به زر کلینیک، از خدمات گسترده دکتر زر گنج فرد بهترین نتیجه را برای درمان نازایی دریافت کنید.

آیا می‌دانید ارتباط تخمدان پلی کیستیک و ناباروری چیست؟

در پاسخ به این سوال که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، دریافتیم که جواب مثبت است و می‌توان گفت که عامل اصلی نازایی، مربوط به فولیکول تخمدان می‌باشد. اما در صورتی ‌که فردی در این حیطه درگیر تخمدان پلی کیستیک باشد، ناباروری را سریع‌تر از حد ممکن تجربه خواهد کرد. در این مواقع با بروز بیماری کیست تخمدان هیپوفیز نمی‌تواند هورمون ال اچ را وارد جریان خون کند.

البته این هورمون در سطح غیر طبیعی وارد جریان خون خواهد شد. بنابراین می‌تواند چرخه طبیعی قاعدگی را برهم بزند و سبب شود فولیکول تخمدان به بلوغ کافی نرسد. بنابراین رهاسازی در تخمک مربوطه اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل باعث می‌شود تا ناباروری در بدن فرد صورت بگیرد.

البته ناگفته نماند که در این‌ میان، برخی از فولیکول‌های بالغ دیگر به‌ هیچ ‌عنوان از بین نمی‌روند و همانند کیسه‌ای مایع باقی می‌مانند. پس این فولیکول‌ها با نام کیست در ناحیه تخمدان شناخته می‌شود. در این مواقع اغلب افرادی که درگیر کیست تخمدان می‌شوند، انسولین بسیار زیادی در بدن آن‌ها ترشح خواهد شد.

به ‌مرور زمان انسولین بسیار و ترشح هورمون ال اچ در بدن باعث می‌شود که در این دو هورمون روی همدیگر انباشته شوند. سپس باعث می‌شود تا تخمدان‌ها هورمون تستسترون بیشتری را تولید کنند و دسترسی برای این هورمون در تخمدان بانوان افزایش پیدا می‌کند.

آیا می‌دانید ارتباط تخمدان پلی کیستیک و ناباروری چیست؟
آیا می‌دانید ارتباط تخمدان پلی کیستیک و ناباروری چیست؟

به‌ مرور زمان، ترشح غیر طبیعی هورمون تستوسترون در درون تخمدان مانع اصلی باروری و نازایی خواهد شد. هنگامی‌ که میزان هورمون تستوسترون در بدن افزایش پیدا می‌کند، منجر به پیدایش تغییرات و علائم مختلف دیگری در بدن خواهد شد.

آیا می‌دانید تنبلی تخمدان چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، در ابتدا باید شناخت درستی در رابطه با تنبلی تخمدان داشت. یکی از اختلالات هورمونی که در بدن بانوان می‌تواند با مشکل ناباروری پدید می‌آید، تنبلی تخمدان می‌باشد.

در حالت طبیعی در طول سیکل عادات ماهیانه، هماهنگی بین غده هیپوفیز، مغز، رحم و تخمدان وجود دارد. در واقع می‌توان گفت تعدادی هورمون که از مغز ترشح می‌شوند، در فولیکول‌ها آماده‌سازی خواهند شد. سپس حدوداً یک تا دو فولیکول که بالغ شده‌اند، آزاد خواهند شد.

در این موقع، رحم تحت تاثیر تمامی آن هورمون‌ها قرار گرفته ‌است و ضخامت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین باعث افزایش ترشحات موجود آن خواهد شد. سپس باعث می‌شود این فولیکول‌ها آزاد شوند و با اسپرم ترکیب شوند و شرایط مساعدی را برای لانه‌گزینی جنین فراهم خواهند ساخت.

آیا می‌دانید شرایط ایجاد تنبلی تخمدان چیست؟

در شرایطی که ترکیبات بین تخمک آزاد شده و اسپرم صورت بگیرد، بارداری برای افراد اتفاق می افتد. اما در غیر این شرایط، فرو ریختن دیواره رحم اتفاق می‌افتد و باعث افت هورمون‌ها می‌گردد تا مجدداً سیکل قاعدگی از سر گرفته شود. افرادی که درگیر مشکل تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک می‌باشند، در بدن دچار ناباروری می‌شوند.

پس اگر هیچ ‌گونه درمان موفقی برای آن‌ها صورت نگیرد، ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلفی همچون سرطان تخمدان، سرطان پستان و سرطان رحم برای آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. موارد بسیار زیادی می‌تواند باعث تنبلی تخمدان گردد. به ‌عنوان نمونه، چاقی یکی از نشانه‌های آن است. اما نمی‌توان قطع به‌ یقین گفت تمامی افرادی که دچار اضافه‌ وزن می‌باشند، درگیر تنبلی تخمدان نیز هستند.

به ‌همین دلیل نیازی به تعجب در هنگام بروز مشکل تنبلی کیسه تخمدان برای افراد لاغر وجود ندارد. زیرا در بسیاری از مواقع، بروز این بیماری جنبه ارثی دارد و در اغلب اوقات می‌بینیم که اقوام درجه یک فرد دچار این معضل نیز بوده‌اند.

آیا می‌دانید شرایط ایجاد تنبلی تخمدان چیست؟
آیا می‌دانید شرایط ایجاد تنبلی تخمدان چیست؟

اما برای این ‌که بدانیم آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، باید بررسی دقیق‌تری روی برخی از عوامل داشته ‌باشیم تا در صورت نیاز بتوانید از خانم دکتر زر گنج فرد به‌ عنوان بهترین پزشک متخصص بانوان در زر کلینیک کمک بگیرید. زر کلینیک، از معتبرترین مراکز درمانی در این زمینه به شمار می آید.

آیا می‌دانید عوارض کم‌کاری تخمدان زنان چیست؟

پیرو پاسخ به این سوال که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، باید در رابطه با عوارض چشمگیر کم‌کاری تخمدان نیز اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهیم. همان‌ طور که گفتیم، پاسخ به این سوال مثبت است. زیرا فولیکول‌های تخمدان می‌توانند دلیل مؤثری برای عدم باروری و نازایی باشند.

اما لازم به ذکر است بگوییم که کم‌کاری تخمدان‌ها و یا تنبلی تخمدان به دلیل اختلالات هورمونی به وجود می‌آیند. در کل می‌توان گفت که این افراد به ‌صورت ماهیانه و منظم شرایط تخمک‌گذاری را نخواهند داشت. به‌ همین دلیل یک سیکل بی‌نظم برای آن‌ها انجام خواهد گرفت.

عمدتاً بی‌نظمی سیکل قاعدگی برای این افراد به‌ صورت افزایش فاصله دوره‌های قاعدگی نشان داده نمی‌شود که این از مهم‌ترین علایم شایع این بیماری می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین عوارض کم‌کاری تخمدان‌ها و یا تنبلی آن‌ها، پریودهای نامنظم است که زندگی افراد را دچار اختلال خواهد کرد.

ذخیره تخمدانی که در این دسته از افراد قرار می‌گیرد، معمولاً بسیار زیاد است اما عملکرد کافی را برای باروری نخواهد داشت. از مهم‌ترین عوارض دیگر تنبلی تخمدان، مواردی همچون دیابت، پرمویی، پرفشاری خون، افزایش وزن و چاقی می‌باشند.

تصور بانوانی که دچار تنبلی تخمدان می‌شوند

تصور بانوانی که دچار تنبلی تخمدان می‌شوند، این است که به‌ هیچ‌ عنوان دیگر فرایند بارداری برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد و نگرانی‌هایی از این ‌دست خواهند داشت که به ‌عنوان فردی نازا شناخته می‌شوند این افراد در هنگام مراجعه به پزشکان فوق ‌تخصص ناباروری و مراکزی همچون زر کلینیک، دلیل اصلی مشکلات خود را درک می‌کنند و متوجه خواهند شد که تنبلی تخمدان و فولیکول‌های موجود در آن باعث نازایی آن‌ها شده است.

واقعیت امر بر این است که بی‌نظمی و کاهش تخمک‌گذاری در این افراد به نسبت دیگر بانوان باعث نازایی بیشتر در بدن آن‌ها خواهد شد.

اما خبر خوب این است که در همه افرادی که دچار تنبلی تخمدان می‌شوند، مشکل تخمدان پلی کیستیک مشاهده نخواهد شد. اما برای اطمینان بهتر و بیشتر می‌توانید از دکتر زرگنج فرد به ‌عنوان پزشک حاذق در این امور کمک بگیرید. با مراجعه به زر کلینیک می‌توانید از تخصص‌های این پزشک حاذق بهره‌مند شوید.

تصور بانوانی که دچار تنبلی تخمدان می‌شوند
تصور بانوانی که دچار تنبلی تخمدان می‌شوند

آیا می‌دانید ذخیره تخمدان چیست؟

هنگامی از واژه و اصطلاح ذخیره تخمدان استفاده می‌گردد که در آزمایش مربوطه برخی از افراد، تعداد تخمک در همان لحظه برای فرد کم یا زیاد باشد. در حالت کلی  در تخمدان بانوان تعداد بسیاری تخمک وجود دارد. حال با انجام آزمایشات مختلف می‌توان دریافت که در همان لحظه چه اندازه از تخمک در تخمدان برای باروری بانوان دیده می‌شود.

حدوداً ۷ میلیون تخمک در هفته بیستم در رحم مادر برای جنین دختر وجود دارد. به مرور زمان تعداد تخمک‌های موجود در تخمدان مادر کاهش پیدا می‌کند و تا هنگام تولد جنین نوزاد، حدوداً ۲۰۰ تخمک در بدن او وجود خواهد داشت.

البته ناگفته نماند که هر جنین دختر براساس تعداد مشخص ‌شده ای از فولیکول هایی که در درون تخمدان مادر وجود دارد، به دنیا خواهد آمد. یعنی تفاوت‌هایی بین تعداد فولیکول‌ها در بین نوزادان دختر وجود دارد.

هنگامی ‌که دختر به زمان بلوغ می‌رسد، تخمک‌گذاری در بدن او آغاز می‌گردد و هر ماه یکی از فولیکول‌های موجود در بدن او به شکل تخمک در رحم آزاد خواهند شد. به‌ همین دلیل تعداد تخمک‌ها در ذخیره تخمدان با گذشت زمان و افزایش سن فرد کمتر می‌شود.  این روند کاهشی تا هنگامی ادامه پیدا می‌کند که فرد به سن یائسگی برسد و تمامی ذخایر تخمک در تخمدان او به اتمام برسد.

مسئله مهم این است که بدانیم دلیل و مشکل نازایی در بدن افراد چیست و در پاسخ درستی به این پرسش که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، داشته باشیم. طبق این اصول و شناخت فرایند تخمک‌گذاری می‌توان گفت که فولیکول‌های تخمدان، دلیل اصلی و مؤثر نازایی می‌باشند.

آیا می‌دانید ذخیره نرمال تخمک برای بارداری چقدر است؟

بانویی که بتواند پروسه بارداری را به‌خوبی سپری کند، باید در ابتدا ذخیره تخمدان او را مورد بررسی قرار داد. زیرا این مسئله ارتباط مستقیم و تعبد توانایی باروری شخص خواهد داشت و میمون به‌طور معمول ذخیره تعداد تخمدان ذخیره تخمدان نرمال برای این شرایط باروری بین پنج‌تا ۵ و ۶ می‌باشد.

در صورتی ‌که ذخیره تخمدان افراد کمتر از ۱ باشد، شانس باروری برای افراد بسیار کمتر از حد ممکن می‌شود که در این مواقع نیاز است تحت نظر دکتر زر گنج فرد به‌عنوان بهترین پزشک در مرکز درمانی معتبر زر کلینیک، عرضه داروهای تحریک‌کننده تخمدان استفاده اعداء آش استفاده از این داروها محرک خوبی برای تخمک‌گذاری تخمک‌گذاری در زنان می‌باشد و می‌تواند قاعده‌های نامنظم را برای بانوان کنترل کند

آیا می‌دانید ذخیره نرمال تخمک برای بارداری چقدر است؟
آیا می‌دانید ذخیره نرمال تخمک برای بارداری چقدر است؟

آیا می‌دانید نشانه‌ها و علائم کاهش ذخیره تخمدان چیست؟

در حالت کلی نمی‌توان تشخیص درستی در رابطه با کاهش ذخیره تخمدان داد. علائم و نشانه خاصی برای آن وجود ندارد. برای این منظور باید حتما چکاپ‌ها و معاینات دوره‌ای داشته باشید تا بتوان از این طریق به تشخیص خوبی از کاهش ذخیره تخمدان رسید. ممکن است علائمی مشابه با تنبلی تخمدان در برخی از افراد مشاهده گردد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر خواهد شد.

  • سقط ‌جنین
  • عادت ماهانه بسیار سنگین در اثر تاخیر در قاعدگی
  • پریود نشدن در چندین دوره مختلف بدون علائم بارداری
  • مشکلات بارداری به ‌عنوان تأخیر در حاملگی
  • چرخه‌های قاعدگی کوتاه‌ مدت
آیا می‌دانید نشانه‌ها و علائم کاهش ذخیره تخمدان چیست؟
آیا می‌دانید نشانه‌ها و علائم کاهش ذخیره تخمدان چیست؟

آیا می‌دانید عوامل کاهش ذخیره تخمدان در بانوان چیست؟

برای این ‌که بتوانیم به تشخیص دقیقی در رابطه با این سوال برسیم که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، باید از دلایل کاهش ذخیره تخمدان بگوییم. زیرا همان ‌طور که دریافتیم، کاهش یافتن ذخیره تخمدان دلیل اصلی نازایی برخی از افراد می‌باشد.

اصولاً ممکن است برای برخی از افراد، کاهش یافتن ذخیره تخمدان به دلایل طبیعی همچون افزایش سن و پیری اتفاق بیفتد. اما در هر صورت برخی از دلایل مختلف دیگر ممکن است تأثیر و نقش مهمی روی کم شدن ذخایر تخمدان‌ها داشته باشند.

شایع‌ترین دلایلی که در این مواقع باعث کم شدن ذخیره تخمدان می‌شوند، عبارتند از:

  • سابقه ابتلا به بیماری اوریون
  • ابتلا به آندومتریوز
  • عفونت‌های لگنی
  • ناهنجاری‌های ژنتیکی و مادرزادی
  • اختلال و بیماری در لوله‌های رحمی
  • پرتودرمانی و شیمی‌درمانی
  • برخی از اختلالات خود ایمنی
  • سیگار کشیدن مداوم

آیا می‌دانید ارتباط ذخیره تخمدان و سایز تخمدان چیست؟

لازم به ذکر است بگوییم که ارتباط مستقیمی بین ذخیره تخمدان‌ها با اندازه تخمدان وجود دارد. کاملاً طبیعی است که هر چه میزان این سایز تخمدان بزرگ‌تر باشد، ذخایر تخمدان در درون آن نیز بیشتر خواهد بود.

به ‌مرور زمان افزایش سن می‌تواند نقش عمده و اساسی را روی کاهش ذخیره تخمدان و همین‌طور سایز آن در نظر داشته باشد. این پروسه تا سن یائسگی ادامه‌دار خواهد بود تا جایی‌ که ذخیره تخمدان در سن یائسگی به صفر خواهد رسید.

یکی از اولین فاکتورهایی که برای درمان ناباروری مؤثر و مفید شناخته می‌شود، داشتن ذخیره تخمدان مناسب است که در اولین مرحله، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. در هنگام مراجعه به پزشکان برای بررسی دقیق‌تر دلایل ناباروری، اولین موضوع ممکن، شناخت ذخیره تخمدان است.

به‌ عنوان نمونه اگر میزان ذخیره تخمدان در لنج بین ng/ml 1 تا ng/ml 3 باشد، می‌توان از طریق روش ‌های مختلفی همچون آی ‌وی اف، فرایند باروری را برای افراد انجام داد. این کار باعث درمان ناباروری نیز خواهد شد. اگر جواب آزمایش های شما برای شناخت ذخایر تخمدان مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و عدد کمتر از ۱ در آن نشان داده شود، می‌توان دریافت که ذخایر موجود در تخمدان شما بسیار اندک است و در این مواقع باید به پیشنهاد پزشک معالج خود، از تخمک‌های اهدایی به باروری رسید.

در برخی از مواقع حتی اگر فرد دارای ذخیره تخمدان بسیار پایینی باشد، اما در لوله‌های فالوپ و یا اسپرم همسر او هیچ ‌گونه مشکلی مشاهده نشود، امکان بارداری برای افراد وجود نخواهد داشت. ولی اگر به دلایل مختلفی همچون مشکلات در رحم، لوله‌های فالون، تخمدان و یا حتی اسپرم همسر نیازمند لقاح در خارج از رحم باشد، اهمیت بسیاری در پی شناخت ذخیره تخمدان وجود دارد.

آیا می‌دانید چه مواردی موجب عدم تخمک‌گذاری در بدن بانوان می‌شود؟

برای بررسی دقیق‌تر به این پرسش که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، باید در ابتدا بدانیم که چه عواملی می‌توانند نقش مخربی بر عدم تخمک‌گذاری داشته باشند. عوامل و پارامترهای مختلفی در دوره تخمک‌گذاری باعث می‌شود تا سیکل دوره بانوان به‌ هم بریزد. یکی از شایع‌ترین حالات ممکن، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان می‌باشد که بر اثر کمبود یکی از آنزیم‌ها در بدن بانوان اتفاق می‌افتد. این پروسه باعث می‌شود تا آنزیم مربوطه در بدن آزاد نشود و روند تخمک‌گذاری صورت نمی‌گیرد.

آیا می‌دانید چه مواردی موجب عدم تخمک‌گذاری در بدن بانوان می‌شود؟
آیا می‌دانید چه مواردی موجب عدم تخمک‌گذاری در بدن بانوان می‌شود؟

آیا می‌دانید علائم و نشانه‌های تنبلی تخمدان چیست؟

برای برخی از افراد، بسیار مهم است که با کسب اطلاعات در رابطه با نشانه‌ها و علائم هر چه سریع‌تر، از اقدامات درمانی استفاده کنند. در رابطه با نشانه‌ها و علائم تنبلی تخمدان باید بگوییم که در ابتدای امر ممکن است اختلالات مربوط در بدن افراد تا ماه‌ها هیچ ‌گونه نشانه و علامتی را نداشته باشد و به ‌صورت پنهان در بدن فرد پدیدار گردد.

آیا می‌دانید علائم و نشانه‌های تنبلی تخمدان چیست؟
آیا می‌دانید علائم و نشانه‌های تنبلی تخمدان چیست؟
اما در برخی از مواقع، عوارض شایعی از تنبلی تخمدان در بدن بانوان اتفاق می‌افتد که می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را در موارد زیر دانست.
  • ریزش مو یکی از عوامل تنبلی تخمدان است.
  • چاق شدن بی ‌مورد یکی دیگر از عوامل تنبلی تخمدان است.
  • رشد موهای زائد مکرر، یکی از نشانه‌های تنبلی تخمدان است.
  • دیر و یا زود شدن عادت ماهانه، دیگر دلیل تنبلی تخمدان است.
  • یکی از نشانه‌های تنبلی تخمدان، لکه بینی قبل ‌از عادت ماهانه می‌باشد.
  • لکه بینی بین ۲ عادت ماهانه نیز از دیگر دلایل تنبلی تخمدان است.
  • خون‌ریزی‌های گاه‌ و بیگاه از دیگر نشانه‌های تنبلی تخمدان است.
  • قطع شدن یک ‌بار عادت ماهانه یکی دیگر از نشانه‌های بروز این بیماری است.
  • پیدایش جوش و آکنه می‌تواند مربوط به تنبلی تخمدان باشد.
  • افسرده شدن بدون دلیل از دیگر نشانه‌های تنبلی تخمدان است.

آیا می‌دانید علائم پیشرفته‌تر تنبلی تخمدان شامل چیست؟

شاید لازم به ذکر باشد بدانید که یکی از مهم‌ترین موارد موجود که نشاندهنده تنبلی تخمدان می‌باشد، بروز موهای زائد در بین سینه‌ها، کشاله ران، چانه، دور سینه و دیگر نواحی بانوان است. برای این ‌که تشخیص بدهید که موهای زائد در این نواحی پدیدار شده است، باید بگوییم موهای زائد ضخامتی به ‌اندازه موهای زیر بغل دارد و در این مواقع نگران ‌کننده خواهد بود.

آیا می‌دانید علائم پیشرفته‌تر تنبلی تخمدان شامل چیست؟
آیا می‌دانید علائم پیشرفته‌تر تنبلی تخمدان شامل چیست؟

مسئله مهم دیگر، در رابطه با دیر شدن فرایند عادت ماهانه می‌باشد. این شرایط بر اثر زیاد شدن ضخامت رحم می‌باشد. همین‌طور در هنگام دوره‌های عادت ماهانه، دردهای بسیار وحشتناکی را در پی خواهد داشت. این افراد مستعد دیر باروری یا ناباروری می‌باشند، ممکن است در کنار تمامی این موارد، دچار دیابت معمول، فشار خون بالا و دیابت بارداری نیز باشند.

پس در پاسخ به این سوال که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، باید بگوییم که بله؛ تمامی علائم تنبلی تخمدان می‌تواند عاملی برای پیدایش نازایی باشد.

دیگر علائم تنبلی تخمدان در مراحل پیشرفته که می‌تواند در مراحل پیشرفته موارد زیر شمرده می‌شود.

  • بروز بیماری دیابت در مراحل پیشرفته تنبلی تخمدان صورت می‌گیرد.
  • بروز ناباروری در مراحل پیشرفته تنبلی تخمدان صورت می‌گیرد.
  • بروز دیابت بارداری در مراحل پیشرفته تنبلی تخمدان حاصل می‌گردد.
  • بروز بیماری‌های قلبی عروقی در مراحل پیشرفته تنبلی تخمدان صورت می‌گیرد.
  • بروز سرطان رحم در موارد پیشرفته تنبلی تخمدان حاصل می‌گردد.
  • بروز سرطان سینه در موارد پیشرفته تنبلی تخمدان صورت می‌گیرد.

پس لازم است بگوییم که بررسی دقیق روی علائم بانوان در دوره عادت ماهیانه برای شناخت بیشتر تنبلی تخمدان، یکی از موارد مهم و ضروری می‌باشد تا با شناخت به ‌موقع بتوانید اقدامات درمانی را به بهترین نحو ممکن پیش ببرید. برای این کار می‌توانید روی تخصص‌های دکتر زر گنج فرد حساب ویژه‌ای باز کنید و با مراجعه به مجموعه معتبر زر کلینیک، خدمات خوبی از تخصص‌های این پزشک دریافت کنید.

آیا می‌دانید شرایط تشخیص تنبلی تخمدان چیست؟

طبق نظر دکتر زر گنج فرد به‌ عنوان بهترین متخصص در زر کلینیک، عامل اصلی نازائی، فولیکول‌های تخمدان می‌باشد. اما نگرانی برخی از افراد، شرایط تشخیص تنبلی تخمدان می‌باشد.

برای این دسته از افراد لازم است بگوییم که روش‌های مختلفی برای تشخیص انواع بیماری‌های زنان وجود دارد، اما بهترین روش ممکن در این حیطه که می‌تواند تنبلی تخمدان را به‌ خوبی نشان بدهد تا هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی برای بیمار انجام بگیرد، روش سونوگرافی است.

این بیماری با استفاده از روش تشخیصی سونوگرافی قابل ‌تشخیص خواهد بود. هنگامی ‌که بیمار به توصیه دکتر زر گنج فرد از سونوگرافی برای تشخیص تنبلی تخمدان استفاده می‌کند، در نمای سونوگرافی، تعداد بسیار زیادی از فولیکول‌های زیر در محیط تخمدان دیده می‌شود.

پیدایش این فولیکول‌ها عامل اصلی مهم برای نازایی می‌باشند. معمولاً در نتیجه‌ی سونوگرافی، حجم بسیار زیادی از این فولیکول‌ها در تخمدان مشاهده می‌گردد. اغلب حجم تخمدان بسیار بزرگ است و تخمدان افرادی که دچار نازائی و ناباروری شده اند، بزرگ و صدفی شکل می‌باشد.

بعد از این که آزمایش سونوگرافی برای این افراد انجام شد، ممکن است در آزمایشگاه، نتایج حاصل ‌شده از آزمایشات مختلف این افراد، میزان زیادی از هورمون‌های جنسی و یا هورمون‌های مردانه را نشان بدهد. مجموع تمامی این علائم در کنار بررسی دقیق یافته‌های رادیولوژی و آزمایش‌های مختلف می‌تواند تشخیص بیماری تنبلی تخمدان را برای پزشک معالج شما بهتر کند. برای استفاده از این خدمات می‌توانید از زر کیلنیک کمک بخواهید تا تشخیص دقیقی از تنبلی تخمدان را دریافت کنید.

آیا می‌دانید بهترین زمان تشخیص ناباروری تخمدان تنبل چه زمانی است؟

برای درک بیشتر شما عزیزان و شناخت تنبلی تخمدان و دلایل اصلی آن روی نازایی، لازم است تا به تمامی بانوان این توصیه را داشته ‌باشیم که اگر همچنان با گذشت ۶ ماه برای بارداری اقدام کرده‌اید، اما نتیجه‌ای حاصل نشده ‌است، بهتر است بعد از آن به بهترین پزشکان فوق ‌تخصص مراجعه داشته باشید. دکتر زر گنج فرد یکی از این پزشکان است که می‌تواند به شما کمک کند.

زیرا در ابتدا ارزیابی‌های مختلفی از طریق سونوگرافی واژینال، آزمایش هورمونی، عکس رنگی از رحم و دیگر موارد این ‌چنینی در زر کلینیک صورت خواهد گرفت. بعد از آن لازم است تا آزمایش هایی روی اسپرم همسر شما انجام بگیرد تا از این طریق بتوان تشخیص دقیقی در رابطه با ناباروری شما داشت.

البته در بسیاری از مواقع، دلیل اصلی نازایی افراد، فولیکول تخمدان می‌باشد. خبر خوب این است که در صورتی ‌که در زمان مشخص‌ شده به دکتر زر گنج فرد در زر کلینیک مراجعه داشته باشید و تحت نظر باشید، می‌توانید بر این  اوضاع کنترل دقیق‌تری داشته باشید.

پس می‌توان گفت که پاسخ این پرسش که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، همواره مثبت است و بهتر است هر چه سریع‌تر از طریق دارد دکتر زر گنج فرد، درمان لازم برای شما انجام بگیرد.

آیا می‌دانید بهترین زمان تشخیص ناباروری تخمدان تنبل چه زمانی است؟
آیا می‌دانید بهترین زمان تشخیص ناباروری تخمدان تنبل چه زمانی است؟

آیا می‌دانید دلیل اصلی تنبلی تخمدان چیست؟

در پاسخ به این پرسش که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود، جواب ما مثبت بود و توانستیم با استفاده از اطلاعاتی که در مطالب بالا برای شما مطرح کردیم، دریابیم که بررسی فولیکول‌های تخمدان می‌تواند عامل اصلی بروز نازایی و ناباروری در بانوان باشد.

آیا می‌دانید دلیل اصلی تنبلی تخمدان چیست؟
آیا می‌دانید دلیل اصلی تنبلی تخمدان چیست؟

اما شاید نیاز باشد تا اطلاعاتی در رابطه با دلیل اصلی تنبلی تخمدان برای شما بیان کنیم. عوامل بسیار متعددی می‌توانند روی این بروز تنبلی تخمدان مؤثر واقع شوند.

اما در حالت کلی به تشخیص دکتر زر گنج فرد می‌توانیم مهم‌ترین دلایل تنبلی تخمدان را در موارد زیر عنوان کنیم و از این طریق اطلاعات شما را در رابطه با این‌ که چرا فرد دچار این اختلال خواهد شد، افزایش دهیم.
  • داشتن استرس و اضطراب یکی از مهم‌ترین دلایل تنبلی تخمدان می‌باشد.
  • برخی از عوامل ژنتیکی که به‌ هیچ ‌عنوان مشخص نیستند، دلیل اصلی تنبلی تخمدان می‌باشند.
  • اضافه‌ وزن و چاقی مهم‌ترین نکته تاثیرگذار برای تنبلی تخمدان است.
  • افزایش هورمون‌های استروژن و هورمون مردانه دلیل اصلی تنبلی تخمدان می‌باشد.
  • پیدایش بیماری‌های مرتبط با غده تیروئید، عامل اصلی تنبلی تخمدان است.
  • مشکلاتی که در غدد فوق کلیوی به وجود می‌آید، می‌تواند دلیل تنبلی تخمدان باشد.
  • پیدایش تومورهای مغزی یکی دیگر از دلایل تنبلی تخمدان است.
  • بروز بیماری‌های عفونی و میکروبی در نواحی رحم در لگن که بیمار از پدیدار شدن آن‌ها بی‌خبر است، دلیل دیگر تنبلی تخمدان می‌باشد.

آیا می‌دانید رعایت چه نکاتی برای این بیماران ضروری است؟

ممکن است شما به‌ دنبال رعایت برخی نکات باشید تا از بروز چنین عارضه‌ای جلوگیری کنید. بهتر است بگوییم که به تشخیص دکتر زر گنج فرد، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در بیماری تنبلی تخمدان مؤثر و مفید شناخته شود، تغییر سبک زندگی افراد می‌باشد.

زیرا همان گونه که گفتیم، مسئله چاقی و اضافه ‌وزن می‌تواند معضل نگران ‌کننده‌ای برای بروز تنبلی تخمدان باشد. به ‌همین دلیل افرادی که دچار اضافه‌ وزن و چاقی هستند، بهتر است بتوانند وزن خود را در حد ایده‌آل و متناسب نگه دارند.

انجام فعالیت‌های ورزشی در طول روز می‌تواند کمک بسیار بهتری به افراد در راستای بروز بیماری تنبلی تخمدان داشته باشد. دکتر زر گنج فرد توصیه می‌کند که حداقل هفته‌ای ۳ بار پیاده‌روی کنید.

مصرف انواع مواد غذایی مختلف نیز می‌تواند نقش عمده و اساسی بر این‌ موضوع داشته باشد. پس بهتر است تا جای ممکن از استفاده فست فودها، مواد چرب و شیرینی‌ها اجتناب کنید. به ‌جای استفاده از این مواد مضر می‌توانید از مواد مفیدی همچون سبزیجات، گوشت تازه، میوه‌های تازه و لبنیات بهترین استفاده را ببرید و ویتامین‌های مخصوص آن‌ها را به بدن خود برسانید.

در کنار این که تغییرات سبک زندگی برای بیماران با وجود مشکل تنبلی تخمدان مسئله‌ای مفید است، می‌توانید از داروهای هورمونی که تحت نظر پزشکان متخصص تجویز خواهد شد، بهره بگیرید. تعداد بسیار زیادی از بانوان می‌باشند که ‌توانستند از طریق مصرف پروژسترون یا قرص‌های خوراکی پروژسترون، دوره‌های پریود خود را به‌ خوبی سپری کنند.

تعداد داروهای مختلف دیگری وجود دارد که می‌تواند باعث جبران کمبودهای آنزیمی در داخل تخمدان شود

تعداد داروهای مختلف دیگری وجود دارد که می‌تواند باعث جبران کمبودهای آنزیمی در داخل تخمدان شود. تمامی داروهای شایعی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید حتما به تجویز پزشکان برای بیمار توصیه شود. یکی دیگر از داروهای مفیدی که در این مواقع شایع می‌باشد، داروی متفورمین می‌باشد. البته امروزه نیز همانند قبل، توجهی به مصرف این دارو نشده ‌است.

اما تعداد بسیار زیادی از افراد در گذشته توانسته‌اند از طریق مصرف این دارو نتیجه خوبی دریافت کنند. همه ما می‌دانیم که مصرف اصلی داروی متفورمین برای ضد قند خون می‌باشد. این کار باعث تحریک‌پذیری تخمدان خواهد شد و ممکن است فولیکول‌های تخمدان که باعث نازایی شده‌اند را از بین ببرد.

ناگفته نماند که درمان موهای زائد برای افرادی که دچار تخمدان پلی کیستیک شده‌اند و فولیکول تخمدان آن‌ها باعث مشکلات ناباروری شده است، کارساز و مفید می باشد. این افراد می‌توانند از داروهای مختلف دیگر برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند. البته روش‌های بهتری در دنیای پزشکی امروز برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد که می‌توانند از آن نیز بهره‌مند شوند.

در هر  صورت برای این ‌که بتوانید نکات بهتری برای درمان این بیماری بدانید تا این دوره را پشت سر بگذارید، بهتر است از تخصص‌های دکتر زر گنج فرد به ‌عنوان بهترین جراح متخصص زنان استفاده داشته باشید.

ایشان به‌ عنوان متخصصی مجرب، از طریق روش‌های تشخیصی و درمانی مجهز در زر کلینیک به بررسی شرایط بیماران خود خواهند پرداخت تا بتوانند از پیدایش عوارض مختلف بر اثر این مشکل جلوگیری کنند. شما نیز می‌توانید برای مشاوره‌های دقیق‌تر با دکتر زر گنج فرد به‌ عنوان بهترین متخصص زنان با مجموعه زر کلینیک ارتباط برقرار کنید.

تعداد داروهای مختلف دیگری وجود دارد که می‌تواند باعث جبران کمبودهای آنزیمی در داخل تخمدان شود
تعداد داروهای مختلف دیگری وجود دارد که می‌تواند باعث جبران کمبودهای آنزیمی در داخل تخمدان شود

آیا می‌دانید درمان قطعی تنبلی تخمدان و ناباروری در چیست؟

در این مطلب به بررسی موارد اثربخش روی نازائی و ناباروری پرداختیم. شاید هیچ‌ گونه درمان قطعی برای تنبلی تخمدان و سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود نداشته باشد. اما تیم پزشکان درصدد هستند تا راهکارهای مختلفی را برای بهبود این علائم به بیماران خود ارائه داشته باشند.

شما نیز برای کسب مشاوره‌های دقیق‌تر در این‌ مورد می‌توانید روی تخصص‌های دکتر زر گنج فرد حساب ویژه‌ای باز کنید تا از این طریق بتوانید برای تقویت تخمدان‌ها و افزایش شانس باروری، نتیجه کافی را دریافت کنید. البته همان گونه که گفتیم، مسئله مهم برای درمان، ورزش‌های روزانه و استفاده از رژیم غذایی منحصر به ‌فرد می‌باشد.

عوامل مختلفی همچون تغذیه، وزن نرمال، ورزش و برخی از داروهای تقویتی مختلف می‌تواند اثربخشی بالایی روی تنبلی تخمدان داشته باشد. چنانچه همچنان نیاز به مشاوره‌های تخصصی‌تر پزشکی دارید، می‌توانید با مراجعه به زر کلینیک، از خدمات ارزنده این مجموعه، اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

جمع ‌بندی مطالب

در این متن قصد داشتیم تا به این سوال پاسخ بدهیم که آیا فولیکول تخمدان باعث نازایی می‌شود؟ همان گونه که در همه این مطلب به بررسی جزء به جزء شرایط باروری پرداختیم، می‌توان گفت که قطع به‌ یقین فولیکول تخمدان مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند روی باروری و یا نازایی افراد نقش داشته باشد.

اما مسئله مهم دیگر این است که افراد مستعد به ابتلا به کیست تخمدان، هنگامی‌ که بدن آن‌ها به ‌راحتی نتواند فولیکول آزاد کند، آن فولیکول در تخمدان باقی خواهد ماند و تبدیل به کیست خواهد شد. بروز کیست‌ها برای بسیاری از افراد دردناک و نگران‌کننده می‌باشد و در مواقع پارگی، باید عمل‌های اورژانسی روی بیمار انجام بگیرد.

به‌ همین دلیل توصیه می‌کنیم با پیگیری‌های دوره‌ای که تحت نظر پزشکان متخصص در زر کلینیک انجام می‌دهید، اطلاعات دقیقی در رابطه با شرایط جسمانی خود داشته باشید تا بتوانید از بروز هر گونه عارضه جلوگیری کنید. در صورت نیاز، تخصص‌های دکتر زر گنج فرد در این موارد به کمک شما خواهد آمد تا بتوانید نتیجه خوبی از درمان دریافت کنید.

در پایان توصیه می کنیم مقاله آیا تنبلی تخمدان باعث نازایی میشود را مطالعه کنید.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با زر کلینیک:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: :02128111615

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید