میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

چگونه درد لیزر را کم کنیم
چگونه درد لیزر را کم کنیم

لیست موضوعات

چگونه درد لیزر را کم کنیم

چگونه درد لیزر را کم کنیم موضوع این مقاله است که با توجه به رواج لیزر درمانی برای رفع موهای زائد و محبوبیت این روش به خصوص در میان جوانان مطالعه آن ضروری می باشد.

چگونه درد لیزر را کم کنیم
چگونه درد لیزر را کم کنیم

امروزه افراد زیادی متقاضی انجام لیزر به جای روش های سنتی رفع موهای زائد هستند که بخش زیادی از این تقاضا به علت مزایای بالای این روش نسبت به دیگر روش هاست.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد لیزر می توانید به زر کلینیک مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این کلینیک تماس بگیرید.

02122930161

در این مقاله قصد داریم به بررسی روش انجام لیزر بپردازیم، همچنین توضیحاتی در مورد اقدامات لازم برای افزایش ماندگاری نتیجه لیزر و انجام راحت تر این روش ارائه کنیم.

اگر لیزر کردن را برای رفع موهای زائد انتخاب کرده اید و این اولین تجربه شماست، با مقاله چگونه درد لیزر را کم کنیم همراه باشید تا اطلاعات خوبی در مورد این روش و حل مشکلات احتمالی مانند درد و سوزش پوست بعد از لیزر کسب کنید.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:
  • بدن انسان چند نوع مو دارد؟
  • موی زائد چیست و عدم رفع آن چه مشکلاتی برای فرد به وجود می آورد؟
  • چه مسائلی در رشد موهای زائد بیشترین تاثیر را دارند؟
  • بهترین روش برای رفع موهای زائد کدام است؟
  • مزایای استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد چیست؟
  • چه مسائلی در وضعیت فرد در جلسات لیزر تاثیرگذار می باشند؟
  • پیش از لیزر، چه اقداماتی باید انجام شود؟
  • اقداماتی که بعد از لیزر موهای زائد الزامی است، کدامند؟
  • آیا لیزر موهای زائد دردناک است و در این صورت، چگونه درد لیزر را کم کنیم؟
  • نتایج لیزر چه مدت ماندگاری دارند؟
  • چه مسائلی موجب رشد مجدد مو بعد از لیزر می شوند؟
  • برای لیزر کل موهای زائد چند جلسه نیاز است؟
  • آیا نوع پوست در حساسیت و درد ناشی از لیزر تاثیرگذار است؟
  • لیزر موهای زائد در مردان و زنان از نظر درد و عوارض چه تفاوتی دارد؟

 

بدن انسان چند نوع مو دارد؟

پوست و سطح بدن انسان و بسیاری از جانوران پوشیده از موست. موهای بدن زوائدی باریک، کوتاه و اغلب تیره هستند که از قسمت های مختلف پوست بیرون آمده و سطح وسیعی از آن را در بر میگیرند، این موها نقش حفاظتی دارند و تا حدی موجب تعادل دمایی پوست می شوند

اما زمانی که مقدار آن ها بیش از حد شده یا ضخامت و تیرگی آن ها به گونه ای باشد که به چشم بیایند برای بسیاری از افراد ناخوشایند خواهد بود. اما تمام موهای بدن این شرایط را ندارند، به طور کلی در بدن انسان سه نوع مو وجود دارد.

انواع موهای بدن

اولین دسته موهای بدن را موهای ظریف و کرک مانند تشکیل می دهند، این موها در نواحی مختلف مانند دست، پا، صورت و… رشد می کنند و بیشتر زنان و کودکان دارای این نوع مو هستند، بسته به رنگ پوست و رنگدانه های مو، این موها ممکن است روشن یا تیره باشند، معمولا در صورت تیره بودن این مو در زنان به عنوان موی زائد معرفی شده و برای رفع آن ها تلاش می شود.

نوع دیگر موی بدن موهای زبر و کوتاه هستند، این موها نیز در قسمت های مختلفی رشد می کنند که از جمله آن ها می توان به موی ابرو، مژه، زیر بغل و دیگر قسمت های اینچنینی اشاره کرد، آخرین دسته موهایی که در بدن انسان وجود دارد نیز موهای نرم و بلند سر هستند که بسته به نژاد، ژنتیک، تغذیه و… رنگ و حالت های مختلفی دارند.

زمان و میزان رشد موهای مختلف

دسته بندی های معرفی شده مو، از زمان تولد در بدن وجود دارند اما نوعی از مو نیز وجود دارد که پیش از تولد و در دوران جنینی سرتاسر بدن را پوشش داده است، این نوع از مو که لانگو نام دارد مدتی بعد از تولد ریزش پیدا می کند و جایگزین آن موهای ولوس، که موی بدن کودکان و زنان است می شوند.

همان طور که گفته شد این موها کوتاه و پرزی مانند هستند، ارتفاع این موها در بیشترین حالت 2 میلی متر است. این مدل مو در مردان بعد از ورود به دوران نوجوانی و پیش از بلوغ جای خود را به موهای ترمینال می دهد،

البته موهای ترمینال که ضخیم تر و بلندتر از موهای ولوس هستند در برخی از قسمت های بدن زنان نیز دیده می شوند که میزان آن به مقدار هورمون آندروژن در بدن بستگی دارد. این مو برای اغلب افراد موی زائد است.

زمان و میزان رشد موهای مختلف
زمان و میزان رشد موهای مختلف

موی زائد چیست و عدم رفع آن چه مشکلاتی برای فرد به وجود می آورد؟

موی سر، ابرو، مژه ها و حتی صورت مانند ریش در مردان باعث زینت و آراستگی چهره است اما در سایر نقاط بدن رشد مو باعث آزار شده و در زیبایی و بهداشت آن ها تاثیر می گذارد. افراد معمولا تلاش می کنند تا این نوع از موها را برطرف کنند. به این موها، موهای زائد نیز گفته می شود.

موی زائد چیست

همان طور که گفته شد، آخرین نوع موهایی که در بدن رشد می کنند، موهای ترمینال هستند. موهای ترمینال ضخیم تر از سایر موهای بدن هستند، این موها بسته به نوع‌ و رنگ پوست تیره تر از موهای کرکی می باشند، در نتیجه برخلاف موهای صورت دیده می شوند.

وجود این موها به خصوص در دست و پا که با پوشیدن برخی لباس های خاص بیشتر دیده می شوند اغلب آزار دهنده است. رشد موهای زائد همزمان با ورود به دوران بلوغ آغاز می شود و در افراد مختلف، دارای سرعت متفاوت است، بسته به ژنتیک، تغذیه، محیط زندگی و عوامل مختلف دیگر سرعت رشد موهای زائد در اشخاص متفاوت است.

همانطور که از نام این نوع مو پیداست، موهای زائد فایده زیادی برای بدن ندارند به همین دلیل اشخاص از روش های گوناگون به دنبال حذف آن ها می باشند.

مشکلات رشد موی زائد

نه تنها از نظر ظاهری وجود موهای زائد خوشایند نیست بلکه این موها از نظر بهداشتی نیز مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می کنند. به عنوان مثال، موی زائد موجب افزایش تعریق بدن می شود، قطرات عرق در میان مو باقی می مانند و این مسئله موجب بو گرفتن بدن می شود.

همچنین این موها موجب آلودگی و در مواردی بیماری نیز می شوند، به عنوان مثال در صورت وجود موهای زائد در بدن و ایجاد زخمی سطحی، ممکن است آلودگی های سطح پوست در موهای بدن جمع شده و وارد زخم شوند، این آلودگی ها می توانند ایجاد عفونت کرده و مشکلات زیادی را برای بدن به وجود آورند.

شستشوی بدن نیز زمانی که سطح آن از موهای زائد پوشیده شده باشد کار ساده ای نیست، پوست دیرتر خشک شده و در قسمت هایی مانند زیر بغل ممکن است ایجاد آفتاب سوختگی کند.

مشکلات رشد موی زائد
مشکلات رشد موی زائد

چه مسائلی در رشد موهای زائد بیشترین تاثیر را دارند؟

در بخش قبل مقاله چگونه درد لیزر را کم کنیم، در مورد مشکلاتی که وجود موهای زائد در بدن ایجاد می کنند صحبت کردیم، رشد موهای زائد در افراد مختلف یکسان نیست، عوامل مختلفی در تغییر میزان رشد تاثیر دارد، حتی در برخی افراد مسائلی مانند آب و هوا نیز ممکن است در میزان رشد مو تاثیر داشته باشد،

به عنوان مثال رشد موهای زائد در بهار بیشتر و در فصول سرد مانند زمستان کمتر باشد. مواردی که در زیر به آن ها اشاره می شود بیشترین تاثیر را در رشد موهای زائد دارند.

تغذیه

یکی از مسائل تاثیرگذار در سلامت کلی بدن و تمام تغییراتی که در بدن انسان ایجاد می شود، تغذیه است. در شدت رشد موهای زائد نیز تغذیه بی تاثیر نیست.

برخی از مواد غذایی موجب تغییر در میزان گردش خون و افزایش ترشح هورمون هایی می شوند که رشد موهای زائد را بیشتر می کنند، از جمله غذاهایی که در این امر تاثیرگذار هستند می توان به مواد غذایی تند و گرم اشاره کرد که از انواع آن میتوان فلفل، انبه و… را مثال زد.

ژنتیک

دیگر عاملی که می تواند در میزان رشد موهای زائد اثر داشته باشد ژنتیک است. افرادی که والدین آن ها دارای موی زائد بیشتری باشند، دچار افزایش رشد مو می شوند، ژنتیک عامل مهمی هم در میزان رشد مو و هم در نوع موهای غالب بدن است. به عنوان مثال در برخی از نژادها موی زائد به طور کل بور و کرکی است در حالیکه در برخی نژادها حتی موی زائد صورت نیز ضخیم و تیره است.

اختلالات هورمونی

اما شاید بتوان گفت که هیچ چیز به اندازه اختلالات هورمونی در رشد موهای زائد تاثیر نمی گذارد، همان طور که در بخش های قبل گفته شد، هورمون آندروژن تاثیر زیادی در رشد موهای زائد دارد و وجود آن در بدن زنان موجب رشد موهای زائد مردانه می شود، زمانی که ترشح یک یا برخی از هورمون های بدن دچار اختلال شود، این هورمون نیز تحت تاثیر قرار گرفته و موجب افزایش رشد مو می شود،

مسائل زیادی می توانند موجب اختلالات هورمونی شوند که از جمله آن ها می توان به نوسانات وزنی اشاره کرد، همچنین برخی دوره های خاص مانند زمان بارداری یا دوران قاعدگی در زنان نیز می توانند موجب اختلالات هورمونی شده و در نتیجه رشد موهای زائد را افزایش دهند.

مشکلات غدد

از دیگر مسائلی که به مشکلات هورمونی و در نهایت افزایش رشد موهای زائد منجر می شود می توان به مشکلات و بیماری های غدد اشاره کرد. به خصوص بیماری هایی مانند تیروئید که در نوسانات وزنی تاثیر دارند در مشکلات هورمونی و در نتیجه کاهش یا افزایش میزان رشد موهای زائد اثر دارند.

اصلاح نامناسب

در نهایت، آخرین عاملی که می تواند موجب افزایش رشد موهای زائد شود می توان به روش های اصلاح و پاکسازی پوست اشاره کرد، در برخی روش ها رشد مجدد مو با سرعت بیشتری رخ می دهد،

به عنوان مثال استفاده از تیغ برای اصلاح بدن می تواند موجب افزایش بیشتر و سریع تر رشد مو شود، این روش تنها زمانی باید استفاده شود که فرد متقاضی دیگر شیوه های پاکسازی مانند لیزر موهای زائد باشد.

اصلاح نامناسب
اصلاح نامناسب

بهترین روش برای رفع موهای زائد کدام است؟

برای حذف و برطرف کردن موهای زائد روش های مختلفی وجود دارد، اصلاح با تیغ، اپیلاسیون، استفاده از وسایل کندن مستقیم مو مانند موچین، بند انداختن و استفاده از ماشین های مو زن، بلچین، شمع انداختن و… از جمله روش هایی هستند که برای حذف موهای زائد می توان از آن ها استفاده کرد،

اما اینکه کدام روش برای حذف موهای زائد مناسب است و بهترین روش انجام این کار چیست، مطلبی است که در این بخش مقاله چگونه درد لیزر را کم کنیم به بررسی آن می پردازیم.

عوامل موثر در انتخاب بهترین روش

برای انتخاب بهترین روش رفع موهای زائد چند نکته مهم باید در نظر گرفته شود. اولین مورد بررسی علت رشد موهای زائد است، همان طور که گفته شد گاهی اوقات در رشد موهای زائد عوامل ژنتیکی و اختلالات هورمونی تاثیر دارند که در این شرایط باید ابتدا عامل رشد موی زائد برطرف شده و سپس روش رفع مو انتخاب شود،

همچنین سازگاری فرد با روش انتخابی نیز دیگر نکته مهمی است که باید در نظر گرفته شود. برخی از افراد به روش های مختلف رفع موهای زائد حساسیت دارند، به عنوان مثال در اپیلاسیون یا شیو کردن با کرم های موبر از مواد مخصوصی استفاده می شود که ممکن است باعث حساسیت پوستی شوند.

بهترین روش رفع موهای زائد

بهترین روش رفع موهای زائد که عوارض کمی داشته و تقریبا با تمام افراد سازگاری دارد، لیزر کردن است. در روش لیزر دستگاه های مختلفی استفاده می شوند که هر کدام برای نوعی از پوست مناسب بوده و سازگاری دارد،

همچنین این روش با کندن موها از ریشه و فولیکول موجب کاهش رشد موهای زائد شده و سرعت این امر را تاخیر می اندازد. لیزر کردن روشی بی عارضه و کم خطر است، همچنین این روش قابل استفاده برای تمام بدن است به همین دلیل محبوبیت بالایی دارد.

در لیزر موهای زائد به جای تیغ و مواد شیو از دستگاه های لیزر مخصوص استفاده می شود که روند این کار را ساده تر از دیگر روش ها می کند. البته این روش نیاز به مداومت و اجرای منظم دارد، در غیر این صورت ممکن است ریزش موهای زائد به درستی انجام نشده و موهای زائد در برخی از نقاط بدن باقی بمانند.

بهترین روش رفع موهای زائد
بهترین روش رفع موهای زائد

مزایای استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد چیست؟

طبق مطالبی که در بخش قبلی گفته شد، لیزر موهای زائد بهترین روشی است که می توان برای رفع این نوع موها از آن استفاده کرد، اما ممکن است این سوال ایجاد شود که چه مسائلی موجب انتخاب این روش، به عنوان بهترین روش رفع موهای زائد شده است، در ادامه مقاله چگونه درد لیزر را کم کنیم قصد داریم برخی از این موارد را توضیح دهیم.

حذف دائم یا طولانی مدت موهای زائد

اولین مزیت استفاده از لیزر به جای دیگر روش های رفع موهای زائد، حذف طولانی مدت موهاست، در افرادی که سرعت رشد مو در آن ها به طور طبیعی کمتر از سایر افراد است حتی روند رشد مو بعد از لیزر کردن به طور کامل متوقف می شود که این مسئله نسبت به دیگر روش یک امتیاز مهم است.

عدم نیاز به دیگر روش ها

دیگر مزیت استفاده از لیزر، عدم نیاز به دیگر روش هاست، با لیزر درمانی حداقل تا 6 ماه نیازی به دیگر روش ها برای پاکسازی بدن از موهای زائد نیست که این مسئله نیز در افرادی که امکان استفاده از دیگر روش ها برای آن ها وجود ندارد مزیت مهمی است.

قابل استفاده برای تمام بدن

دیگر مزیت استفاده از لیزر درمانی قابل استفاده بودن برای تمام بدن است، روش استفاده و موادی که در دیگر شیوه های رفع موی زائد استفاده می شود حساسیت زا یا خطرناک است به همین دلیل در قسمت هایی مانند صورت قابل استفاده نیست اما لیزر را می توان برای بخش هایی که پوست از حساسیت بالاتری برخوردار است، مانند اطراف چشم یا لب ها نیز استفاده کرد.

بدون عارضه

لیزر کردن تقریبا بدون عارضه است و اندک عوارضی که در افراد مختلف بروز می کند نیز به دلیل وضعیت فرد است، به عنوان مثال در پوست های خشک در صورت عدم رسیدگی پیش و پس از لیزر ممکن است قرمزی یا سوزش پوست بعد از لیزر اتفاق بیفتد که این مشکل نه تنها در لیزر که در سایر روش ها نیز رخ می دهد.

همچنین در برخی افراد ممکن است لیزر موجب درد شود که قابل حل بوده و در ادامه مقاله این مسئله که چگونه درد لیزر را کم کنیم را نیز بررسی خواهیم کرد.

سازگار با تمام پوست ها

لیزر کردن روشی است سازگار با تمام پوست ها، با توجه به اینکه برای لیزر از دستگاه های مختلفی استفاده می شود، افراد با توجه به نوع پوست خود می توانند دستگاه مناسب را انتخاب کنند که این مسئله نیز از دیگر مزایای مهم لیزر موهای زائد به جای دیگر روش هاست.

سرعت انجام و عدم نیاز به بستری

لیزر روشی است که در زمان کم انجام می شود، هر جلسه لیزر درمانی 30 تا 45 دقیقه زمان میبرد و بعد از اتمام آن فرد بلافاصله می تواند به فعالیت های روزمره بپردازد.

سرعت انجام و عدم نیاز به بستری
سرعت انجام و عدم نیاز به بستری

چه مسائلی در وضعیت فرد در جلسات لیزر تاثیرگذار می باشند؟

موارد مختلفی در سرعت و کیفیت جلسات لیزر درمانی تاثیر می گذارند که اطلاع از آن ها به منظور آمادگی بهترین شرایط برای لیزر از اهمیت زیادی برخوردار است، البته مواردی وجود دارند که برای دریافت بهترین نتیجه از لیزر موهای زائد، قبل و بعد از جلسات لیزر درمانی باید رعایت شوند اما برخی نکات نیز به طور مستقیم در جلسات و حین انجام کار تاثیر دارند که به شرح زیر می باشند.

نوع پوست

نوع پوست تاثیر زیادی در کیفیت جلسه لیزر دارد، پوست هایی که از ضخامت بالاتری برخوردار بوده و تیره تر هستند معمولا موهای ضخیم تری نیز دارند، این موها دیرتر ریزش می کنند در نتیجه جلسات لیزر درمانی برای رفع آن ها باید طولانی تر باشند.

آستانه تحمل درد

آستانه تحمل درد نیز دیگر مسئله اثرگذار در جلسات لیزردرمانی است. در صورتی که پوست فرد بیش از حد حساس باشد در حین لیزر کردن ممکن است احساس سوزش یا درد در محل لیزر ایجاد شود که معمولا برای برطرف کردن آن استفاده از لوسین های مخصوص پیش و پس از عمل توصیه می شود.

تبحر پزشک

تبحر پزشکی که لیزر درمانی را انجام می دهد نیز از نکات بسیار مهم است، تبحر پزشک اولا به انتخاب بهترین دستگاه برای بیمار کمک می کند، همچنین در صورت بروز مشکلاتی مانند سوزش یا درد می تواند اقدام مناسب را در همان زمان انجام دهد تا جلسه لیزر به خوبی انجام شود. یک پزشک خوب تمام نکات لازم در مورد اینکه چگونه درد لیزر را کم کنیم را نیز به بیمار خواهد گفت.

نوع دستگاه

در کیفیت لیزر و طول درمان نوع دستگاه دیگر عامل تاثیرگذار با اهمیت است، برخی از دستگاه ها قدرت اشعه بالاتری دارند در نتیجه ریزش مو با آن ها زودتر اتفاق می افتد، البته پوست نیز در انتخاب و تاثیر دستگاه بی تاثیر نیست اما استفاده از دستگاه های با کیفیت می توانند بهترین نتیجه را حاصل کنند.

نوع دستگاه
نوع دستگاه

پیش از لیزر، چه اقداماتی باید انجام شود؟

در بخش قبلی مقاله چگونه درد لیزر را کم کنیم، مسائل اثرگذار بر روند جلسات لیزر درمانی بیان شدند اما برخی از مسائل وجود دارند که رعایت آن ها پیش از انجام لیزر درمانی درد و مشکلاتی که ممکن است حین انجام لیزر ایجاد شود را کاهش می دهند، از جمله اقدامات مهم پیش از لیزر می توان موارد زیر را اشاره کرد.

شیو کردن

یکی از اقدامات مهم پیش از لیزر کردن شیو کردن است، این کار کمک می کند که دستگاه به شکل بهتری روی سطح پوست حرکت کند، همچنین رسیدن اشعه به فولیکول های مو و در نتیجه تخریب آن به شکل بهتری انجام شود، درد و مشکلات احتمالی پیش از لیزر نیز با شیو کردن تا حدی کنترل می شوند.

عدم استفاده از دیگر روش ها

حداقل یک ماه پیش از مراجعه به پزشک جهت لیزر موهای زائد نباید از دیگر روش های رفع موی زائد استفاده کرد، این کار می تواند موجب تحریک فولیکول ها شده و لیزر را بی اثر کند.

عدم برنزه کردن پوست

دیگر اقدامی که لیزر درمانی را دچار مشکل می کند برنزه کردن پوست نزدیک به جلسه لیزر است، برنزه کردن با مواد و دستگاه هایی انجام می شود که حساسیت پوستی را افزایش دهد، حتی اگر این کار به طور طبیعی و با نور آفتاب نیز انجام شود بازهم احتمال آسیب به پوست به دلیل حساسیت و تغییراتی که در روند برنزه شدن در آن ایجاد می شود وجود دارد.

اطلاع سوابق بیماری به پزشک

در صورتی که متقاضی لیزر موهای زائد به بیماری خاص مانند بیماری های پوستی مبتلا بوده یا دچار مشکلات هورمونی می باشد، همچنین در صورت مصرف برخی داروهای خاص نیاز است که پزشک در جریان قرار گرفته شود، به عنوان مثال داروهایی مانند ماینوکسیدیل، فنیتویین، راکوتان و… جز موارد خاصی هستند که در صورت مصرف باید از 1 ماه تا چند روز پیش از لیزر مصرف آن ها متوقف شود.

استفاده از پمادهای بی حسی با تجویز پزشک

در صورتی که فرد پوست حساسی داشته و آستانه تحمل درد در اون پایین باشد، ممکن است پزشک استفاده از داروهای بی حس کننده را پیش از لیزر درمانی توصیه کند. به عنوان مثال پمادهای بی حسی مانند لیدوکائین می توانند سوزش و درد لیزر را کاهش دهند البته این مواد باید حداقل 30 دقیقه قبل از لیزر استفاده شده و در زمان لیزر به طور کامل تمیز شوند.

پاکسازی کامل پوست

در نهایت آخرین اقدامی که پیش از لیزر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است پاکسازی کامل پوست می باشد. پوست در زمان لیزر نباید هیچگونه کرم، لوسین، بادی اسپلش و… داشته باشد، این مواد موجب حساسیت پوستی شده و ممکن است موجب سوزش یا تورم محل لیزر شوند.

پاکسازی کامل پوست
پاکسازی کامل پوست

اقداماتی که بعد از لیزر موهای زائد الزامی است، کدامند؟

برخی از اقدامات نیز بعد از انجام لیزر درمانی لازم الاجرا می باشند و به منظور کاهش عوارض و مشکلات و همچنین پاکسازی سریع تر پوست باید به طور کامل آن ها را رعایت کرد، برخی از اقدامات مهم پس از هر جلسه لیزر درمانی به شرح زیر می باشند.

عدم تحریک پوستی

یکی از اقدامات مهم بعد از لیزر موهای زائد، عدم انجام فعالیت هایی است که موجب تحریک پوستی شده، پوست را حساس کرده و لیزر را بی اثر می کنند، از جمله این اقدامات می توان به عدم دوش گرفتن حداقل تا 24 ساعت بعد از لیزر اشاره کرد، همچنین فعالیت هایی مانند رفتن به استخر، استفاده از سونا و عمل های زیبایی مانند بوتاکس نیز باید تا 2 هفته بعد از لیزر متوقف شوند در نتیجه ممکن است نتیجه ای از لیزر دریافت نشود.

استفاده از لوسین های مخصوص

در صورتی که لیزر کردن زیر نظر پزشکان متبحر انجام شود، به منظور کم کردن درد لیزر و عوارض دیگر معمولا لوسیون های مخصوصی به بیمار توصیه می شود. استفاده از این لوسین ها باید با دقت و در زمان مشخص شده توسط پزشک انجام شود در غیراینصورت ممکن است مشکلاتی مانند التهابات و درد بعد از لیزر در پوست ایجاد شوند.

عدم برنزه کردن

همان طور که در مورد موارد مهم پیش از لیزر گفته شد که برنزه کردن باعث ایجاد عارضه های پوستی می شود، در مورد موارد مراقبتی بعد از لیزر باید این نکته گفته شود که برنزه کردن می تواند موجب ضخیم شدن موها شده و اثرات لیزر را از بین ببرد.

رعایت فاصله مناسب بین جلسات

در نهایت به منظور دریافت بهترین نتیجه بعد از لیزر درمانی باید جلسات تعیین شده توسط پزشک را به طور کامل انجام داد، حتی در صورتی که بیمار ریزشی احساس نکند نیز این جلسات باید مطابق با زمان تعیین شده سپری شوند.

رعایت فاصله مناسب بین جلسات
رعایت فاصله مناسب بین جلسات

آیا لیزر موهای زائد دردناک است و در این صورت، چگونه درد لیزر را کم کنیم؟

در روش هایی مانند رفع موهای زائد با دستگاه های مو زن برقی یا اپیلاسیون، موی زائد از لایه های زیرین کنده می شود، در نتیجه فرد درد زیادی در لحظه احساس می کند، اما در روش لیزر کردن مو به طور مستقیم از پوست خارج نمی شود، بلکه با دستگاه مخصوص فولیکول آن تخریب شده و با تداوم جلسات خود به خود ریزش پیدا می کنند.

در نتیجه ریزش و رفع موهای زائد در این روش، درد چندانی نخواهند داشت اما برخی از دستگاه ها که حالت مکش دارند تا فولیکول مو به اشعه نزدیک تر شود ممکن است در فرد ایجاد دردی جزئی کنند، در این بخش توضیح خواهیم داد که چگونه درد لیزر را کم کنیم.

چگونه درد لیزر را کم کنیم

احتمال بسیار کمی وجود دارد که افراد متقاضی انجام لیزر درمانی بعد از استفاده از این روش دچار مشکلاتی مانند درد در ناحیه لیزر شده شوند، همچنین در زمان استفاده از دستگاه لیزر نیز احتمال احساس درد بسیار کم است مگر در افرادی که پوست بسیار حساس و نازکی داشته یا به بیماری‌هایی مبتلا می باشند که پوست را دچار خشکی شدید می کند.

در این شرایط احتمال بروز درد حین انجام لیزر درمانی یا بعد از آن وجود دارد که به منظور کنترل آن روش های مختلفی قابل انجام می باشد. به عنوان مثال یکی از روش های مناسب برای کم کردن درد لیزر استفاده از داروهایی است که موجب بی حسی بدن میشوند. از جمله این داروها می توان پماد لیدوکائین را نام برد.

استفاده از این پماد از یک ساعت تا ۳۰ دقیقه قبل از لیزر موجب کاهش درد لیزر میشود البته باید به این مسئله توجه کرد که نباید هنگام استفاده از دستگاه لیزر اثری از پماد روی پوست باشد. به این منظور پیش از استفاده از دستگاه باید پماد را با دستمال مرطوب بدون اسانس به طور کامل از سطح پوست پاک کرد.

چگونه درد لیزر را کم کنیم
چگونه درد لیزر را کم کنیم

نتایج لیزر چه مدت ماندگاری دارند؟

در ادامه مقاله چگونه درد لیزر را کم کنیم، قصد داریم در مورد متداول ترین سوالاتی که متقاضیان لیزر درمانی در جلسات اول از پزشک خود دارند صحبت کنیم.

این سوالات ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد. یکی از سوالات رایج ماندگاری نتایج لیزر است، بسیاری از افراد تصور می کنند که لیزر درمانی روشی دائمی است و بعد از یکبار استفاده از آن دیگر نیازی به انجام پاکسازی پوست نیست و فرد تا آخر از شر موهای زائد در امان خواهد ماند، این پرسش و باور نسبت به لیزر کردن در این بخش بررسی خواهد شد.

ماندگاری نتایج لیزر

هیچ کدام از روش هایی که تا کنون برای پاکسازی پوست از موهای زائد مورد استفاده قرار گرفته است روشی دائمی نبوده و بعد از مدتی موهای زائد مجددا رویش داشته اند، در برخی روش ها فاصله رویش مجدد طولانی تر بوده و در برخی روش ها رویش مجدد موها در کمتر از یک هفته اتفاق می افتد.

در مورد لیزر کردن می توان گفت که تقریبا نسبت به سایر روش ها طول عمر این روش طولانی تر است و موهای زائد دیرتر از دیگر شیوه های پاکسازی رویش دارند،

در برخی افراد که به طور کل موهای زائد کم پشت و کم حجم بودند حتی ممکن است رویش مجدد تمام موهای زائد چندسال زمان ببرد و در افرادی که رویش موی زائد آن ها وضعیت نرمال یا مناسب دارد، مدت زمان رویش مجدد مو، بین 6 ماه تا 1 سال می باشد. البته اقداماتی مانند تغذیه، سلامت و تعادل هورمونی و… می توانند این روند را به تاخیر بیندازند.

ماندگاری نتایج لیزر
ماندگاری نتایج لیزر

چه مسائلی موجب رشد مجدد مو بعد از لیزر می شوند؟

دیگر پرسش رایجی که در مقاله چگونه درد لیزر را کم کنیم به آن پاسخ خواهیم داد، اقدامات مراقبتی از پوست برای کاهش یا تاخیر رویش مجدد موهاست، همچنین آشنایی با عواملی که موجب رشد مجدد موها به روال عادی می شوند نیز از مواردی هستند که در ادامه توضیح داده خواهند شد.

عوامل موثر در رشد مو بعد از لیزر

تغییرات هورمونی یکی از مهم ترین دلایل رشد مجدد موها بعد از لیزر است، به خصوص در افرادی که جلسات لیزر را به طور کامل سپری کرده و این کار را حداقل 2 بار در سال انجام می دهند رویش مجدد مو بسیار نادر است و در صورت این اتفاق باید وضعیت غدد فرد بررسی شود.

در صورتی که فرد از داروهای خاص استفاده کرده یا به مشکلاتی مانند اختلالات روحی، چاقی و نوسان وزن و… مبتلا شده باشد احتمال بروز اختلالات هورمونی بیشتر می شود،

همچنین مسائلی مانند ورود به دوران یائسگی یا بارداری نیز می توانند موجب اختلال هورمونی و در نتیجه رویش مجدد موهای زائد شوند. کیست های مختلف در زنان از دیگر عواملی هستند که موجب رشد مجدد موهای زائد می شوند که رایج ترین آن ها تخمدان پلی کیستیک است.

در صورتی که فرد تمام جلسات لیزر را کامل نکرده باشد نیز احتمال رشد و رویش مجدد موهای زائد وجود دارد، البته مسائلی مانند تغییر ناگهانی دستگاه حین لیزر و نوسان درجه اشعه نیز می توانند در بی نتیجه یا نامناسب بودن نتیجه لیزر تاثیر داشته باشند.

عوامل موثر در رشد مو بعد از لیزر
عوامل موثر در رشد مو بعد از لیزر

برای لیزر کل موهای زائد چند جلسه نیاز است؟

علاوه بر پرسش چگونه درد لیزر را کم کنیم، این پرسش که چند جلسه لیزر و استفاده از دستگاه برای از بین بردن کل موهای بدن نیاز است نیز از دیگر پرسش های رایج در مورد این روش درمانی است. در پاسخ به این سوال موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود،

به عنوان مثال محل لیزر و وسعت آن از جمله عوامل تعیین کننده طول درمان است، طبیعتا میزان کل جلسات لیزر در افرادی که متقاضی لیزر تمام بدن می باشند با طول درمان در متقاضیان لیزر دست و پا متفاوت است.

بافت و رنگ پوست و جنس و ضخامت مو نیز از دیگر عواملی است که در تعیین طول جلسات تاثیرگذارند. در مواردی افراد دارای پوست حساس می باشند،

به همین دلیل مدت زمان هر جلسه باید کوتاه تر شود تا فرد دچار عارضه به خصوصی نشود در این شرایط تعداد جلسات افزایش و زمان آن ها کاهش پیدا می کند. به طور کلی اما برای لیزر کل بدن معمولا 8 جلسه استفاده از دستگاه نیاز است تا موها به طور کامل پاکسازی شوند.

برای لیزر کل موهای زائد چند جلسه نیاز است؟
برای لیزر کل موهای زائد چند جلسه نیاز است؟

آیا نوع پوست در حساسیت و درد ناشی از لیزر تاثیرگذار است؟

در صورتی که متقاضی لیزر موهای زائد با این پرسش که چگونه درد لیزر را کم کنیم به پزشک مراجعه کند، پزشک ابتدا نوع پوست بیمار را بررسی خواهد کرد.

دستگاه لیزر با اشعه گرم و تولید گرما کار می کند در نتیجه هنگامی که حرارت در یک نقطه تجمع پیدا کند طبیعی است که فرد کمی احساس سوزش و درد داشته باشد، در برخی افراد که پوست حساس تری دارند حتی کمترین میزان اشعه نیز موجب درد و سوزش می شود در این افراد پزشک حتما از یک لوسیون بی حس کننده پیش از لیزر استفاده می کند،

در افرادی که دارای پوست تیره نیز می باشند نیاز است که اشعه های قوی تری برای نفوذ به لایه های زیرین پوست و دسترسی به فولیکول ها مورد استفاده قرار گیرند در نتیجه درد امری طبیعی است،

در این افراد اما استفاده از لوسیون ممکن است بر پوست اثر داشته باشد در نتیجه با تغییر در قدرت اشعه ابتدا به کاهش درد کمک کرده و بعد از انجام لیزر از داروهای بی حسی استفاده می شود، البته در صورت لزوم و ضرورت این افراد نیز می توانند از بی حس کننده های موضعی استفاده کنند.

آیا نوع پوست در حساسیت و درد ناشی از لیزر تاثیرگذار است؟
آیا نوع پوست در حساسیت و درد ناشی از لیزر تاثیرگذار است؟

لیزر موهای زائد در مردان و زنان از نظر درد و عوارض چه تفاوتی دارد؟

رویش موهای زائد در سطح بدن مشکلی است که هم مردان و هم زنان با آن درگیر می شوند، در مردان نیز رشد موی زائد ایجاد مشکلاتی می کند، به عنوان مثال در افرادی که ورزش های حرفه ای مانند دوچرخه سواری یا دو میدانی انجام می دهند وجود موی زائد در پا می تواند موجب عرق سوز شدن شود،

همچنین برای رعایت راحت تر بهداشت نیز بسیاری از افراد ترجیح می دهند بدن آن ها موی زائد کمتری داشته باشد در نتیجه این روش برای مردان نیز همانند زنان قابل استفاده است. جالب است بدانید درد و عوارضی مانند سوزش یا التهاب پوست بعد از لیزر در مردان نیز ممکن است بروز پیدا کند.

مردان معمولا کمتر از زنان از کرم و محصولات مراقبتی پوست استفاده می کنند به همین دلیل پوست آن ها نسبت به تغییرات مختلف مقاومت کمتری دارد در نتیجه با انجام روش هایی مانند لیزر عارضه های پوستی بیشتر و زودتر بروز می کنند.

همچنین با توجه به اینکه ضخامت موی مردانه در حالت کلی بیشتر زنان است، برای پاکسازی پوست نیاز به اشعه هایی با قدرت بالاتر است که احتمال ایجاد درد بیشتری دارند. البته آستانه تحمل درد، معمولا در مردان بالاتر از زنان می باشد بنابراین تنها در مواردی خاص عوارض لیزر احساس می شود.

لیزر موهای زائد در مردان و زنان از نظر درد و عوارض چه تفاوتی دارد؟
لیزر موهای زائد در مردان و زنان از نظر درد و عوارض چه تفاوتی دارد؟

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با زر کلینیک:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

منبع:

x36763

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید