کرایوتراپی

فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی

فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی آشنا شوید.

برای کسب اطلاعات لازم در مورد فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی می توانید به زر کلینیک مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این کلینیک که در انتهای همین پست درج شده است تماس بگیرید.

در این مقاله سعی داریم تا در خصوص فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین درباره کرایو پوست، موارد استفاده از کرایوتراپی، انواع زگیل های پوستی، مزیت های استفاده از کرایوتراپی، مراقبت های قبل و بعد از سرما درمانی، عوامل تاثیرگذار در هزینه کرایوتراپی و سایر سوالات دیگر که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، مطالب جامعی را برای شما ارائه می نماییم. با ما همراه باشید.

آن چه در این نوشتار مطالعه می کنید:

کرایو پوست چیست؟

در چه مواردی متخصصین پوست و زیبایی از شیوه درمانی کرایو تراپی استفاده می نمایند؟

انواع زگیل های پوستی را نام ببرید؟

شیوه انجام فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی به چه صورت است؟ توضیح دهید.

فواید استفاده از کرایوتراپی را نام ببرید؟

انواع کرایوتراپی را نام ببرید؟

تعداد جلسات و همچنین مدت دوره درمانی کرایوتراپی به چه نحوی است؟

انجام کرایوتراپی برای چه افرادی ممنوعیت دارد؟

مراقبت های قبل از استفاده از سرما درمانی را شرح دهید؟

مراقبت های پس از انجام کرایوتراپی را توضیح دهید؟

مراقبت های بعد از سرما درمانی زگیل تناسلی را شرح دهید؟

برای رفع ورم بعد از کرایوتراپی بایستی چه اقداماتی را انجام دهیم؟

رابطه جنسی بعد از کرایوتراپی را توضیح دهید؟

نتیجه گیری

 

کرایو پوست

در ابتدای مقاله فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی لازم است بیان نماییم که واژه کرایوتراپی که دو واژه ی یونانی است، در بین سال های هزار و هشتصد و هشتاد تا هزار و هشتصد و نود میلادی، از دو کلمه سرما و همچنین درمانی گرفته شده است.Cryotherapy  یا سرما درمانی متد درمانی است که در آن قسمتی از بدن فرد و یا کل آن که نیاز به معالجه دارد، در معرض کاهش دما و یا سرما قرار می گیرد.

به طور کلی هدف از این تکنیک درمانی تقلیل متابولیسم سلولی، کاهش التهاب، انقباض عروق، افزایش دوام سلولی و همچنین تقلیل اسپاسم و درد در بیماران است.

کرایو پوست
کرایو پوست

بهتر است بدانید که سرما درمانی (کرایوتراپی) متد درمانی ویژه ای است که در طی آن ضایعات موجود بر روی سطح پوست منجمد می شوند. شاید انجماد کردن این ضایعات پوستی مناسب ترین شیوه معالجه برای انواع متعدد این مشکلات پوستی در بیماران باشد. تکنیک درمانی فوق مقرون به صرفه، قابل اعتماد و ارزان بوده است.

برهمین اساس لازم است که ضایعه پوستی ایجاد شده بر روی سطح پوست به صورت دقیقی از سوی مجرب ترین متخصصین پوست و زیبایی مورد شناسایی و ارزیابی قرار گیرد.

این دستگاه شامل محفظه ی دو جداره و همچنین عایقی است

این دستگاه شامل محفظه ی دو جداره و همچنین عایقی است که این محفظه در بردارنده Liquid Nitrogen Cryo نیتروژن و یا ازت مایع است.

نیتروژن مایع داخل این دستگاه سرمای بسیار شدیدی بالغ بر (  c196- ) دارد که زمانی که محتویات درون دستگاه بر روی قسمت ضایعه دیده پوست اسپری می گردد، میزان درجه حرارت حاصل از دستگاه بافت ضایعه پوستی را با سرعت و شدت بسیار زیادی تقلیل می کند که این امر سبب فریز و یا انجماد کردن سلول های تحت درمان شده و همچنین مرگ سلولی را نیز به همراه خواهد داشت.

این دستگاه شامل محفظه ی دو جداره و همچنین عایقی است
این دستگاه شامل محفظه ی دو جداره و همچنین عایقی است

نکته در مورد فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی

بهتر است بدانید که ضایعه پوستی تحت درمان، طی چند روز بعد از درمان به شکل تاول های سفید و یا قرمز و همچنین کبودی رنگی هستند که این شرایط همانند دیگر شیوه های درمانی در بیماران مختلف متغیر خواهد بود. پس از آن، پوست شروع به پوسته پوسته شدن می کند و این ضایعه به تدریج از بدن بیمار جدا می شود.

در مدت این پروسه درمانی، بدن بیماران با تولید بافت های تازه، محل درمان را پوشش می دهند که نتیجه این امر هیچ گونه اثری از ضایعه نامبرده در بدن فرد نخواهد داشت، تنها در مواردی احتمال دارد که در برخی از بیماران، ناحیه تحت درمان به شکل اسکار و یا لکه سفید رنگ مشاهده شود.

موارد استفاده از کرایو پوستی – کرایوتراپی

در زیر به چند مورد استفاده از کرایوتراپی پوستی اشاره می نماییم که عبارتند از:

زگیل های ویروسی که بر روی پوست بعضی از کودکان بنا به دلایل متعددی به وجود می آید را می توان از طریق کرایوتراپی درمان نمود.

در بزرگسالان نیز وجود زگیل های ویروسی مانند زگیل تناسلی نیز از طریق این متد درمانی قابل معالجه است.

بزرگسالانی که با زگیل های آبکی در بخش های مختلف از پوست همراه هستند نیز می توانند از این شیوه درمانی برای حذف این ضایعه پوستی استفاده نمایند.

بیمارانی که با ضایعات پوستی نظیر کراتوز سبورئیک و همچنین اکتینیک کراتوز و یا تگ های پوستی(زوائد) نیز همراه هستند، این امکان را دارند که از کرایوتراپی برای حذف آن ها اقدامات لازم را انجام دهند.

مهار و معالجه اختلالاتی از جمله یبوست، سالک، بواسیر و همچنین دردهای پس از عمل جراحی (پرتودرمانی) نیز از طریق کرایوتراپی قابل درمان است.

حذف چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن

بیمارانی که به دنبال حذف چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن هستند نیز تحت نظر پزشک متخصص قادرند تا از این متد درمانی بهره مند شوند.

در حال حاضر اغلب متخصصین پوست و زیبایی از کرایوتراپی برای حذف تغییرات رنگی موجود در پوست و همچنین لک های برآمده از آفتاب در روی سطح پوست بیماران نیز استفاده می نمایند.

خال های ملانوسیتیک، کلوئیدها و اسکارهای هیپرتروفیک نیز از موارد دیگر استفاده از کرایوتراپی در بیماران است.

ضایعات و یا کیست های تومور خوش خیم، برص (عارضه ویتیلیگو) و انواع همانژیوم ها نظیر سارکوم کاپوزی از مشکلات پوستی دیگری است که متخصصین از شیوه درمانی کرایوتراپی استفاده می نمایند.

کلیه اختلالات نامبرده از مواردی است که متخصصین پوست و زیبایی از فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی استفاده می نمایند.

حذف چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن
حذف چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن

انواع زگیل های پوستی

زگیل های معمولی

زگیل های معمولی شامل سطحی زبر و همچنین لبه های کاملاً معینی هستند که فرم آن ها در بدن بیماران به صورت بی قاعده و یا گرد است و به طور معمول پهنای آن ها بین دو الی ده میلی متر است. این سری از زگیل ها سفت بوده و روی سطح پوست به رنگ های قهوه ای، خاکستری روشن و تیره و یا زرد مشاهده می شوند.

لازم است متذکر شویم که زگیل های معمولی در اکثر مواقع در مجاور ناخن انگشتان و یا در قسمت پشت دست به وجود می آیند، اما در بخش های دیگری از پوست نظیر زانو و یا آرنج نیز نمایان می شوند.

بهتر است بدانید که این زگیل ها هیچ گونه صدمه و یا آسیبی را برای بیماران به همراه نخواهد داشت و برهمین اساس، متخصصین برای رفع آن ها از فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی استفاده می نمایند.

زگیل های کف پا

این سری از زگیل ها در ناحیه کف پا در بیماران ایجاد می شوند و به دلیل فشاری که در زمان ایستادن بر روی آن ها وارد می گردد، مسطح و همچنین پهن می شوند و با عرضه لخته های ریز و سر سوزنی در بین آن ها به صورت خالدار مشاهده می شود. اکثر زگیل هایی که در این ناحیه از بدن بروز می کنند، بسیار دردناک هستند.

به خصوص در بخش هایی که وزن بدن را متحمل می شوند. احتمالاً زگیل های کف پا به درمان های پی در پی و قوی تری نیاز دارند تا به شکل کامل از بدن ریشه کن شوند.

زگیل های تناسلی

به طور معمول این سری از زگیل ها بیشتر در نزدیکی اندام های تناسلی در بیماران مشاهده می شود که از طریق فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی قابل درمان است.

زگیل موزاییکی کف پا

زگیل های فوق که اکثراً در ناحیه کف پا در بیماران نمایان می شوند و به صورت دسته ای از زگیل های بسیار کوچک به یکدیگر متصل و با تعداد بسیار زیادی هستند نیز از طریق متد درمانی کرایوتراپی در بیماران برطرف می شوند.

زگیل های نخی شکل (رشته ای)

اغلب زگیل های نخی شکل در قسمت خلفی پلک چشم، لب ها و گردن نیز قابل مشاهده هستند که به صورت برجستگی های باریک و درازی هستند که رشد بیشتر آن ها به سمت بیرونی پوست است.

زگیل های مسطح

زگیل های مسطح بر روی صورت و در دنباله محل خراشیدگی های پوستی نمایان می شوند. این زگیل ها سطحی نرم و با نوکی صاف هستند که به صورت جوش های قهوه ی و یا زرد در بدن قابل مشاهده هستند. لازم به ذکر است که زگیل های مسطح در کودکان نسبت به بزرگسالان رایج تر است.

تمامی موارد ذکر شده از انواع زگیل های پوستی است که در حال حاضر متخصصین پوست و زیبایی برای رفع این عارضه در بیماران از فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی استفاده می نمایند.

لازم به ذکر است که پس از فریز کردن با کرایوتراپی، احتمالاً محل تحت درمان با تاول همراه می شود که بعد از جدا شدن از پوست، بین هجده تا چهل و دو روز التیام می یابد.

شیوه استفاده از کرایوتراپی

همان طور که بیان نمودیم، کرایوتراپی(سرمادرمانی) شیوه اای غیر تهاجمی و ساده است که در دستگاه فوق از نیتروژن مایع به منظور فریز کردن و همچنین حذف توده ها و دانه هایی که در قسمت سطح بیرونی پوست نمایان می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

نیتروژن مایع در دمای ( 321- ) درجه فارنهایت در سرما درمانی ذخیره می شود و متخصصین از این طریق برای فریز و یا یخ زدن سلول های صدمه دیده استفاده می نمایند.

هر چند به تازگی متخصصین برای درمان کرایوتراپی از گازهای مایع دیگری مانند آرگون، دی اکسید کربن و یا ترکیبی اختصاصی از کمپانی های فرآوری شده محصولات پزشکی در این امر از حوزه درمانی استفاده کرده اند.

در فضاهای درمان پوستی، محل تحت درمان به طور معمول نسبتاً کوچک و بیرونی است و سپس نیتروژن مایع از طریق تکه های فوم و یا پنبه به کار برده می شود.

در این شیوه درمانی، هدف کلی در این است که سلول های پوستی سریعاً انجماد یابند و سپس این فرصت ایجاد شود که محل درمان به آهستگی گرم گردد که این امر سبب تخریب سلول های پوستی می شود.

با توجه به مقدار ناحیه مورد درمان، احتمالاً نیاز است که نیتروژن مایع بار دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن شاید پزشک متخصص مرتبط با حذف مقداری از سلول یا ابزارهای مخصوص پزشکی محل تحت درمان را آماده نمایند و یا از داروی اسید سالیسیلیک به مدت چند هفته پیش از معالجه بر روی ناحیه مورد نظر تجویز نمایند.

در ادامه شیوه انجام کرایوتراپی بایستی بیان نماییم که:

در برخی از موارد دیگر، شاید نیتروژن مایع بر روی لوله ی مخصوصی که کرایو پروب نام دارد، گردش و یا پاشیده شود. زمانی که کرایو پروب به منظور معالجه تومورهای درونی به کار برده می شود، به طور معمول پزشک مرتبط  از MRI و یا سونوگرافی به منظور هدایت مطلوب تر این لوله بهره می برند.

گاهی؛ بیماران در هنگام اعمال این متد درمانی، کمی درد و یا ناراحتی احساس می کنند. درد حاصل از آن بسیار کم و قابل تحمل است که همین امر سبب گردیده تا متخصصین از بی حسی موضعی برای تسکین درد استفاده نکنند. بیماران تحت درمانی کرایوتراپی بعد از اتمام دوره درمانی می توانند از استامینوفن و ایبوپروفن (داروهای مسکن) برای تسکین درد استفاده نمایند.

در ادامه شیوه انجام کرایوتراپی بایستی بیان نماییم که:
در ادامه شیوه انجام کرایوتراپی بایستی بیان نماییم که:

لازم به ذکر است که کرایوتراپی یک شیوه کم تهاجمی بوده که به علت کوتاه بودن دوره درمانی و همچنین درد و از همه مهمتر مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر شیوه های جراحی دیگر ارجحیت دارد. کلیه موارد ذکر شده، شیوه انجام فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی است که به طور کامل بیان نمودیم.

اقدامات پیش از درمان کرایوتراپی

بیمارانی که مایلند برای برطرف نمودن ضایعات پوستی از کرایوتراپی استفاده نمایند، بایستی به مواردی که در زیر به آن اشاره می نماییم، پیش از سرما درمانی رعایت نمایند که عبارتند از:

در گام نخست بایستی موقعیت بیماران مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و در صورتی که بیمار کاندیدای استفاده از شیوه درمانی کرایوتراپی بود، می تواند از این متد استفاده نماید. در غیر این صورت بایستی از دیگر شیوه های درمانی بهره مند شوند.

بازبینی مقدار صدمات، عارضه و همچنین تعیین شیوه درمانی و مشخص نمودن تعداد جلسه های درمانی از سوی پزشک متخصص از دیگر اقدامات پیش از درمان است که بیماران بایستی به آن توجه نمایند.

گفت و گو با بیمار و ذکر بیان تمامی دستورالعمل های مراقبتی پس از درمان و آگاه نمودن بیماران از پیامدهای احتمالی پس از استفاده از کرایوتراپی، مورد دیگری است که بیماران بایستی پیش از سرما درمانی به آن توجه نمایند.

تمامی موارد ذکر شده از اقدامات پیش از استفاده از متد درمانی کرایوتراپی است که می تواند برای روند بهبودی سریعتر به بیماران کمک شایانی نماید.

اقدامات پیش از درمان کرایوتراپی
اقدامات پیش از درمان کرایوتراپی

ممنوعیت های سرما درمانی

سرما درمانی یا کرایوتراپی نیز همانند اغلب سایر درمان ها برای تمامی بیماران گزینه مناسبی نخواهد بود و ممکن است که سلامت بیماران را تهدید نماید. بانوان باردار نبایستی از این شیوه درمانی برای فریز نمودن ضایعات پوستی استفاده نمایند.

همچنین بایستی متذکر شد که کودکان و همچنین افراد رده سنی پایین تر از هجده سال نیز کاندیدای مناسب برای استفاده از این شیوه درمانی به شمار نمی آیند.

در ادامه بایستی متذکر شویم که بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی، قلبی، فشار خون بالا و همچنین افرادی که با اختلالات گردش خون نیز همراه هستند، نبایستی از این متد درمانی برای رفع ضایعات پوستی خود استفاده نمایند.

بیمارانی که بنا به دلایل در بدن خود از شیء فلزی و یا پلاتین نیز استفاده کرده اند نیز کاندیدای انجام استفاده از کرایوتراپی نیستند. در این بین؛ بیمارانی که با تومورهای آنمی، سوابق حمله و مشکلات کلیوی نیز همراه هستند، بایستی از شیوه درمانی دیگری برای برطرف نمودن مشکلات پوستی خود استفاده نمایند تا به نتیجه مطلوب تری دست یابند.

ممنوعیت های سرما درمانی
ممنوعیت های سرما درمانی

روابط جنسی پس از استفاده از کرایوتراپی

در مواردی که سرما درمانی در قسمت ناحیه تناسلی صورت نگرفته باشد، هیچ گونه محدودیتی برای بیماران در انجام روابط جنسی وجود ندارد و بیماران می توانند پس از معالجه بلافاصله به این رابطه خود ادامه دهند.

اما بایستی متذکر شویم، در مواردی که این متد درمانی برای رفع زگیل تناسلی در بیماران انجام گیرد، تا هنگامی که محل جراحت به طور کامل التیام نیافته است، طبق معمول تقریباً به مدت یک هفته بایستی از انجام رابطه زناشویی خودداری نمایند تا جراحت های ایجاد شده حاصل از کرایوتراپی به صورت کامل بهبود یابد.

به این گروه از بیماران پیشنهاد می شود که در صورت داشتن رابطه جنسی، از کاندوم و یا محافظ های دیگری استفاده نمایند، زیرا این سری از پوشش ها سبب پیشگیری از ساییده شدن جراحت ایجاد شده می شود و مانع از سلامتی بیماران نخواهد شد.

مراقبت های پس از استفاده از کرایوتراپی

در خصوص مراقبت های پس از به کارگیری از دستگاه کرایوتراپی بایستی بیان نماییم که:

بیماران بعد از فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی بایستی برخی از امور پیشگیرانه را مراعات نمایند تا از این طریق بتوانند از بروز هر پیامد جانبی استفاده از کرایوتراپی پیشگیری نمایند.

بنابراین در صورت نمایان شدن هر پیامد، بهتر است در خصوص آن ها اطلاعات کاملی را داشته باشید و یک سری از اقدامات را برای مراقبت های پس از کرایوتراپی (سرما درمانی) نیز انجام دهید.

لازم است که تمامی نشانه های فیزیولوژیکی کرایوتراپی پیش از شروع درمان برای بیمار معلوم گردد، به شکلی که هیچ بیماری بعد از معالجه از مشاهده تاثیرات آن متعجب نگردد.

بعضی از اثراتی که شاید پس از اتمام دوره درمانی بر روی بدن بیماران نمایان می شود، ایجاد تاول و یا تورم در ناحیه تحت درمان است.

مراقبت های پس از استفاده از کرایوتراپی
مراقبت های پس از استفاده از کرایوتراپی

نیتروژن مایع استعمال شده در این متد برای انجماد، نزدیک به دمای منفی دویست درجه سانتیگراد قرار دارد

علت آن است که نیتروژن مایع استعمال شده در این متد برای انجماد، نزدیک به دمای منفی دویست درجه سانتیگراد قرار دارد که دمای بسیار پایینی به شمار می آید که می تواند سبب سوختگی بر اثر انجام سرما به لایه سطحی پوست به روش جت فشار هوا گردد.

شاید این تورم به تنهایی حذف گردد، اما معمولا تاول های حاصل از فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی به مدت چهل و هشت ساعت بعد و بدون این که در محل جراحت باقی بماند، می ترکد.

در این مواقع، بیمار می تواند با کمک سوزن استریل شده تاول ها را تحریک و در نهایت تخلیه نماید و علاوه بر آن لازم است از ماده ضدعفونی برای پیشگیری از عفونت نیز استفاده نماید و محل تحت درمان را با کمک پانسمان محافظت نماید. علاوه بر بهداشت و تمیزی محل تحت درمان، بایستی بیماران به هیدراته نگه داشتن بدن نیز توجه داشته باشند.

برای انجام مراقبت های پوستی و بهداشتی لازم است که این کار را با آب و صابون انجام دهیم. یکی دیگر از مراقبت های بعد از فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی را بایستی به این موضوع اشاره کرد که بیماران برای پیشگیری از پررنگ و یا تیره شدن لکه های پوستی از کرم های ضد آفتاب به صورت منظم در طول هفته نیز استفاده نمایند.

نیتروژن مایع استعمال شده در این متد برای انجماد، نزدیک به دمای منفی دویست درجه سانتیگراد قرار دارد
نیتروژن مایع استعمال شده در این متد برای انجماد، نزدیک به دمای منفی دویست درجه سانتیگراد قرار دارد

جدول زمانی برای معالجه پس از کرایوتراپی (سرما درمانی)

پس از درمان

اغلب موارد محل تحت معالجه به شکل متورم و قرمز هستند. شاید تاول هایی در محل ایجاد شود و حتی گاهی پر از خون باشد که کاملاً بی خطر بوده و امری طبیعی به حساب می آید.

از نظر متخصصین، بهتر است تاول ها را به حال خود رها کنیم، اما در صورتی که آزار دهنده و یا بسیار ناراحت کننده بود، همان طور که در بخش مراقبت های بعد از کرایوتراپی بیان نمودیم، آن ها را با کمک سوزن استریل شده تخلیه نماییم.

روزهای دوم تا سوم بعد از درمان (کرایوتراپی)

احتمال دارد در این دوران نقاهت، ناحیه تحت درمان مرطوب گردد یا به عبارتی از داخل آن مایع ترشح شود. در صورتی که این ترشحات ضعیف و کم است، بهتر است به جای پانسمان و یا بستن محل درمان آن را در مجاورت هوای آزاد قرار دهیم تا به آرامی خشک شود. در این مدت شما می توانید با آب و صابون مراقبت های بهداشتی از پوست را رعایت نمایید.

اگر مقدار ترشحات بسیار زیاد است، بایستی محل درمان را پانسمان نمایید. استحمام با محلول کمی نمک و آب گرم در این راستا به بیماران کمک به سزایی می نماید.

روزهای سوم تا چهارم بعد از معالجه سرما درمانی

در این گام، ترشحات مایع از محل درمان متوقف می گردد و شاید در این منطقه پوسته هایی مشاهده شود. پوسته ها به مدت چهارده روز در محل درمان باقی می مانند و سپس پروسه بهبود نیز آغاز می شود. چنان چه بعد از این مدت، محل تحت معالجه التیام نیافت، برای بازبینی بیشتر به پزشک مربوطه مراجعه نمایید.

در معالجه بعضی از زگیل ها، به منظور دستیابی به بهترین نتیجه، بیماران بیش از یک دوره درمانی به استفاده از کرایوتراپی نیاز دارند. در صورتی که زگیل هفت الی ده روز بعد از تندرستی پس از معالجه، هنوز بر روی پوست باقی مانده است، برای بازبینی و استمرار درمان کرایوتراپی و شیوه درمانی دیگر، به پزشک مرتبط و یا کلینیک مراجعه نمایید.

شاید سرما درمانی سبب تیرگی و یا روشن شدن محل درمان نسبت به گذشته شود. هرچند که اغلب شکل ظاهری پوست به تدریج بهبودی بیشتری می یابد، اما تغییر رنگ پوست می تواند دائمی و همیشگی باشد.

کلیه موارد بیان شده از جدول زمانی بهبودی بیماران بعد از فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی است که می تواند به پروسه درمانی آن ها کمک نماید. البته در صورتی که ناحیه تحت درمان با درد غیر قابل تحملی همراه بوده و یا آلوده و ملتهب گردیده، بهتر است برای پیشگیری از پیامدهای جانبی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

انواع کرایوتراپی

با توجه به ماده ای که در این دستگاه برای درمان بیماران استفاده می شود، سه نوع سرما درمانی وجود دارد که عبارتند از:

1)    نیتروژن مایع    2) یخ دی اکسید کربن    3) DMEP

البته بایستی بیان کرد که از لحاظ شیوه انجام درمان به دو صورت:

1)    سوآپ   2) اسپری، دسته بندی می شوند.

نیتروژن مایع

این مایع یکی از مهم ترین موارد ضروری برای شیوه درمانی کرایوتراپی است. این مایع در حدود دمای (196-) درجه سانتیگراد را در محل تحت درمان ایجاد می کند و در حدود چند ثانیه این فریز کردن را در عمق زگیل، جوش و سایر ضایعات دیگر قرار می دهند تا به این صورت مشکلات پوستی برطرف گردد.

برای مشکلات حادتر و یا شدیدتر ضایعات پوستی مانند زگیل های ویروسی قوی و سرطان پوست، این امر بایستی چندین مرتبه صورت پذیرد. به این صورت که بار اول منجمد و برای بار دوم آن را ذوب می کنند و مجدداً پروسه انجماد را آغاز می نمایند.

کرایوتراپی از طریق برف CO2 (دی اکسید کربن)

در این متد درمانی از سیلندرهای حاوی دی اکسیدکربن یخ زده با دمای زیر 5/78- سانتیگراد و یا (دوغاب چرا از استون) استفاده می شود که آن را بایستی به صورت مستقیم در ناحیه آسیب دیده در سطح پوست به کار برد.

کرایوتراپی از طریق DMEP

این متد از فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی در دمای (57-) درجه سانتیگراد فعالیت می کند. در محفظه های آئروسل ارائه می گردد و برای معالجه زگیل مورد استفاده قرار می گیرد.

از طریق یک اعمال کننده (اپلیکاتور) فوم که براساس مقدار و همچنین ناحیه ضایعه در قسمت آسیب دیده پوستی بین ده تا چهل ثانیه استقرار می یابد. بهتر است بدانید که در حدود بیست سال پیش این متد از کرایوتراپی یکی از رایج ترین شیوه درمانی به شمار می آمد.

کرایوتراپی از طریق DMEP
کرایوتراپی از طریق DMEP

مزیت های فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی

از فواید کرایوتراپی برای رفع ضایعات پوستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان کاهش درد:

برطرف نمودن و همچنین تقلیل دردهایی مانند کمردرد، خشکی و گرفتگی عضلات، اسپاسم های عضلانی نیز از طریق متد درمانی کرایوتراپی رفع می گردد که می تواند از مزایای این دستگاه به شمار آید.

تقلیل خونریزی و انقباض رگ ها:

این متد درمانی سبب تقلیل دمای بدن و همچنین انقباض رگ ها گشته و از همه مهمتر به سرعت خونریزی ها را کاهش می دهد.

درمان میگرن:

معمولاً کرایوتراپی بر روی گردن معطوف گردیده و سبب تقلیل و التیام دردهای سرد در بیماران می شود. همچنین کرایوتراپی می تواند تا حد بسیار زیادی سبب حذف سردردهای میگرنی در بیماران گردد که از مزیت دیگر شیوه درمانی کرایوتراپی محسوب می شود.

تقلیل افسردگی و استرس:

براساس مطالعات صورت گرفته، این متد درمانی بر روی اختلالات و موقعیت سخت ذهنی اثرات مثبتی را بر جای می گذارد و در نتیجه می تواند بر تقلیل افسردگی و استرس نیز در بیماران کمک زیادی نماید.

التیام نشانه های بیماری اگزما:

همان طور که می دانید، التهابات پوستی سبب خارش بسیار زیاد در بیمار می شود و بیمارانی که به عارضه اگزما مبتلا هستند، می توانند با استفاده از چندین جلسه کرایوتراپی نشانه های اگزما را تا حد قابل توجهی کاهش دهند که یکی دیگر از مزیت های این متد درمانی به شمار می آید.

جلوگیری از سرطان و معالجه آن:

در حالت خوش خیم بودن سرطان، بیماران با استفاده از کرایوتراپی می توانند تا حد بسیار زیادی این عارضه را درمان نمایند و با فریز نمودن بافت های سرطانی بر روی سطح پوست به تدریج این عارضه را در بیماران از بین ببرند. بایستی متذکر شد که می توان تا حد قابل توجهی از ابتلای بیماران به سرطان نیز پیشگیری کرد.

تقلیل در التهابات:

به طور معمول التهابات در اثر چالش عفونت ها با سیستم ایمنی بدن به وجود می آید. کرایوتراپی به تقلیل التهابات در بیماران کمک شایانی می نماید و بهبودی بدن را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد که از مهمترین مزیت این متد درمانی محسوب می شود.

تقلیل در التهابات:
تقلیل در التهابات:

سلامت دردهای عضلانی:

استفاده از یخ و کمپرسورهای سرد سبب افزایش جریان خون در فرد می شود و به طور معمول در معالجه های متعدد از آن استفاده می نمایند.

بالا رفتن جریان خون به تقلیل درد و همچنین تورم نیز کمک می نماید تا دردهای مفصلی، رماتیسمی و غیره را تا حد چشمگیری کاهش دهد و حذف نماید. سرما درمانی سبب تقلیل و حذف دردهای عضلانی در بیماران می شود و پس از انجام تمرینات ورزشی سنگین، درد را کاملا از بین می برد.

جلوگیری از جنون:

سرما درمانی می تواند فشارهای حاصل از اکسیداتیو را تا حد زیادی کاهش دهد و در نهایت دیوانگی، نابرابری های مغزی و همچنین سایر اختلالات مرتبط به آن را نیز پیشگیری نماید.

کاهش وزن:

سرمادرمانی (کرایوتراپی) به تنهایی روی کاهش وزن و پشتیبانی از پروسه کاهش وزن نیز کمک می نماید. گرما سبب افزایش سوخت و ساز بدن شده و دردهای عضلانی را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد و در نتیجه بیمار می تواند به آسانی ورزش نماید و یا وزن خود را کاهش دهد.

کاهش وزن:
کاهش وزن:

افت تب:

افت دمای بدن به تقلیل تب در بیماران کمک زیادی می نماید. هنگامی که فرد با تب همراه می شود، به تدریج دمای بدن او نیز افزایش می یابد، با بهره مندی از دستمال و یا حوله خیس تلاش می کنیم تا بتوانیم مقداری از دمای بدن او را پایین آوریم.

اما در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی با استفاده از متد کرایوتراپی خیلی سریع می توان دمای بدن بیماران را کم کرد و راندمان فیزیولوژی بدن را ارتقا داد تا از این طریق بعد از مدتی بیمار با قطع تب همراه گردد.

تقلیل تشنج:

با خنک کردن و یا سرما، بدن این امکان را دارد که سبب انعطاف عضلات، خستگی ها، برطرف نمودن تنش های عصبی و نیز اختلالاتی نظیر تشنج در بیمارانی که با عارضه ام اس همراه هستند را رفع نماید که از مزیت دیگر استفاده از دستگاه کرایوتراپی به حساب می آید.

التیام شرایط سخت پس از جراحی:

به منظور کمک به تقلیل التهابات بسیار شدید، قطع خونریزی، تورم و درد پس از جراحی و نیز بازسازی و بهبود جراحت ها می توان از شیوه درمانی کرایوتراپی استفاده نمود. این تکنیک درمانی در معالجه سریع این سری از پیامدهای جراحی بسیار تاثیرگذار است.

مقرون به صرفه:

همان طور که اشاره نمودیم، کرایوتراپی نسبت به سایر جراحی های تهاجمی پوست مقرون به صرفه تر است که می تواند از بارزترین مزیت های آن به شمار آید.

تمامی موارد ذکر شده از مزیت های فریز نمودن ضایعات پوستی از طریق کرایوتراپی است که بیماران می توانند برای برطرف نمودن مشکلات پوستی متعدد خود تحت نظر مجرب ترین متخصصین پوست و زیبایی از این تکنیک درمانی بهره مند شوند.

مقرون به صرفه:
مقرون به صرفه:

تعداد جلسات و مدت دوره درمانی کرایوتراپی

دوره معالجه سرما درمانی بر مبنای شدت و همچنین نوع عارضه فرد از سوی مجرب ترین متخصصین پوست و زیبایی مشخص می گردد. معمولاً حداقل دوره درمانی کرایوتراپی در مواردی که بیماری خفیف و یا بسیار جزئی باشد، پزشک متخصص پنج جلسه دوره درمانی را برای بیماران توصیه می نمایند.

متخصصین این حوزه تعداد جلسات کرایوتراپی را بین ده الی بیست جلسه برای هر بیمار تعیین نموده اند و آن ها را در بین فواصل زمانی مشخص بر روی بیماران اعمال می نمایند.

البته شاید در موارد بسیار حاد ضایعات پوستی تعداد جلسات درمانی نیز افزایش یابد. در خصوص فواصل زمانی سرمادرمانی (کرایوتراپی) بایستی متذکر شویم که مناسب ترین فاصله بین دو الی سه روز است.

به طور مثال؛ لازم است بیماران به منظور دستیابی به نتایج بهتر، سه بار در هفته را به انجام کرایوتراپی بپردازند تا اثربخشی این متد درمانی را بر روی پوست خود مشاهده نمایند و همچنین پیامدهای کمتری را نیز به همراه داشته باشند. بهتر است بدانید، هر جلسه تقریباً در حدود بیست الی سی دقیقه زمانبر است.

در هنگام سرما درمانی بایستی بسیار دقت نمایید و این تکنیک درمانی را تحت نظر متخصصین با تجربه و متخصص انجام دهید، زیرا اگر از زمان ذکر شده طولانی تر شود، ممکن است صدمات شدیدتر و جدی را برای بیماران به همراه داشته باشد.

تعداد جلسات و مدت دوره درمانی کرایوتراپی
تعداد جلسات و مدت دوره درمانی کرایوتراپی

مراقبت های پس از کرایوتراپی زگیل تناسلی

همان طور که گفتیم، یکی از افرادی که کاندیدای مناسب برای درمان کرایوتراپی هستند، بیماران مبتلا به زگیل تناسلی می باشند. در این راستا بهتر است در خصوص مراقبت های بعد از سرما درمانی زگیل تناسلی، نکاتی را برای شما ارائه نماییم.

شست و شوی جراحت پس از کرایوتراپی

بیمار بایستی با تجویز پزشک مرتبط، جراحت حاصل از کرایو را با کمک آب گرم و همچنین صابون های حاوی آنتی باکتریال شست و شو نماید. ناحیه تحت درمان بایستی روز بعد از پروسه درمانی به صورت منظم، روزانه با صابون های فاقد از رایحه و همچنین آب ولرم شست و شو دهند.

باید متذکر شد که ناحیه درمان بایستی فاقد از هر گونه پوشش محافظتی رها گردد. در مواردی که این زخم ها با ترشحات همراه باشد، بایستی از یک بانداژ، محل جراحت را پوشش دهید.

در مواردی که ناحیه تحت درمان کرایوتراپی به صورت دلمه شده باشد، می توانید تا زمانی که کاملا حذف نگردیده است، از وازلین بر روی سطح آن استفاده نمایید. همچنین بیماران با مرطوب نمودن استریل از طریق هیدروژن پراکسید و مالش آن به آهستگی بر روی محل جراحت، دلمه های حاصل از زخم را حذف نمایند.

پانسمان جراحت

بیمار بایستی بعد از شست و شوی زخم بلافاصله اقدام به تعویض بانداژ خود نماید و تا زمان بهبود جراحت آن را محافظت نمایند. در بعضی از موارد شاید بیمار در عرض چند روز و یا تا چندین هفته بعد از انجام سرما درمانی، به بانداژ هیدرواکتیو نیاز داشته باشد. زیرا این بانداژها حاوی موادی هستند که سبب تسریع بهبود محل جراحت شده و از بروز هر گونه عفونت نیز پیشگیری می نمایند.

پیشگیری از بروز عفونت

از مراقبت های دیگری که بیماران بایستی بعد از استفاده از کرایوتراپی به آن توجه نمایند، پیشگیری از ایجاد عفونت در ناحیه تناسلی است. بیمار بایستی با شست و شوی زخم ها و تاول های باز شده دو بار در هفته از طریق صابون (آنتی باکتریال) از بروز عفونت ها پیشگیری نماید. توصیه می شود که پیش از استفاده از بانداژی تازه، از ژل پترولیوم به میزان بسیار کم در ناحیه جراحت نیز استفاده نمایند.

استفاده از داروهای تجویزی

بیمار بایستی از داروهایی که از سوی پزشک متخصص نظیر آنتی بیوتیک ها و یا مسکن ها تجویز شده است، به صورت منظم در طی روز استفاده نمایند. بیمار می تواند به منظور التیام دردهای کمتر بدون نسخه پزشک متخصص از استامینوفن بین سه الی چهار ساعت فاصله زمانی نیز استفاده نمایند.

مراجعه به پزشک متخصص برای بازبینی جراحت ها

بیمار ملزم است در تمامی ملاقات های درمانی با پزشک مرتبط شرکت نماید و در صورت بروز هر گونه خونریزی، تاول، تورم، ترشح و یا قرمزی در مجاورت محل جراحت، پیش از بازدیدهای بعدی سریعاً با پزشک خود در ارتباط باشد و همچنین در مواردی که بیمار مجدداً با خونریزی همراه گردید، بایستی به صورت حضوری به پزشک مربوطه مراجعه نماید.

مراجعه به پزشک متخصص برای بازبینی جراحت ها
مراجعه به پزشک متخصص برای بازبینی جراحت ها

پیشگیری از خونریزی

در مواردی که بیمار در ناحیه تحت درمان با خونریزی همراه گردد، بایستی بانداژ تمیزی را بر روی محل به مدت پانزده دقیقه محکم فشار دهد. اگر خونریزی ادامه داشته باشد، این امر بایستی مجدداً تکرار گردد. اما اگر با انجام این اقدامات پیشگیرانه خونریزی متوقف نگردید، باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

مراقبت در زمان بروز نشانه ها

از دیگر مراقبت های بعد از کرایوتراپی برای رفع زگیل تناسلی را می توان به بروز علائم ایجاد شده در بیماران اشاره کرد که بایستی سریعاً به پزشک متخصص مراجعه نمایند. مانند تب و لرز و دمای بدن که بیشتر از سی و هشت درجه است.

همچنین در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر در محل تحت درمان و یا نواحی آن نظیر:

1)    تورم و یا قرمزی که پهنای آن به بخش های غیر از درمان پوستی نیز سرایت کرده باشد.

2)    افزایش ناراحتی و درد در منطقه تحت درمان

3)    سفتی و یا گرم شدن پوست در ناحیه فریز ضایعات پوستی

4)    ترشحات سبز رنگ و یا زردی که بیش از اندازه از محل درمان خارج می شوند.

5)    بوی بد و همچنین خونریزی هایی که بعد از انجام اقدامات پیشگیرانه متوقف نمی شوند.

کلیه موارد ذکر شده از مراقبت های پس از کرایوتراپی (سرمادرمانی) زگیل تناسلی است که بیماران ملزم به رعایت آن ها هستند.

ورم پس از کرایوتراپی (سرمادرمانی)

بایستی متذکر شویم که پس از سرمادرمانی (کرایوتراپی) هیچ گونه ورمی در ناحیه تحت درمان وجود ندارد، تنها بخشی که بر روی آن اسپری می شود، ابتدا سیاه شده و سپس می افتد و طبیعتاً با کمی زخم همراه می شود.

پیشنهاد ما به بیماران این است که برای جلوگیری از عفونت در جراحت بین چهار تا پنج روز تا التیام کامل، از قرص های تجویزی سیپروفلوکساسین پانصد میلی گرمی که هر دوازده ساعت بایستی میل شود، استفاده نمایند.

به آقایانی که از این متد درمانی برای برطرف نمودن ضایعات پوستی استفاده نموده اند، توصیه می شود در صورتی که این زگیل ها در ناحیه آلت تناسلی ایجاد شده باشند، بیمار بایستی به مدت هفت روز از انجام رابطه جنسی خودداری نمایند تا از این طریق زخم ها سریعتر التیام یابند.

به آسانی می توانند به فعالیت های روزانه و امور شغلی خود بپردازند

پیشنهاد دیگری که بایستی به تمامی بیمارانی که شیوه درمانی کرایوتراپی را انتخاب نموده اند متذکر شویم، این است که به آسانی می توانند به فعالیت های روزانه و امور شغلی خود بپردازند و این گروه از بیماران نیازی به اقدامات پیشگیرانه خاصی مانند دوش گرفتن بعد از اتمام جلسه درمانی کرایوتراپی دارند.

زگیل هایی که در قسمت مقعد و یا کشاله ی ران به وجود می آیند، بیشتر در معرض عفونت قرار می گیرند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که از پمادهای زینک اکسید و یا آنتی بیوتیک در نواحی نامبرده استفاده نمایند.

همچنین بایستی از سرم های شست و شو دهنده و نرمال سالین زخم برای تسریع در بهبودی نیز استفاده کنید و شست و شوی متناوب و منظم را در طی روز انجام دهید.

استفاده از پماد پس از کرایوتراپی

بعد از اتمام جلسه فریز نمودن ضایعات پوستی از طریق کرایوتراپی، پزشک متخصص برخی از پمادها را به بیماران تجویز می نمایند تا از این طریق جراحت های حاصل از درمان سریع تر بهبود یابد.

بهترین پمادها (زینک اکسید) است که توصیه می گردد بیماران هر هشت ساعت و یا هر دوازده ساعت روی محل جراحت و یا اطراف آن را کاملاً پوشش دهند. زیرا این پماد به دلیل خواص ضد التهابی، سبب تسریع بهبود زخم در بیماران می شود.

البته پمادهای بازسازی کننده پوست دیگری نیز در بازار موجود است مانند ریپل، پرودرما که حاوی زینک اکسید و دیگر داروهای اصلاح زخم را شامل می شوند که در داروخانه ها عرضه می گردد و پروسه حذف زگیل را سرعت می بخشد.

چه داروهایی بعد از درمان کرایوتراپی به بیماران تجویز می شود؟

کلیه موارد ضروری که بعد از انجام سرمادرمانی به بیماران برای پیشگیری از عفونت ها تجویز می شود شامل:

1)    صابون آنتی باکتریال  2) چسب بانداژ 3) بانداژهای گاز استریل 4) هیدروژن پراکسید 5) ژل پترولیوم 6) قرص سیپروفلوکساسین 500 mm (درصورت ورم) 7) استامینوفن

هستند. بایستی به این مورد هم توجه نمایید که جراحت های بسیار کوچک حاصل از درمان کرایوتراپی بین چهارده الی بیست و یک روز بهبود می یابد. این در حالی است که جراحت های بیشتر شاید به بیش از یک ماه به منظور التیام یافتن و دستیابی به بهترین نتیجه نیاز داشته باشند.

چه داروهایی بعد از درمان کرایوتراپی به بیماران تجویز می شود؟
چه داروهایی بعد از درمان کرایوتراپی به بیماران تجویز می شود؟

عوامل تاثیرگذار در هزینه کرایوتراپی

هزینه این متد درمانی همانند دیگر شیوه های درمانی بر مبنای چندین فاکتور اساسی برآورد می شود که این فاکتورها شامل:

محل درمان

یکی از عوامل تاثیرگذار در هزینه کرایوتراپی(محل درمان) است. عمومی و یا خصوصی بودن مراکز درمانی برای فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی می تواند در افزایش و یا کاهش هزینه های نهایی نیز تاثیرگذار باشد.

تخصص و مهارت پزشک متخصص

دستمزد پزشک متخصص براساس مهارت و سابقه ی وی در این امر متغیر خواهد بود. به طور معمول هر چه پزشک متخصص در این امر سرشناس و معروف باشد، هزینه ی بیشتر و همچنین کیفیت درمان قابل قبولی را برای بیماران به ارمغان می آورد.

شدت و مقدار آسیب

از دیگر عوامل تاثیرگذار در هزینه فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی به شدت و مقدار محل جراحت بستگی دارد. زیرا این دو فاکتور در شیوه درمانی و همچنین مدت معالجه بیماران نیز تاثیرگذار است. اگر صدمات حاصله بسیار کوچک و یا جزئی باشند، این متد درمانی هزینه کمتری را در بر می گیرد.

شیوه درمانی

پارامتر مهم و اساسی تاثیرگذار در هزینه کرایوتراپی را می توان به شیوه درمانی اشاره کرد. شیوه درمانی براساس صلاحدید پزشک متخصص و همچنین بر مبنای عملکرد معاینات، صدمه و اختلالات حاصل در بیماران صورت می گیرد.

در صورتی که مشکل پوستی بیماران حاد باشد، پزشک متخصص کرایوتراپی روش جراحی را برای بیماران در نظر می گیرد که در این حالت هزینه بیشتری را در بر می گیرد.

به این علت که در تکنیک جراحی کرایوتراپی؛ داروها، دستگاه ها و همچنین تجهیزات بسیاری برای درمان استفاده می شود و علاوه بر این بایستی بیان نمود که احتمال بستری نمودن بیمار در بیمارستان نیز وجود دارد که تمامی موارد بر روی هزینه کرایوتراپی تاثیرگذار است.

کلیه موارد ذکر شده از عوامل تاثیرگذار در هزینه فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی است که لازم است تا بیماران پیش از انجام مراحل درمانی به تمامی این موارد توجه نمایند.

نتیجه گیری

در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی، متخصصین پوست و زیبایی به منظور رفع ضایعات پوستی نظیر انواع زگیل ها از شیوه ی درمانی کرایوتراپی (سرما درمانی) استفاده می نمایند. فریز ضایعات پوستی با کرایوتراپی پروسه ی است که به منظور حذف سلول ها از نیتروژن و یا سرمای شدید در ناحیه تحت درمان استفاده می نمایند.

نتیجه گیری
نتیجه گیری

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با زر کلینیک:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
با یک کلیک تماس بگیرید