میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس
درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس

لیست موضوعات

درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس

امروزه از تزریق بوتاکس برای درمان بسیاری از دردها استفاده می شود درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس هم یک روش درمانی با تزریق بوتاکس به ناحیه واژن می باشد.

توصیه میکنیم اگر از مشکل واژینیسموس رنج می برید حتی قبل از مطالعه این مقاله با زرکلینیک تماس بگیرید تا با جدیدترین متدهای روز معاینه و درمان شوید.

شماره تماس : 161 930 22 021

درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس
درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس

این یک روش کم خطر است و می تواند سهولت توسط یک پزشک انجام شود. به طور کلی برای درمان قطعی واژینیسموس ، پیشنهاد ما مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر زرگنج فرد می باشد.

درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس ساده ترین راه برای حل این مشکل است، البته باید توجه داشت که این کار حتما زیر نظر پزشک مجرب و با تجربه انجام گیرد.

بیماری واژینیسموس یکی از بیماری های جدی و دردناک بانوان است که اگر به طور جدی درمان نشود، باعث ایجاد مشکلات جدی می شود، در درمان این بیماری روش های مختلفی وجود دارد که بنا به شیوه انجام آن مزایا و معایب متفاوتی دارد،

امروزه بوتاکس برای درمان ها و مشکلات مختلفی استفاده می شود که درمان واژینیسموس نیز یکی از آن هاست، این روش علاوه بر سرعت و قطعیت درمان کم خطر نیز هست و برای افرادی که علائم و مشکلات جدی از این بیماری دارند، بهترین انتخاب است.

درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس
درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس

 

اینفوگرافیک تزریق بوتاکس در واژن

در این ایفوگرافیک نکات کلیدی در تزریق بوتاکس در واژن درج گردیده .توصیه میکنیم این اینفوگرافیک را به صورت کامل مشاهده نمایید.

اینفوگرافیک تزریق بوتاکس در واژن
اینفوگرافیک تزریق بوتاکس در واژن

 

درمان قطعی واژینیسموس در تهران

واژینسموس به عنوان عامل خاموش بسیاری از طلاقهاست و متاسفانه بسیاری از لاش های افراد در زمینه درمان قطعی واژینیسموس در تهران به بن بست میخورد.

شما می توانید با خیال راحت و به صوتر تضمین شده از خدمات درمان قطعی واژینیسموس در تهران در زرکلینیک استفاده نمایید.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.

02122930161

درمان واژینیسموس بدون دیلاتور

همان طور که می دانید درمان واژینیسموس بدون دیلاتور امکان پذیر است و شما می توانید برای این کار به زرکلینیک مراجعه نمایید.

درمان واژینیسموس بدون دیلاتور شما رابه سمت استفاده از روش های جایگزین مثل تزریق بوتاکس می برد.

 

درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس

دکتر افسانه زرگنج فرد با سال ها تجربه در زمینه درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس آماده است که مشکل واژینیسموس شما را به صورت تضمینی حل نماید.

شما قبل از وارد شدن به پروسه درمان، معاینه و مشاوره دریافت خواهید کرد تا با خیال راحت به سمت درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس بروید.

اطلاعات تماس ما در پایان همین مقاله موجود است.

 

در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم

تزریق بوتاکس در واژن برای چه مواردی به کار می رود؟

تزریق بوتاکس در واژن چه فوایدی دارد؟

تزریق بوتاکس به واژن چه تأثیری در درمان واژینیسموس دارد؟

تزریق بوتاکس به واژن چگونه سبب درمان واژینیسموس می شود؟

تزریق بوتاکس در واژن چه عوارضی دارد؟

تزریق بوتاکس در واژن برای مدت اثر می کند؟

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس چگونه به وجود می آید؟

واژینیسموس چند نوع دارد؟

علائم بیماری واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

اصول کلی درمان واژینیسموس به چه صورت است؟

روش های درمان واژینیسموس چه چیزهایی هستند؟

کدام یک از روش های درمان واژینیسموس قطعی تر هستند؟

آیا تزریق بوتاکس در واژن ممکن است؟

هنگام تزریق بوتاکس برای درمان واژینیسموس چه اقداماتی باید انجام گیرد؟

چرا برای درمان واژینیسموس از بوتاکس استفاده می شود و در چند مرحله انجام می گیرد؟

هر چند وقت یک بار می توان تزریق بوتاکس در درمان واژینیسموس استفاده کرد؟

چه افرادی برای درمان واژینیسموس با بوتاکس در اولویت هستند؟

مراقبت های بعد از درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس چیست؟

 

تزریق بوتاکس در واژن برای چه مواردی به کار می رود؟

تزریق بوتاکس به ناحیه واژن علاوه بر جوان سازی ناحیه واژن به رفع عوارض حاصل از افتادگی این ناحیه نیز کمک می کند با تزریق بوتاکس به واژن چین و چروک آن از بین رفته، و این ناحیه زیبا و شاداب خواهد شد

تزریق بوتاکس در واژن برای چه مواردی به کار می رود؟
تزریق بوتاکس در واژن برای چه مواردی به کار می رود؟

چرا که واژن در زنان با گذشت زمان پیر شده و دچار افتادگی می شوداین افتادگی با چروکیدگی در لابیا یا لب های خارجی نمایان شده و از خاصیت ارتجاعی آن کم می شود. این افتادگی لب های خارجی علاوه بر شکل نامطلوب باعث اذیت فرد در زمان آمیزش می شود و به دلیل جمع شدن آب در ناحیه واژن و زیاد شدن رطوبت، عفونت های زیادی را برای زنان به دنبال دارد.

متخصص زنان زایمان
متخصص زنان زایمان

تزریق بوتاکس در واژن چه فوایدی دارد؟

فواید بوتاکس به واژن چند فایده دارد از جمله:

تزریق بوتاکس و دیگر پر کننده های پوست سبب زیاد شدن حجم و سفت شدن این ناحیه می شود و سبب بالا رفتن زیبایی زن، افزایش میل جنسی، افزایش جریان خون و ایجاد حس تازگی در ناحیه واژن می شود پس از تزریق بوتاکس فرد به وضوع متوجه تغییرات جسمی و روحی خود می شود و از این وضعیت احساس رضایت می کند چرا که سلامتی این ناحیه ارتباط مستقیمی با حالت های روحی زنان دارد و سلامتش سبب احساس جوانی در زنان می شود.

همچنین از دیگر مزایای تزریق بوتاکس به واژن می توان به کم شدن درد و گرفتاری های عادت ماهانه و بهبود روابط جنسی و زناشویی و به دنبال آن تغییر شیوه زندگی اشاره کرد.

تزریق بوتاکس در واژن چه فوایدی دارد؟
تزریق بوتاکس در واژن چه فوایدی دارد؟

 تزریق بوتاکس به واژن چه تأثیری در درمان واژینیسموس دارد؟

واژینیسموس یک بیماری است که فرد در آن دچار انقباض های دردناک می شود به گونه ای که نزدیکی را برای او غیر ممکن می سازد این انقباض غیرارادی است به این معنی که شحص دچار واژینیسموس برای انقباض ماهیچه های واژن تلاش نکرده ولی انقباضات به شکل خود به خودی انجام می شود که می تواند برای او درآور باشد.

جهت درمان واژینیسموس به هر سه عضله ناحیه واژن بوتاکس تزریق می گردد، چرا که امکان دارد هر کدام از سه عضله باعث بروز مشکل شده باشند. هر چند دوز مناسب بوتاکس، به آن ها تقسیم شده ولی این تزریق در ماهیچه هایی که گرفتگی بیشتر دارند، انجام می شود و این موضوع معمولاً در هنگام معاینه تشخیص داده می شود برای کدام عضله دوز بالاتری بوتاکس تزریق شود و برای پیشگیری از بی اختیاری ادرار به دیواره های جانبی واژن بوتاکس تزیق می شود.

 تزریق بوتاکس به واژن چه تأثیری در درمان واژینیسموس دارد؟
تزریق بوتاکس به واژن چه تأثیری در درمان واژینیسموس دارد؟

تزریق بوتاکس به واژن چگونه سبب درمان واژینیسموس می شود؟

بوتاکس عمدتا برای درمان چین و چروک به کار می رود با این وجود بوتاکس به علت وجود سم بوتولیسم در آن جهت درمان تعدادی از بیماری های مزمن و دردناک هم به کار می رود چرا که بوتاکس می تواند عضلات را فلج کرده و از انقباض ارادی یا غیر ارادی عضله پیشگیری نماید.

به این دلیل است که بوتاکس علاوه بر اینکه جهت درمان و کاهش چین و چروک صورت هم استفاده می شود برای درمان بیماری های دردناک مثل درد فک، سردرد، درد مثانه و واژینیسموس هم به کار می رود. بوتاکس با کاهش تنش در عضلات باعث کاهش درد در آن ها می شود.

بوتاکس به دلیل عوارضی که می تواند برای فرد داشته باشد معمولاً به عنوان اولیه گزینه درمان واژینیسموس محسوب نمی شود ولی اگر شخصی قادر به انجام سایر درمان ها برای واژینیسموس نباشد می تواند از تزریق بوتاکس استفاده نماید که فواید زیادی برای او دارد.

بوتاکس به نقطه هایی از bulbospongiosis می شود این عضله در نزدیک دهانه واژن قرار دارد همچنین تزریقات دیگر به منظور استراحت سایر عضلاتی که در اسپاسم واژن نقش دارند، انجام می گیرد

تزریق بوتاکس در واژن چه عوارضی دارد؟

تزریق بوتاکس اگر به درستی انجام شود روشی بسیار امن و مؤثر است و خطر و عوارض کمی دارد هنگام تزریق بوتاکس به ناحیه مهبل بهتر است که از تزریق بوتاکس به مناطق نزدیک رکتوم و مجاری مثانه اجتناب گردد زیرا ممکن است این کار باعث بی اختیاری ادرار در فرد شود این تزریق بهتر است تنها به دیواره های جانبی واژن انجام شود.

از عوارض تزریق بوتاکس به ناحیه واژن می توان به گرفتگی در زمان رابطه جنسی، درد در زمان معاینه لگن، درد و اسپاسم در زمان ادرار کردن و حرکت روده ها، فشار روی مثانه و ناراحتی عمومی اشاره کرد که در بیشتر موارد فرد می تواند با مصرف دارو و قرص های تجویزی پزشک درد و ناراحتی خود را تسکین دهد.

تزریق بوتاکس در واژن برای مدت اثر می کند؟

تزریق بوتاکس از روش های کم خطر است پس از تزریق بوتاکس، معمولاً فرد به مدت حدوداً 1 سال قدرت انعطاف پذیری عضلات را پیدا می کند و مشکلاتی نظیر گرفتگی و درد هنگام رابطه جنسی در او بر طرف می شود اسپاسم در عضلات زمانی بروز می کند که فرد در شرایطی مثل ترس و اضطراب قرار گرفته باشد که پیام مناسب از مغز به واژن نمی رسد. تزریق بوتاکس بیشتر درد حاصل از اختلاف کف لکن را کم می کند.

امکان دارد فرد بیماری با انجام یک دوره تزریق بوتاکس به نتیجه برسد و شخص دیگری احتیاج به دو یا حتی سه دوره تزریق داشته باشد این تزریق که به یک سوم انتهایی واژن انجام می گردد که اغلب بیماران با یک دوره تزریق می توانند روابط جنسی خود را دوباره برقرار کنند و بعد از آن ممکن است حتی اصلا واژینیسموس نگردند ولی اگر علائم فرد برگردد و دچار مشکل شود، ممکن است به گونه ای باشد که با فواصل 6 ماه تا 1 سال نیاز به تزریق مجدد بوتاکس داشته باشد

واژینیسموس چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارند که رابطه جنسی را دچار اختلال می کنند، برخی از این عوامل ناشی از مشکلات روانی و برخی ناشی از مشکلات جسمی هستند،

با این حال بعضی از مشکلات روانی نیز وجود دارند که نمود جسمی پیدا کرده و باعث اخلال در رابطه جنسی می شوند، تنگ شدن واژن در حدی که فرد امکان برقراری رابطه جنسی را از دست بدهد یکی از مشکلاتیست که علیرغم دلیل عصبی در جسم فرد به وجود می آید.

واژینیسموس یک بیماری در بانوان است، این بیماری باعث اختلال در عملکرد جنسی می گردد و باعث تنگ شدن و انقباض غیرارادی عضلات واژن با وجود برخورداری از آناتومی و عضلات طبیعی در هنگام مقاربت و نزدیکی می گردد

البته این تنها مشکلی نیست که در اثر این بیماری برای فرد به وجود می آید، بلکه در بسیاری از اوقات مبتلایان به این بیماری در هنگام معاینات لگن نیز با مشکل مواجه شده و این کار نیز برای آن ها سخت یا غیر ممکن می گردد، یا افرادی که دچار این مشکل هستند، معمولا تحمل آزمایش پاپ اسمیر را نداشته و قادر به انجام آن نیستند.

این مشکل غیر ارادی چه زمانی اتفاق می افتد

این مشکل غیر ارادی زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های اطراف دهانه واژن به طور غیر ارادی منقبض می شوند، در حالی که فرد قصد و اراده ای برای انقباض ندارد، این مشکل بیشتر اوقات صرفا در زمان رابطه جنسی به وجود می آید، در بعضی شدت ها فرد قادر به استفاده از تامپون هست، اما رابطه جنسی را تحمل نمی کند.

این بیماری رابطه جنسی را مختل می کند و بیمار را دچار درد، استرس، مشکلات جسمی و نارضایتی می کند و در صورت عدم درمان زوج را از داشتن فرزند ناتوان می کند.

در چرایی به وجود آمدن این مشکل هنوز دلیل علمی و قطعی وجود ندارد، اما بعضی از متخصصین دلیل این بیماری را ناشی از تجربه های تلخ روانی و عصبی در گذشته نظیر تجاوز جنسی، یا رابطه سخت می دانند،

این بیماری بیش از همه چیز با ترس و اضطراب همراه است، به همین دلیل ریشه آن را بی ارتباط با مشکلات روانی نمی دانند. با این حال درمان این بیماری به شکل فیزیکی انجام می شود و روش های مختلفی دارد.

درمان خشکی واژن
درمان خشکی واژن

واژینیسموس چگونه به وجود می آید؟

معمولا هنگامی که یک مشکل بین بسیاری از افراد فراگیر می شود، محققان برای یافتن علت آن دست به آزمایشات مختلفی می زنند، در واقع انجام این آزمایشات برای پیدا کردن راه حل درمان و ریشه کنی مشکل امری ضروریست، اما در مورد بعضی بیماری ها پیدا کردن ریشه و سر منشا بیماری به سادگی ممکن نیست و دلیل بروز آن همواره در پاره ای از ابهام است؛ واژینیسموس نیز از آن دست بیماریهاست که علی رغم تحقیقات و معاینات فراوان پزشکان هنوز به طور دقیق علت ابتلای به آن را کشف نکرده اند.

با این حال علت و دلایل مختلفی را می توان در به وجود آمدن این مشکل دخیل دانست که بیشتر آن ها ریشه های عصبی داشته و ناشی از ترس و اضطراب از برقراری رابطه جنسی هستند.

البته ریشه عصبی را نمی توان دلیل قطعی ابتلای تمام افراد دچار این بیماری دانست چون در بعضی افراد نه تنها رابطه جنسی، بلکه ورود هر شیء و در هر شرایطی می تواند این مشکل را ایجاد کند و حتی هنگام معاینات نیز این اختلال مانع آن می گردد.

بعضی از علت ها را برای ابتلا به این بیماری

با این حال متخصصان بعد از سال ها تحقیق در مورد این مشکل بعضی از علت ها را برای ابتلا به این بیماری عنوان کرده اند که شامل خاطره بد و آسیب دیدگی از یک رابطه جنسی در گذشته، ترس و اضطراب از بارداری، داشتن حس گناه و ناخوشایند نسبت به رابطه جنسی، تجاوز یا سوء استفاده جنسی در گذشته، رابطه دردناک، ترس از رابطه جنسی و نزدیکی و مواردی دیگر از این دست می شود.

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که تنها عدم توانایی برقراری رابطه جنسی یا رابطه جنسی دردناک دال بر وجود این مشکل نمی باشد و برخی مشکلات جسمی مانند عفونت نیز ممکن است، رابطه جنسی را دردناک یا غیر ممکن کنند،

بنابراین هنگام بروز این مشکل حتما باید به پزشک مراجعه کرده و علت را توسط پزشک پیدا کرد، همچنین برخی از مشکلات فیزیکی نیز ممکن است، باعث ابتلا به این بیماری شود، مشکلاتی نظیر عفونت دستگاه تناسلی، زایمان، یائسگی، جراحی های واژن یا لگن، خشکی واژن و حتی عوارضی که از مصرف بعضی داروها در بدن باقی می ماند، ممکن است، باعث ابتلای فرد به این بیماری گردند که تشخیص آن، تنها توسط پزشک متخصص امکان پذیر است.

بعضی از علت ها را برای ابتلا به این بیماری
بعضی از علت ها را برای ابتلا به این بیماری

واژینیسموس چند نوع دارد؟

ساده ترین بیماری ها هم براساس سن و شرایط بدنی در انواع و شکل های مختلفی بروز می کنند، در برخی از افراد به دلیل آمادگی بدنی بالاتر بیماری ها در نوع خفیف و نه چندان جدی بروز کرده و در برخی افراد که دارای مشکلات زمینه ای دیگر می باشند، بیماری در حد جدی و مزمن بروز می کند.

در مورد واژینیسموس نیز این مسئله صادق بوده و بسته به شرایط جسمی، روحی و سبک زندگی افراد، ممکن است، نوع و شدت بیماری متفاوت باشد. به طور کلی، اما واژینیسموس را می توان به دو نوع تقسیم کرد که این دو نوع در زنان با رنج سنی مختلف می توانند بروز کنند.

ارثی و ژنتیکی

نوع اول واژینیسموس ممکن است، نوعی بیماری ارثی و ژنتیکی باشد که از ابتدای تولد در فرد وجود داشته و بعد از ازدواج علائم آن بروز پیدا کند، در واژینیسموس نوع اول معمولا زن، به طور مادرزادی دارای واژنی با کانال تنگ است که به وی اجازه نزدیکی را نمی دهد.

ارثی و ژنتیکی
ارثی و ژنتیکی

مدل دوم واژینیسموس را افرادی تشکیل می دهند که معمولا در گذشته سالم بوده و ریشه مادرزادی این مشکل در آن ها وجود ندارد، این افراد ممکن است، به دلایل مختلف فیزیکی و روحی نظیر یائسگی، عفونت های مختلف مانند عفونت ادراری، یک حادثه تلخ و آسیب زا مانند تجاوز یا رابطه دردناک، جراحی یا زایمان دردناک و… به بیماری واژینیسموس مبتلا شده باشند،

این گونه از افراد معمولا بعد از درمان هم تا مدتی امکان احساس درد هنگام رابطه را دارند که با مراقبت های خاصی که پزشک برای آن ها مشخص می کند مشکلات ناشی از درمان واژینیسموس را کاهش داده و بعد از گذراندن دوران نقاهت به زندگی عادی باز می گردند.

نوع دوم واژینیسموس خود دارای انواع و شرایط مختلفیست

نوع دوم واژینیسموس خود دارای انواع و شرایط مختلفیست، برخی از زنان هنگام اولین رابطه جنسی به دلیل درد یا مشکل در رابطه به این مشکل دچار شده و بعد از آن تمام رابطه های آن ها با حس ناخوشایند و عذاب همراه است، در بسیاری از مواقع اطلاعات نادرست جنسیست که باعث ابتلا در نخستین رابطه جنسی می شود،

اما در بعضی از افراد روابط جنسی در گذشته بدون مشکل بوده و به یکباره به این بیماری مبتلا می شوند که دلایل ابتلا نوع دوم بیشتر مربوط به این افراد است، که البته نتیجه یکیست و این افراد نیز از تجربه رابطه ای لذت بخش محروم می گردند.

این بیماری از نظر شدت نیز مختلف است و در بعضی از افراد شدت آن به حدیست که امکان ورود هر چیزی را با مشکل مواجه می کند و حتی استفاده از وسایل بهداشتی یا معاینات نیز در آن ها غیر ممکن می شود و در بعضی افراد تنها در هنگام رابطه جنسی این بیماری بروز می کند و هنگام انجام معاینات یا استفاده از لوازمی مانند تامپون مشکل خاصی وجود ندارد.

نوع دوم واژینیسموس خود دارای انواع و شرایط مختلفیست
نوع دوم واژینیسموس خود دارای انواع و شرایط مختلفیست

علائم بیماری واژینیسموس چیست؟

ساده ترین بیماری ها نیز دارای علامت هستند و حتی بیماری هایی مانند ایدز که نهفته بوده و معمولا تاثیر ظاهری خاصی ندارند، بعد از مدتی علائمشان بروز می کند، علائم بیماری معمولا اولین راه تشخیص برای پزشک است و در صورتی که به درستی با آن ها آشنایی داشته و به علائم توجه کرد می تواند به تشخیص سریع تر و قطعی تر کمک به سزایی کند.

در مورد بیماری واژینیسموس علائم براساس شدت و نوع بیماری متفاوت هستند و در افراد مختلف به شکل های متفاوتی بروز می کنند، اولین علامتی که می تواند فرد را متوجه این بیماری کند رابطه جنسی دردناک است، البته مشروط به این که این اختلال در رابطه جنسی از ابتدا در فرد وجود داشته یا به طور ناگهانی در وی بروز کند که در شرایط بروز ناگهانی باید علت های مختلف را بررسی کرد.

شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است

شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است، به عنوان مثال بعضی از زنان می توانند رابطه جنسی دردناک، اما به طور کامل برقرار کنند، در حالیکه برخی حتی امکان انجام معاینات را نیز ندارند، بنابراین با بروز اولین مشکل باید به پزشک مجرب مراجعه کرد.

در مورد این بیماری باید به این نکته توجه کرد که تاثیر این بیماری همواره جنسیست و مشکلات جنسی باعث عدم تمایل زن به برقراری رابطه می شوند، نه بی میلی.

با این وجود برخی از علائمی که می توانند اخطار وجود این بیماری در فرد باشند، شامل، عدم توانایی برای ورود آلت مردانه که در این حالت حسی مانند ضربه به آجر در طرفین ایجاد می شود،

تنگ بودن بیش از حد و غیر نرمال واژن، دردهای شدید و مداوم در واژن، احساس سوزش در ورودی واژن حتی غیر از زمان رابطه جنسی، احساس فشار زیاد در درون واژن و قسمت های پایینی شکم، درد، سوزش و احساس ناخوشایند حتی چند روز بعد از رابطه، دردهای مداوم شکمی مانند احساس سوزن زدن یا زخمی شدن بعد از رابطه یا استفاده از لوازم بهداشتی می باشند.

شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است
شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است

واژینیسموس چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

ساده ترین بیماری ها نیز معمولا تغییرات و مشکلات اساسی به وجود می آورند و در سبک زندگی تاثیرات زیادی می گذارند، هنگامی که فرد به یک سرما خوردگی ساده نیز مبتلا می شود، امکان استفاده از بسیاری از غذاها یا خواب راحت را از دست می دهد،

بنابراین بیماری هر چقدر جدی تر و با علائم جسمی شدیدتری همراه باشد، مشکلات بیشتری در زندگی عادی فرد به وجود می آورد،

در زنان بیماری های قاعدگی، یائسگی و واژینیسموس تاثیری مستقیم بر سبک زندگی دارند و در صورت درمان گاهی حتی منجر به جدایی همسر می گردند تا حدی که می توان گفت بیشتر زنانی که به بیماری واژینیسموس دچار هستند، زندگی جنسی و روانی از هم گسیخته و آشفته ای دارند که در دراز مدت باعث پریشانی، کمبود اعتماد به نفس، عذاب وجدان و در بعضی موارد مشکلات جدی مانند خودکشی می شود.

بیماری واژینیسموس در بعضی از خانم ها به قدری دردناک است که تمایلی به بارداری و زایمان نداشته یا امکان برقراری رابطه را به طور کل از دست می دهند و در نتیجه از نعمت داشتن فرزند نیز محروم می گردند،

زنانی که شدت بیماری واژینیسموس در آن ها بسیار زیاد است

برای زنانی که شدت بیماری واژینیسموس در آن ها بسیار زیاد است، معمولا انجام معاینات و آزمایشات لگنی نیز به سختی میسر است که این امر روند درمان را نیز با مشکل مواجه کرده و گاهی باعث ایجاد آسیب های جبران ناپذیر در زندگی می گردد،

بنابراین تمام افرادی که هنگام رابطه جنسی خود احساس درد می کنند، صرف نظر از این که درد به طور ناگهانی به وجود آمده یا همواره این مشکل وجود داشته باید به پزشک مراجعه کنند، اما می توان با بررسی سبک زندگی و احوالات روزمره تا حدودی ابتلای به این بیماری را پیش بینی کرد،

به عنوان مثال افرادی که داروهای هورمونی مصرف می کنند، ترس از برقراری رابطه جنسی دارند، امکان انجام آزمایشات لگنی را ندارند، در تمام طول رابطه جنسی احساس درد می کنند، در گذشته تجربه سوء استفاده جنسی داشته اند و… شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری واژینیسموس دارند.

در بعضی از خانمها بیماری به حدی جدی می شود که حتی زمان نشست و برخاست یا جابجا کردن وسایل نیز احساس درد ایجاد شده و باعث ایجاد اختلال در روند عادی زندگی آن ها می گردد، بنابراین با احساس کردن اولین علائم باید به پزشک مراجعه کرد تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

زنانی که شدت بیماری واژینیسموس در آن ها بسیار زیاد است
زنانی که شدت بیماری واژینیسموس در آن ها بسیار زیاد است

اصول کلی درمان واژینیسموس به چه صورت است؟

بیماری واژینیسموس نیز مانند هر بیماری دیگر باید درمان اصولی داشته باشد، در غیر این صورت عوارض این بیماری تا مدت ها همراه بیمار بوده و حتی در صورت درمان فیزیکی ممکن است، ابعاد روحی بیماری امکان بازگشت فرد به زندگی عادی را از او سلب کنند، بنابراین بهتر است که این بیماری را توسط پزشک با تجربه و با تبحر درمان کرد.

این بیماری معمولا با معاینه لگن آغاز می شود

این بیماری معمولا با معاینه لگن آغاز می شود، معاینه لگن به این منظور انجام می شود که پزشک احتمال وجود دلایل فیزیکی در ابتلا به بیماری را بررسی کند در مواردی که این معاینه نیز برای فرد دردناک و غیر ممکن است، گاهی از داروهای خواب آور برای معاینه دقیق استفاده می گردد، معاینه لگن معمولا برای تایید یا رد وجود مشکلاتی نظیر عفونت، پرده بکارت ضخیم و… انجام می گیرد.

علاوه بر معاینه درمان این بیماری نیز باید به شکل اصولی انجام گیرد، به این علت که این بیماری ریشه ای ناشناخته دارد و معمولا علت ابتلا به آن به خصوص در موارد غیر فیزیکی به سادگی قابل دریافت نیست، درمان نیز به سختی انجام می گیرد

و در بسیاری از موارد درمان ناکافی بوده یا تنها برای بازه زمانی کوتاه مشکل را رفع می کند، حتی بعضی از مواقع برای درمان این مشکل از روش های سنتی و غیر علمی منسوخ شده استفاده می گردد که تمام این ها ناش از ناآگاهی نسبت به واژینیسموس است.

در بعضی از موارد باز کردن بکارت را راه حلی برای درمان می دانند که کاملا غیر اصولی و اشتباه است و هیچ تاثیری در درمان بیماری ندارد،

البته به این دلیل که درمان این بیماری باید با روش های غیر جراحی انجام شود، نیز مزیدی بر علت درمان های غیر اصولیست، اصلی ترین درمان برای افرادی که مبتلا به این بیماری هستند و علائم فیزیکی در آن ها مشاهده نمی شود، تغییرات ذهنیست با این حال برای قطعی تر شدن درمان بهتر است، از روش های مختلف دیگر نیز استفاده کرد.

این بیماری معمولا با معاینه لگن آغاز می شود
این بیماری معمولا با معاینه لگن آغاز می شود

روش های درمان واژینیسموس چه چیزهایی هستند؟

بعد از مشخص شدن فیزیکی یا روانی بودن این بیماری روش های مختلفی برای درمان آن پیشنهاد می شود که در افراد مختلف پاسخ های متفاوتی دارد، بعضی از افراد به تمامی روش ها پاسخ مثبت داده و می توان این بیماری را با هر روشی درمان کرد،

اما بعضی دیگر تنها با یک روش خاص و قطعی درمان می شوند، روش مناسب هر فرد بسته به زمان و میزان آسیب هایی است که فرد به دلیل ابتلا به این بیماری به آن ها دچار شده است.

معمولا اولین درمان در بسیاری از بیماری ها درمان روانیست، در مورد این بیماری نیز پیش از انجام هر روش درمانی معمولا زوجین ابتدا به متخصص و مشاور مراجعه کرده و مشکل را ریشه یابی می کنند، بعد از اینکه مشخص شد این مشکل جنبه روانی داشته یا غیر ارادیست درمان مناسب پیشنهاد می شود، معمولا در صورت غیر ارادی بودن این بیماری درمان های مختلف دارویی به فرد پیشنهاد می شود،

اما در صورت اینکه این مشکل به طور ارادی ایجاد شود و ناشی از مشکلات روانی باشد، فرد با مشاورات پزشکی و روان درمانی به آرامش رسیده و فرد را برای انجام رابطه جنسی آماده می کند، در بسیاری از مبتلایان به واژینیسموس روان درمانی به تنهایی چاره ساز نیست.

روش های درمان این بیماری بسته به شدت و مدت ابتلا متفاوت هستند

روش های درمان این بیماری بسته به شدت و مدت ابتلا متفاوت هستند، برخی از این روش ها ساده و بعضی با چند جلسه پیگیری نتیجه می دهند،

به عنوان مثال یکی از روش های درمان واژینیسموس استفاده از وان آب ولرم است، در این روش به فرد پیشنهاد داده می شود که پیش از انجام رابطه حدود 20 دقیقه از آب ولرم استفاده کرده و در آن استراحت کند این کار باعث شل شدن عضلات و آرامش می شود، اما در صورت طولانی شدن رابطه جنسی معمولا باعث ایجاد درد در حین رابطه شده و تجربه رابطه را تلخ و دردناک می کند.

روش دیگر درمان استفاده از ژل های مخصوص است که تنها در مورد افرادی موثر است که به علت خشکی واژن به این بیماری مبتلا شده اند، این ژل ها با ایجاد حالت لغزندگی در ورودی واژن رابطه جنسی را راحت تر می کنند، اما در بعضی افراد باعث بروز حساسیت پوستی می شوند.

پروتز درمانی

پروتز درمانی از دیگر روش های درمان واژینیسموس است که معمولا با استفاده از پروتزهای مخصوص و قرارگیری آن ها در دهانه واژن به منظور گشاد کردن آن انجام می گیرد، استفاده از این روش هم توسط پزشک و هم توسط فرد امکان پذیر است،

اما باید به این نکته توجه داشت که به دلیل ورود جسم خارجی به بدن امکان به وجود آمدن مشکلات عفونی نیز وجود دارد. درمان های ورزشی از دیگر روش های درمان واژینیسموس می باشند که در افرادی که به شکل خفیف این عارضه مبتلا هستند، پیشنهاد می شوند،

اما قطعی ترین و ساده ترین روش برای درمان واژینیسموس استفاده از بوتاکس است، درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس تنها توسط پزشکان متبحر انجام می گیرد و نتیجه آن معمولا همیشگی است.

پروتز درمانی
پروتز درمانی

کدام یک از روش های درمان واژینیسموس قطعی تر هستند؟

همان طور که گفته شد درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس امکان پذیر است و تزریق بوتاکس را می توان مطمئن ترین روش برای درمان انواع مختلف این بیماری دانست،

این روش یکی از تازه ترین روش های درمان بیماری واژینیسموس است که علی رغم سابقه کم نتایج خوبی داشته و تقریبا تمام افرادی که برای درمان واژینیسموس از آن استفاده کرده اند، تاثیر بوتاکس را خیلی زود مشاهده کرده اند.

این روش هم در افرادی که به دلایل روحی و تجربیات ناخوشایند و هم در افرادی که به دلایل فیزیکی به این بیماری مبتلا شده اند، موثر است و پاسخ یکسانی دارد،

با این حال در مبتلایان غیر فیزیکی این بیماری می توان در کنار جلسات مشاوره این روش را برای درمان صد در صدی انجام داد، بوتاکس معمولا در واژینیسموس مورد استفاده قرار می گیرد و به عضلات واژن تزریق شده و باعث فلج شدن آن ها می شود،

این مایع با تزریق به قسمت تناسلی سبب شل شدن ناشی از فلجی عضلات شده و واژینیسموس را درمان می کند، بسته به این که شدت و وخامت بیماری چه میزانی باشد، این تزریق یک بار یا چند بار انجام می گیرد، با این حال در بسیاری از افراد همان بار اول تزریق پاسخ داده و با گذشت زمانی اندک نتیجه دلخواه حاصل می شود،

تزریق چند باره و تکرار تزریق

در صورتی که در برخی از افراد نیاز به تزریق چند باره و تکرار تزریق وجود دارد، هم چنین بعضی از افراد پس از انجام دوره های تزریق بوتاکس به شکل مادام العمر از واژینیسموس خلاص شده و دیگر دچار مشکلات ناشی از این بیماری نمی گردند،

در حالیکه گروهی از افراد هر چند وقت یکبار باید تزریق را انجام داده تا دچار اختلال در رابطه نشوند. درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس به صورت سرپاییست و اشخاصی که این روش درمانی را انتخاب می کنند، معمولا نیازی به بستری پس از عمل ندارند و تنها به چند جلسه فیزیوتراپی برای تثبیت نتیجه احتیاج دارند.

تزریق چند باره و تکرار تزریق
تزریق چند باره و تکرار تزریق

آیا تزریق بوتاکس در واژن ممکن است؟

مشکلاتی که ممکن است، در واژن و ناحیه تناسلی به وجود بیاید متفاوت است، برخی از این مشکلات تنها نمود ظاهری داشته و در زیبایی فرد اثر گذار هستند، مانند افتادگی یا چروک که در اثر کهولت سن به وجود می آید و برخی از مشکلات جدی بوده و زندگی جنسی را با اختلال مواجه می کنند که در تمام این موارد بوتاکس راه حل مشکل است.

هنگامی که صحبت از بوتاکس درمانی می شود، تصور بسیاری از افراد استفاده از این ماده و این روش برای جوانسازی پوست است و تزریق بوتاکس تنها به صورت امکان پذیر است،

در صورتی که اینطور نیست و بوتاکس را حتی می توان برای درمان نیز استفاده کرد، امروزه تزریف بوتاکس یک روش درمانی و جوان سازی واژن نیز به حساب می آید که نتایج آن رضایت بخش بوده است.

تزریق بوتاکس

به علاوه تزریق بوتاکس به خصوص برای بیماری هایی نظیر واژینیسموس ساده ترین و قطعی ترین راه درمان است، به این دلیل که هنگام انجام این تزریق ماهیچه های اطراف واژن فلج شده و با شل شدن واژن معمولا اختلالات رابطه جنسی نیز برطرف می گردد،

البته هنوز ثابت نشده که پاسخ ناشی از این تزریق به صورت ارادیست یا غیر ارادی با این حال می توان گفت که بوتاکس با کاهش تنش در عضلات، درد و مشکل هنگام انجام رابطه را نیز کاهش می دهد، بعد از انجام بوتاکس بسیاری از افراد به زندگی عادی بازگشته و می توانند روابط خود را از سر بگیرند،

این تزریق هم در مورد اشخاصی که به طور مادرزادی با این مشکل مواجه هستند و هم برای افرادی که به دلایل فیزیکی مانند یائسگی یا زایمان دچار واژینیسموس شده اند، بسیار مناسب است،

حتی برای افرادی که بیماری واژینیسموس ریشه در روان و مشکلات گذشته آن ها دارد، درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس امکان پذیر است و تنها برای اثرگذاری بیشتر و سریع تر می توانند به مشاوره مراجعه کنند.

هنگام تزریق بوتاکس برای درمان واژینیسموس چه اقداماتی باید انجام گیرد؟

نکته مهمی که در تزریف بوتاکس برای درمان واژینیسموس باید به آن توجه داشت، نحوه اثرگذاری بوتاکس است، باید به این مورد توجه داشت که بوتاکس به تنهایی قادر به حل مشکل واژینیسموس نیست و روش تزریق و مراقبت های بعد از استفاده از دارو نیز در میزان اثرگذاری آن متفاوت می باشند، به علاوه در بعضی از افراد انعطاف بدن نسبت به این کار بالا بوده و باید با تداوم جلسات اثر این دارو را به وجود آورد،

در واقع انجام صحیح پروسه تزریق بوتاکس، درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس بسیار حائز اهیمت است، بیشتر بیمارانی که تزریق بوتاکس در آن ها به درستی انجام می شود، دیگر مشکلاتی مانند درد و سوزش را نداشته و به بهترین شکل به زندگی قبلی خود بازگشته اند.

البته این نکته را نیز باید توجه داشت که برخلاف سایر روش های درمان واژینیسموس که گاهی سال ها برای درمان زمان نیاز دارند، تزریق بوتاکس سریع بوده و بلافاصله بعد از اتمام دوره درمان می توان نتایج را احساس کرد. بیشتر افرادی که به بیماری واژینیسموس مبتلا هستند،

برای درمان این بیماری گاهی نزدیک به ده سال زمان می گذارند

برای درمان این بیماری گاهی نزدیک به ده سال زمان می گذارند در حالی که درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس در کوتاه ترین زمان انجام گرفته و موثر تر نیز هست. این تزریق کاملا بی خطر است و کوچکترین گزارشی ناشی از عوارض تزریق بوتاکس در واژینیسموس گزارش نشده است.

آمادگی روانی پیش از انجام تزریق بسیار حائز اهمیت است و بهتر است، فرد پیش از تزریق بوتاکس از نظر ذهنی آمادگی پذیرش داشته باشد، به علاوه بعد از انجام تزریق نیز باید تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی به شکل منظم تری انجام گیرد تا نتیجه با سرعت بیشتری اثر کند.

به علاوه برای اطمینان از انجام درست کار بهتر است، تزریق بوتاکس تنها در کلینیک ها ی معتبر و زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد، در این صورت درمان قطعی تر شده و مشکلات احتمالی به شدت کاهش می یابند.

برای درمان این بیماری گاهی نزدیک به ده سال زمان می گذارند
برای درمان این بیماری گاهی نزدیک به ده سال زمان می گذارند

چرا برای درمان واژینیسموس از بوتاکس استفاده می شود و در چند مرحله انجام می گیرد؟

بوتاکس معمولا برای ضعیف کردن و فلج کردن عضلاتی استفاده می شود که در بدن باعث ایجاد مشکلات می شود، مثلا در صورت با فلج کردن عضلاتی که ایجاد خط اخم یا خم می کنند، باعث رفع چین و چروک شده و پوست را یکدست می کند،

در مورد واژینیسموس بوتاکس تاثیری مشابه داشته و با ضعیف و فلج کردن عضلات واژن باعث راحتی نزدیکی شده و احساس درد را کاهش می دهد، بسته به دوزی که از این دارو برای درمان استفاده می شود، ممکن است، عضلات ناحیه تناسلی، ضعیف یا فلج موقت شود که در هر دو حالت باعث درمان واژینیسموس می گردد.

معمولا دوز مصرفی بوتاکس به اندازه عضله بستگی دارد و هر چه این اندازه بزرگ تر باشد، دوز بوتاکس نیز بالاتر خواهد رفت، به عنوان مثال افرادی که دارای چین و چروک های سطحی در پوست خود هستند، از دوز پایین این دارو برای درمان چروک استفاده می کنند.

تزریق بوتاکس در واژن نیز به درجه انقباض واژن و تعداد عضلات درگیر بیماری بستگی دارد

تزریق بوتاکس در واژن نیز به درجه انقباض واژن و تعداد عضلات درگیر بیماری بستگی دارد و با کاهش یا افزایش آن، دوز دارو نیز تغییر می کند.

اما سوال مهمی که برای بسیار از افراد به وجود می آید این است که جهت درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس به چند مرحله تزریق دارو نیاز است، پاسخ این سوال بسته به فرد و شدت بیماری در وی دارد، در بسیاری از افراد با تزریق یک بار تا 6 ماه و گاهی مادام العمر این مشکل رفع می گردد،

با این حال در صورت انجام رابطه جنسی و عدم احساس درد یا مشکل معمولا نیازی به تزریق مجدد نیست و در صورتی که بعد از چند بار نزدیکی باز هم احساس درد و سوزش به شدت اول بود نیاز است، تزریق بوتاکس باری دیگر انجام گیرد.

تزریق بوتاکس در واژن نیز به درجه انقباض واژن و تعداد عضلات درگیر بیماری بستگی دارد
تزریق بوتاکس در واژن نیز به درجه انقباض واژن و تعداد عضلات درگیر بیماری بستگی دارد

هر چند وقت یک بار می توان تزریق بوتاکس در درمان واژینیسموس استفاده کرد؟

همان طور که قبل از این نیز به آن اشاره شد درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس با یک بار استفاده امکان پذیر است، اما این که این درمان همیشگی است یا نیاز به تجدید دوره ای دارد، بستگی به شدت بیماری و نوع آن دارد،

معمولا در افرادی که بیماری واژینیسموس در آن ها مادرزادی است یا ناشی از بیماری های روانی یا فیزیکی در دراز مدت است، باید هر چند وقت یکبار این دارو تمدید شود،

اما در افرادی که بیماری به علت مشکلاتی نظیر یائسگی یا زایمان به وجود آمده معمولا یک بار برای همیشه می توان از بوتاکس استفاده کرد و به طور قطعی واژینیسموس را درمان کرد.

بیشتر بیماران در همان جلسه اول تزریق تغییر را احساس کرده و در نزدیکی خود مشکلی نخواهند داشت و در همان تزریق اول بوتاکس دیواره های واژن ضعیف شده و عمل دخول به سادگی انجام می گیرد، اما در بعضی از افراد نیاز به جلسات بیشتری برای فلج کردن ورودی واژن است،

همچنین در بسیاری از افراد به مدت یکسال مشکلات ناشی از واژینیسموس از بین رفته و کشیدگی و شل شدگی عضلات واژن برقرار است و اسپاسم و انقباض تا یکسال اتفاق نمی افتد، در صورتی که بعضی افراد تنها 6 ماه بعد از انجام بوتاکس مشکلات ناشی از واژینیسموس را نداشته و بلافاصله نیاز به تزریق بوتاکس دارند،

همچنین در بعضی از اشخاص که واژینیسموس و اختلال در رابطه جنسی به دلیل ترس و اضطراب به وجود آمده است، با یکبار تزریق بوتاکس و تجربه رابطه لذت بخش این مشکل برای همیشه حل شده و دیگر نیازی به تزریق مجدد وجود ندارد، بنابراین می توان گفت درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس از همان جلسه اول و در بسیاری از مواقع تنها یک بار در تمام عمر امکان پذیر می باشد.

چه افرادی برای درمان واژینیسموس با بوتاکس در اولویت هستند؟

بسیاری از افرادی که به دنبال درمان واژینیسموس هستند، معمولا دچار مشکلات جدی در زندگی زناشویی و زندگی عادی خود می باشند،

بنابراین تقریبا می توان گفت تمام افراد مبتلا به این بیماری برای درمان اولویت دارند، با این حال بعضی از افراد نسبت به بقیه نیاز بیشتری به درمان دارند، افرادی که در زندگی عادی خود به دلیل ابتلا به واژینیسموس قادر به انجام کارهای روزمره نظیر نشست و برخاست نیستند یا عوارض ناشی از این بیماری را در خواب یا بیداری نیز احساس می کنند، باید هر چه سریعتر برای درمان خود اقدام کنند، به علاوه در برخی از افراد این بیماری به دلیل عفونت ایجاد می شود،

چه افرادی برای درمان واژینیسموس با بوتاکس در اولویت هستند؟
چه افرادی برای درمان واژینیسموس با بوتاکس در اولویت هستند؟

اما امکان معاینه و درمان توسط پزشک به خاطر درد و سوزش وجود ندارد که در صورت تداوم وجود عفونت در بدن ممکن است، به مشکلات جدی تری دچار شوند، این افراد نیز در اولویت درمان هستند و باید هر چه سریعتر اقدامات درمانی را انجام دهند، افرادی که زندگی مشترک آن ها به علت اختلالات ناشی از این بیماری در آستانه فروپاشی است نیز باید هر چه سریعتر درمان این بیماری را انجام دهند،

درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس سریع ترین و ساده ترین روش برای تمام افرادیست که قصد خلاصی هرچه سریع تر از این بیماری را دارند.

چه افرادی برای درمان واژینیسموس با بوتاکس در اولویت هستند؟
چه افرادی برای درمان واژینیسموس با بوتاکس در اولویت هستند؟

مراقبت های بعد از درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس چیست؟

بعد از درمان قطعی واژینیسموس با بوتاکس معمولا به مراقبت خاصی نیاز نیست و چون اثرگذاری این روش بسیار سریع است، مشکلی ناشی از تزریق نیز به وجود نمی آید با این حال انجام برخی از کارها به اثرگذاری سریع تر و قطعی تر این روش کمک می کند، معمولا بعد از استفاده از بوتاکس در درمان واژینیسموس بسته به شدت بیماری و نوع بیماری چند جلسه فیزیوتراپی توسط پزشک تجویز می شود که برای برگرداندن فرد به زندگی عادی مورد نیاز است،

همچنین در صورتی که بروز این بیماری ریشه در مشکلات روانی گذشته داشته باشد، نیاز به چند جلسه روان درمانی بعد از تزریق بوتاکس است تا فرد به طور کامل آماده پذیرش رابطه جنسی شود،

به علاوه در صورتی که فرد به دلیل بیماری دچار مشکلاتی نظیر عفونت شده باشد، بعد از درمان چند جلسه ای برای درمان عفونت یا سایر بیماری ها، استفاده از دارو تجویز می شود، معمولا مراقبت جدی بعد از درمان توسط بوتاکس رابطه جنسی بعد از آمادگی کامل بدن است که به درمان قطعی تر کمک میکند.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1368 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و فارغ التحصیل 1368

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگه علوم پزشکی اراک

23 سال تجربه موفق در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنینی از جمله واژینیسموس

سابقه 12 سال کار در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت, کاشت نخ

سابقه 5 سال کار در زمینه زیبایی های زنان :

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

کار با دستگاه  مونالیز

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد

آدرس : تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس : 161 930 22 021

ایمیل :info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید