میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی
ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی

لیست موضوعات

ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی آشنا شوید.

 

برای کسب اطلاعات لازم در مورد ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی می توانید به زر کلینیک مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این کلینیک که در انتهای همین پست درج شذه است تماس بگیرید.

02122930161

ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی
ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی

در این مقاله سعی داریم تا در مورد ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی توضیحات جامع و کاملی را برای شما ارائه نمایم. همچنین در مورد هیسترکتومی، آزمایشات قبل از عمل جراحی، مراقبت های بعد از عمل، انواع هیسترکتومی و شیوه انجام جراحی نیز اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

هیسترکتومی چیست؟

در چه مواردی عمل جراحی هیسترکتومی ضرورت دارد؟

آیا عمل هیسترکتومی برای افتادگی رحم در بیماران مناسب است؟

اوفورکتومی چیست؟

بیماران به منظور عمل جراحی هیسترکتومی باید از چه آمادگی برخوردار باشند؟

بیماران پیش از عمل هیسترکتومی باید چه آزمایشات و درمان هایی را انجام دهند؟ توضیح دهید.

انواع شیوه های جراحی عمل هیسترکتومی را نام ببرید؟

دوران بهبودی بیماران بعد از عمل جراحی هیسترکتومی چه مدت است؟

مراقبت های بعد از عمل جراحی هیسترکتومی را شرح دهید؟

مراقبت های ویژه ای که بیماران بعد از عمل هیسترکتومی موظف به رعایت آن هستند را نام ببرید؟

بیماران در صورت بروز چه نشانه های بعد از عمل جراحی باید به جراح متخصص مراجعه نمایند؟

به جز ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی، بیماران باید به چه موارد دیگری بعد از جراحی به منظور بهبود وضعیت جسمی توجه نمایند؟ توضیح دهید.

جراح متخصص برای انجام جراحی هیسترکتومی، مصرف آنتی بیوتیک را چه زمانی مناسب می داند؟

آیا جراحی هیسترکتومی بر روی رابطه جنسی نیز تاثیر می گذارد؟ توضیح دهید.

عوامل تاثیرگذار در هزینه جراحی هیسترکتومی را نام ببرید؟

قاعدگی نامنظم چیست؟

بی نظمی چرخه قاعدگی به چه معناست؟ توضیح دهید.

دلایلی که سبب نامنظمی چرخه قاعدگی در بانوان می شود را نام ببرید؟

بیماری هایی که منجر به بی نظمی قاعدگی در بیماران می شود را نام ببرید؟

درمان های رایجی که جراحان متخصص به منظور نامنظمی قاعدگی برای بیماران استفاده می نمایند را نام ببرید؟

در صورتی که نامنظمی قاعدگی به همراه خونریزی شدید باشد، جراح متخصص از چه شیوه هایی برای درمان بیماران استفاده می نمایند؟

 

 

هیسترکتومی

بهتر است بدانید که عمل جراحی حذف و خارج کردن رحم و همچنین تخمدان در بانوان را «هیسترکتومی» می گویند. در بعضی از موارد، به منظور مداوای برخی از بیماران، هیچ درمانی مناسب تر از برداشتن رحم در بانوان نیست.

با توجه به نوع شیوه اعمال شده و دلیل عمل، احتمال دارد که لوله های فالوپ (لوله های رحمی در دستگاه تناسلی بانوان) و همچنین تخمدان ها در زمان انجام جراحی هیسترکتومی از بدن بیمار حذف گردد و یا با کمک داروهای خوراکی، درمان شده و جراح متخصص از بدن بیمار بیرون نیاورد.

یکی از متداول ترین جراحی دستگاه تناسلی که در بین بانوان به طور معمول انجام می گیرد، «عمل هیسترکتومی» نام دارد. در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه پزشکی، اعمال این عمل جراحی به مراتب کمتر شده است و متخصصین زنان و زایمان برای درمان بیماران از شیوه های دیگری استفاده می نمایند.

هیسترکتومی
هیسترکتومی

عمل هیسترکتومی یک شیوه رایج و همچنین کاملاً مطمئن برای بانوان است

عمل هیسترکتومی یک شیوه رایج و همچنین کاملاً مطمئن برای بانوان است که در مواقعی که سایر شیوه های درمانی بر روی بیماران اثر بخش نباشد، دکتر زرگنج فرد این عمل را برای بیماران مثمر ثمر می داند.

اغلب بانوان بدون هیچ عوارضی، صحت و سلامتی خود را به دست می آورند. طبق مطالعات انجام شده بر روی بیماران حین عمل جراحی، به عنوان یکی از اثربخش ترین شیوه های درمانی به منظور آدنومیوز، فیبرومی، خونریزی غیر طبیعی واژینال معرفی شده است که شما می توانید این عمل جراحی را نزد بهترین دکتر متخصص زنان و زایمان، دکتر زرگنج فرد انجام دهید.

ضرورت عمل هیسترکتومی

در ادامه مقاله ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی، بهتر است که در مورد ضرورت انجام جراحی نیز توضیحاتی را برای شما ارائه نماییم.

به طور معمول انجام این عمل جراحی هنگامی ضرورت دارد که کلیه گزینه های دیگر مانند درمان ها، دارو و همچنین سایر عمل های جراحی دیگر بر روی بیمار اثر بخش بوده و حیات بیمار به دلیل بروز مشکلات ایجاد شده در خطر است. از اصلی ترین مواردی که جراح متخصص زنان و زایمان اقدام به جراحی هیسترکتومی می نمایند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضرورت عمل هیسترکتومی
ضرورت عمل هیسترکتومی

فیبروم ها

یکی از مهمترین مواردی که جراح متخصص زنان اقدام به انجام عمل جراحی هیسترکتومی در بانوان می نمایند، بروز انواع فیبروم هاست. فیبروم ها به صورت توده های غیر سرطانی هستند که سبب خونریزی، گرفتگی، درد و همچنین ناراحتی های کلی در بیماران می شوند.

به طور قطع، امروزه متخصصین زنان و زایمان برای درمان فیبروم های رحمی از «عمل هیسترکتومی رحم و تخمدان» استفاده می نمایند که در این عمل جراحی نیازی به خارج کردن رحم و تخمدان در بانوان نیست.

اندومتریوز

یکی دیگر از بیماری های شایع در بانوان که سبب می شود عمل هیسترکتومی ضرورت داشته باشد، بیماری «آندومتریوز» در بانوان است.

این عارضه زمانی در بیماران اتفاق می افتد که بافت های پوشاننده دستگاه تناسلی بانوان در بیرون از رحم اقدام به رشد و نمو کرده اند و به تدریج سبب گرفتگی، ناباروری، درد، سقط جنین و همچنین خونریزی های ریشه دار(مزمن) نیز می گردد.

باید متذکر شد که هر چند شناسایی این عارضه دشوار و سخت است، اما به طور کلی شیوه هایی به منظور تشخیص آندومتریوز نیز وجود دارد که متخصصین زنان و زایمان از آن استفاده می نمایند.

سرطان

شاید اعمال جراحی هیسترکتومی همچون بخشی از مداوای سرطان رحم و این که سایر بخش های دستگاه تناسلی بانوان امری مهم و ضروری باشد.

خونریزی مزمن

خونریزی های کهنه و ریشه دار می تواند بر آمده از بیماری های متعددی باشد که بر روی دستگاه تناسلی بانوان (رحم) اثر می گذارد. نشانه های بر آمده از خونریزی های مزمن در بانوان شامل ضعف، خستگی مزمن، کم خونی به همراه نگرانی و همچنین کاهش وضعیت زندگی است.

اگر مایلید که جراحی هیسترکتومی را برای درمان بیماری های ذکر شده انجام دهید، بهتر است که به دکتر زرگنج فرد مراجعه نمایید. دکتر زرگنج فرد در سال های اخیر در حیطه عمل های هیسترکتومی و همچنین لاپاراسکوپی تجارب و مهارت های زیادی را کسب کرده است و به عنوان یکی از بهترین و مجرب ترین متخصص زنان و زایمان شهرت دارد.

درد مزمن

دردهای شدید و غیر قابل توصیف در ناحیه لگن اکثر اوقات علتی به منظور اعمال عمل جراحی هیسترکتومی است. به خصوص زمانی که بانوان در این ناحیه با دردهای عذاب آور و همچنین غیر قابل تحمل همراه هستند.

در مواردی که نتوان منشا درد را در بانوان جست و جو کرد و همچنین مداوای آن برای بیماران سخت و دشوار باشد، بیشتر بانوان به منظور اتمام دادن به درد و ناراحتی، دست به دامن عمل جراحی «هیسترکتومی» می شوند.

درد مزمن
درد مزمن

افتادگی رحم

این عارضه در بانوان زمانی ایجاد می شود که عضلات و همچنین رباط های حفاظت کننده رحم به طور معمول بعد از زایمان های طبیعی گوناگون، از محافظت کردن رحم در جای خود ناتوان بوده و احتمال دارد که رحم به جهت کانال واژن هدایت شود.

در موارد حاد، احتمال دارد که رحم از دهانه واژن حالت بیرون زدگی به خود بگیرد و در بعضی از موارد نیز به قدری این بیرون زدگی شدید است که پزشک متخصص زنان و زایمان اقدام به «عمل هیسترکتومی» در بانوان می نماید.

در صورتی که این عارضه در مراحل نخست باشد، می توان پساری pessary که نوعی پروتز است را در بخش داخلی واژن قرار داد تا از این طریق، رحم در محل اصلی خود مجدداً قرار گیرد.

خونریزی

در عمل جراحی سزارین و همچنین عمل های اندام های مجاور رحم، خونریزی های غیر قابل کنترل دستگاه تناسلی بانوان (رحم) یک رویداد نایاب است.

این سری از خونریزی ها به طور معمول به قدری زیاد و شدید است که می تواند حیات بانوان را به مخاطره اندازد. طبق تحقیقات انجام شده بر روی بانوانی که با این عارضه همراه هستند، می توان به این نتیجه رسید که فقط راه نجات جان بانوانی که با این مشکل همراه هستند، هیسترکتومی اورژانسی است.

کلیه موارد ذکر شده، از ضرورت انجام جراحی هیسترکتومی در بانوان است که شما با مراجعه به بهترین متخصص زنان و زایمان؛ دکتر زرگنج فرد می توانید اطلاعات جامعی در خصوص این عمل جراحی دستگاه تناسلی بانوان کسب نمایید.

آمادگی بیمار جهت عمل جراحی هیسترکتومی

در ادامه مقاله ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی، بهتر است که در خصوص آمادگی بیمار به منظور عمل جراحی هیسترکتومی نیز توضیحات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

پزشک متخصص زنان و زایمان پیش از انجام عمل جراحی، در خصوص عوارض و همچنین خطراتی که این جراحی برای بیماران به همراه می آورد، گفت و گو می نمایند و علاوه بر این، در مورد روش های جایگزین مناسب با این عمل جراحی نیز مشورت و بازبینی های لازم را انجام می دهند. یکی از آزمایشات ضروری که بیماران موظف به انجام آن قبل از عمل هیسترکتومی هستند، آزمایش خون است.

البته برخی از جراحان متخصص زنان و زایمان تصویربرداری های متعددی نظیر سی تی اسکن، سونوگرافی و همچنین MRI را قبل از عمل جراحی برای بیماران توصیه می نمایند تا از این طریق بتوانند مناسب ترین تشخیص را برای انجام عمل برای بیماران اعمال نمایند.

در صورت ضرورت، احتمال دارد که نمونه برداری از بافت درونی رحم یا همان بیوپسی آندومتر نیز به منظور تعیین سرطان و همچنین چگونگی پیش سرطانی بافت رحم نیز بر روی بیماران جهت انجام جراحی اعمال گردد.

ناشتا بودن بیمار پیش از عمل جراحی با توجه به نوع شیوه انتخابی و همچنین نوع بیهوشی در بیماران امری ضروری است که جراح متخصص به بیماران متذکر می شوند.

آمادگی بیمار جهت عمل جراحی هیسترکتومی
آمادگی بیمار جهت عمل جراحی هیسترکتومی

آزمایشات و درمان های پیش از عمل هیسترکتومی

دکتر زرگنج فرد تست پاپ اسمیر و همچنین معاینه لگن را یکی از تست های مورد نیاز پیش از انجام جراحی به منظور تشخیص دقیق تر نوع بیماری در بیماران معرفی می نمایند.

بانوانی که با درد ناحیه لگن همراه هستند، جراح متخصص از شیوه لاپاراسکوپی به منظور تشخیص دقیق و علت درد در این بخش استفاده می نمایند. در مواردی که بیمار با خونریزی غیر عادی همراه باشد، پزشک متخصص با انجام این عمل اقدام به برداشتن رحم از بدن بیماران می نمایند.

همچنین برای تشخیص توده های سرطانی و یا پیش سرطانی در ناحیه رحم نیز از نمونه برداری اندومتر یا بافت پوششی رحمی استفاده می نمایند. باید متذکر شد که به منظور اثبات تشخیص نوع بیماری، جراحان متخصص، سونوگرافی لگن و همچنین سی تی اسکن لگن را نیز برای بیماران توصیه می نمایند.

آزمایشات و درمان های پیش از عمل هیسترکتومی
آزمایشات و درمان های پیش از عمل هیسترکتومی

بانوان پیش از یائسگی که به طور معمول پریودی منظمی را پشت سر می گذرانند

به این ترتیب بانوان پیش از یائسگی که به طور معمول پریودی منظمی را پشت سر می گذرانند، به علت فیبروم رحمی با خونریزی های شدید اما عاری از هر گونه درد همراه می شوند که در مرحله نخست، پزشک متخصص داروهای هورمونی را برای بیماران تجویز می نمایند.

در مواقعی که خونریزی بیماران با این که مراحل درمانی را سپری می کنند، اما شدت خونریزی به حدی است که سبب مختل شدن زندگی روزمره آن ها شده است و در نهایت این خونریزی سبب کم خونی شدید در بانوان گردیده است. دکتر زرگنج فرد به عنوان بهترین جراح و متخصص زنان و زایمان، انجام جراحی هیسترکتومی را برای بیماران تجویز می نمایند. البته شایان ذکر است که قبل از جراحی در خصوص ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی نیز با بیمار گفت و گو می نمایند.

بانوان پیش از یائسگی که به طور معمول پریودی منظمی را پشت سر می گذرانند
بانوان پیش از یائسگی که به طور معمول پریودی منظمی را پشت سر می گذرانند

انواع شیوه های جراحی هیسترکتومی

باید بدانید که کلیه شیوه های عمل جراحی هیسترکتومی در بیمارستان از طریق بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی صورت می گیرد.

امروزه جراحان متخصص زنان  و زایمان از شیوه های متعددی برای این جراحی استفاده می نمایند و در مورد ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی نیز اطلاعاتی را در اختیار بیماران قرار می دهند. ایجاد برخی از برش های جراحی نرمال و استاندارد در بعضی از این شیوه های جراحی امری مهم و ضروری است.

این در حالی است که شیوه های دیگری همچون عمل جراحی میومکتومی بیشتر به روش لاپاراسکوپی صورت می گیرد. در روش لاپاراسکوپی، جراح متخصص با ایجاد برش های کوچک بر روی شکم بیمار، لاپاراسکوپ و همچنین سایر وسایل جراحی را وارد شکم بیمار می نمایند تا از طریق دوربین هایی که بر روی این لوله ها قرار دارد، از روند انجام جراحی، آگاهی کامل را داشته باشند.

هیسترکتومی کامل شکمی

در این شیوه عمل جراحی، جراح متخصص برش اصلی را بر روی شکم بیمار ایجاد می نمایند. در شیوه جراحی ذکر شده، رحم و همچنین دهانه رحم از طریق برش شکمی که دارای طول شش الی هشت اینچی است را از بدن بیمار بیرون می آورند.

هیسترکتومی سوپرا سرویکال یا ساب توتال

در این شیوه عمل جراحی، جراح متخصص زنان و زایمان رحم بیمار را به طور کامل بیرون می آورند ولی بخش دهانه رحم بدون دست خوردگی در محل خود باقی می ماند. جراحان برای انجام جراحی ساب توتال، از دو شیوه استفاده می نمایند:

هیسترکتومی سوپرا سرویکال یا ساب توتال
هیسترکتومی سوپرا سرویکال یا ساب توتال

1)    به روش لاپاراسکوپی 2) به روش برش های جراحی استاندارد

هیسترکتومی رادیکال یا گسترده

این عمل جراحی، بخش وسیعی را نسبت به شیوه های مشابه ذکر شده پوشش می دهد. به همین دلیل است که متخصصین این عمل را هیسترکتومی گسترده نامگذاری کرده اند.

بهتر است بدانید که متخصصین از این عمل جراحی بیشتر به منظور مداوای بیماری سرطان در بیماران استفاده می نمایند و به دنبال آن بعضی از بافت های پیرامون رحم را نیز بیرون می آورند. به طور معمول این عمل جراحی به روش برش شکمی اعمال می گردد اما امروزه جراحان متخصص از شیوه های لاپاراسکوپی و همچنین لاپاراسکوپی به وسیله ربات نیز استفاده می نمایند.

هیسترکتومی واژینال

جراح متخصص زنان و زایمان در این شیوه جراحی، رحم و همچنین دهانه رحم را با کمک برش ایجاد شده در قسمت بالای واژن از بدن بیمار بیرون می آورند. در اکثر موارد نیز جراح، تخمدان ها و لوله های دستگاه تناسلی بانوان را هم از مسیر واژن بیرون می آورند. لازم به ذکر است که جراح متخصص قبل از انجام این عمل جراحی در مورد ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی نیز برای بیماران توضیحات کاملی را ارائه می نمایند.

هیسترکتومی واژینال
هیسترکتومی واژینال

هیسترکتومی لاپاراسکوپی

در این عمل، جراح متخصص، رحم (دستگاه تناسلی بانوان) را به روش لاپاراسکوپی از بدن بیمار بیرون می آورد. به این صورت که جراح متخصص چند برش کوچک را در بخش تحتانی ناف به منظور قرار دادن ابزارهای جراحی و همچنین لاپاراسکوپ ایجاد می نمایند.

سپس حفره شکمی را با کمک گاز دی اکسید کربن پر می نمایند تا از این طریق جراح متخصص بتواند بر روی اندام های شکمی تسلط کامل داشته باشد.

به این ترتیب رحم را به شکل واژینالی و همچنین به روش برش های کوچک ایجاد شده بر روی شکم بیرون می آورند. بهتر است بدانید که این نوع جراحی از طریق لاپاراسکوپی نسبت به شیوه های دیگر دارای عوارض کمتری است.

به همین دلیل است که دکتر زرگنج فرد به عنوان بهترین متخصص زنان، به تمام بیماران خود این روش جراحی را به منظور حفظ سلامتی بیشتر توصیه می نمایند.

هیسترکتومی واژینال از طریق لاپاروسکوپی

باید متذکر شد که این شیوه همان شیوه ی هیسترکتومی واژینال است که از طریق روش های لاپاراسکوپی برای بیماران اعمال می گردد.

اوفورکتومی

جراح متخصص زنان و زایمان در این عمل جراحی اقدام به حذف یک و یا دو تخمدان در بانوان می نمایند. باید متذکر شد، جراحی که پزشک متخصص اقدام به برداشتن لوله های فالوپ و همچنین تخمدان ها در دستگاه تناسلی بانوان می نمایند را اوفورکتومی می نامند. احتمال دارد که این عمل جراحی به صورت همزمان با هیسترکتومی نیز صورت بگیرد.

کلیه موارد ذکر شده، از انواع جراحی هیسترکتومی در بانوان است که دکتر زرگنج فرد قبل از انجام هر یک از عمل های جراحی در مورد ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی توضیحات کاملی را برای بیماران ارائه می نمایند.

اوفورکتومی
اوفورکتومی

دوران بهبود

بعد از انجام جراحی هیسترکتومی، بیمار بین دو الی پنج روز در بیمارستان به منظور مراقبت های بیشتر بعد از عمل جراحی بستری می گردد. جراح متخصص جهت تسکین درد در بیماران، داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک را برای بیماران تجویز می نمایند و کادر درمانی، نشانه های زیستی نظیر نبض و همچنین تنفس را مرتباً اندازه گیری می نمایند.

تیم درمانی بیمارستان از بیمار می خواهند که خیلی سریع از تخت بلند شده و چند قدمی را به کمک یک همراه قدم بزنند زیرا این امر از لخته شدن خون در ناحیه پاها نیز پیشگیری می نماید.

بهتر است بدانید که اگر جراح متخصص از عمل هیسترکتومی واژینال برای درمان بیمار استفاده کرده باشد، به منظور کنترل خونریزی، پزشک مربوطه واژن را با کمک گاز پانسمان می بندند. جراح متخصص، گاز را چند روز بعد از انجام جراحی از واژن بیمار بیرون می آورند.

ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی که قهوه ای رنگ و همچنین خون آلود هستند، تا مدت ده روز در بیماران امری طبیعی بوده است. نکته حائز اهمیت این است که بیمار بعد از این که با اجازه پزشک متخصص از بیمارستان ترخیص شد، باید به صورت مرتب راه برود و همچنین از اعمال اموری نظیر موارد زیر تا زمان بهبودی کامل نیز خودداری نمایند که عبارتند از:

  • کشیدن لوازم نسبتاً سنگین مانند جاروبرقی 2) برداشتن اشیاء سنگین 3) خم شدن 4) رابطه جنسی
دوران بهبود
دوران بهبود

مراقبت های بعد از عمل هیسترکتومی

در ادامه مقاله ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی، باید متذکر شد که این جراحی نیاز به مراقبت های بعد از عمل دارد تا از این طریق بیماران بتوانند در یک بازه زمانی کوتاه سلامتی جسمی خود را به دست آورند.

دکتر زرگنج فرد به عنوان بهترین متخصص زنان و زایمان، به بیمارانی که این عمل جراحی را به منظور بهبود وضعیت جسمی خود انجام داده اند، متذکر می شود که دستگاه تناسلی در بانوان به عنوان یکی از حساس ترین اعضای بدن است که بیماران بعد از این عمل بایستی از مراقبت هایی که جراح متخصص برای آن تجویز کرده اند، پیروی نمایند. البته باید متذکر شد که مدت زمان بهبودی پس از این عمل جراحی در هر بیمار متغیر بوده است.

زیرا این مسئله بسته به نوع شیوه جراحی هیسترکتومی و همچنین بیرون آوردن اندام های داخلی دستگاه تناسلی در بانوان بستگی دارد. علاوه بر این، مراقبت های بعد از عمل نیز در مدت زمان بهبودی بیماران نقش بسزایی دارد.

به طور مثال؛ بیماری که قسمتی از رحم خود را به وسیله لاپاراسکوپی به منظور پایان دادن به خونریزی های مزمن از بدن خود خارج کرده است، به مراتب سریع تر از بیمارانی که به شیوه رایج هیسترکتومی جهت معالجه سرطان تخمدان و همچنین سرطان رحم استفاده کرده اند، بهبودی کامل خود را به دست می آورند.

در حالت دوم ذکر شده، اعمال جراحی برای بیماران سخت و دشوار تر بوده است و این شرایط سخت سبب درد، خستگی، استرس جسمی و همچنین روحی چشمگیری را در بیماران به همراه دارد.

ترخیص بعد از چهل و هشت ساعت از عمل هیسترکتومی

بهتر است بدانید که بیشتر بیماران بعد از چهل و هشت ساعت از عمل هیسترکتومی، با اجازه جراح متخصص و تجویز داروهای مسکن از بیمارستان ترخیص می شوند.

بیمارانی که این عمل جراحی را به روش لاپاراسکوپی انجام داده اند، می توانند فعالیت های شغلی و روزانه خود را بعد از چهارده روز پس از جراحی هیسترکتومی انجام دهند.

اما در صورتی که این عمل به روش باز و با ایجاد برش های بزرگ بر روی شکم صورت گرفته باشد، بیماران به منظور بهبودی کامل به شش الی هشت هفته مراقبت های بعد از عمل نیاز دارند و شایان ذکر است که به دلیل ایجاد برش های بزرگ، فرد با محدودیت های بیشتری بعد از جراحی نیز همراه است.

دکتر زرگنج فرد به عنوان بهترین متخصص زنان، به تمامی بیمارانی که این عمل جراحی را انجام داده اند، به منظور جلوگیری از ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی توصیه می نمایند که حداقل به مدت شش هفته (یا تقریبا چهل روز) بعد از جراحی از بلند کردن اشیای سنگین خودداری نمایند. صرف نظر از نوع شیوه جراحی هیسترکتومی، بیماران باید به مدت شش هفته بعد از این عمل از ورود به وان آب داغ و همچنین شنا کردن نیز خودداری نمایند.

البته جراح به بیمار متذکر می شود که در دوران نقاهت، ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی در کلیه بیماران امری طبیعی بوده است. اما اگر این ترشحات چرکی و یا خونریزی خیلی شدید باشد، خطرناک بوده و بیمار باید فوراً جراح متخصص را از روند بیماری آگاه سازد.

بهتر است بدانید بیشتر بانوان بعد از شش الی هشت هفته می توانند رابطه جنسی داشته باشند.(بایستی بیمار در خصوص مناسب ترین زمان جهت برقراری روابط جنسی با پزشک متخصص خود گفت و گو نماید).

نکته در مورد برنامه غذایی بعد از عمل هیسترکتومی

متخصصین، مصرف موادغذایی نفاخ مانند پلو و خورشت، آب میوه خام، حبوبات، سبزی خام، آب میوه های غیر طبیعی را به مدت سه روز از برنامه غذایی بیماران حذف می نمایند. همچنین متذکر می شوند که در دوران نقاهت از مواد غذایی سبک و کم حجم و علاوه بر این، هشت لیوان آب در طی روز به منظور پیشگیری از یبوست در این دوران را برای بیماران مهم و ضروری معرفی می نمایند.

نکته در مورد برنامه غذایی بعد از عمل هیسترکتومی
نکته در مورد برنامه غذایی بعد از عمل هیسترکتومی

به طور کلی بیماران بعد از انجام جراحی هیسترکتومی نیاز به مراقبت های ویژه دارند که عبارتند از:

  •   تا مدت بیست و یک روز بعد از جراحی هیسترکتومی بهتر است که بانوان از رانندگی خودداری نمایند.
  •   به صورت مرتب پیاده روی نمایند.
  •   استفاده از دوش واژینال و همچنین گذاشتن تامپون تا شش ماه بعد از عمل هیسترکتومی نیز خودداری نمایند.
  •   در زمان سرفه و یا عطسه بهتر است بخش برش خورده در بدن را مراقبت نماییم و با قرار دادن یک بالش، ناحیه جراحی شده را محافظت نماییم.
  •   از خوردن مواد غذایی نفخ دار به مدت سه روز بعد از عمل هیسترکتومی نیز خودداری نماییم.
  •   به منظور تسریع در روند بهبودی بهتر است که از میان وعده های سالم در طی روز استفاده نماییم.
  •   مایعات زیادی را در دوران نقاهت مصرف نماییم.
  •   جهت پیشگیری از بروز یبوست بهتر است که از روغن زیتون، آلوی خیس شده و همچنین انجیر نیز استفاده نماییم.
  •   بهتر است که بعد از حمام، ناحیه بخیه را به طور کامل خشک نماییم.
  •   جراح متخصص به منظور کاهش میزان درد، برای بیماران داروهای تسکین دهنده درد نظیر مفنامیک اسید، ژلوفن، شیاف های مقعدی را تجویز می نمایند.

پیروی از مراقبت های بعد از جراحی هیسترکتومی

کلیه موارد ذکر شده، از مراقبت های بعد از جراحی هیسترکتومی است که بیماران به منظور تسریع در روند بیماری موظف به پیروی از آن ها هستند.  البته باید متذکر شد، در مواردی که جراح متخصص در بیماران اقدام به برداشتن هر دو تخمدان می نمایند، بعد از گذشت چند روز از عمل جراحی، بیمار با نشانه هایی نظیر «علائم یائسگی» همراه می شود که با تجویز داروهای خوراکی مانند کلسیم، ویتامین ها و همچنین داروهای هورمونی این نشانه ها به مراتب کمتر می شود.

نشانه های نگران کننده بعد از جراحی هیسترکتومی

در ادامه مقاله ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی، بهتر است که در خصوص نشانه های نگران کننده در بیماران که ممکن است بعد از جراحی با آن همراه شوند، توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین بعد از انجام جراحی بیمار در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر باید به جراح متخصص خود مراجعه نماید که عبارتند از:

1)    تب شدید 2) تپش قلب 3) تهوع و استفراغ 4) فشار خون پایین 5) مشاهده خون در ادرار 6) خونریزی واژن 7) بیرون آمدن ترشحات بدبو از واژن 8) خروج فتق از محل جراحی

علائمی هستند که بیمار باید به پزشک مربوطه مراجعه نماید.

نشانه های نگران کننده بعد از جراحی هیسترکتومی
نشانه های نگران کننده بعد از جراحی هیسترکتومی

باید به مراقبت از زخم های بعد از جراحی نیز توجه نمود

علاوه بر ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی، باید به مراقبت از زخم های بعد از جراحی نیز توجه نمود. جراحی هیسترکتومی چه به صورت لاپاراسکوپی و چه به صورت باز انجام گرفته شده باشد، ناحیه جراحت بایستی کاملاً خشک باشد.

طبق تشخیص جراح متخصص، بعد از بیست و چهار الی چهل و هشت ساعت پانسمان از محل جراحی برداشته می شود تا از این طریق روند بهبود زخم در محیط باز و خشک صورت بگیرد.

اکثر جراحان متخصص از بخیه های جذبی برای انجام عمل جراحی هیسترکتومی استفاده می نمایند، اما در برخی از بیماران از بخیه های غیر قابل جذب استفاده می نمایند که در زمان تعیین شده باید توسط پزشک متخصص کشیده شود.

طبق مطالعات انجام شده در بانوانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، از ناحیه جراحی ترشحات آبکی و همچنین خونابه بیرون می آید که  بیمار با رعایت تمامی دستورالعمل های پزشکی دوران نقاهت، بعد از چند روز بهبودی کامل خود را به دست می آورد.

باید به مراقبت از زخم های بعد از جراحی نیز توجه نمود
باید به مراقبت از زخم های بعد از جراحی نیز توجه نمود

مصرف آنتی بیوتیک بعد از عمل

در حال حاضر جراحان متخصص با تجویز آنتی بیوتیک به بیمار قبل از انجام جراحی و در اتاق عمل می توانند تا حد زیادی از بروز عفونت در آن ها جلوگیری نمایند که این امر سبب گردیده تا بعد از جراحی، بیمار دیگر نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نداشته باشد.

نکته در مورد دوران نقاهت بعد از عمل هیسترکتومی

بهتر است بدانید که اگر این عمل جراحی به شیوه باز صورت گرفته باشد، بیمار به مدت شش هفته باید از اعمال فعالیت های سنگین در طی روز خودداری نماید. اما در صورتی که این جراحی به صورت لاپاروسکوپی انجام گرفته باشد، بیمار قادر است که بعد از هفت روز از جراحی به فعالیت های روزانه و شغلی خود بپردازد.

رابطه جنسی بعد از عمل هیسترکتومی

اکثر بانوان، نگران نشانه های طولانی مدت عمل هیسترکتومی بر روی رابطه جنسی خود هستند. با توجه به این که هر فرد از ساختار بدنی متفاوتی تشکیل شده است، این عمل جراحی به طور مداوم سبب تغییرات کلی در خصوص توانایی لذت جنسی و همچنین تحریک آن در روابط جنسی نمی گردد.

دکتر زرگنج فرد به عنوان بهترین جراح متخصص زنان و زایمان به کلیه بیمارانی که این عمل جراحی را انجام داده اند، توصیه می کنند که جهت برقراری رابطه جنسی بین شش الی هشت هفته از عمل جراحی صبر نمایند و بعد از این مدت با تشخیص جراح متخصص، فعالیت های جنسی خود را آغاز نمایند. بانوان بعد از این مدت فارغ از هر گونه درد و یا ناراحتی می توانند مانند گذشته یک رابطه جنسی سالمی را داشته باشند.

متخصصین به شکل گسترده ای به روابط جنسی بانوان بعد از جراحی هیسترکتومی پرداخته اند و به این نتیجه رسیده اند که اکثر بانوان با پیروی از دستورالعمل های پزشکی و مراقبت های دوران نقاهت، قادرند که مجدداً به فعالیت جنسی خود مانند گذشته برگردند.

در برخی از بیماران نیز مشاهده شده که رغبت آن ها به روابط جنسی بعد از جراحی هیسترکتومی نسبت به قبل بیشتر شده است، به خصوص بانوانی که نگران دردهای مزمن لگنی و همچنین بارداری هستند.

ارگاسم بیشتر

طبق مطالعات انجام شده، بانوانی که در این جراحی دهانه رحم آن ها دست نخورده و در محل خود قرار گرفته است، در زمان رابطه جنسی به ارگاسم بیشتری دست پیدا می کنند، به دلیل این که دهانه رحم نقش بسزایی در ارگاسم واژینال دارد.

در ادامه نوشتار ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی باید متذکر شد که:

بعضی از بانوان بعد از جراحی با افسردگی و برخی دیگر با یائسگی همراه می شوند که این امر منجر به کاهش تحریک جنسی در آن ها می شود. در صورتی که این نشانه ها به شکل موثر معالجه و درمان شود، بیمار روابط جنسی خود را مجدداً تجربه می کند. احتمال دارد که در برخی از بانوان این جراحی سبب خشکی واژن نیز گردد که بهتر است بیماران به منظور کاهش میزان درد در زمان فعالیت جنسی، از روان کننده استفاده نمایند.

ارگاسم بیشتر
ارگاسم بیشتر

عوامل تاثیرگذار در هزینه جراحی هیسترکتومی

در ادامه مبحث ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی، بهتر است که در مورد هزینه عمل نیز توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

همان طور که در مطالب بالا توضیح دادیم، جراحی هیسترکتومی جهت مداوای انواع بیماری های متعدد در بانوان صورت می گیرد. نکته مهم این است که بیمه تمامی هزینه های این جراحی را برای بیماران متقبل می شود.

البته باید متذکر شد که احتمال دارد برخی از مبالغ جزئی را نیز بیمار در بیمارستان بعد از عمل بپردازد. از عواملی که در هزینه جراحی هیسترکتومی تاثیرگذار است، می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

هزینه دستمزد جراح متخصص با توجه به شهرت، تخصص، تبحر و همچنین مهارت وی در انجام عمل یکی از عوامل تاثیرگذار در جراحی هیسترکتومی است.

انجام جراحی در بیمارستان خصوصی و یا دولتی

انجام جراحی در بیمارستان خصوصی و یا دولتی یکی دیگر از مواردی است که بر روی عمل جراحی نیز تاثیرگذار است.

مدت زمان بستری شدن بیمار در بیمارستان نیز از عوامل دیگری است که بر روی هزینه جراحی هیسترکتومی اثرگذار است.

هزینه البسه ویژه جراحی و همچنین ایاب و ذهاب نیز از عوامل دیگر تاثیرگذار در جراحی هیسترکتومی محسوب می شوند.

انجام آزمایشات قبل از جراحی و همچنین ویزیت جراح متخصص نیز بر روی هزینه جراحی هیسترکتومی نیز تاثیرگذار است.

کلیه موارد ذکر شده، از عوامل تاثیرگذار در هزینه جراحی هیسترکتومی است که جراح متخصص به منظور ادامه حیات در بیماران و همچنین بهبود وضعیت جسمی این عمل جراحی را انجام می دهد.

انجام جراحی در بیمارستان خصوصی و یا دولتی
انجام جراحی در بیمارستان خصوصی و یا دولتی

قاعدگی نامنظم

یکی از مواردی که دکتر زرگنج فرد به عنوان بهترین متخصص زنان، انجام عمل هیسترکتومی را برای بیماران مثمر ثمر می دانند، « قاعدگی نامنظم» در بانوان است.

زمانی قاعدگی نامنظم در بانوان ایجاد می شود که به طور معمول تغییراتی در سیکل بین روزهای دو قاعدگی ایجاد شده باشد. طبق نظر متخصصین، بازه زمانی بین بیست و یک تا سی و پنج روزه بین دو قاعدگی در بانوان امری طبیعی است. در مواردی که دوران قاعدگی در بانوان نامنظم باشد، حاکی از این است که فرد با مشکل همراه است.

اما در مواقعی که قاعدگی هر از گاهی نامنظم باشد، در تمامی بانوان امری طبیعی بوده است.

طبق مطالعات انجام شده، بانوان سالم احتمال دارد که در چرخه ای از قاعدگی با بی نظمی این دوران همراه شوند در صورتی که:

–       فرد مبتلا به سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا باشد.

–       بانوانی که استرس و اضطراب بالایی دارند.

–       بیمارانی که در زمان مسافرت الگوی خواب آن ها تغییر پیدا می کند.

–       بانوان شیرده که در روزهای نخست احتمال دارد که با قطع قاعدگی همراه شوند.

–       بانوانی که باردار هستند.

علاوه بر موارد ذکر شده، فعالیت های ورزشی سنگین هم می تواند منجر به سیکل قاعدگی نامنظم و یا قطع آن شود. این مسئله در بین بانوان ورزشکار به مراتب از بانوان دیگر بیشتر است.

طبق تحقیقات انجام شده، افزایش و یا کاهش وزن در بین بانوان نیز بر روی چرخه قاعدگی نامنظم تاثیر می گذارد. باید متذکر شد که این رویداد در بین تمامی بانوانی که با تغییرات وزن همراه هستند، امری طبیعی است.

بی نظمی چرخه قاعدگی

قاعدگی نامنظم مرتبط به زمان دوران سیکل است. احتمال دارد که بانوان در این زمان چرخه منظمی را به همراه داشته باشند اما حالاتی را که در زیر به آن اشاره می نماییم را تجربه کرده باشند که شامل:

1)    لکه بینی غیر طبیعی 2) خونریزی های کم و یا شدید 3) دل درد شدید 4) قاعدگی بیشتر از هشت روز 5) تغییرات شدید در خلق و خوی بیمار 6) سایر نشانه های غیر عادی دوران قاعدگی؛ هستند.

بیمارانی که نامنظمی دوران قاعدگی آن ها طولانی بوده و این مسئله برای آن ها عذاب آور شده است، باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایند.

در صورتی که شما هم با مشکلات بی نظمی دوران قاعدگی همراه هستید و یکی از نشانه هایی که در بالا به آن اشاره کردیم را دارید، بهتر است که به دکتر زرگنج فرد بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

بی نظمی چرخه قاعدگی
بی نظمی چرخه قاعدگی

دلایل بی نظمی قاعدگی

عوامل متعددی در نامنظم شدن سیکل دوران قاعدگی در بانوان تاثیرگذار است که شامل:

مراحل زندگی و بارداری

1)    اولین قاعدگی بعد از زایمان 2) سقط های مکرر 3) بارداری 4) اتمام دوره ی قاعدگی 5) بارداری

دوره خواب و بیداری

1)    فعالیت بانوان به صورت شیفتی  2) اختلالات خواب 3) مسافرت های طولانی مدت 4) مسافرت هوایی

تغییرات روانی و فیزیکی

1)    استرس مزمن 2) تغییرات سریع وزن 3) استفاده از داروهایی خاص 4) فعالیت های ورزشی سنگین 5) اختلالات اشتها 6) مصرف مواد مخدر

از عواملی هستند که در نامنظمی قاعدگی تاثیرگذار می باشند.

تغییرات روانی و فیزیکی
تغییرات روانی و فیزیکی

بیماری هایی که منجر به بی نظمی قاعدگی در بانوان می شود شامل:

تنبلی تخمدان، دیابت کنترل نشده، کم کاری و پرکاری تیروئید، پولیپ رحم، عفونت رحم(دستگاه تناسلی)، فیبروم رحم، اختلالات خونریزی، یائسگی زودرس، ناهنجاری واژن و یا دهانه رحم، بعضی از سرطان های (خوش خیم)

از عارضه هایی هستند که منجر به نامنظمی پریودی در بانوان می شود. حال این سوال برای بیشتر بیماران مطرح می شود که برای رفع این مشکل، بهترین شیوه درمانی چیست؟

درمان های متداول جهت بی نظمی قاعدگی

درمان این مشکل در بانوان بسته به نوع بی نظمی قاعدگی دارد. به این صورت که اگر مشکل بیمار به علت نبود خونریزی تشخیص داده شود، جراح متخصص از داروهایی نظیر:

1)    پروژسترون چرخه ای 2) داروهای ضد بارداری خوراکی 3) مشاوره با پزشک تغذیه به منظور معالجه اختلال اشتها که سبب بی نظمی این سیکل شده است؛ استفاده می کند.

اما اگر نامنظمی قاعدگی به دلیل خونریزی های شدید و همچنین مدت زمان خونریزی طولانی باشد، جراح متخصص از شیوه های درمانی نظیر:

1)  بهره مندی از (IUD) هورمونی در رحم 2) تجویز داروهای متعدد که حاوی ترانگزامیک اسید و پروژسترون است و همچنین داروهای غیراستروئیدی همچون ایپوبروفن، بهره می برد.

در مواقعی که پزشک متخصص زنان و زایمان تشخیص می دهند که دلیل بی نظمی پریودی در بانوان مشکلات رحم است، برای درمان بانوان از شیوه های درمانی زیر استفاده می نمایند که عبارتند از:

برداشتن پولیپ ها و همچنین فیبروم های رحم با اعمال عمل جراحی

آمبولیزاسیون شریان رحمی (روندی است که در آن جراح متخصص، مسیر جریان خون به دستگاه تناسلی (رحم) را می بندند.)

ابلیشن اندومتر

برداشتن رحم یا هیسترکتومی

نمونه برداری از رحم و یا اعمال جراحی کورتاژ تشخیصی؛ از مواردی هستند که دکتر زرگنج فرد تشخیص به عمل جراحی در بیماران می نمایند تا در یک بازه زمانی کوتاه سلامتی خود را کسب نمایند. البته باید متذکر شد که جراح متخصص قبل از انجام عمل در خصوص ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی نیز اطلاعاتی را در اختیار بیماران قرار می دهند.

ترشحات بعد از عمل واژن

در عمل های واژن که توسط مجرب ترین جراحان متخصص زنان و زایمان جهت بهبود وضعیت جسمی بیماران انجام می گیرد، خروج ترشحات بعد از جراحی از رحم امری طبیعی است.

ترشحات بعد از عمل واژن
ترشحات بعد از عمل واژن

طبق تحقیقات انجام شده، متخصصین به این نتیجه رسیده اند که علت اصلی این ترشحات «هورمون های جنسی» است که شکل ویژه ی دارد. در مجموع، ترشحات بعد از عمل واژن که از طریق این عمل جراحی نمایان می گردد، دارای مشخصه های زیر است که عبارتند از:

–       به شکل شفاف بوده و همچنین بی رنگ است.

–       سبب تحریک واژن نیز نمی گردد.

–       این ترشحات بی بو است.

–       یکی از ویژگی های مهم این ترشحات را می توان به نداشتن سوزش واژن در بیماران بعد از عمل جراحی اشاره کرد.

شایان ذکر است که موارد بیان شده در سایر بیماران متغیر بوده است و همچنین باید گفت که مدت زمان این ترشحات هم در هر بیمار یکسان نبوده است. جراحان متخصص به بیماران متذکر می شوند که این ترشحات بعد از عمل جراحی بیانگر عفونت نیست، بلکه با انجام مراقبت های ویژه این مسئله در بیماران در یک بازه زمانی کوتاه از بین می رود.

سوالات رایج در مورد ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی

یکی از متداول ترین سوالاتی که در بین بیماران رایج است، اختصاص به این مسئله دارد که هیسترکتومی رادیکال در چه شرایطی برای بیماران اعمال می گردد؟

همان طور که در مطالب بالا توضیح دادیم، عمل جراحی هیسترکتومی دارای انواع متعددی است که یکی از انواع این عمل ها اختصاص به هیسترکتومی رادیکال دارد.

این جراحی در شرایطی برای بیماران اعمال می گردد که جراح متخصص بعد از انجام آزمایشات لازم، ادامه حیات بیمار را در خارج کردن رحم، بافت های پیرامون رحم، بخش فوقانی واژن و همچنین دهانه رحم را در بیماران ملزم می دانند.

البته باید گفت که در اکثر موارد، جراحان متخصص از این عمل جراحی جهت معالجه بیماران گرفتار به سرطان پیشرفته نیز استفاده می نمایند.

بعد از عمل جراحی هیسترکتومی بیماران با چه تغییراتی در بدن همراه می شوند؟ توضیح دهید.

در مواردی که بانوان پیش از اعمال جراحی هیسترکتومی دوران یائسگی را تجربه نکرده باشند، به احتمال زیاد بعد از عمل با نشانه های دوران یائسگی نیز همراه می شوند.

باید بدانید که تغییرات مشکلات روحی و روانی و همچنین گرگرفتگی از نشانه های یائسگی در بانوان است که علت آن به دلیل تغییرات هورمونی در بدن بیمار مشاهده می شود.

طبق مطالعات انجام شده، خشکی واژن و همچنین تغییرات در روابط جنسی از تحولات دیگری است که بدن فرد بعد از جراحی هیسترکتومی با آن همراه می شود.

در چه مواردی از عمل هیسترکتومی به منظور معالجه بیماری التهابی لگن از سوی پزشک متخصص برای بیماران پیشنهاد می گردد؟

PID یا همان بیماری التهابی لگن، عفونت باکتریایی است که در بخش دستگاه تولید مثل بانوان ایجاد می شود. در مواردی که پزشک متخصص این بیماری را سریعتر تشخیص دهد، عفونت باکتریایی از طریق مصرف دوره ای آنتی بیوتیک درمان می گردد.

اما در صورتی که این عارضه در بیمار روند صعودی داشته باشد، به رحم و همچنین لوله های فالوپ آسیب جدی وارد می نماید که این امر سبب بروز دردهای طولانی در بیمار می شود که تحمل آن عذاب آور است.

شایان ذکر است، در مواقعی که بیمار با دردهای سخت و طاقت فرسا همراه است و قصد بارداری در آینده را نیز ندارد، جراح متخصص زنان و زایمان عمل جراحی هیسترکتومی را به منظور بیرون آوردن رحم و همچنین لوله های فالوپ برای بیماران توصیه می نمایند.

نتیجه گیری

امروزه جراحان متخصص زنان و زایمان از عمل جراحی هیسترکتومی به منظور برداشتن رحم در بانوان استفاده می نمایند. این عمل جراحی به دو صورت لاپاراسکوپی و یا عمل باز برای بیماران اعمال می گردد. جراحان متخصص ترشحات واژن بعد از عمل هیسترکتومی را در تمامی بیمارانی که به منظور بهبودی بیشتر این عمل جراحی را انجام داده اند، امری طبیعی می دانند.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با زر کلینیک:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید