میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

آیا قبل لیزر باید شیو کرد
آیا قبل لیزر باید شیو کرد

لیست موضوعات

آیا قبل لیزر باید شیو کرد

آیا قبل لیزر باید شیو کرد این پرسش یکی از سوالات مهم افرادی است که متقاضی انجام لیزر موهای زائد بوده و به این منظور به کلینیک های درمانی مراجعه می کنند.

با توجه به اینکه لیزر امروزه به یکی از روش های اصلی رفع موهای زائد تبدیل شده است آشنایی با چگونگی این روش و تمام نکاتی که به دریافت بهترین نتیجه از آن کمک می کنند الزامی است.

آیا قبل لیزر باید شیو کرد
آیا قبل لیزر باید شیو کرد

برای کسب اطلاعات لازم در مورد لیزر موهای زائد می توانید به زر کلینیک مراجعه کنید و یا با شماره تلفن این کلینیک تماس بگیرید.

02122930161

از جمله این نکات می توان به مراقبت های قبل و بعد از لیزر اشاره کرد، همچنین نحوه انجام لیزر و اقداماتی که می توانند نتیجه لیزر را ماندگارتر کرده و نیاز به انجام مجدد آن را به تعویق بیندازند از جمله مسائلی هستند که متقاضیان این کار باید از آن اطلاع داشته باشند،

در این مقاله با پاسخ به پرسش های زیر علاوه بر توضیح این نکات به طور اختصاصی به این پرسش که آیا قبل لیزر باید شیو کرد یا نه، نیز پاسخ خواهیم داد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

موی زائد، جز کدام دسته از موهای بدن است؟

برای برطرف کردن موهای زائد چه روش هایی وجود دارد؟

چه مسائلی موجب رشد بیش از حد موهای زائد می شود؟

بهترین راه رفع موهای زائد کدام است؟

موهای زائد در کدام قسمت های بدن با لیزر قابل زدودن می باشند؟

پیش از مراجعه به منظور لیزر، چه اقداماتی باید انجام شود؟

آیا قبل لیزر باید شیو کرد و این کار چه اهمیتی دارد؟

مزایای لیزر موهای زائد چیست؟

بعد از لیزر چه اقداماتی به ماندگاری نتیجه کمک می کنند؟

شیو نکردن قبل از لیزر چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

لیزر موهای زائد به چه صورت انجام می شود؟

آیا لیزر موهای زائد عوارضی نیز دارد؟

آیا رفع موهای زائد بعد از لیزر، نتایج دائمی دارد؟

نوع پوست، چه تاثیری در اهمیت شیو کردن پیش از لیزر و نتیجه لیزر موهای زائد دارد؟

 

موی زائد، جز کدام دسته از موهای بدن است؟

سرتاسر بدن انسان پوشیده از موست که برخی باعث آراستگی شده و برخی جز زوائد بوده و می توان بنا به سلیقه آن ها را از سطح بدن تمیز کرد.

موی سر، ابرو، مژه و… جز موهایی هستند که باعث آراستگی بدن شده و موهایی که در دیگر قسمت های بدن وجود دارند عمدتا موی زائد شناخته می شوند. برای شناخت بیشتر موهای زائد، نیاز است که با انواع مو در بدن انسان آشنا شد که سه دسته می باشند.

موی لانگو

لانگو که نام دیگر موهای کرک مانند جنینی است، موهایی هستند که از شانزدهمین هفته بارداری در تمام سطح بدن جنین رشد می کنند، این موها در هفته بیستم به بیشترین میزان خود می رسند و یک ماه پیش از تولد ریزش پیدا می کنند، اما در برخی نقاط هنوز هم وجود داشته که با تولد نوزاد و افزایش سن، این موها نیز از بین می روند.

موی ولوس

نوع بعدی موهای بدن که بعد از تولد و ریزش کامل موهای لانگو رشد می کنند، موهای ولوس هستند. موی ولوس نیز از نظر بافت بسیار شبیه به موی لانگوست و حالت کرک مانند دارد،

البته کمی ضخیم تر، این موها در سراسر بدن رشد می کنند و حالتی لایه ای محافظ برای پوست دارند، این موهای کرک مانند روشن تر از سایر موهای بدن هستند، بنابراین وجود آن ها مشکل چندانی ایجاد نکرده و هرچند جز موهای زائد محسوب می شوند اما تاثیر در ظاهر فرد نداشته و معمولا نیازی به حذف کردن آن ها نیست. موی ولوس در زنان و کودکان بیشتر از مردان دیده می شود.

موی ترمینال

آخرین نوع موها که با آغاز دوران بلوغ، رشد آن ها نیز آغاز می شود، موهای ترمینال هستند که با نام آندروژنیک نیز شناخته می شوند و علت آن وابسته بودن به هورمون های مردانه به خصوص هورمون آندروژن است.

این موها که ضخیم تر و تیره تر از تمام موهای سطح بدن می باشند به راحتی قابل تشخیص بوده و می توان آن ها را از موهای ولوس تشخیص داد. این مو در مردان بیشتر از زنان دیده می شود، در مردان حتی موی صورت نیز از این نوع می باشد. موی ترمینال در واقع همان موی زائد است که افراد برای از بین بردن آن از راه های مختلف استفاده می کنند.

موی ترمینال
موی ترمینال

برای برطرف کردن موهای زائد چه روش هایی وجود دارد؟

موی زائد، همان طور که از نام آن پیداست موهایی در بدن هستند که وجود آن ها تاثیری به حال فرد نداشته و مزیتی ندارند و در مواردی حتی باعث باقی ماندن آلودگی ها در سطح بدن و ایجاد مشکلاتی مانند افزایش تعریق و بو گرفتن بدن می شوند.

افراد معمولا برای حذف این موها تلاش می کنند که برای این کار، روش های مختلفی وجود دارد، در این بخش از مقاله آیا قبل لیزر باید شیو کرد به بررسی برخی از این روش ها خواهیم پرداخت.

کندن مو

رایج ترین روش حذف موهای زائد کندن موست، البته این روش بیشتر برای قسمت هایی از بدن استفاده می شود که وسعت کمتری داشته و سطح موهای زائد کمتر است.

از جمله وسایلی که به وسیله آن ها، موهای زائد کنده می شود می توان به موچین، دستگاه های اپی لیدی یا بند انداز اشاره کرد، مشکلی که در این روش وجود دارد رشد دوباره موها در مدت کوتاه و بعد از چند هفته است، همچنین با تغییر محل فولیکول ممکن است محل رشد موهای جدید تغییر پیدا کنند.

وکس

وکس کردن و استفاده از موم سرد یا گرم و موادی مانند شمع از دیگر روش هایی است که به وسیله آن می توان موهای زائد را حذف کرد، این روش نیز بیشتر برای قسمت هایی که وسعت کمتری دارند استفاده می شود و نوعی از کندن مو به حساب می آیند. ماده مخصوص وکس یا شمع در این روش روی پوست قرار گرفته و بعد از اندکی صبر به طور ناگهانی برداشته می شود که در این زمان مقداری از موهای زائد نیز از بین می روند.

کرم های موبر

دیگر روشی که برای حذف موهای زائد می توان از آن استفاده کرد، کرم های موبر هستند. این کرم ها مواد شیمیایی مخصوصی می باشند که باعث تضعیف فولیکول شده و موها را از ریشه حذف می کنند، مشکلی که استفاده از این مواد دارد اولا حساسیت پوستی و ثانیا رشد مجدد موها در مدت کم است، در اغلب انواع کرم های موبر، موی زائد 2 تا 4 روز بعد از حذف شدن مجددا رشد می کند.

بلچینگ

دیگر روشی که امروزه توسط برخی افراد برای رفع موهای زائد استفاده می شود بلچینگ است. البته این روش، جز روش های از بین بردن موهای زائد نیست و تنها با از بین بردن رنگدانه های موی زائد موجب کمرنگ شدن آن ها می شود.

اصلاح

اصلاح و شیو کردن که با استفاده از ابزاری مانند تیغ انجام می شوند دیگر روشی است که برای حذف موهای زائد استفاده می شود، اصلاح کردن روشی کاملا موقتی است و عمر رویش مجدد مو بعد از استفاده این روش نهایتا 3 روز است، علت این مسئله رفع موهای زائد تنها از سطح پوست است و فولیکول و ریشه مو تخریب نشده و باقی می ماند.

لیزر

آخرین روشی که در این مقاله به معرفی آن می پردازیم، لیزر کردن است. لیزر یکی از روش های پرطرفدار امروزی است که بدون درد انجام شده و رویش مجدد موها بعد از استفاده از آن دیرتر اتفاق می افتد.

لیزر
لیزر

چه مسائلی موجب رشد بیش از حد موهای زائد می شود؟

همان طور که گفته شد، در تمام روش هایی که برای حذف موهای زائد استفاده می شوند احتمال رویش مجدد مو وجود دارد، رویش موهای زائد علل مختلفی دارد، در برخی افراد موی زائد به علت بیماری و اختلالات داخلی اتفاق افتاده و در برخی از افراد این مشکل یک عارضه مادرزادی است.

البته موی زائد در میزان طبیعی در بدن تمام افراد رویش دارد اما هنگامی که رویش آن بیشتر از حد طبیعی باشد باید علت آن پیش از بین بردن موهای زائد بررسی شود که در این بخش برخی از علل آن معرفی خواهند شد.

اختلالات هورمونی

همان طور که گفته شد در رشد موهای زائد هورمونی به نام آندروژن تاثیر دارد، زمانی که تعادل این هورمون و دیگر هورمون های جنسی در بدن دچار اختلال شود، رشد موی زائد بیشتر می شود،

به عنوان مثال در زنانی که این هورمون در بدن آن ها بیشتر ترشح می شود موهای زائد چه از نظر رنگ و ضخامت و چه از نظر شکل ظاهری، حالتی مردانه پیدا می کنند، این مسئله در مردان نیز مشکل ساز می شود و مردانی که این هورمون در بدن آن ها بیشتر است موی زائد نیز بیشتر از دیگر افراد است.

نوسان وزنی

دیگر مشکلی که می توان در افزایش رشد موهای زائد تاثیر داشته باشد نوسان وزنی است، هنگامی که افراد در یک بازه زمانی کوتاه کاهش و افزایش وزن زیادی پیدا می کنند سطح هورمون ها در بدن آن ها نیز کم و زیاد می شود که این مسئله موجب مشکلاتی مانند افزایش رشد موهای زائد می شود. به خصوص افرادی که در یک دوره کوتاه دچار چاقی بیش از حد می شوند بیش از سایرین با این مشکل مواجه خواهند شد.

شرایط خاص بدنی

برخی از وضعیت های خاص بدنی که موجب تغییرات هورمونی در بدن می شود نیز در برهم خوردن میزان رشد موهای زائد تاثیر دارد، به عنوان مثال در دوران یائسگی این مشکل بیشتر مشاهده می شود، به خصوص در صورت و اطراف چانه، رشد موهای زائد ریش مانند یکی از رایج ترین مشکلات است، همچنین در دوران بارداری نیز تغییراتی که در عملکرد اندام های داخلی ایجاد می شوند چنین مشکلاتی را باعث می شوند.

ژنتیک و تغذیه

ژنتیک و تغذیه دو عامل مهم دیگر در رشد موهای زائد بیشتر از حالت طبیعی هستند، مصرف برخی از غذاها موجب افزایش ترشح برخی هورمون ها می شود، همچنین افرادی که والدین آن ها در اصطلاح پرمو تر می باشند در دوران بلوغ رشد موی زائد بیشتری دارند.

حساسیت فولیکول مو

آخرین موردی که در مقاله آیا قبل لیزر باید شیو کرد به معرفی آن می پردازیم، حساسیت فولیکول هاست که این مسئله نیز ناشی از مشکلات هورمونی در بدن است، زمانی که هورمون تستوسترون غلظت کمی داشته باشد، فولیکول های موی زائد حساس تر شده و رشد مضاعف خواهند داشت.

حساسیت فولیکول مو
حساسیت فولیکول مو

بهترین راه رفع موهای زائد کدام است؟

در بخش های قبلی مقاله آیا قبل لیزر باید شیو کرد در مورد برخی از روش های متداول برای رفع موهای زائد صحبت شد، در انتهای بخش گفته شد که یکی از روش های محبوب امروزی برای از بین بردن موهای زائد، لیزر کردن است اما چرا لیزر امروزه به یکی از روش های پرطرفدار از بین بردن موهای زائد تبدیل شده و چه مزایایی باعث این انتخاب می شوند موضوع صحبت این بخش از مقاله است.

عوامل موثر در انتخاب روش

برای انتخاب بهترین روش جهت از بین بردن موهای زائد ابتدا باید نکات مختلفی در نظر گرفته شود که مهم ترین آن ها بررسی علت رویش موهای زائد است، در صورتی که موی زائد میزان طبیعی داشته باشد فرد از سلامت کامل برخوردار است و با هر کدام از روش ها رویش مجدد به طور نرمال اتفاق می افتد،

اما در صورتی که میزان موی زائد فرد از حد طبیعی بیشتر باشد ابتدا باید عوامل وجود بیماری و اختلالات هورمونی بررسی شوند، در صورتی که فرد به هر کدام از اختلالات هورمونی یا بیماری هایی که موجب این اختلال می شوند مبتلا باشد ابتدا باید مشکل درمان شود،

سپس محلی که باید موی زائد آن از بین رفته شود مشخص شده و با توجه به وسعت و میزان موی محل روش مورد نیاز انتخاب شود، البته در انتخاب روش مسائلی مانند نوع پوست، حساسیت های پوستی، بیماری های پوست و داروهای مصرفی در بیماری های دیگر و… نیز باید در نظر گرفته شود.

لیزر، بهترین روش رفع موهای زائد

لیزر امروزه به عنوان یکی از بهترین روش ها برای رفع موهای زائد انتخاب می شود، دلیل این امر برخوردار بودن از تمام ویژگی هایی است که در بالا گفته شد، لیزر برای انواع پوست ها کاربردی است و موی زائد در هر سطح و نوعی با لیزر برطرف می شود. همچنین در صورتی که فرد به بیماری و اختلالات هورمونی نیز مبتلا باشد با استفاده از این روش موی زائد به طور کامل اما به مرور حذف می شود.

لیزر، بهترین روش رفع موهای زائد
لیزر، بهترین روش رفع موهای زائد

موهای زائد در کدام قسمت های بدن با لیزر قابل زدودن می باشند؟

هر چند لیزر یک روش محبوب برای از بین بردن موهای زائد در دنیای امروز است اما هنوز هم بسیاری از افراد با آن آشنایی کافی نداشته و نمی دانند این روش در کدام قسمت ها و به چه صورت قابل استفاده می باشد.

هنگامی که از روش لیزر برای رفع موهای زائد صحبت می شود، بیشتر افراد لیزر برای دست و پا را تصور می کنند اما این روش برای قسمت های زیادی از بدن قابل استفاده می باشد که در این بخش از مقاله آیا قبل لیزر باید شیو کرد به آن ها اشاره می کنیم.

لیزر در بانوان

بانوان متقاضی اصلی لیزر کردن برای رفع موهای زائد هستند، به خصوص موی زائد صورت برای خانم ها ناخوشایند است و تلاش می کنند از هر روشی برای از بین بردن آن استفاده کنند که بهترین آن لیزر است.

لیزر برای بانوان نه فقط برای صورت که برای دیگر قسمت های بدن نیز قابل استفاده می باشد، از جمله این قسمت ها می توان به کمر، شکم، دست و پا، صورت به جز پلک، غبغب و حتی اطراف اندام تناسلی که به ناحیه بیکینی معروف است اشاره کرد.

با توجه به اینکه موهای زائد در خانم ها موهای نرم و ظریف هستند با استفاده از دستگاه های لیزر می توان به طور کامل از شر این موها خلاص شد.

لیزر در آقایان

علاوه بر خانم ها، آقایان نیز می توانند برای رفع موهای زائد بدن از لیزر استفاده کنند، علاوه بر جنبه بهداشتی از بین بردن موهای زائد در آقایان این کار برای افرادی که ورزش های سنگین و حرفه ای می کنند به جهت حفظ سلامتی نیز الزامی است، در این افراد موهای زائد محل تجمع قطرات عرق حین ورزش کردن است که علاوه بر بو گرفتن بدن موجب مشکلاتی مانند عرق سوز شدن نیز می شود،

به همین دلیل آقایان نیز باید از روشی مانند لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاد کنند، تمام قسمت هایی که در بالا برای بانوان نام برده شد، در آقایان نیز قابل لیزر کردن است، همچنین بسیاری از آقایان برای آراستگی صورت خط ریش خود را با لیزر مشخص می کنند که این کار موجب زیبایی هر چه بیشتر ظاهر آن ها می شود.

لیزر در آقایان
لیزر در آقایان

پیش از مراجعه به منظور لیزر، چه اقداماتی باید انجام شود؟

انجام یک سری اقدامات پیش از لیزر کردن علاوه بر راحت تر کردن فرآیند این کار در کلینیک، به دریافت بهتر و سریع تر نتیجه کمک می کند،

همچنین برخی اقدامات نیز وجود دارد که الزامی بوده و تمام متقاضیان این روش ابتدا باید آن ها را به منظور آمادگی انجام دهند، این مسائل معمولا توسط پزشکی که لیزر را انجام می دهد به متقاضی گفته می شود که برخی از آن ها موارد زیر می باشند.

آزمایش غدد

یکی از اقدامات مهمی که متقاضیان انجام لیزر موهای زائد پیش از استفاده از این روش باید انجام دهند آزمایش غدد است، این آزمایش به خصوص در افرادی که موی زائد آن ها بیشتر از حد طبیعی است و در خانواده نیز فردی با مشکل آن ها وجود ندارد الزامی می باشد.

در این آزمایشات وضعیت غددی که اختلال در آن ها موجب نوسان در ترشح هورمون ها می شود بررسی می شود. در صورتی که عامل موی زائد در بدن مشکلات هورمونی تشخیص داده شود پیش از مراجعه برای لیزر باید مشکل برطرف شود، در غیر اینصورت حتی در صورت پاکسازی کامل پوست با لیزر نیز احتمال رویش مجدد موهای زائد وجود دارد.

علاوه بر آزمایش غدد و اطلاع نتیجه آن به اپراتور و پزشک لیزر، وضعیت و شرایط خاص نیز باید اطلاع داده شوند، به عنوان مثال متقاضیانی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برند این کار را باید با دقت بالا و بعد از تایید پزشک انجام دهند.

پاکسازی پوست

بعد از تشخیص سلامت غدد و درمان های اولیه در این زمینه باید پوست به طور کامل از مواد شیمیایی و طبیعی که ممکن است در نتیجه لیزر تاثیر داشته باشد پاکسازی شود، به این منظور از چند روز پیش از انجام لیزر نباید از لوازم شستشوی معطر در استحمام استفاده شود، همچنین عطر و کرم هایی که اثر ماندگار در پوست دارند نیز باید از چند روز پیش از لیزر قطع مصرف شوند.

قطع مصرف برخی داروها

همان طور که گفته شد، افرادی که دارای شرایط خاص می باشند امکان انجام لیزر برای آن ها وجود ندارد و در صورت اصرار و نیاز به انجام این کار نیز حتما باید پزشک اجازه لیزر را صادر کند، گروهی که پیشتر معرفی شدند زنان باردار و زنان شیرده بودند

اما در صورتی که فرد به دیگر بیماری ها مبتلا بوده یا مصرف کننده داروی خاصی که در نتیجه لیزر اثرگذار است نیز باشد، باید مصرف داروها را قطع کند، از جمله داروهایی که نتیجه لیزر را دچار مشکل می کند می توان به قطره یا پماد ماینوکسیدیل اشاره کرد،

این دارو که برای افزایش رشد مو استفاده می شود موجب تحریک فولیکول ها شده و استفاده زیاد از آن به خصوص در زمان لیزر، نتیجه اشعه را بی اثر می کند، همچنین داروهای کورتون که در تعادل هورمونی اثر می گذارند نیز پیش از انجام لیزر باید قطع شوند.

آماده سازی پوست

در نهایت به منظور انجام این روش باید پوست را به طور کامل آماده کرد، به عنوان مثال متقاضی نباید حداقل 1 هفته قبل از لیزر پوست خود را برنزه کند، مواد برنزه کننده یا حتی برنزه کردن با آفتاب فرآیند انجام و نتیجه گیری از لیزر را سخت می کنند،

اما ممکن است این سوال ایجاد شود که در روند آماده سازی پوست، آیا قبل لیزر باید شیو کرد یا نیازی به این کار نیست، در پاسخ باید گفت که بله، یکی از مراحل آماده کردن پوست شیو کردن محلی است که لیزر در آن انجام می شود.

آماده سازی پوست
آماده سازی پوست

آیا قبل لیزر باید شیو کرد و این کار چه اهمیتی دارد؟

در انتهای بخش قبل، این سوال مطرح شد که ایا قبل از لیزر باید شیو کرد یا نه، همان طور که گفته شد این کار نیست از انجام لیزر الزامی است اما بسیاری از افراد ممکن است از اهمیت آن مطلع نبوده و در نتیجه این آمادگی را نداشته باشند.

اهمیت شیو قبل لیزر

با شیو کردن پیش از لیزر دستگاهی که به منظور ارسال اشعه روی پوست قرار میگیرد، راحت تر حرکت کرده و اشعه ها بدون مانع به فولیکول مو دسترسی پیدا می کنند، یکی از وظایف و نقش های مو در سطح بدن، نقش محافظتی است، در شرایطی که پیش از لیزر پوست شیو نشود موهای ضخیم و بلند سطح پوست مانع جذب مناسب اشعه می شوند،

همچین عدم پاکسازی پوست ظاهر نامناسبی برای متقاضی ایجاد می کند و برای حضور نزد پزشک بهتر است بهداشت به طور کامل رعایت شود.

بهترین زمان شیو قبل لیزر

بهترین زمان انجام این کار، حداکثر یک روز پیش از لیزر کردن است، با توجه به اینکه سریع ترین حالت رویش مجدد موهای زاید در استفاده از شیو و تیغ اصلاح است، بهتر است تنها زمانی این کار برای لیزر انجام شود که فاصله پاکسازی پوست تا مراجعه به پزشک کمتر از 24 باشد، بعد از این زمان حتی در صورتی که موها بلند نیز نشده باشند، فولیکول ها قوی تر شده و لایه مو زیر سطح بالایی پوست مجددا حالت محافظ را ایجاد می کنند.

بهترین روش شیو قبل لیزر

شیو کردن با تیغ های مخصوص این کار انجام می شود و به منظور انجام ساده تر، می توان از انواع فوم های اصلاح استفاده کرد. بعد از شیو پوست باید ابتدا با آب و صابون و سپس آب خالی در چند مرحله شستشو شود تا اثری از مواد استفاده شده در شیو روی پوست وجود نداشته باشد در غیر اینصورت احتمال اینکه حین لیزر و استفاده از اشعه پوست دچار حساسیت و التهاب شود وجود دارد.

بهترین روش شیو قبل لیزر
بهترین روش شیو قبل لیزر

مزایای لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد نسبت به سایر روش ها نتایج بهتری دارد، در صورتی که این کار در مراکز معتبر و با بهترین دستگاه ها و توسط متخصص با تجربه انجام شود مزایای آن بیشتر نیز خواهد شد، در این بخش از مقاله آیا قبل لیزر باید شیو کرد برای اطمینان خاطر افرادی که هنوز این روش را برای رفع موهای زائد خود امتحان نکرده اند در مورد مزایای لیزر صحبت خواهیم کرد.

درمان سریع و راحت

یکی از مزایای مهم لیزر موهای زائد سریع بودن این روش است، کلیه جلسات لیزر بین 30 تا 45 دقیقه زمان می برند و بیمار بلافاصله بعد از انجام این کار می تواند به فعالیت های روزمره خود بپردازد، به عبارت دیگر چون در این روش آسیبی به فرد وارد نشده و نیازی به استفاده از داروهای بیحسی و…. به صورت خوراکی نیست تغییری در هوشیاری بیمار ایجاد نمی شود در نتیجه بعد از اتمام تایم جلسه فرد می تواند به منزل بازگردد.

بدون درد و عارضه

دیگر مزیت انجام لیزر نسبت به سایر روش ها بدون درد و عارضه بودن آن است، به عنوان مثال در روش هایی مانند وکس، اپیلاسیون و… از موادی استفاده می شود که ممکن است پوست نسبت به آن ها حساسیت داشته باشد،

همچنین چون این مواد برای استفاده باید حرارت دیده و به صورت گرم مصرف شوند احتمال سوختگی و آسیب پوستی وجود دارد در حالیکه در لیزر اینگونه عوارض حداقل است و تنها در موارد خاص احتمال بروز آن ها وجود دارد که در صورت انجام توسط پزشک مجرب اقدامات مراقبتی نیز به موقع صورت خواهند گرفت.

صرفه جویی در هزینه

پاک شدن بدن از موهای زائد در لیزر، طولانی ترین زمان را دارد به همین دلیل معمولا افراد بین یک دوره لیزر تا دوره بعدی نیازی به استفاده از دیگر روش ها پیدا نمی کنند، این کار هزینه های خرید مواد اصلاح یا اپیلاسیون را تا حد زیادی کاهش می دهد.

حذف دائمی یا طولانی مدت موهای زائد

دیگر مزیت لیزر حذف دائمی موهای ضعیف تر و طولانی مدت موهایی است که فولیکول قوی دارند، بعد از لیزر نتایج معمولا تا 6 ماه ماندگاری دارند که این مسئله عامل مهمی در انتخاب این روش می باشد.

مشاهده فوری نتیجه

در نهایت، مزیت دیگر لیزر کردن مشاهده فوری نتایج است، در پاسخ به پرسش آیا قبل لیزر باید شیو کرد گفته شد که اینکار برای راحتی پزشک و بیمار الزامی است، در حالت عادی موی زائد چند روز بعد از شیو رشد می کند اما با لیزر می توان عدم رشد موهای زائد را مشاهده کرد.

مشاهده فوری نتیجه
مشاهده فوری نتیجه

بعد از لیزر چه اقداماتی به ماندگاری نتیجه کمک می کنند؟

با بررسی روش های مختلفی که برای رفع موهای زائد استفاده می شوند می توان گفت که لیزر تنها راهی است که بعد از انجام آن موهای زائد به طور دائم یا طولانی مدت حذف می شوند. این روش ایمن و کم خطر است، همچنین عوارض بعد از آن کمتر از سایر روش هاست و با مراقبت های خاص می توان این عوارض را به طور کامل از بین برد.

جلوگیری از گرم شدن پوست

اشعه لیزر به طور عادی دارای حرارت و گرماست، به همین دلیل فولیکول ها و محلی که تحت لیزر قرار می گیرند گرم تر از سایر قسمت های بدن می باشند، بعد از اتمام جلسه حداقل تا 24 ساعت باید از گرم شدن بیشتر پوست جلوگیری کرد، به عنوان مثال در نزدیکی وسایلی مانند بخاری و… قرار نگرفت و تا حد امکان از وسایل سرماساز استفاده کرد. فعالیت هایی مانند استفاده از سونا، جکوزی و… در روزهای اول باید به حداقل برسند.

دوری از نور مستقیم خورشید

نور خورشید به خصوص به طور مستقیم نیز از مواردی است که هم به دلیل گرما و هم به دلیل بالا بردن حساسیت ملانین و رنگدانه های پوست بعد از لیزر، برای پوست مضر است و باید از قرار گرفتن در معرض آن جلوگیری کرد. فعالیت هایی مانند برنزه کردن که از نظر تغییر رنگدانه ها شرایطی مانند نور خورشید دارند نیز بعد از لیزر باید پرهیز شوند.

پرهیز از استفاده از مواد آرایشی

دیگر موردی که پرهیز از آن بعد از لیزر الزامی است، عدم استفاده از محصولات آرایشی می باشد. محصولات آرایشی، به خصوص محصولات شیمیایی و اسانس دار آسیب زیادی به پوست وارد می کنند، این مسئله به علت حساس شدن پوست بعد از لیزر است،

البته در صورتی که پزشک عدم حساسیت پوستی را تشخیص دهد ممکن است استفاده از محصولات آرایشی که با مواد طبیعی ساخته شده باشند امکان پذیر باشند، خطرناک ترین محصولات بعد از لیزر، عطرها، بادی اسپلش ها و کرم های معطر می باشند.

استفاده از لوسیون های مخصوص

پزشکان برای بیمارانی که پوست حساسی داشته یا محل لیزر آن ها صورت و دست هاست و امکان پوشاندن آن ها وجود ندارد لوسیون و ژل های مخصوص را تجویز می کنند، به عنوان مثال ژل آلوئه ورا یا کاسنی که حالت خنک کنندگی دارند در روزهای اول برای خنک کردن پوست و محافظت از آفتاب سوختگی مناسب می باشند، همچنین در روزهای اول می توان از ضد آفتاب های بدون رنگدانه نیز استفاده کرد که این امر در صورت تایید پزشک امکان پذیر می باشد.

نوشیدن آب

نوشیدن آب دیگر عاملی است که به سلامت فرد بعد از لیزر کمک می کند، به دلیل گرمای لیزر ممکن است لایه زیر پوست دچار خشکی و کم آبی شود که به منظور جلوگیری از این مشکل نوشیدن آب الزامی است.

پیشنهاد می کنیم از پست لیزر کل بدن چند دقیقه طول میکشد دیدن کنید.

ارتباط با پزشک

در نهایت به عنوان آخرین مراقبت باید جلسات را به طور منظم انجام داد و در صورت بروز هرگونه مشکل مانند سوزش یا درد پوست، قرمزی و تغییر رنگ آن و… با پزشک ارتباط گرفت تا اقدام مراقبتی به موقع انجام شود.

ارتباط با پزشک
ارتباط با پزشک

شیو نکردن قبل از لیزر چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

یکی از سوالات مهم متقاضیان انجام لیزر موهای زائد این بود که ایا قبل از  لیزر باید شیو کرد یا نه، در پاسخ به این سوال گفته شد که شیو قبل از لیزر به منظور پاکسازی پوست الزامی است اما سوالی که ممکن است در ادامه ایجاد شود این است که تکلیف قسمت هایی از بدن که امکان شیو کردن آن ها با تیغ و ژیلت نمی باشد چیست،

به عنوان مثال کمر و بخش هایی از پهلوها را نمی توان شخصا شیو کرد. شیو پیش از لیزر به دلایل مختلفی پیشنهاد می شود که یکی از آن ها تمیزی پوست و رسیدن زودتر اشعه به فولیکول های موست.

با توجه به اینکه بیشتر افراد برای شیو کردن قسمت هایی مانند دست، پا، صورت و… مشکلی نداشته و این کار را مکرر انجام می دهند طبیعتا مقدار و ضخامت مو در این نواحی بیشتر است اما ناحیه کمر به علت دسترسی سخت تر، کمتر شیو شده و به دلیل وسعت بیشتر موهای این ناحیه ضخامت کمتری دارند بنابراین این امکان وجود دارد که بدون شیو کردن آن ها فرآیند لیزر را انجام داد.

شیو نکردن قبل از لیزر چه مشکلاتی ایجاد می کند؟
شیو نکردن قبل از لیزر چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

لیزر موهای زائد به چه صورت انجام می شود؟

برای لیزر موهای زائد از دستگاه های مخصوص استفاده می شود، در صورتی که بیمار آستانه تحمل درد پایینی داشته باشد ممکن است پزشک استفاده از لوسیون های بی حس کننده مانند لیدوکائین را توصیه کند که در این صورت بیمار باید یک ساعت قبل از انجام لیزر در مرکز حضور داشته باشد،

بعد از اثرگذاری لوسیون و بی حس شدن پوست، ژل باید به طور کامل از سطح پوست پاک شود و به این منظور نباید از محصولات پاک کننده استفاده کرد. در صورتی که ژل در سطح پوست باقی بماند ممکن است حالت لایه ای محافظ ایجاد کرده و مانع رسیدن اشعه به فولیکول های مو شود،

همچنین در برخورد با حرارت اشعه در پوست ایجاد عارضه هایی مثل سوختگی های سطحی کند. سپس اشعه در محل مورد نظر متمرکز می شود، اشعه ها به لایه زیرین پوست تا جایی که فولیکول مو قرار دارند تابانده می شوند تا فولیکول ها تخریب شوند، بعد از تخریب فولیکول موهای زائد به مرور ضعیف شده و ریزش پیدا می کنند که میزان آن در هر فرد متفاوت است.

لیزر موهای زائد به چه صورت انجام می شود؟
لیزر موهای زائد به چه صورت انجام می شود؟

آیا لیزر موهای زائد عوارضی نیز دارد؟

در این بخش از مقاله آیا قبل لیزر باید شیو کرد به یکی از نگرانی های مهم بیماران یا عوارض لیزر می پردازیم، تقریبا تمام ما از خطرات اشعه درمانی مطلعیم، بنابراین هنگامی که گفته می شود در لیزر از اشعه استفاده می شود ممکن است این نگرانی ایجاد شود که انجام این کار آسیب های داخلی مانند سرطان و مشکلات در اندام های داخلی را ایجاد کند،

اما باید گفت که اشعه لیزر قدرت نفوذ چندانی ندارد، قوی ترین دستگاه ها تنها می توانند به لایه های اول و دوم پوست نفوذ کنند که محل ریشه موهای زائد و فولیکول های موست،

بنابراین به اندام های داخلی نرسیده و آسیب هایی مانند سرطان در این روش غیر ممکن است. شایع ترین عارضه ای که بعد از لیزر موهای زائد ممکن است در افراد رخ دهد، سوزش و التهاب پوست بعد از انجام این روش است که این مشکل با لوسیون های خنک کننده و پرهیز از گرم شدن برطرف می شود.

آیا لیزر موهای زائد عوارضی نیز دارد؟
آیا لیزر موهای زائد عوارضی نیز دارد؟

آیا رفع موهای زائد بعد از لیزر، نتایج دائمی دارد؟

هرچند لیزر مزایای زیادی دارد اما برای نتیجه گیری از آن مراجعه مداوم و پشت سرهم الزامی است، طول درمان معمولا توسط پزشک مشخص می شود و بسته به محل لیزر است، به عنوان مثال لیزر کل بدن بیشترین طول درمان را داشته و متقاضی جهت انجام حداقل 8 جلسه باید به پزشک مراجعه کند.

در صورتی که جلسات لیزر به طور کامل و مداوم انجام شوند نتیجه آن تا 6 ماه و در برخی تا 1 سال باقی می ماند، همچنین با انجام مداوم لیزر به عنوان مثال دو بار در سال، فاصله رویش مجدد مو طولانی تر می شود تا جایی که بعد از چندسال فرد دیگر نیازی به استفاده از روش های پاکسازی پوست از موهای زائد نخواهد داشت.

آیا رفع موهای زائد بعد از لیزر، نتایج دائمی دارد؟
آیا رفع موهای زائد بعد از لیزر، نتایج دائمی دارد؟

نوع پوست، چه تاثیری در اهمیت شیو کردن پیش از لیزر و نتیجه لیزر موهای زائد دارد؟

آخرین مسئله ای که در مقاله آیا قبل لیزر باید شیو کرد یا نه به آن می پردازیم، اهمیت نوع و بافت پوست در نتیجه لیزر و نیاز به شیو کردن است، افرادی که پوست تیره و چربی دارند معمولا موهای تیره تر و ضخیم تری دارند، هرچند ریزش این موها بیشتر از موهای روشن و نازک است اما مقاومت آن ها نسبت به اشعه نیز بیشتر می باشد،

به همین دلیل متقاضیانی که پوست آن ها از این نوع است حتما پیش از لیزر نیاز به شیو کردن دارند اما افرادی که موهای نازک تری دارند می توانند در قسمت هایی که حجم مو کمتر است از شیو استفاده نکنند. نکته مهم در شیو کردن عدم استفاده از شیو خشک است که موجب آزردگی پوست شده و احتمال حساسیت بعد از لیزر را افزایش می دهد.

نوع پوست، چه تاثیری در اهمیت شیو کردن پیش از لیزر و نتیجه لیزر موهای زائد دارد؟
نوع پوست، چه تاثیری در اهمیت شیو کردن پیش از لیزر و نتیجه لیزر موهای زائد دارد؟

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با زر کلینیک:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

منبع:

p09898

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید