میدان هروی-برج هروی

ورودی B -طبقه دوم -واحد 202

شماره تماس

٢٨١١١٦١٥-٠٢١

روزهای فعالیت کلینیک

شنبه تا پنج شنبه

روش جوانسازی prp
روش جوانسازی prp

لیست موضوعات

روش جوانسازی prp

در این مقاله سعی داریم به موضوع روش جوانسازی prp بپردازیم.

قبل از شروع به توضیح در رابطه با (پی آر پی)  که به اختصار در مجلات و مقالات علمی با این نماد (prp) آن را می شناسند، اندکی توضیح در رابطه با این روش جوانسازی خواهیم داد.

روش جوانسازی prp
روش جوانسازی prp

همانطور که همه میدانید، امروزه تقاضا برای جوان جلوه دادن، یکی از دغدغه ها و اهمیت های ویژه برای یک عده زیادی از افراد است و طبیعتا  با پیشرفت علم و تکنولوژی در حال حاضر این مشکل نیز تا مقدار زیادی حل شده است

و البته روش ها و راهکارهای بسیار زیادی نیز برای آن وجود دارد، یکی از راه های موثر و قابل استفاده برای تمامی افراد، روش prp، همان موضوع مورد بحث ما می باشد.

قبل از آنکه به کار کرد prp و نحوه اثر آن روی پوست که باعث جوان سازی آن می شود بپردازیم، بیایید کمی بیشتر با پی آر پی آشنا شویم و اینکه این کلمه از کجا و به چه شکل آمده است؟

بسیار واضح است که prp  از اختصار کلمه:

“Platelet-Rich-Plasma”

به وجود آمده و با توجه به معنای لغوی آن یعنی:

پلاسمای غنی از پلاکت

می توان تا حدود زیادی متوجه آن شد که این محلول جوانسازی از چه تشکیل شده است.

و حال این سوال پیش می آید که تامین این محلول جوان سازی به چه صورت است؟

جواب این سوال خون شما می باشد:

همانطور که آگاه هستید، خون از دو دسته کلی تشکیل شده است، یکی از این دسته ها پلاسما  به معنای امروزی آن (خوناب) یا همان ماده زمینه ای که وظیفه انتقال مواد ضروری بدن شامل مواد معدنی و پروتئین و… را بر عهده دارد

و اما در ادامه، خون گرفته شده از شما را  به دلیل منبع عظیم پلاکت در دستگاه پیشرفته ای با نام سانتریفیوژ یا گریزانه قرار دهند (کار این وسیله این است که محلول مورد نظر را با سرعت بسیار بالا در بازه زمانی مشخص، وادار به جدا کردن ذرات سازنده محلول مورد نظر می کند).

بعد از جداسازی ذرات تشکیل دهنده خون توسط گریزانه، محلول پلاکت را از آن جدا می‌ کنند و به همراه خوناب به پوست صورت یا دست و… تزریق می کنند، پلاکت های موجود در خوناب نیز با اثر بخشی به نقاط آسیب دیده، باعث ترشح عواملی که سبب بازسازی سلول های تخریب شده یا آسیب دیده و یا تضعیف شده اند می شود و به این شکل، سبب جوانسازی پوست صورت می شود.

نکته: کارکرد اصلی پلاکت ها تنها به انعقاد خون در مواقع مورد نیاز ختم نمی شود، پلاکت ها در خون همانطور که گفته شد، باعث رشد و ترمیم سلول های بافت نرم بدن و همچنین سبب کمک کردن به سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سلول های سرطانی می شود.

مطالب فوق توضیح کاملی به زبان ساده در رابطه با روش کار جوانسازی prp بود و در ادامه این مقاله شما را دعوت به مشاهده پاسخ پرسش های زیر می نماییم:

  • تاریخچه جوانسازی prp به چه صورتی می باشد؟
  • مزایا و معایب استفاده از prp چیست؟
  • موارد استفاده از prp کدام موارد هستند؟
  • جوانسازی پوست با prp چگونه اتفاق می افتد؟
  • زمان مورد نیاز برای درمان prp چقدر می باشد؟
  • فاصله زمانی بین هر جلسه درمانی prp برای سنین مختلف چقدر می باشد؟
  • هزینه استفاده از روش جوانسازی prp به چه صورت می باشد؟
  • نحوه اجرای درمان prp چگونه می باشد؟
  • مراقبت های قبل و بعد از درمان prp کدام موارد هستند؟
  • تاریخچه جوانسازی prp به چه صورتی می باشد؟

 

برای پاسخ به این پرسش نیاز نیست زمان زیادی به عقب برگردیم، زیرا برای اولین مرجع قابل استناد برای استفاده از پی آر پی، باید به سال 1987 چیزی تقریبا معادل سه دهه پیش باید برگردیم که در آن جا متخصصان و پزشکان آن زمان برای جلوگیری از نیاز به خون در حین عمل قلب باز، از prp استفاده می کردند.

اما بعد از آن اتفاق اولین پزشکان و متخصصان گرایش های مختلف پزشکی، این جراحان زیبایی پلاستیک و دندان پزشکان بودند که در دهه نود میلادی به عنوان اولین ها از آن استفاده کردند و بعد ها پیوسته از آن در تمام گرایشات پزشکی مورد استفاده قرار گرفت.

البته یکی از نام های تاثیر گذار در گسترش این روش درمانی، دکتر آلن میشرا بود.

این شخص که زمانی در یکی از تیم های فوتبال انگلیسی کار می کرد، برای روند سریع تر بهبودی آنان و بازگشت به شرایط ایده آل، از این روش جوانسازی و ترمیم بافتی استفاده می کرد.

  • مزایا و معایب استفاده از prp چیست؟

در هر صورت در تمام روش های درمانی، مزایا و معایبی نهفته است و مسلما این روش درمانی نیز از این حیث مستثنی نیست، ما ابتدا به مزایای این روش درمانی اشاره می کنیم و سپس به نقاط ضعف یا معایب آن نیز می پردازیم.

همانطور که از نام این روش درمانی مشخص است جوانسازی و رفع فرسودگی در آن به چشم می خورد و البته در ادامه:

مزایا و معایب استفاده از prp چیست؟
مزایا و معایب استفاده از prp چیست؟

این روش درمانی هیچ گونه خطر آفرینی برای شخص به وجود نمی آورد، زیرا این روش، تماما  طبیعی می باشد. به علت اینکه داروی مورد نظر از خون خود شخص به دست می آید و تنها برای خود همان شخص نیز به کار برده می شود.

و همچنین در این روش درمانی بعد از استفاده از دارو، هیچ گونه عفونت یا نپذیرفتن آن توسط بدن صورت نمی گیرد، علت آن هم سازگاری خون شخص با بدن شخص می باشد.

ضمنا این روش درمانی یک مزیت و ویژگی دیگر نیز دارد و آن این است که تزریق کم و یا تزریق زیاد باعث ایجاد مشکل در بدن فرد نمی شود.

و یک مزیت دیگر در این روش درمانی، ماندگاری بسیار بالای این پلاکت های درمانی می باشد.

عوارض جانبی:

به هر حال با وجود مزایا و قابلیت های موثر بسیار زیاد در درمان، به این دلیل که یک ماده خارجی (هر چند که از محتویات خون خود شخص می باشد ) با تزریق وارد بدن می شود، نمی تواند که بدون معایب نیز باشد.

بعضی مواقع، در ناحیه ای که تزریق انجام شده است، می‌ توان به درد و تورم ناشی از تزریق اشاره کرد.

همانطور که گفته شد این روش همراه با تزریق می باشد که به سبب آن، احتمال آسیب به بافت های عصبی و پوست نیز موجود می باشد.

با این تفاسیر معایب آن بسیار کم یا خیلی جزئی می باشند.

  • موارد استفاده از prp کدام موارد هستند؟

اگر بخواهیم از موارد استفاده روش درمانی پی آر پی بگوییم، می‌ توانیم به چندین مورد اشاره کنیم و برای هر کدام از موارد مصرف و دلیل استفاده از آن، توضیحی به اختصار داده می شود.

موارد استفاده از prp کدام موارد هستند؟
موارد استفاده از prp کدام موارد هستند؟

ریزش مو:

امروزه شرایط زیست محیطی و استرس زیاد سبب شده است که افراد زیادی از قبیل مردان و زنان و حتی نوجوانان دچار مشکل ریزش مو شوند، از این رو یکی از راهکارهای درمانی، استفاده از روش prp است، در این روش همانطور که گفته شد، محلول پی آر پی را از خون گرفته و آن را به پوست سر تزریق می کنند

بر خلاف تصور عموم، این روش همانند کاشت مو نمی باشد، زیرا نحوه اثر کرد درمانی آن به صورت ترمیم و یا بازسازی پیاز مو می شود و به سبب آن از ریزش مو در آن جلوگیری یا آن را کم می کند.

تاندون (زردپی):

یکی دیگر از موارد درمانی فوق العاده پی آر پی، ترمیم و بهبود تاندون یا زردپی می باشد.

“نکته‌: تاندون یا همان زردپی، یک نوع بافت بسیار محکم در بدن می باشد که محل اتصال استخوان ها به ماهیچه است و یکی از مهم ترین ارکان حرکت بدن می باشد”

همان طور که گفته شد، تاندون ها بافت های بسیار محکم بدن می باشند، اما آن ها نیز در صدمات نیز آسیب های جزئی یا بزرگ می بینند، درست است که بدن توانایی ترمیم این بافت مهم را دارد

اما بسیار زمان زیادی طول می کشد تا یک آسیب دیدگی در اثر یک اتفاق و یا حادثه دوباره به روز اول خود برگردد، از این رو متخصصان و پزشکان برای بهبودی هرچه سریع تر افراد به خصوص ورزشکاران رشته های سخت که همواره در معرض صدمات می باشند

و باید دوباره بتوانند به شرایط ایده آل خود بازگردند، تصمیم به استفاده از آن به شکل تزریق به تاندون می گیرند، که باعث سریع تر شدن روند بهبودی و درمان می شود.

آسیب های حاد:

در ورزش های حرفه ای و سنگین همانند بدنسازی، فوتبال و… که به استقامت و قدرت بدنی بالایی نیاز است، همواره در اخبار و یا رسانه ها می شنویم و می بینیم که صدمات ماهیچه ای بسیار حاد گریبان گیر آنان می شود،

اما به لطف این روش درمانی موثر و بسیار کارآمد پی آر پی، می توان آسیب های جدی مثل کشیدگی ماهیچه ها و یا حتی پیچ خوردگی زانو را نیز با این روش درمانی، درمانش را تسریع بخشید

و افراد را هر چه زودتر برای امور عادی یا ورزشکاران را برای انجام مسابقات آماده کرد، البته ناگفته نماند که در این روش درمانی، برای آسیب های حاد مثل کشیدگی ماهیچه از روش تزریق برای بهبود مصدومان استفاده می شود.

در رابطه با موارد استفاده از روش جوانسازی پی آر پی به بخشهایی از آن ها اشاره و توضیحاتی در این مورد شرح داده شد، بدیهی می باشد که استفاده های جزئی و یا بزرگ درمانی دیگری نیز وجود دارد: به طور مثال متخصصان و پزشکان بعد از جراحی های سنگین مثل جراحی رباط صلیبی پا برای بهبودی حال مصدوم، از محلول پی آر پی استفاده می کنند.

  • جوانسازی پوست با prp چگونه اتفاق می افتد؟

یکی از موارد مورد بحث ما در این مقاله، موضوع جوانسازی پوست با استفاده از روش درمانی پی آر پی بود، که با توجه به توضیحات داده شده در این مقاله به اختصار به بررسی کلی در این زمینه یعنی جوانسازی پوست از طریق روش درمانی پی آر پی می پردازیم:

در ادامه توضیحات ارائه شده، مطلبی در رابطه با نحوه عملکرد پلاکت ها به سلول های پوست و ترمیم آنها ارائه خواهیم داد، برای درک بهتر مکانیسم عمل پی آر پی در بدن، شما را به یادآوری نحوه و سرعت خوب شدن آن دعوت می کنیم.

جوانسازی پوست با prp چگونه اتفاق می افتد؟
جوانسازی پوست با prp چگونه اتفاق می افتد؟

همان طور که در بدن پس از جراحت و صدمه کوچک که باعث خراش در پوست شما می شود و در ادامه این اتفاق، پلاکت ها در همان ناحیه بدن آزاد می شوند و سلول های بنیادی را ناچار به ساخت دوباره برای ترمیم ساختار پوست می کنند

تفاوت این نحوه از درمان و نحوه درمانی برای جوانسازی پوست که به آن اشاره شد، این است که در جراحت پیش آمده، بدن پلاکت ها را در آنجا جمع می کند، ولی در روش درمانی جوانسازی، خود شخص به شکل مصنوعی دست به این کار می‌ زند.

شما در حال مطالعه مقاله روش جوانسازی prp هستید

  • زمان مورد نیاز برای درمان prp چقدر می باشد؟

بعداز تزریق محلول پی آر پی، اولین سوال برای شخصی که از این روش درمانی استفاده کرده این است که چه مقدار زمان طول می کشد تا من مثل سابق شوم؟ اولین توصیه پزشک در ابعاد استفاده گسترده یا جزئی محلول پی آر پی، استراحت دادن محل تزریق پی آر پی است

البته این توصیه ارتباط زیادی با محلول ندارد و بیشتر برای حفظ مکان آسیب دیده بر اثر صدمه می باشد، به هر حال بیشتر افراد بعد از تزریق میتوانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند

اما با این حال استراحت دادن به همان موضع صدمه دیده عملاً بهتر می باشد و در خصوص زمان دقیق نمی توان نظر قاطعی را داد

زمان مورد نیاز برای درمان prp چقدر می باشد؟
زمان مورد نیاز برای درمان prp چقدر می باشد؟

زیرا تماما به میزان صدمه وارده و همچنین به مراقبت و استراحت دادن آن موضع  بستگی دارد، بنابراین به هیچ وجه نمیتوان زمان مشخصی برای فارغ شدن از مصدومیت به صورت کامل اعلام کرد.

  • فاصله زمانی بین هر جلسه درمانی prp برای سنین مختلف چقدر می باشد؟

برای جوانسازی و ترمیم بافت های پوستی پیشنهاد می شود که به طور منظم جلسات درمانی پی آر پی، در فواصل زمانی مشخص به طور پیوسته با توجه به سن فرد متقاضی صورت پذیرد، بنابراین الگوی گفته شده زیر می تواند پیشنهاد خوبی برای انجام این امر باشد:

فاصله زمانی بین هر جلسه درمانی prp برای سنین مختلف چقدر می باشد؟
فاصله زمانی بین هر جلسه درمانی prp برای سنین مختلف چقدر می باشد؟

اگر ما فواصل شروع پیری و فرسودگی بافت پوستی را دسته بندی کنیم، می‌توانیم به چهار دسته اشاره کنیم:

دسته اول که به عنوان پیری زودرس نیز می توان از آن یاد کرد، تا سن سی سالگی است که پیشنهاد می شود به طور منظم هر یکسال یکبار در جلسه درمانی پی آر پی شرکت کنند و آن را هر ساله تمدید کنند.

دسته دوم کسانی هستند که پا به دهه چهارم زندگی خود می گذارند، یعنی همان افراد بین سی سال تا چهل سال:

در این مرحله از زندگی پوست پیری خود را شروع می کند و باعث ایجاد چین و چروک هایی در پوست این افراد می شود

برای این دسته جلسات درمانی شش ماهه پیشنهاد داده می شود، با استفاده از این روش درمانی و روش های دیگر جوانسازی، می توان به طور کامل به توقف و یا جلوگیری از پیشرفت فرسودگی و در نتیجه پیری پوست کمک شایانی کرد.

دسته سوم همان افرادی هستند که وارد سن شروع پیری شده اند. آنها همان افراد چهل تا پنجاه ساله هستند که از آن به بعد باید نحوه و سبک زندگی خود را کمی تغییر دهند

شما در حال مطالعه مقاله روش جوانسازی prp هستید

نکته

در این سن که ورود افراد به دهه پنجم زندگی است، نشانه های بارز پیری در پیشانی به عنوان چین و چروک های افقی ظهور می کنند

برای این دسته از اشخاص پیگیری جلسات سه ماهه را پیشنهاد می کنیم، به این معنی است که این افراد برای حفظ پوست خود از پیری و فرسودگی باید در سال حدوداً 4 بار در فاصله های زمانی مشخص این جلسات درمانی را دنبال کنند.

دسته چهارم و آخرین دسته تقسیم شده بر اساس پیری و فرسودگی پوست افراد، دسته افراد پنجاه سال به بالا می باشد، در این سن که افراد حداقل نیم قرن از عمرشان سپری شده است

نکته
نکته

و همچنین  امراض و بیماری های مختلفی به استقبال این افراد پنجاه سال به بالا می آید، قبل از انجام هر کاری در رابطه با تزریق پی آر پی، به علت کهولت سن پیشنهاد می شود که حتما با متخصصان و پزشکان در این زمینه مشورت کنید، زیرا احتمال نا کارآمد بودن این روش در آن سن و سال وجود دارد.

به طور کلی افرادی که به پوست و جوانی خود اهمیت می دهند، از این روش ویژه به طور مرتب استفاده می کنند و پیری خود را به تعویق می اندازند.

 

  • هزینه استفاده از روش جوانسازی prp به چه صورت می باشد؟

برای اطلاع از قیمت روش درمان پی آر پی باید در ابتدا مشخص کرد که این روش برای چه منظور استفاده می گردد، به طور مثال هزینه تزریق کل پوست صورت به تعداد کیت های مورد نیاز برای تزریق محلول پی آر پی به پوست بستگی دارد و این رقم قابل پیش بینی نمی باشد

برای مثال دو شخص به عنوان مصدوم از ناحیه رباط صلیبی پا وارد مطب دکتر می شوند. پس از بررسی های لازم و مقدار دقیق آسیب دیدگی، دکتر و یا متخصص مربوطه تشخیص می دهد که برای یک شخص به یک مقدار مشخص و برای شخص دیگر مقدار مشخص دیگری  نسبت به صدمه وارد شده، تزریق محلول پی آر پی صورت پذیرد.

پس با توجه به مقدار آسیب دیدگی، مقدار مورد نیاز برای تزریق پی آر پی نیز مشخص میگردد، در نتیجه تعداد کیت های به کار رفته در تزریق محلول پی آر پی، مشخص کننده هزینه دقیق آن می باشد. دیدیم که با توجه به یکسان بودن شرایط هر دو مصدوم، اما هزینه های آنان متفاوت است.

  • نحوه اجرای درمان prp چگونه می باشد؟

با توجه به اینکه شما قبل از درمان ملزوماتی را رعایت کرده اید، هنگام اجرای درمان به مشکل خاصی برخورد نخواهید کرد، همانطور که پیش تر گفته شد، اساس و پایه این درمان تزریقات می باشد

به این شکل که از شخص مورد نظر مقدار مشخصی خون گرفته می شود و آن شخص پس از انتظار زمانی حدوداً چهل دقیقه، آماده برای تزریق محلول پی آر پی به محل مورد نظر می شود.

ضمنا به علت حس نامطلوب به هنگام تزریق محلول prp، به دو شکل این مشکل را رفع می کنند، یا اینکه محل مورد نظر را با بی حسی موضعی، بی حس می کنند و یا اینکه مقداری مواد بی حسی درون محلول پی آر پی استفاده می کنند.

شما در حال مطالعه مقاله روش جوانسازی prp هستید

  • مراقبت های قبل و بعد از درمان prp کدام موارد هستند؟

با توجه به این که این یک روش درمانی می باشد و در آن تزریقات صورت می پذیرد، متداول است که قبل و بعد از آماده شدن برای درمان ملزوماتی را رعایت کنیم، البته این ملزومات شامل آیتم های ساده برای درمان های ساده به حساب می آید که باید انجام شوند، که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. یکی از مهم ترین موارد، تامین آب مورد نیاز بدن در ابعاد نسبتا زیاد است، اگر قبل از درمان، از چند روز قبل از آن، آب و مایعات به مقدار لازم مصرف کرده باشید، باعث پر آب شدن پوست شما می شود و در نتیجه بازدهی عمل را نیز بالا می برد.
  2. یکی دیگر از موارد مهم، مصرف نکردن مواد حاوی کافئین و نوشیدنی های الکلی می باشد که در نتیجه درمان تاثیر گذار می باشد.
  3. در نهایت قبل از درمان، از داروی به خصوصی استفاده نکنید یا اگر مجبور به مصرف دارویی هستید، حتما قبل از درمان به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
مراقبت های قبل و بعد از درمان prp کدام موارد هستند؟
مراقبت های قبل و بعد از درمان prp کدام موارد هستند؟

شما در حال مطالعه مقاله روش جوانسازی prp هستید

و اما اقداماتی که باید بعد از درمان انجام دهیم به شرح زیر می باشند:

  1. مشخص است که به دلیل تزریقات صورت گرفته، روزنه های پوستی باز و حساس شده اند، بنابراین از رفت و آمد در محیط های آلوده خودداری فرمایید.
  2. تا می توانید از برخورد و تماس دست و یا هر چیز دیگر در روز اول که باعث التهاب آن شود خودداری فرمایید.
  3. از گذاشتن کمپرس در مکانی که درمان انجام شده است خودداری فرمایید.
  4. تا چند هفته بعد از تزریق، از پوست خود با کرم های مرطوب کننده محافظت کنید.
  5. هر گونه علائم غیر طبیعی خود را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.
و اما اقداماتی که باید بعد از درمان انجام دهیم به شرح زیر می باشند:
و اما اقداماتی که باید بعد از درمان انجام دهیم به شرح زیر می باشند:

و اما کلام آخر این که، این روش هنوز به عنوان درمان پزشکی در هیچ کجای دنیا به ثبت نرسیده است و در تمام دنیا هنوز به صورت مقاله و بر اساس تجربیات پزشکان چاپ می شود

و هیچ دلیل و مدرک معتبری از منبع درمانی قطعی این روش وجود ندارد و تمام نقطه نظرات پزشکان صرفا بر اساس درمان های تحقیقاتی بوده است

زیرا یک روش درمان پزشکی، زمانی که بخواهد به طور یقین اثبات کند که این روش درمان قطعی می باشد، باید پروسه درمان های تحقیقاتی را به اتمام رسانده باشد.

آیا با سابقه تخصصی بسیار درخشان دکتر افسانه زرگنج فرد آشنا هستید؟

ورودی سال 1361 به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران

دریافت برد تخصصی زنان و زایمان در سال 1373 از دانشگاه شهید بهشتی

12 سال سابقه در هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی اراک

تجربه موفق از سال 74 در زمینه بیماری های زنان , زایمان , نازایی  و رفع مشکلات جنسی از جمله واژینیسموس

سالها سابقه کار ( از سال ۸۶) در زمینه : لیزر موهای زائد , تزریق ژل, بوتاکس صورت , کاشت نخ

سالها سابقه کار (از سال ۹۴) در زمینه زیبایی های زنان با لیزر مونالیزا

لابیاپلاستی

برطرف نمودن خشکی واژن

رفع تیرگی واژن

روش های ارتباط با کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد:

آدرس: تهران – میدان هروی – برج هروی – ورودی B – طبقه دوم – واحد 202

شماره تماس: 161 930 22 021

09127379893

اینستاگرام: dr_zarganj

ایمیل: info@drzarganj.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید